האוטובוסים המזרח ירושלמים

לפי המידע בתחנות שמצאתי - אין לקווים משעפת / בית חנינא תחנה בתחנת הרק"ל של הגבעה הצרפתית, רק בבית חנינא עצמה ובשייח ג'ראח. הוא ממשיך לאזור העיר העתיקה דרך אזור וואדי ג'וז.

המסלול של הקו מאזור המעונות מראה שהוא נכנס לאותו המסלול אחרי גבעת התחמושת.

סליחה אבל לנוסעים מהשכונות היהודיות בצפון העיר זה לא כל כך אטרקטיבי, במיוחד כשהקווים מסתיימים בתחנות המרכזיות של שער שכם / סולטן סולימאן.
קו 171 - חיבור בין תחנת הרק"ל לבית חנינא, עטרות ומעבר קלנדיה.
קו 218 +273 - נוסעים במסלול מהיר דרך גשר עוזי נרקיס כמו קווי פסגת זאב. עוצר בגבעת התחמושת ובכניסה לפסגת זאב (קו 273 גם ברק"ל בבית חנינא).
קו 274 +280 - לא עוצרים בגבעה הצרפתית בגלל מחסור בתחנות (צריך להכנס למסוף שמאריך מאוד את הדרך בגלל הרמזורים) ובעקבות העובדה שעוצר בתחנות לצד הרק"ל בשועפט ובגבעת התחמושת. מעבר בין קווים מתבצע בגבעת התחמושת (קו 280 ממשיך להר הצופים).
קו 254+ 207 - לכיוון צפון עוצר בגבעה הצרפתית. לכיוון דרום בגלל מחסור בתחנות בסעיף הקודם עובר בתחנת הרק"ל של שועפט + מעבר בגבעת התחמושת.

הקווים הללו לא מיועדים לשרת אוכלוסייה יהודית אלא לחבר כפרים/ עיירות/ שכונות קצה - חלקם מעבר לגדר ובשטחים, למע"ר הערבי/ העיר העתיקה/ חיבור לרשת התחבורה של ירושלים.

מניח שקו 201 לא מתחבר לרק"ל בעקבות חוסר ביקוש.
אין ספק שיש המון מה לשפר בתחום בדגש על החיבוריות.
כמו שהביקוש החרדי שונה מהותית, גם הביקוש הערבי שונה מציור קווים סטנדרטים על המפה.
 

Ccyclist

Well-known member
קו 171 - חיבור בין תחנת הרק"ל לבית חנינא, עטרות ומעבר קלנדיה.
קו 218 +273 - נוסעים במסלול מהיר דרך גשר עוזי נרקיס כמו קווי פסגת זאב. עוצר בגבעת התחמושת ובכניסה לפסגת זאב (קו 273 גם ברק"ל בבית חנינא).
קו 274 +280 - לא עוצרים בגבעה הצרפתית בגלל מחסור בתחנות (צריך להכנס למסוף שמאריך מאוד את הדרך בגלל הרמזורים) ובעקבות העובדה שעוצר בתחנות לצד הרק"ל בשועפט ובגבעת התחמושת. מעבר בין קווים מתבצע בגבעת התחמושת (קו 280 ממשיך להר הצופים).
קו 254+ 207 - לכיוון צפון עוצר בגבעה הצרפתית. לכיוון דרום בגלל מחסור בתחנות בסעיף הקודם עובר בתחנת הרק"ל של שועפט + מעבר בגבעת התחמושת.

הקווים הללו לא מיועדים לשרת אוכלוסייה יהודית אלא לחבר כפרים/ עיירות/ שכונות קצה - חלקם מעבר לגדר ובשטחים, למע"ר הערבי/ העיר העתיקה/ חיבור לרשת התחבורה של ירושלים.

מניח שקו 201 לא מתחבר לרק"ל בעקבות חוסר ביקוש.
אין ספק שיש המון מה לשפר בתחום בדגש על החיבוריות.
כמו שהביקוש החרדי שונה מהותית, גם הביקוש הערבי שונה מציור קווים סטנדרטים על המפה.

