האבא של פ"ת פרש לגמלאות.

ש מים

New member
הצלת את כבוד הפורום!


 

משה12333

New member
כי אין קשר בין ת"א לפ"ת. השם " מטרופולין ת"א " הוא עממי ולא

מנהלתי. הוא מאד מזכיר את השם " מדינת ת"א " (שם שהומצא ע"י פרופ' ארנון סופר בכוונה כדי להתריע על הזנחת הפריפריה).

ת"א ופ"ת נמצאות בשני מחוזות שונים: ת"א במחוז ת"א ופ"ת במחוז המרכז.

כל מחוז מחולק לנפות.

במחוז המרכז, נפת פ"ת היא הנפה שמשתרעת מהקו הירוק במזרח ועד לכביש מס' 4.

מכביש מס' 4 ועד לים התיכון משתרעת נפת ת"א-יפו שהיא הנפה היחידה במחוז ת"א.

אם כן, נפת ת"א-יפו ונפת פ"ת, לא רק שהן נפות נפרדות אלא שהן אפילו לא שייכות לאותו המחוז. הן לחלוטין נפרדות מבחינה מנהלתית.

 
ופתח תקוה אפילו אינה העיר הגדולה ביותר במחוז המרכז...

אבל אין שום קשר בין החלוקה למחוזות לבין הגדרת המטרופולין.
מטרופולין גוש דן (שמכונה גם מטרופולין תל אביב) משתרע על פני שטחים בשניים ואפילו בארבעה מחוזות (בהגדרה הרחבה ביותר של המטרופולין, גם אשדוד ממחוז הדרום נכללת בו וגם אריאל ממחוז יהודה ושומרון נכללת בו).
גם מטרופולין חיפה משתרע על פני שטחים משני מחוזות וגם מטרופולין ירושלים משתרע על פני שטחים משני מחוזות (ואפילו שלושה, אם לוקחים בחשבון את אזור מודיעין כחלק גם ממטרופולין ירושלים).

הגבולות של מטרופולין לא נקבעים לפי חלוקה מינהלתית אלא לפי פרמטרים כלכליים, חברתיים ודמוגרפיים.
 

Yarenn

New member
גוּש דן ומטרוֹפוֹלין תל אביב

האם יש הבדל בין גוּש דן לבין מטרוֹפוֹלין גוּש דן אוֹ מטרוֹפוֹלין תל אביב? לדעתי בדרך כלל קוֹראים לגוּש העירוֹני המרכז גוּש דן ולמטרוֹפוֹלין שמגיע עד נתניה, אשדוֹד, קריית מלאכי, ומוֹדיעין קוֹראים מטרוֹפוֹלין תל אביב. אוּלי מטרוֹפוֹלין גוּש דן זה גם כן אוֹתוֹ דבר כמוֹ האחרוֹן.
 
מטרופולין גוש דן ומטרופולין תל אביב זה היינו הך

יש הגדרות שונות לגבולות של המטרופולין - הגדרות צרות יותר ורחבות יותר, אבל השם תל אביב למטרופולין והשם גוש דן למטרופולין מתייחסים לאותו מטרופולין. אין שמות שונים להגדרה הצרה ולהגדרה הרחבה.
 

Yarenn

New member
מטרוֹפוֹלין תל אביב ומטרוֹפוֹלין גוּש דן זה אוֹתוֹ דבר. אבל

השאלה אם יש הבדל בין אלה לבין גוּש דן.
 
ההגדרה של גוש דן זו הגדרה דינמית ואין ממש משמעות

להגדיר את גוש דן שלא בהקשר של מטרופולין גוש דן.
אין הגדרה רשמית יחידה ל"גוש דן" ואין גוף מינהלי שנקרא "גוש דן".
 

Yarenn

New member
כמוֹ מטרוֹפוֹלין תל אביב. כמוֹ הלבנט. כמוֹ מסוֹפוֹטמיה. עדיין.

יש גוּש.
 

Yarenn

New member
אז אתה מחזיר אוֹתנוּ לדיוּן קוֹדם. אתה רוֹצה להגיד לי שישמ שמעוּת

למחוֹזוֹת והנפוֹת האלה?
&nbsp
מה זה מטרוֹפוֹלין ת״א זה שם עממי, זה שם של מטרוֹפוֹלין. מטרוֹפוֹלין תל אביב הוּא עוּבדה מאוֹד מאוֹד מוּחשית. זה מהמטרוֹפוֹלין הגדוֹל בישׂראל ופתח תקווה היא בהחלט חלק מרכזי בוֹ.
 

משה12333

New member
מה זאת אומרת יש משמעות למחוזות והנפות האלה? כל שניה ושניה

יש משמעות למחוזות והנפות האלה.

כל התכנון והניהול במדינת ישראל מתבצע לפי החלוקה למחוזות ולנפות.

כל מה שאתה רואה סביבך כשאתה יוצא מהבית תוכנן ואושר ע"י הנהלת המחוז או ע"י הנהלת הנפה.

