האם יש ליקום/חלל סוף ? . . . תודה

Mr Adam

New member
שלום

מהסיבה שהקבלה עוסקת בפנמיות התורה אין לה תשובה לשאלה מבחינה גשמית -
האם ליקום יש סוף או לא.
אבל הקבלה כן טוענת שלמציאות בכללותה אין סוף והמצב שלנו במציאות הוא חיסרון "יש מאין" .

"דע כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל,
אלא הכול היה ממולא מן האור הפשוט ההוא...והנה אז צמצם את עצמו אין-סוף בנקודה האמצעית אשר בו באמצע ממש, וצמצם האור
ההוא ונתרחק אל סביבות הנקודה האמצעית ואז נשאר מקום פנוי ואוויר וחלל ריקני. ואז המשיך מהאור אין-סוף קו אחד ישר ובמקום
החלל הוא האציל וברא ויצר ועשה את כל העולמות כולם."

(מתוך ספר עץ החיים, חלק א', פרק א',)

לגבי העניין הגשמי,ידוע לי שיש מספר תאוריות בנושא אבל את התשובה הסופית צריכה להגיע
בסופו של דבר מאנשי המדע שזה עיסוקם המרכזי.
 

צלותא

New member
תשובות מבחינה מדעית ומבחינת התורה

מבחינה מדעית אמנם על ידי אפקט דופלר שהסחה לאדום בספקטרום האורות מלמדת על התרחקות ולכחול מלמדת על התקרבות,
גילו שמהגלקסיות יש הסחה לאדום ,כלומר הגלקסיות מתרחקות זו מזו כלומר היקום מתפשט.
ומפה נובעת השאלה האם היקום פתוח או סגור?
אין תשובה מוכרעת
כי
אולי ההתפשטות בשלב מסוים תפסיק?

לכן באמת למדע אין תשובות מוכרעות! מאיפה שהם יידעו???
חה חה חה ,


ומעניין לקרוא בקישור מה התורה אומרת לפי דניאל בלס:

"אין בימינו מדען אחד שסובר שהיקום הוא אינסופי.

אם היקום היה אינסופי, זה אומר שלא היתה נקודת בריאה ולא היה מפץ גדול.
כל הממסד המדעי מאמץ את תיאורית המפץ הגדול.

נסה להצביע לי על מדען אחד משנת 2000 שטוען שהיקום הוא אינסופי.

במילים אחרות, היקום הוא סופי.

* * *

הוכחות לוגיות ומדעיות לכך שהיקום הוא סופי ונברא, או אפילו אינסופי וחייב מסדר.

1) חומרים המתכלים: החומרים שאנו מוצאים בעולם בימינו, מלמדים אותנו שהיתה לעולם התחלה. חומרים רדיואקטיביים "פולטי אנרגיה", מתפוררים לאט לחומרים אחרים. עצם זה שנותר מן החומרים המתפוררים בעולם, מוכיח שהיתה התחלה לאותם חומרים. אורניום למשל, הופך לעופרת. עצם העובדה שעדיין יש אורניום בעולם ולא הכל נהפך לעופרת, מראה שהיתה התחלה לאורניום, פשוט, מכיוון שלא הכל הספיק להפוך לעופרת.

2) התרחבות היקום: הגלקסיות והכוכבים מתרחקים אלה מאלה עם הזמן, מה שמלמד שפעם כל הגלקסיות והכוכבים היו קרובים יותר, קטנים יותר, עד שאנו מגלים שהם כלל לא היו לפני כן, אלא שהם נבראו לפתע מהאין! אנו מוצאים קרינה ביקום המלמדת על ההתפרצות הראשונית של החומר מהאין.

3) היקום הוא חד-פעמי: יש מי שרוצה לטעון שהיקום שלנו התפוצץ ואחר כך יחזור לאותה נקודה בראשיתית, ויתפוצץ שוב וכך יהיה לנצח נצחים. אך לפי הממצאים העדכניים שברשותנו היום, נמצא שהגלקסיות הרחוקות הספיקו להתרחק בעבר, פחות מכפי שהיה צפוי על פי קבוע הבל. כלומר, ההתפשטות בעבר הייתה איטית יותר והיא הולכת ומאיצה. אמנם לא יודעים עדיין מה גורם לאותה האצה כנגד הגרוויטציה, אך קראו לה בינתיים "אנרגיה אפלה". כיוון שההתפשטות מאיצה, היקום ימשיך להתפשט לנצח ולא יחזור לקרוס, כך שאין מחזוריות לפי הממצאים הנראים כיום והיקום שלנו איננו מתכווץ ומתנפח.

