גם נורת החשמל לא היתה במתן תורה
ומה עם הלכות שבת, שאוסרות להדליק את הנורה בשבת? האם הן כן מובנות לך? וודאי שההלכה מתייחסת לשינויים החברתיים. ספרי השו"ת והפוסקים מלאים בהתייחסות ההלכה לכל עניין שנובע מהתפתחות הזמן. אלא שהשאלה היא מה הכיוון שההלכה צועדת בו. ברור לך שלא אוכל לענות בתשובה קצרה בשרשור על כל נושא האוניברסיטאות, ההבדל בין החרדים לדתיים לאומיים וכל הפרטים לפרטיהם. וברור לך שהנושא רב פרטים, שכ"א מהם אינו מיותר וצריך להתייחס לכולם. לכן אסביר רק ברמת העיקרון: כאשר נברא העולם - היתה לו מטרה. לשמה נברא, ולשמה נברא האדם והושם בגן העדן. לאדם ניתנה משימה, על מנת להשיג את תכלית בריאת העולם, וכחלק מהתכלית ניתנה לו האפשרות לחטוא והאפשרות למלא את המשימה כהוראתה הראשונית. אם האדם חטא - האם צריך לשנות את תכלית בריאת העולם כדי להתאימה לחטאו של האדם?... או שצריך להתאים את המצב של החטא לתכלית בריאת העולם, כלומר לאפשר מצב שבו גם דרך החטא תושג התכלית הראשונית של בריאת העולם. אם אנו מבקשים לשנות את תכלית בריאת העולם - לשם מה צריך עולם? העולם נוצר אך ורק לתכליתו. אם שינינו את התכלית - אין צורך בבריאת העולם, וממילא ייחרב באותה מהירות שנברא... כלומר, כאשר ההלכה מתייחסת לשינויים החברתיים, תמיד מטרת בריאת העולם עומדת אל מול עיניה, ואותה היא מנסה להשיג בהתייחסותה. אם השינוי החברתי אינו סותר את מטרת בריאת העולם - יש לקדם אותו. אם הוא סותר או מסכן - יש למנוע את הסתירה או הסיכון. אם הבנו את העיקרון הזה, נוכל לבחון צעד צעד מדוע מתייחסים מורי ההלכה ומאורות הדור לכל עניין בצורה שמתייחסים אליו, וכיצד הם רואים אותו כמקדם או סותר או מסכן את מטרת בריאת העולם. כמובן שלא נוכל להבין ללא שנשמע את זווית הראייה שלהם, שהיא רחבה מאד ורואה למרחקים. יש דברים שמפאת קוצר ראייתנו לא נוכל להבינם גם אם נשמע את דבריהם, אבל את רוב הדברים נוכל להבין, ולקבל מושג על רוחב ראייתם ומטרותיהם בגישתם ההשקפתית. אי אפשר להבין שום דבר אם לא מבינים את הבסיס, ואת מה שקודם לאותו דבר בסדר הדברים.