האם ברית מילה היא תנאי ליהדותו של אדם? תלוי את מי שואלים.

יאיר5741

New member
האם ברית מילה היא תנאי ליהדותו של אדם? תלוי את מי שואלים.

התשובה העממית: כן. [שמעתי אב טרי רגע מספר דקות אחרי שמלתי את בנו מתלוצץ אתו ואומר: עכשיו אתה יהודי.]
התשובה של מי שקצת בירר: לא. גם מי שלא נימול הוא יהודי, אם נולד לאם יהודייה. [לכן באופן אוטומטי אמרתי לאותו אב: הוא היה גם לפני הברית.]
התשובה הקצת-יותר-מורכבת: זה נכון שאפשר להיות יהודי-דור-שני+ בלי ברית מילה, אבל שער הכניסה לעם ישראל (אפרופו חג הפסח) כולל את ברית המילה. כדברי הרמב"ם: "בִּשְׁלוֹשָׁה דְּבָרִים נִכְנְסוּ יִשְׂרָאֵל לַבְּרִית: בְּמִילָה וּטְבִילָה וְקָרְבָּן. מִילָה הָיְתָה בְּמִצְרַיִם, כְּשֶׁנֶּאֱמָר 'כָּל עָרֵל לֹא יֹאכַל בּוֹ' (בקרבן הפסח, יאיר)... וְכֵן לְדוֹרוֹת, כְּשֶׁיִּרְצֶה הַגּוֹי לְהִכָּנֵס לַבְּרִית, וּלְהִסְתּוֹפֵף תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, וִיקַבַּל עָלָיו עֹל תּוֹרָה – צָרִיךְ מִילָה וּטְבִילָה וְהַרְצָאַת קָרְבָּן; וְאִם נְקֵבָה הִיא – טְבִילָה וְקָרְבָּן... גֵּר שֶׁמָּל וְלֹא טָבַל, אוֹ שֶׁטָּבַל וְלֹא מָל – אֵינוֹ גֵּר עַד שֶׁיָּמוּל וְיִטְבֹּל" (הלכות איסורי ביאה פרק יג, בדילוגים).
אז בפעם הבאה שמישהו טועה לומר שברית עושה את האדם ליהודי, תתקנו אותו – אין בעיה – אבל אל תזלזלו. יש יסוד לטעות הזאת. עם ישראל והגרים שבכל דור נכנסו ונכנסים לברית במילה ולא בלעדיה.
 

true to you

New member
יש להבדיל לדעתי

בין מה עושה יהודי ליהודי מאשר הקושי שהדת שמה בפני מי שרוצה להיכנס בשעריה, ובאופן טבעי ברית זה מחסום לא קל שגם אפשר לבדוק אותו בניגוד לשמירת שבת וכדומה, וגם הינו בלתי הפיך, כלומר מי שרוצה להתגייר לא יכול להציג מצג שווא ואז לחזור לסורו אחרי שהתגייר.
 

true to you

New member
כמו כן תנאי הכרחי אך לא מספיק

איננו חזק, למשל העובדה שמוסלמים נימולים אינו מספיק להופכם ליהודים, הופך את התנאי הזה לחזק פחות לדעתי.
 

יאיר5741

New member
גם אם נקבל את הטיעון שלך

שהברית נועדה כמחסום לראות "כמה הוא רציני", בכל אופן השורה התחתונה היא כי בלי זה אי אפשר להתגייר. כשיש סט מוגבל של טקסים שהגר עובר בדרכו אל היהדות כל אחד מהם הוא סמל ויש בסט כולו מעין שחזור של תהליך הכניסה בברית של ישראל בצאתם ממצרים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
רק אם מבחינתך אישה אינה "אדם" ואין יהדות שאינה אורתודוקסית

בעולמי יש גם וגם, ובמציאות שבה אני חיה אפשר להיות משויך לדת, אפילו לדת היהודית, בלי שיחתכו לך שום חתיכה מהגוף (וזה נכון גם לגברים). מי שרוצה לחיות לפי ההלכה (ולא כל היהודים רוצים), בסדר גמור; אם אדם לא נימול מקבל עליו את דבריו של הרמב"ם ורוצה להיכנס ב"שער הכניסה לעם ישראל", הוא יכול לעבור מילה; השער לא נסגר.
 

יאיר5741

New member
אישה אינה אדם?? לא אמרתי

התנגדתי ואתנגד להלביש על בעלי מחלוקתי דעות ותוויות לא להם ואני מצפה ליחס הדדי.
מכל מקום מפורש שנשים אינן במצוות מילה, הן שלהן והן של בניהן (אך כשרות למול, כפי שעשתה ציפורה אשת משה).
לגבי זרמים אחרים ביהדות, אם בדור הראשון של התנועה הרפורמית הייתה התקוממות נגד המילה, היום יש מוהלים רפורמים.
אגב, אני לא אוהב את החלוקה לזרמים, וקשה לי עם "אורתודוקסיה" כמו עם ההגדרות האחרות. לא אכחש שאני בן הציונות הדתית, אבל אני מעדיף בלי כותרת מעל הראש.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
קרא שוב את דבריך ותבין

החלוקה לזרמים כנראה בלתי נמנעת, וזה לא משנה אם אוהבים או לא; משנה רק אם מכבדים. יש יותר מדרך אחת להיות יהודי, זו הנקודה.
 
אם זה תנאי מה נגיד על אשה שלא קיימה את "התנאי" כביכול?


ג
 
הואיל וכן גם לגבר לא בגדר "תנאי"

לא בגדר תנאי- ולהיפך מתאים שיש מצוה "כל ערל לא יאכל בו" כי מבני ישראל אף ערל ולכן יש מצוה עבורו.
 
למעלה