4) יקום נצחי מתוכנן: גם לפי המאמינים ביקום נצחי, הרי שהיקום שלנו הוא חד פעמי, "נצח חד-פעמי" ולכן נשלאת השאלה "כיצד בפעם היחידה שהיקום שלנו הוא כפי שהוא לנצח, הוא נמצא כבר עם כל החומרים וחוקי הטבע המאפשרים בתוכו חיים?"
למעשה קיבלנו, לפי דעת המאמין בעולם הקדמון, אין סוף חד פעמי! כלומר, אינסוף אחד שבו יהיו כל החומרים שאנו צריכים למחייתנו וכל חוקי הטבע שאנו נזקקים להם, ובמקרה נאמר שהנצח הוא כך ולא אחרת? הרי תכנון מלמד על מתכנן ועל מחשבה, האם יתכן שבפעם היחידה שיש לנו יקום אינסופי, יהיה בו כל מה שאנחנו צריכים למחייתנו?
למשל, קיימת שמש וקיים כדור הארץ אך מה מניע אותם זה סביב זה? מה מניע את הירח סביב כדור הארץ? מהו הכוח הזה ומאין הוא נובע? ולמה הוא דוקא כך ולא אחרת בנצח שאותו קבלנו? לא נוכל להתעלם מכך שיש מתכנן מאחורי הבריאה בגלל החוכמה המתגלית בבריאה. גם אם אבני היסוד כבר היו שם מאז ומעולם, עדיין, אלוקים הוא שסידר אותם כפי שהם כדי שיוכלו להכיל בתוכם חיים.

5) אנרגיה ללא סוף: אנחנו רואים ביקום גם את כח התמדה. אפילו באטום הקטן ביותר קיימת מהירות בל תתואר במילים שלא נחה לרגע, ואם היקום היה אינסופי, אזי הכח שביקום היה מתבלה לבסוף (כי אין מי שיחדש אותו) והיה קופא במקומו ונהיה לדומם או ריק. אפילו המדע כיום טוען שהיקום שלנו יתקרר באיזה שלב ויאבד את חיותו. המחדש של היקום הוא הבורא, ככתוב "המחדש בטובו בכל יום" ו"נתן חוק ולא יעבור"!

6) לוגיקה פשוטה: עוד אפשר לומר שכפי שהיינו נתקלים בפירמידה בפעם הראשונה בחיינו, והיה ברור לנו שמישהו יצר אותה באיזה שלב, כך גם ההגיון מחייב שאם אף פעם לא ראינו מי עשה את העולם שלנו, נוכל להבין שמישהו יצר אותו פעם באיזה שלב. אפשר להמשיל את כל הקורה ביקום, להיתקלות מקרית באדם הסופר מספרים. אנו שומעים את האדם קורא "555", ואחר כך קורא "556" וכן הלאה. ברור לנו שאותו אדם התחיל לספור מאיזה מספר, וכנראה שהיה זה מ-0. היקום שלנו אינו שונה מאותו משל.

7) האל גילה: התורה שלנו מלמדת כי "בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ" ואם אנו נקבל שהתורה נתנה מאלוקים עצמו, ודאי שיהיה אפשר לסמוך אז על דבר בוראינו, ולהתייחס לעדותו של בורא העולם.

8) מחזור החיים: עוד יש לומר, שאם הקיום של האדם הוא אינסופי, דהיינו שהיו אינסוף אנשים ואינסוף יצורים חיים לפנינו, אז הכל היו מתים בימינו. שימו לב לנתונים הבאים, המלמדים שלא רק שהיתה לעולם התחלה, אלא שהעולם צעיר:
בתחילת הספירה למניינם, אוכלוסיית העולם מנתה רבע מיליארד (אלף מיליונים) איש. בשנת 1900, אוכלוסית העולם מנתה כמיליארד בני אדם. בשנת 1977, אוכלוסית העולם מנתה ארבעה מיליארד איש, ובשנת 1985 אוכלוסית העולם מנתה חמש מיליארד איש. מנתונים אלו אנו למדים שאם בני אדם הלכו על כדור הארץ במשך שלוש מיליון שנים, כפי שמדענים טוענים, המספר הנכון של האוכלוסיה שלנו היה צריך להיות 150,000 איש לכל אינץ' מרובע אחד!
אם המין האנושי היה בעולם זמן רב, אזי בעולם שלנו היה מחסור נורא באוכל ובמשאבים, רובו של העולם היה צפוף מבני אדם או מגופות, והעוני היה שולט בו כפי שקורה עתה במדינות העולם השלישי.

9) ההתקדמות האנושית: הטכנולוגיה של בני האדם מתפתחת גם כן (להבדיל מהחוכמה), ואם מחזור בני האדם היה אינסופי, היינו צריכים להמצא בהתקדמות הטכנולוגית הגבוהה ביותר, עם כל החוכמה הניתנת להשגה. עצם העובדה שאנו בדרגה מסויימת ומתקדמים בה, מלמדת אותנו בהכרח שהיתה התחלה להתקדמות. ככל שאנו חוקרים את ההיסטוריה שהיתה לפנינו, אנו תמיד מוצאים אותה פשוטה מבחינת טכנולוגיה. אם היינו מוצאים את "אטלנטיס" למשל, היה אפשר לטעון אחרת. אך זוהי רק אגדה.