במערכת ההיסטורית - לא גרתי במעלה אדומים, אך הייתי יכול להשתמש בקווים שלהם שנסעו בציר בר לב לאזור רחוב הנביאים ומרכז העיר במסלול מהיר יותר מקו 4.

הסיכוי שנוסע יהודי יסע העירה מתחנה בבית חנינא בליל שישי הוא אפסי. אם היתה השקה לתחנות הגבעה הצרפתית - יתכן שהיה מצ"ב אחר.

הבעיה במצב היא שלמרות שקווים מזרח ירושלים פועלים בשישי ושבת - עושים הרבה כדי שלא יהיו נגישים לנוסעים ממערב העיר בזמנים שאלו הקווים היחידים שפועלים בה.

ללכת מהגבעה הצרפתית לגבעת התחמושת זה לא הכי ראליסטי, זה טיפה יותר ממה שסביר ללכת לתח"צ. גרתי באזור לכמה חודשים.

לגבי הרעיון שאוכלוסיות שונות צריכות קווים נפרדים: כשאין בעיה בטחונית זה לא צריך להיות כך. בלונדון אין קווי שחורים או הודים, טורקים, פולנים, אירים, יהודים, סינים, או כל קהילה אחרת מתוך עשרות הקהילות השונות בעיר. הקווים נוסעים לפי הגיון של צירים גאוגרפיים ישירים פחות או יותר, לאורך דרכים ראשיות.

הבעיה היסודית של המערכת במזרח העיר היא שמדובר בחיבור בין קווים שבמקור היו הסעות פרטיות לתחנות המרכזיות של אזור שער שכם. אם היו להם קווים חוצים עם תחנה באזור תחנת הרק"ל של שער שכם הם היו יכולים לחבר את השכונות מצפון העיר לדרומה ולהיפך - מבלי להזדקק לתחנות מרכזיות גדולות כל כך ממש במרכז העיר.
 

ohadg09

Active member
במערכת ההיסטורית - לא גרתי במעלה אדומים, אך הייתי יכול להשתמש בקווים שלהם שנסעו בציר בר לב לאזור רחוב הנביאים ומרכז העיר במסלול מהיר יותר מקו 4.

הסיכוי שנוסע יהודי יסע העירה מתחנה בבית חנינא בליל שישי הוא אפסי. אם היתה השקה לתחנות הגבעה הצרפתית - יתכן שהיה מצ"ב אחר.

הבעיה במצב היא שלמרות שקווים מזרח ירושלים פועלים בשישי ושבת - עושים הרבה כדי שלא יהיו נגישים לנוסעים ממערב העיר בזמנים שאלו הקווים היחידים שפועלים בה.

ללכת מהגבעה הצרפתית לגבעת התחמושת זה לא הכי ראליסטי, זה טיפה יותר ממה שסביר ללכת לתח"צ. גרתי באזור לכמה חודשים.

לגבי הרעיון שאוכלוסיות שונות צריכות קווים נפרדים: כשאין בעיה בטחונית זה לא צריך להיות כך. בלונדון אין קווי שחורים או הודים, טורקים, פולנים, אירים, יהודים, סינים, או כל קהילה אחרת מתוך עשרות הקהילות השונות בעיר. הקווים נוסעים לפי הגיון של צירים גאוגרפיים ישירים פחות או יותר, לאורך דרכים ראשיות.

