לא יודע היכן למדת
אבל אצלי בכיתה , אני שומע על הרצון לא להגיע לרווחה , למה שנקרא "עו"ס משפחה". , וזה בעצם השינוי שקרה במקצוע בשנים האחרונות (או בעשורים האחרונים), העו"ס לא נמצאת רק ברווחה, ולצערינו הרב, המדינה ידועה במצב של ייבוש תקציבים, והיידה להפרטה, והפלא ופלא, חלק מהשירותים המופרטים טובים בחלקים מסויימים וגרועים בחלקים אחרים, השירות לפונה ירד בשירותים המופרטים, אך העצוב יותר- שיש תחומים שהשירות הציבורי נותן שירות גרוע יותר במקביל להפרטה - אפרופו ילדים, הורי אומנה מקבלים הרבה יותר הדרכת הורים מאשר הורים "בעייתים" המביעים רצון לכך..
המצב שנוצר כאן בשנים האחרונות, יוצר מצב אבסורודי הן לעובדים והן לפונים/לקוחות , שכן חדר המיון הראשוני של שירותי הרווחה בארץ, קורס, לא יקרוס, לא בדרך לקריסה, אלא קרס. ומזמן.
תשאלי את העו"ס מביה"ח הגריטארי כמה זמן לוקח לה לשחרר מטופל שהינו ערירי, תגלי שהניא מנהלת מלחמות קשות מול... הרווחה בעיר המטופל, מתחיל משחק מסירות מלוכלך והוא לא מקבל מענה, משפחה שביה"ח מגלה יחסים עכורים ורוצה שהמשפחה תקבל טיפול של עו"ס משפחה או עו"ס מהיחידה לאלימות במשפחה- אין עם מי לדבר.
השירותים הראשונים הם שירותים בדיוק כמו חדר מיון, צריכים להיות כוללנים, מערכתיים, ובעיקר מזמינים , אבל כיום הגישה היא שמרוב עומס, מי שיכול שימצא את הפתרון במקום אחר, אך לא אצל המדינה- זה מצב שכואב לי מאוד, כסטודנט וכאזרח. לא הגיוני שאנשים לא יקבלו מענה , לא הגיוני שעו"ס ביחידת שיקום ייפגש עם משפחותיו אחת לשנה, לא בגלל חוסר רצון שלו, אלא שהוא עובד ברבע משרה על 150 תיקים, אז מי כן פונה אליו? הדחופים ביותר, ואם יש מישהו בסכנה , העו"ס לא יידע על כך. זהו לא מצב חסר ברירת מחדל, זהו מצב שניתן לתת לו מענה שונה , לכן יש יותר ויותר לחץ על שירותים שניונים לזהות, לאתר מצבי סיכון, וגם בנוסף לדיווח לנסות לתת התערבות ראשונית (במסגרת המותר לפי החוק ובתיאום עם הגורם הרלוונטי).
זה בערך כמו הטיפול שרופא המשפחה שלך אמור לתת, ובהיעדרו האחות תגיש לך עזרה ראשונה, אבל מה קורה, כשאת לא זקוקה לרופא המשפחה, אלא לרופא מומחה? ואין תורים אליו עוד שנה? מה תעשי? אם את יכולה, את תקני שירותי רפואה פרטיים, אם לא, תמתיני שנה , או שרופא המשפחה יפנה אותך כ"דחוף" לאחר ששוחח עם הרופא.. אבל מי שאנו מטפלים בהם לא תמיד יש להם את היכולת לגייס כוחות מבחוץ, ומ"רופאים" אחרים בקהילה, הם צריכים אותנו... גם כשאנחנו לא יכולים לתת להם מענה.
כאן יש לנו שתי אפשרויות :האחת להגיד אין תקציב, זה מה יש, והשנייה וזה הייחוד של המקצוע שלנו, שאנו מומחים בלעשות מכלום ושום דבר- זהב, במשאבים הקיימים , היה ניתן לחלק את הטיפול , המיון למבצ קהילתי, קבוצתי, פרטני ופרוזודראלי.
לא במקרה הציפייה היום ממסגרות שירות שניוני (שחלקו מסופק ע"י המחלקה לשירותים חברתיים, אך לא הלשכה- כגון מרכז מומחה בטיפול בהורה וילד, מרכז במשפחה, מרכז התמכרויות, מרכז אלימות וכך הלאה), לבצע תפקידים של ניהול טיפול , טיפול מערכתי, טיפול כוללני, ולא כל השירותים בנויים לכך, ולא כל השירותים רוצים לעשות את זה, ואז לרוב הפונה/לקוח נשאר שוב נופל בין הכיסאות.
לכן כל מה שכתבתי לא סותר את הרצון שלי לעסוק במקצוע לבין הביקורת שיש לי כלפי המקצוע- אני כועס על שבלוניות, אני כועס על תשובות "ככה זה", "זה מה שיש", "לא תמיד מקבלים את מה שרוצים" וכן השירות הראשוני הכה חשוב הנקרא לשכה לשירותים חברתיים, הוא בדיוק האבטיפוס של התשובות האלו, אין באמת רצון לייצר פתרונות, לייצר מערכות חדשות אלא להסתפק במה שיש ואפילו בסטיגמות לגבי הפונים.