האם הפגאניות סותרת הבנת השלמות?
בקבלה מוכר מצב הנקרא "קיצוץ בנטיעות" והמוסבר כסגידה לאחת המהויות בנפרד מהשלם. לדוגמא יש הסוגדים ל"שכינה" שהיא מהות נשית עליונה, יש שעלולים לסגוד לספירות שונות וכו´. העקרון דומה לעקרון הפאגני: ביצוע הפרדה של המהות השלמה לתתי כוחות או מהויות וסגידה אליהן. בד"כ כלל תופעה זו מצביעה על היעדר היכולת לראות את התמונה השלמה, אך לעיתים אין בכך בעייה אם המתבונן זוכר כי הינו צופה או מתייחס אך לפן אחד בלבד של המהות האינסופית. כשם שלקבוצת אנשים יש "רוח יחידה" הרי שלמבנה בטבע יש "רוח" (ספיריט) משלו: רוח היער... רוח הנהר... רוח ההר... מאחר והיקום הוא תודעה, מיבנים אלו אינם שונים מן האינסוף/טאו אלא בעיני המתבונן. אלא שבעיני המתבונן עסקינן... והשאלה היא האם כל ה"אלים" או הרוחות הללו מצטרפים בעיני המתבונן הפגאני לתמונה שלמה של היקום. האם מעבר לרוח המיידית של ה"אל" הפגאני המוגבל (עצם החלוקה מגבילה כל "אל" לתחומו) רואה הפגאני את המקום בו מתחברים כולם אל השלם שהוא יותר מסך כל חלקיו. אם אכן ההבנה כי לכל עשב יש מלאך משלו (גישה פגאניסטית למדי) מובילה בסופה את ה"מאמין" הפגאני להבנת המהות העליונה שהיא היקום (תודעה/טאו וכו´) ויותר מכן - אל הבנת עצמו כבלתי נפרד מיקום זה, הרי שלא צריכה להיות ביקורת כלפי ה"פגאניזם". אם לחילופין עיקר הפגאניזם הוא חלוקת היקום לחלקים - "אלים" בעלי טווח השפעה מוגבל, הרי שאינו שונה מן המדע המחלק את היקום לחלקים על מנת להבינו, אלא בגישה ה"רוחנית" לחלקים אלו. אך אז אשאל היכן ממקם הפגאניסט את עצמו - הצופה ביקום שהוא אך חלק בלתי נפרד ממנו. אשמח לשמוע את תשובותיכם.
בקבלה מוכר מצב הנקרא "קיצוץ בנטיעות" והמוסבר כסגידה לאחת המהויות בנפרד מהשלם. לדוגמא יש הסוגדים ל"שכינה" שהיא מהות נשית עליונה, יש שעלולים לסגוד לספירות שונות וכו´. העקרון דומה לעקרון הפאגני: ביצוע הפרדה של המהות השלמה לתתי כוחות או מהויות וסגידה אליהן. בד"כ כלל תופעה זו מצביעה על היעדר היכולת לראות את התמונה השלמה, אך לעיתים אין בכך בעייה אם המתבונן זוכר כי הינו צופה או מתייחס אך לפן אחד בלבד של המהות האינסופית. כשם שלקבוצת אנשים יש "רוח יחידה" הרי שלמבנה בטבע יש "רוח" (ספיריט) משלו: רוח היער... רוח הנהר... רוח ההר... מאחר והיקום הוא תודעה, מיבנים אלו אינם שונים מן האינסוף/טאו אלא בעיני המתבונן. אלא שבעיני המתבונן עסקינן... והשאלה היא האם כל ה"אלים" או הרוחות הללו מצטרפים בעיני המתבונן הפגאני לתמונה שלמה של היקום. האם מעבר לרוח המיידית של ה"אל" הפגאני המוגבל (עצם החלוקה מגבילה כל "אל" לתחומו) רואה הפגאני את המקום בו מתחברים כולם אל השלם שהוא יותר מסך כל חלקיו. אם אכן ההבנה כי לכל עשב יש מלאך משלו (גישה פגאניסטית למדי) מובילה בסופה את ה"מאמין" הפגאני להבנת המהות העליונה שהיא היקום (תודעה/טאו וכו´) ויותר מכן - אל הבנת עצמו כבלתי נפרד מיקום זה, הרי שלא צריכה להיות ביקורת כלפי ה"פגאניזם". אם לחילופין עיקר הפגאניזם הוא חלוקת היקום לחלקים - "אלים" בעלי טווח השפעה מוגבל, הרי שאינו שונה מן המדע המחלק את היקום לחלקים על מנת להבינו, אלא בגישה ה"רוחנית" לחלקים אלו. אך אז אשאל היכן ממקם הפגאניסט את עצמו - הצופה ביקום שהוא אך חלק בלתי נפרד ממנו. אשמח לשמוע את תשובותיכם.