הבעיה היסודית של המערכת במזרח העיר היא שמדובר בחיבור בין קווים שבמקור היו הסעות פרטיות לתחנות המרכזיות של אזור שער שכם. אם היו להם קווים חוצים עם תחנה באזור תחנת הרק"ל של שער שכם הם היו יכולים לחבר את השכונות מצפון העיר לדרומה ולהיפך - מבלי להזדקק לתחנות מרכזיות גדולות כל כך ממש במרכז העיר.
היה תכנון (לא יודע מה איתו עכשיו) להתחיל לשלב את המערכות
הקו הראשון היה אמור להיות 97 מצור באהר לבנייני האומה
שיופעל ע"י חברה מזרח ירושלמית ויפעל גם בשבת
בגלל בעיות בכביש בצור באהר הקו קוצר לרמת רחל והופעל בסוף ע"י סופרבוס (וכמובן לא בשבת)
 

Ccyclist

Well-known member
היה תכנון (לא יודע מה איתו עכשיו) להתחיל לשלב את המערכות
הקו הראשון היה אמור להיות 97 מצור באהר לבנייני האומה
שיופעל ע"י חברה מזרח ירושלמית ויפעל גם בשבת
בגלל בעיות בכביש בצור באהר הקו קוצר לרמת רחל והופעל בסוף ע"י סופרבוס (וכמובן לא בשבת)

אני מניח שהחברות המזרח ירושלמיות מפחדות לפעול יותר מדי במערב העיר כי זו טריטוריה בעבר של אגד והיום של מפעילות נוספות.

מבחינת התיירים הזרים - יש המלצות באתרים כמו טריפאדוויזר על הקו המזרח ירושלמי לבית לחם. אם הרשת היתה רוצה להציע שירות נוסף לתיירים היא היתה יכולה להתחיל את הקווים שלה לדרום העיר ממלונות מזרח העיר - האמריקן קולוני, אולי להכנס לרחוב דוד המלך ולמלונות שם, להמשיך בדרך חברון למחסום בית לחם. במקביל - קו שבת לעין כרם יכול להצליח להם בתירוץ של נסיעה לאתר הקדוש לנצרות.
 
אני מניח שהחברות המזרח ירושלמיות מפחדות לפעול יותר מדי במערב העיר כי זו טריטוריה בעבר של אגד והיום של מפעילות נוספות.

מבחינת התיירים הזרים - יש המלצות באתרים כמו טריפאדוויזר על הקו המזרח ירושלמי לבית לחם. אם הרשת היתה רוצה להציע שירות נוסף לתיירים היא היתה יכולה להתחיל את הקווים שלה לדרום העיר ממלונות מזרח העיר - האמריקן קולוני, אולי להכנס לרחוב דוד המלך ולמלונות שם, להמשיך בדרך חברון למחסום בית לחם. במקביל - קו שבת לעין כרם יכול להצליח להם בתירוץ של נסיעה לאתר הקדוש לנצרות.
אנחנו לא במאה ה-19.
אדם או חברה לא קמים בבוקר ופשוט מפעילים קו תחבורה ציבורית.
החברות המזרח ירושלמיות לא מפעילות קווים במערב העיר כי אין להם רשיון לכך בדיוק כמו שדן, קווים או מטרופולין לא יכולים.

בכלל- קווי מזרח ירושלים זה לא חברה אחת אלא איגוד של חברות/ חמולות עסקיות שכל אחת משרתת כפר/ שכונה אחרת.
בעבר היו ממש קרבות ירי שחברה/חמולה אחת העזה לפלוש לטריטוריה ולהפעיל קו בטריטוריה של חברה שכנה (ראו צור באהר או ג'בל מוכבר).
זה חלק מהותי מהסיפור של מבנה המערכת ומסלולי הקו (המשילות הישראלית רק הסדירה והטיבה כמה שניתן את פעילות הקווים ולא ההפך), כאשר כל חמולה מפעילה 1-4 קווים משכונה/כפר לשער שכם.
 

Ccyclist

Well-known member
אנחנו לא במאה ה-19.
אדם או חברה לא קמים בבוקר ופשוט מפעילים קו תחבורה ציבורית.
החברות המזרח ירושלמיות לא מפעילות קווים במערב העיר כי אין להם רשיון לכך בדיוק כמו שדן, קווים או מטרופולין לא יכולים.

