האם גיל הוא גורם משמעותי בארץ/חו"ל?

22ק ו ס ם

New member
איפה עובר הגבול בין אפליה לשיקול לגיטימי?

אם מישהי סיימה דוקטורט בגיל 60 האם שווה למחלקה להשקיע בה? המחלקה מצפה ממנה למשל להנחות סטודנטים לדוקטורט כחלק מהעבודה שלה. אם היא תפרוש אחרי כמה שנים וסטודנטים שלה יתקעו, מה יקרה אז? אז נכון שזה מקרה קיצוני אבל גיל יכול בהחלט להוות שיקול מסוים אם מצפים לתפוקה מסוימת. מחלקות רוצות לחזק את עצמן לטווח הארוך, ואם יש תחלופה גדולה מדי של אנשים זה יכול לפגוע בהן.
 

tulkin

New member
הנימוק הזה...

תופס לכל עבודה שהיא: למה לחברה להעסיק מתכנתים מעל גיל 50 אם אפשר להעסיק מתכנתים בני 30? למה לעירייה להעסיק עובדי נקיון בני 55 על פני אלה בני 24? כל מה שאמרת תקף בדיוק לכל עבודה פחות או יותר. אז מה? בגלל שיש שיקול "כלכלי" (במובן של שיקולי עלות-תועלת למעסיק, זה לא בהכרח חייב להתבטא בכסף) לא להעסיק מבוגרים אז צריך להפלות בגללו? ומה המבוגרים יעשו? איפה הם יעבדו? איפה היה צריך לעבוד אבא שלי שפוטר מעבודתו בגיל 57, עם יכולת שכלית והבנה ונסיון מקצועי ששמים בכיס הקטן כל בוגר בהצטיינות עם 5 שנות נסיון בהנדסת מכונות? אז מה בגלל שאין לו אופק תעסוקתי ארוך זה לגיטימי לא להעסיק אותו? העקרון של אי אפליה על רקע גיל (ועל רקע מגדרי, דתי, וכל רקע שהוא שאינו קשור ישירות ליכולת למלא את התפקיד כאן ועכשיו) הוא לא עקרון כלכלי. הוא עקרון מוסרי-חברתי. ובחברה מוסרית הוא אמור לגבור או לפחות לאזן באופן משמעותי את שיקולי הכדאיות הכלכלית. הוא עקרון שמסתכל על טובת החברה בכללותה ולא על טובת המעסיק הבודד. שכן אותו לא מועסק, אם אכן לא ימצא עבודה הולמת, יהווה נטל על החברה במקום לתרום לה. הנזק הכלכלי של זה עצום, וסביר להניח שהוא גובר על התועלת הקטנה למעסיק מהעסקת צעירים. אבל כאמור, גם אם השיקול המקרו כלכלי עדייו לא יוצא ברווח, עדיין אסור להפלות. מהסיבה המוסרית.
 

22ק ו ס ם

New member
צריך להפריד בין ההיבט החוקי למוסרי

האם אפלייה על רקע גיל מעוגנת בחוק ואיך בדיוק מגדירים אותה, לעומת האם זה צריך להוות שיקול בקבלה לעבודה או לא. אני דווקא חושב שבמקרים רבים יש יתרונות למועסקים מבוגרים יותר. כמו שציינת הם יהיו יותר מנוסים ואם אני הייתי מעסיק זה נראה לי שיקול מרכזי. בגיל 50 בהנדסה אפשר לתרום עוד הרבה שנים ולכן בניגוד לאקדמיה השיקול הזה צריך להיות פחות רלוונטי. גם סביר שייטו פחות לחפש עבודות אחרות (למשל עובד ניקיון בין 50 לעומת מישהו אחרי הצבא שמחפש עבודה זמנית).
 

tulkin

New member
מי צריך להפריד?

אני? אתה? המעסיק? המחוקק? במועמד המבוגר? ואם אין חוק נגד זה, זה הופך את זה להתנהגות טובה ומוסרית? ואם יש חוק נגד אז מה? למה החוק רלוונטי לטיעון שלי?
 

22ק ו ס ם

New member
אמרתי שאלו שתי סוגיות נפרדות

אם אפליה מהסוג הזה מעוגנת בחוק אז יש אמצעים להילחם נגדה. אם היא לא ומדובר בהיבט המוסרי זו שאלה יותר מורכבת. אם תשים לב, אמרתי שיש מקרים רבים שעדיף להעסיק מבוגרים. השאלה העקרונית היא מבחינה מוסרית היא מה הגבול בין אפלייה לשיקולים לגיטימיים של מעסיק? לזה אני לא חושב שיש תשובה חד משמעית.
 
התפתח כאן דיון מרתק ואופטימי

בדיוק מה שהייתי צריכה
אני אבדוק שוב את האפשרויות, ולו רק כדי לומר לעצמי שניסיתי
 
למעלה