מבחינה מדעית:
היום אנו יודעים שלעולם היתה התחלה והוא לא היה תמיד, וזאת בזכות כלי המדע הקיימים ברשותנו. אך זאת, כשלמעשה כך סברו בני התורה תמיד, גם בעת שחכמי אומות העולם טענו שהעולם הוא נצחי ואין לו בורא. המלומדים הכופרים של אותן התקופות ידעו שאם הם יודו במסורת ישראל ויסכימו לכך שלעולם היתה התחלה, אזי הם יהיו חייבים גם להסכים שיש בורא שברא את העולם, כי לא יתכן שיתהווה העולם במקרה ללא סיבה מתוך האין ויתגבש לו מעצמו ככדור ארץ מורכב בעל שמש, ירח, חוקי טבע, עונות השנה, מים וכהנה וכהנה. אך היום, אין ילד שחולק על כך שלעולם היתה התחלה, ועדיין המלומדים לא מקבלים שקיים מי שאמר והיה עולם. מה שמוכיח שמדעני כל התקופות מאז היוונים, מעולם לא הסיקו את מסקנותיהם על העולם לפי ההגיון וחיפוש האמת לבדם, כי אם על פי צו לבם. "

בלס.

http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2329084&whichpage=&forum_id=4142





http://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2329084&whichpage=&forum_id=4142
 

Mr Adam

New member
חח אבל את לא יכול להסביר את זה למי שלא מאמין

הוא ירצה תשובה של איש מדע ,
אנחנו יודעים שלעולם הזה(עולם הרצון לקבל) יש סוף כמובן מבחינת גמר תיקון .
 

Mr Adam

New member
אתה צריך להבין גם שהקבלה בסופו של דבר

דורשת מן האדם לגלות מציאות אין סופית שזה בעצם השפע העליון ומטרת כל הבריא
אבל כל עוד שהוא לא גילה הוא באמת נמצע בעולם מוגבל שיש לו התחלה וסוף .
 

Mr Adam

New member
דוגמה

"אותה התולעת שנולדה בתוך הצנון, והיא יושבת שם וחושבת, שכל
העולם הוא כל כך מר, חשוך וקטן, כמדת הצנון שהיא נולדה בו. אבל ברגע
שבקעה את קליפת הצנון, וחוטפת מבט מבחוץ לצנון, היא תמהה, ואומרת,
אני חשבתי שכל העולם הוא כמדת הצנון שנולדתי בו, ועתה אני רואה לפני
עולם גדול נאור אדיר ויפה להפליא"

(הרב יהודה אשלג, הקדמה לספר הזוהר, אות מ)
 
בוודאי שיש לו סוף

כל מציאות רוחנית שהשתלשלה מהאין סוף לאחר הצמצום יש לה התחלה (כתר) וסוף (מלכות), להבדיל מהמציאות של האין סוף (של לפני הצמצום) שרק שם אין סוף, קל וחומר מציאות גשמית כגון היקום הגשמי שלנו שבוודאי שיש לו התחלה וסוף.

כל המציאות הרוחנית של אחר הצמצום מתחלקת ל- 4 עולמות עיקריים שנקראים אבי"ע (אצילות בריאה יצירה ועשיה) שכל אחד מהם מתחלק לתת חלוקה של האבי"ע הפרטית שלו (בצורה כדורית כגלדי בצל), והיקום שלנו הוא העולם הכדורי הכי פנימי (הנקודה האמצעית) שנקרא עשיה דעשיה.

ובכל עולם ותת עולם כזה יש גם כן התחלה של ספירת הכתר וסוף של ספירת המלכות, כולל העולם שלנו (עשיה דעשיה) שיש לה התחלה וסוף.
 

Mr Adam

New member
השינוי הוא רק בנבראים

"כל ריבוי השמות הם רק כלפי המקבלים. לכן, השם הראשון שנתגלה בסוד שורש לנבראים,
מכונה שם אין סוף ברוך הוא. וגילוי שם זה נשאר בלי שום שינויים. וכל הצמצומים וריבוי
השינויים, המה עשויים רק בערך המקבלים. והוא מאיר תמיד בשם הראשון,
הנקרא רצונו להיטיב לנבראיו בלי סוף".


(הרב יהודה אשלג,עניין ההשגה הרוחנית)
 
אמת, השינוי הוא רק בנבראים ולא באור עצמותו

והעולמות (אבי"ע) הם הם הנבראים (היינו הכלים).
 