בבירת המחוז (למשל, רמלה היא בירת מחוז המרכז) יושבים מיליון ואחד משרדי ממשלה שכל תפקידם הוא לנהל את המחוז ולתכנן אותו. ברמלה הם יושבים בקניון קריית רמלה.

לעומת זאת, ל" מטרופולין ת"א " או ל"גוש דן" אין שום תוקף רישמי. אין שום גוף כזה, אין הנהלה כזאת ואין גבולות חוקיים לשמות האלה.

אם שר התחבורה, למשל, בא ומדבר על "פתרונות תחבורה בגוש דן" אין לו משרד שהוא יכול לבוא אליו שמנהל את גוש דן ושאליו הוא יכול לבוא ולהורות לו לתכנן פתרונות תחבורה.

שר התחבורה צריך לכנס אליו למשרדו את הנהלת מחוז ת"א ואת הנהלת מחוז המרכז ולהורות להם לעבוד במשותף למען פתרונות תחבורתיים בגוש דן.

 

darkshadow1

New member
כל הכבוד משה- עלית על אחת הבעיות הגדולות במדינה.

החלוקה של גוש דן לנפות ומחוזות היא היסטורית ואין לה שום אחיזה במציאות האורבנית הקיימת. במצב אופטימלי פתח תקווה הייתה אמורה להיות רובע בעיר תל אביב, לא עיר נפרדת לחלוטין מבחינה ניהולית ותכנונית. כנ"ל לגבי שאר הערים שמהוות המשך ישיר של הרצף העירוני של תל אביב. העובדה שאין למטרופולין תל אביב "עיריית על" או כל גוף תכנוני מרכזי משמעותי גורמת לכך שרוב הכוח נשאר אצל ראשי הערים- שבמקרה הטוב רק טובת תושבי העיר שלהם מעניינת אותם ולא טובת כלל תושבי המטרופולין. לכן ראשי ערים מטרפדים לעיתים קרובות פרויקטים שנועדו לטובת כלל המטרופולין הוא מתנהלים בסחטנות כלפי משרדי הממשלה כדי לסחוט כמה שיותר תקציבים בתמורה לקידום פרויקטים גדולים. כך נוצרים מצבים הזויים כמו תקציבי עתק שמועברים לעיר עשירה כמו הרצליה בתמורה להקמת דירות מגורים, או שעיריית פתח תקווה מצד אחד מטרפדת את הארכת הקו הסגול לתוך פתח תקווה ומצב שני מטרפדת הקמת 12,000 דירות במקום מחנה סירקין בטענה שהתושבים החדשים יפקקו את כבישי העיר.
 

ש מים

New member
צל כבד...

בכללית אני מסכים איתך, אבל אני סביר שכדי לתת תמונה מלאה וברורה חייבים לציין שכל נושא "גבולות מטרופולין" הנו נושא נזיל ומשתנה בלי הרף - בגלל הזחילה האורבנית. בגלל זה (השינויים המהירים והגבולות הלא ברורים) קשה למערכת (שמבוססת על "חוקים ונהלים". ארכיים והיסטוריים) להתמודד עם המצב. לדעתי חייבים להמציא מנגנון ניהולי חדשני, שידע להתמודד עם שינויים מהירים בשטח, ולא יהיה תלוי בגבולות הסטטוטוריים הקשיחים.
 

shershku

New member
העניין הוא להחליף שיטה אחת באחרת

לא יודע מה קורה בנושא בארצות הניכר.
בארץ אפשר לקחת רעיון שכבר נוסה בעבר כמה צעדים קדימה - איחוד רשויות.
התכנון עדיין יעשה בצורה מרחבית - רק שהמחרב יוגדר לפי הגדרות אחרות מאשר ההגדרות המנהליות הנוכחות של הרשויות הקיימות.
הרעיון הוא להגדיר את התכנון ומתן השירותים לפי מטרופולינים. המטרופולין יהוו היחידה המרחבית הגדולה ביותר.
יש שני חורים ברעיון הזה, האחד הוא מהן גבולות היישובים במטרופולין - ההשפעה הגדולה ביותר בישראל היא מטרופולין ת"א. האם ראוי שהרצליה-רמת השרון יהיו הגבולות בצפון, רחובות בדרום ופ"ת-רמלה-לוד במזרח, או להשאיר כמו שהיום?
החור השני הוא האיזורים משחוץ למטרופולינים, בעיקר הערבה/אילת והמחצית המזרחית של מחוז צפון (הרמה, אצבע הגליל עד למירון ועמק המעיינות).
 

ש מים

New member
מנהלות

לא חפרתי לעומק, אבל נראה לי שהתשובה היא הקמת "מינהלות" (אולי מנהלות ייעודיות? למשל - לתעסוקה, לתחבורה, למים וביוב ועוד). ההנחה שלי הההתנהלות - ובעיקר - "מענה לשינויים אורבניים" - הינה מהירה ועדכנית יותר.
ואגב, אין שום "חורים". יש מועצות אזוריות (שגם הן יכולות להתצטרף למנהלות ייעודיות, לפי הצרכים והרצונות...).
 
למעלה