האם ברית מילה היא תנאי ליהדותו של אדם? תלוי את מי שואלים.
התשובה העממית: כן. [שמעתי אב טרי רגע מספר דקות אחרי שמלתי את בנו מתלוצץ אתו ואומר: עכשיו אתה יהודי.]
התשובה של מי שקצת בירר: לא. גם מי שלא נימול הוא יהודי, אם נולד לאם יהודייה. [לכן באופן אוטומטי אמרתי לאותו אב: הוא היה גם לפני הברית.]
התשובה הקצת-יותר-מורכבת: זה נכון שאפשר להיות יהודי-דור-שני+ בלי ברית מילה, אבל שער הכניסה לעם ישראל (אפרופו חג הפסח) כולל את ברית המילה. כדברי הרמב"ם: "בִּשְׁלוֹשָׁה דְּבָרִים נִכְנְסוּ יִשְׂרָאֵל לַבְּרִית: בְּמִילָה וּטְבִילָה וְקָרְבָּן. מִילָה הָיְתָה בְּמִצְרַיִם, כְּשֶׁנֶּאֱמָר 'כָּל עָרֵל לֹא יֹאכַל בּוֹ' (בקרבן הפסח, יאיר)... וְכֵן לְדוֹרוֹת, כְּשֶׁיִּרְצֶה הַגּוֹי לְהִכָּנֵס לַבְּרִית, וּלְהִסְתּוֹפֵף תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, וִיקַבַּל עָלָיו עֹל תּוֹרָה – צָרִיךְ מִילָה וּטְבִילָה וְהַרְצָאַת קָרְבָּן; וְאִם נְקֵבָה הִיא – טְבִילָה וְקָרְבָּן... גֵּר שֶׁמָּל וְלֹא טָבַל, אוֹ שֶׁטָּבַל וְלֹא מָל – אֵינוֹ גֵּר עַד שֶׁיָּמוּל וְיִטְבֹּל" (הלכות איסורי ביאה פרק יג, בדילוגים).
אז בפעם הבאה שמישהו טועה לומר שברית עושה את האדם ליהודי, תתקנו אותו – אין בעיה – אבל אל תזלזלו. יש יסוד לטעות הזאת. עם ישראל והגרים שבכל דור נכנסו ונכנסים לברית במילה ולא בלעדיה.
התשובה העממית: כן. [שמעתי אב טרי רגע מספר דקות אחרי שמלתי את בנו מתלוצץ אתו ואומר: עכשיו אתה יהודי.]
התשובה של מי שקצת בירר: לא. גם מי שלא נימול הוא יהודי, אם נולד לאם יהודייה. [לכן באופן אוטומטי אמרתי לאותו אב: הוא היה גם לפני הברית.]
התשובה הקצת-יותר-מורכבת: זה נכון שאפשר להיות יהודי-דור-שני+ בלי ברית מילה, אבל שער הכניסה לעם ישראל (אפרופו חג הפסח) כולל את ברית המילה. כדברי הרמב"ם: "בִּשְׁלוֹשָׁה דְּבָרִים נִכְנְסוּ יִשְׂרָאֵל לַבְּרִית: בְּמִילָה וּטְבִילָה וְקָרְבָּן. מִילָה הָיְתָה בְּמִצְרַיִם, כְּשֶׁנֶּאֱמָר 'כָּל עָרֵל לֹא יֹאכַל בּוֹ' (בקרבן הפסח, יאיר)... וְכֵן לְדוֹרוֹת, כְּשֶׁיִּרְצֶה הַגּוֹי לְהִכָּנֵס לַבְּרִית, וּלְהִסְתּוֹפֵף תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, וִיקַבַּל עָלָיו עֹל תּוֹרָה – צָרִיךְ מִילָה וּטְבִילָה וְהַרְצָאַת קָרְבָּן; וְאִם נְקֵבָה הִיא – טְבִילָה וְקָרְבָּן... גֵּר שֶׁמָּל וְלֹא טָבַל, אוֹ שֶׁטָּבַל וְלֹא מָל – אֵינוֹ גֵּר עַד שֶׁיָּמוּל וְיִטְבֹּל" (הלכות איסורי ביאה פרק יג, בדילוגים).
אז בפעם הבאה שמישהו טועה לומר שברית עושה את האדם ליהודי, תתקנו אותו – אין בעיה – אבל אל תזלזלו. יש יסוד לטעות הזאת. עם ישראל והגרים שבכל דור נכנסו ונכנסים לברית במילה ולא בלעדיה.