Mr Adam

New member


 

Mr Adam

New member
קבל גם ציטוט יפה..

שאולי מסביר קצת יותר את העניין הזה .

"עומד האדם ותוהה, איזה צורך יש בכל המון המעשים והברואים המשונים והרבים,
ואיננו מבין איך הכל הוא חטיבה גדולה אחת...אין נקודה קטנה יתרה, הכל נצרך והכל משמש
לתפקידו. אתה בכל מה שלמטה ממך, והנך קשור ועולה עם כל מה שנשגב ממך ועולה עליך."


(הרב קוק, אורות הקודש ב,שסא)
 

קליט

New member
מסתבר לי כך ; כל אדם ובעל חי עובר זיכוך בעולם הזה

כדי להסתדר בעולם הזה אתה חייב להתאפק, להזדרז, להאיר פנים וכן הלאה - וממילא גם נפשו של הגוי מתעלה . ואם הוא גוי טוב אז הוא יזכה לעולם הבא, ואם הוא גוי פחות טוב אז הוא יצטרך לעבור זיכוך בעולם הזה או בעולם הבא
 

Mr Adam

New member
ככה אומרים גדולים ..

"אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל האדם בייחוד,
ואהבת כל העמים כולם, חפץ עילוים ותקומתם החומרית והרוחנית...
תכונה זו היא שמסגלת את רוחא דמלכא משיחא לחול על ישראל..."

(הרב קוק,מוסר אביך,עמ' נ"ז)
 

Mr Adam

New member
אולי זה יסביר לך את העניין הזה יותר טוב

על פי החכמה הזאת התיקון הוא קודם של ישראל
שאם הם יעשו זאת יבוא אחריהם בהדרגה גם שאר העולם .


"תחית האומה היא היסוד של בנין התשובה הגדולה,
תשובת ישראל העליונה ותשובת העולם כולו שתבא אחריה.


כשרוצים באמת לשוב, אע"פ שמעוכבים בשביל כמה מניעות
,כמו מחמת בלבול דעת או מחמת חלישות כח או מחמת
אי-יכולת לתקן דברים שהם נוגעים בין אדם לחברו, אע"פ
שהעכוב הוא גדול מאד והלב מוכרח להיות נשבר מפני ידיעת
גדל החובה המוטלת על האדם לתקן את כל פגמיו, באופן היותר
טוב והיותר שלם, מ"מ כיון שהרצון לשוב בתשובה הוא
אמיץ, אע"פ שאין בכחו עדיין לסלק את כל המניעות, צריכים
לקבל את ההארה הזאת של התשובה בתור תוכן המטהר
והמקדש עד שלא יזוז, מפני העכובים של אי השלמת התשובה,
מכל רוממות ומכל עליה רוחנית שהיא ראויה לו, ע"פ
קדושת הנשמה וצביונה הקדוש. וכשם שזה הוא כלל גדול אצל
היחיד, ככה הוא אצל הצבור בכללותו. הארת התשובה
ישנה בישראל. התעוררות חפצה של האומה בכללה לשוב אל
ארצה, אל מהותה, אל רוחה ואל תכונתה, באמת אור של
תשובה יש בה. באמת הדבר מתבטא בברור גמור בבטויה
של תורה : "ושבת עד ד' אלהיך" "כי תשוב אל ה' אלהיך".
התשובה היא תשובה פנימית, אלא שהיא מכוסה בהרבה
מסכים חוצצים - ואין כח בשום עכוב ומניעת השלמה לעכב
את האור העליון מהופיע עלינו."
(הרב קוק אורות התשובה יז)

חג שמח !
 
כן בהחלט יש לה סוף כפי שפרטתי בתשובות הקודמות

ושוב, רק במציאות של האין סוף אין שם סוף!

אבל אחרי הצמצום שהיה באין סוף ירדנו לעולמות רוחניים בשם אבי"ע (אצילות בריאה יצירה עשיה), ופה יש לכל עולם ועולם 10 ספירות שההתחלה שלהם היא ספירת הכתר והסוף של אותו עולם נקרא ספירת מלכות.

כך שלעולמות הרוחניים שלנו שלאחר הצמצום כולל היקום הזה, יש בהחלט התחלה וסוף, וזה מה שמבדיל אותם ואותנו מהמציאות של האין סוף, ומאפשר לנו חלל פנוי ומדוד שבו יש אפשרות של עבודה בתורה ומצוות ומציאות של שכר ועונש, כדי שנקבל שכר בזכות (עבודתנו הרוחנית), ולא בחסד, שגורם נהמא דכיסופא (לחם בושה) למקבל.

שבת שלום.
 

קליט

New member
לכל העולמות הרוחניים והגשמיים יש סוף, חוץ מהאין סוף

שאין לו סוף ? . . . תודה רבה
 
למעלה