נניח שלימדו אדם מסויים איך לפתור מערכת משוואות עם 2 משוואות ו-2 נעלמים. כמו-כן לימדו אותו איך לפתור מערכת עם 3 משוואות ו-3 נעלמים. אם הוא מספיק חכם, הוא יבין מתוך הדברים איך לפתור מערכת משוואות עם 4 משוואות ו-4 נעלמים. זה נבע מהבנה של "דבר מתוך דבר". מתוך הידע שהיה ברשותו עד כה הוא הסיק משהו חדש. זו הייתה דוגמא די שטחית ופשוטה, אך ההבנה של דבר מתוך דבר שייכת גם ברמות גבוהות הרבה יותר וחשובה. אדם שישתמש רק בידע שיש לו, לא יקרא חכם. עליו להסיק מסקנות חדשות מהידע שברשותו. זוהי הבנת הדבר מתוך דבר.
נוסיף לרשימה גאון, ידען, בעל תושיה, ועוד.. אלו שמות נרדפים-פחות או יותר.. אין הגדרה מדוייקת לכל אחד מהם. אם שאלת על חכם: אדם שאקרא לו חכם הוא אדם שבין השאר, גם מבין דבר מתוך דבר.
תכונת הפיקחות והחוכמה הן שונות (אדם יכול להיות פיקח וחכם יחד אך לא מחייב) אינטיליגנציה היא " מכלול הכשרים שבאמצעותם פותרים בני אדם בעיות הדורשות חשיבה בצורה יעילה" ועל כן גאון הוא אדם בעל אינטילגנציה גבוהה. זה לא נכון שאין הגדרה , ועל כמה שהם יכולים להימצא בו זמנית אצל אותו אדם אין זה אומר שכל התכונות הן אותה תכונה . כפי שהאימרה הידועה אומרת : פיקח ידע כיצד להיחלץ מן הצרה . חכם לא יכנס לצרה מלכתחילה. בכל מקרה איני מתייחס לאדם חכם אלא לחוכמה במובן ה"סופיה" של הפילוסופיה.
אבל לא הבדל כזה שתוכל להגיד: אממ לנבון-שייך "מבין דבר מתוך דבר", לחכם-לא שייך "מבין דבר מתוך דבר", לפקיח שייך "מבין דבר מתוך דבר", לידען לא שייך וכו' וכו'
והוא בקיא בה ואז הוא חושב .. היי למה לא ? -תורת הגזע . הוא הסיק דבר מדבר , ואולי עכשיו זה נראה לך טיפשי (אני מקווה) אבל פעם הרבה אנשים האמינו בזה. הבעיה היא שזה שקר , זה לא אמת . אז הוא הבין דבר מתוך דבר , הוא חכם? או - זו חוכמה ?