האם כמאבטח טיולים אני יכול לתבוע משרד החינוך?

האם כמאבטח טיולים אני יכול לתבוע משרד החינוך?

שלום, קראתי לפני מספר חודשים כתבה במעריב על כך שארגונכם תבע את ארקדי גיידמאק לאחר שחברת השמירה שהועסקה בביתו לא שילמה למאבטחים את מה שמגיע להם. האם לפי אותו עיקרון משפטי אני ודי הרבה מכרים שהועסקו כמאבטחי טיולים יכולים לצרף לכתב התביעה נגד החברה שהעסיקה אותנו גם תביעה כנגד משרד החינוך? השאלה הזאת חשובה לנו מאוד מכיוון שמדובר בחברה מושחתת ביותר שרוב הסיכויים שתיעלם עד שהעניין יתברר בבית המשפט ואף אחד לא רוצה לבזבז זמן ועצבים על על תביעה שלא תוביל לשום מקום. קיבלתי 170 ש"ח ליום עבודה שנמשך 24 שעות, בלי דמי הבראה בלי ימי חופש בלי הפרשות לקרן פנסיה ואם כל זה לא מספיק אז גם הורידו לנו כסף על קורס ועל ביטוח.
 
בזמנו ניסיתי לברר את הענין.

לא מצאתי ולו פסיקה אחת בה משרד ממשלה חויב לפצות מאבטחים שעבדו עבורו- והמצב עוד יותר מסובך כאשר משרד הממשלה אינו המעסיק בפועל. מה שכן נראה לי אפשרי אבל בקושי זה תביעה נגד משרד העבודה על התרשלות באכיפת חוקי העבודה (תביעת נזיקין), אבל גם כאן אין כל תקדים. לדעתי ההמנעות של משרדי הממשלה מאכיפת חוקי העבודה היא מכוונת- אבל לך תוכיח.
 
יש תקדים לתביעה כזאת

חמישה מאבטחים שעבדו בשופרסל תבעו את החברת שמירה ואת השופרסל. זה נגמר בהסכם פשרה מחוץ לכתלי בית המשפט וקיבלו כמעט את כל הכסף שדרשו. http://www.acri.org.il/Story.aspx?id=1213
 
ממש לא אותו דבר.

רשת השופרסל היא המעסיק בפועל, כמו שבתי הספר הם המעסיקים בפועל של מאבטחי הטיולים. אולי ניתן לתבוע את כל בתי הספר- אבל מלחמה בסדר גודל זה היא ענין לארגון, לא למאבטח בודד. משרד החינוך אינו לקוח של חברות האבטחה, הוא רק הגוף המנחה לגבי נהלי האבטחה.
 
גם לזה יש סיכוי קלוש.

במקרה של אבטחה נייחת (המאבטח בשער בית הספר) אכן העיריה שוכרת את חברת האבטחה. אבל במקרה של אבטחת טיולים מי ששוכר את חברת האבטחה זה לא העיריה ולא בית הספר אלא המשווק של חברת הטיולים. כך שבין המאבטח לעיריה יש 3 שכבות- החברה בה הוא עובד, חברת הטיולים ובית הספר. למאבטח טיולים שירצה לתבוע את העיריה תהיה בעיה- הוא יצטרך לתבוע מספר דו ספרתי של עיריות. אם ירצה לתבוע בתי ספר המספר עלול להיות תלת ספרתי, אם ירצה לתבוע חברות טיולים אז הוא לוקח סיכון שלא יוכל לעבוד עבורן באופן ישיר (הדרכה) או עקיף (אבטחה) בעתיד.
 
למעלה