בכלל- קווי מזרח ירושלים זה לא חברה אחת אלא איגוד של חברות/ חמולות עסקיות שכל אחת משרתת כפר/ שכונה אחרת.
בעבר היו ממש קרבות ירי שחברה/חמולה אחת העזה לפלוש לטריטוריה ולהפעיל קו בטריטוריה של חברה שכנה (ראו צור באהר או ג'בל מוכבר).
זה חלק מהותי מהסיפור של מבנה המערכת ומסלולי הקו (המשילות הישראלית רק הסדירה והטיבה כמה שניתן את פעילות הקווים ולא ההפך), כאשר כל חמולה מפעילה 1-4 קווים משכונה/כפר לשער שכם.

הקווים המזרח ירושלמים לא היו קיימים במאה ה19.

יש תירוץ נוצרי מושלם לחיבור תחצ"י מהמנזרים והכנסיות השונות במזרח ומרכז העיר, ומהמלונות, לעין כרם על כנסיותיה.

בנצרות האורתודוקסית והקתולית יש לא רק חגים גדולים אלא גם מצב בו לכל יום בשנה יש קדוש כזה או אחר. קנה המידה של הנוכחות הנוצרית בירושלים הוא כזה שמאפשר קו תחבורה ציבורית לעיו כרם או במסגרת הארכת הקווים שמשרתים את בית צפאפה, או בקישור ישיר יחסית דרך טרה סנטה, עזה, בזק והר הרצל - שיאפשר מספר תחנות ביניים בצמתים עיקריים על המסלול.
 
היה תכנון (לא יודע מה איתו עכשיו) להתחיל לשלב את המערכות
הקו הראשון היה אמור להיות 97 מצור באהר לבנייני האומה
שיופעל ע"י חברה מזרח ירושלמית ויפעל גם בשבת
בגלל בעיות בכביש בצור באהר הקו קוצר לרמת רחל והופעל בסוף ע"י סופרבוס (וכמובן לא בשבת)
קו 97 מעולם לא תוכנן להגיע לצור באהר.
זה סיפור דמיוני שמסתובב כבר שנים על בסיס הגדרה לא מדויקת שפורסמה לתקשורת בעניין המכרז, וכתב שלקח את הדברים למחוזות הדמיון שלו.

גם אילו לא היה רקע של מציאות ביטחונית, החמולות המקומיות מעולם לא היו מאפשרות לעצמן לאבד את המונופול על הקו המזרח ירושלמי שהן מפעילות.
 
במערכת ההיסטורית - לא גרתי במעלה אדומים, אך הייתי יכול להשתמש בקווים שלהם שנסעו בציר בר לב לאזור רחוב הנביאים ומרכז העיר במסלול מהיר יותר מקו 4.

הסיכוי שנוסע יהודי יסע העירה מתחנה בבית חנינא בליל שישי הוא אפסי. אם היתה השקה לתחנות הגבעה הצרפתית - יתכן שהיה מצ"ב אחר.

הבעיה במצב היא שלמרות שקווים מזרח ירושלים פועלים בשישי ושבת - עושים הרבה כדי שלא יהיו נגישים לנוסעים ממערב העיר בזמנים שאלו הקווים היחידים שפועלים בה.

ללכת מהגבעה הצרפתית לגבעת התחמושת זה לא הכי ראליסטי, זה טיפה יותר ממה שסביר ללכת לתח"צ. גרתי באזור לכמה חודשים.

לגבי הרעיון שאוכלוסיות שונות צריכות קווים נפרדים: כשאין בעיה בטחונית זה לא צריך להיות כך. בלונדון אין קווי שחורים או הודים, טורקים, פולנים, אירים, יהודים, סינים, או כל קהילה אחרת מתוך עשרות הקהילות השונות בעיר. הקווים נוסעים לפי הגיון של צירים גאוגרפיים ישירים פחות או יותר, לאורך דרכים ראשיות.

הבעיה היסודית של המערכת במזרח העיר היא שמדובר בחיבור בין קווים שבמקור היו הסעות פרטיות לתחנות המרכזיות של אזור שער שכם. אם היו להם קווים חוצים עם תחנה באזור תחנת הרק"ל של שער שכם הם היו יכולים לחבר את השכונות מצפון העיר לדרומה ולהיפך - מבלי להזדקק לתחנות מרכזיות גדולות כל כך ממש במרכז העיר.
המערכת שלך מאוד מאוד היסטורית. ב-20 שנה האחרונות לא ניתן להשתמש בקווי המטרופולין כקווים פנימים.

הבעיה היסודית במזרח ירושלים היא שילוב של בעיה ביטחונית וגאו-אסטרטגית עם מערכת תחבורה היסטורית קיימת בשליטת חמולות חזקות וחוסר רצון או סיבה מובהק של גורמים ממשלתים להתעמת אתם.
 

Ccyclist

Well-known member
המערכת שלך מאוד מאוד היסטורית. ב-20 שנה האחרונות לא ניתן להשתמש בקווי המטרופולין כקווים פנימים.

הבעיה היסודית במזרח ירושלים היא שילוב של בעיה ביטחונית וגאו-אסטרטגית עם מערכת תחבורה היסטורית קיימת בשליטת חמולות חזקות וחוסר רצון או סיבה מובהק של גורמים ממשלתים להתעמת אתם.

המערכת ההיסטורית פעלה עד פתיחת הרק"ל ב 2011, אז היתה רפורמה מקיפה מאד ששינתה את המערכת מקצה לקצה, אך שפה ושם יש קווים ששרדו או במלואם (31), או שהוחזרו לפעילות (22) או שקיימים כמקטע קצר מהקו ההיסטורי (18).

על אף שבזמנו ריכזתי את כל הקווים החדשים שהתרשמו קו - קו בחוברת ארוכה למפת קווים עירונית אחת שהציגה את כל מסלוליהם - אפילו ממני אי אפשר לצפות לזכור את כל המספרים החדשים, במיוחד כשרבים מהם מתנגשים עם קווים היסטוריים בעלי מסלול שונה לחלוטין.

מהסיבה הזו אני מתייחס למערכת הקודמת בעיר, שיש לי כ 30 שנות היכרות איתה, ולאחרים - אפילו 40 50 או יותר - כ"היסטורית".
 
לפי המידע בתחנות שמצאתי - אין לקווים משעפת / בית חנינא תחנה בתחנת הרק"ל של הגבעה הצרפתית, רק בבית חנינא עצמה ובשייח ג'ראח. הוא ממשיך לאזור העיר העתיקה דרך אזור וואדי ג'וז.
מעדכן אותך, תחנת המעבר העיקרית מרקלת לאוטובוסים היא גבעת התחמושת גם בגלל הצומת למעלה אדומים וגם בגלל הגשר מצפון לפ. זאב הרבה אוטובוסים לא עוצרים בצ. הגבעה אלא בגבעת התחמושת כולל קווי מזרח ירושלים.
 

Ccyclist

Well-known member
בקיצור סוג של אפרטהייד "רך"

הפרדה קשה כאבן וחדה כסכין. הבחירה הפלשתינית לתקוף ישראלים אקראיים גרמה לחשש מוצדק משנות השמונים המאוחרות והלאה.

עד סתיו 87 היה אפשר לבקר בערי הגדה והרצועה, כבישי ירושלים היו מלאים רכבים עם לוחיות כחולות של השטחים ואומרים שסוחרים מעזה היו מאד משמעותיים במחנה יהודה.

זה לא שלא גדלנו על "ירון אל תיגע - זה חפץ חשוד", אבל ברמה האישית היה בטוח יחסית לפני האינתיפאדה הראשונה.

סכסוכים אלימים אחרים כמו בדרא"פ וצפון אירלנד נפתרו כשהצד שדרש זכויות וויתר על המאבק המזויין ואימץ הידברות כשיטה. יש לזכור שבעידן המלחמה הקרה ברה"מ עודדה תנועות מחתרת אלימות נגד מדינות מערביות כדי ליצור נטל בטחוני על המערב.
 
למעלה