האם מדעי המחשב יתאים לי?

adi_2000

New member
האם מדעי המחשב יתאים לי?

שלום רב לכולם! מקווה שאני אכן כותב את ההודעה בפורום הנכון.. עשיתי היום את הבגרות חורף במתמטיקה, 4 יח"ל, אחרי קורס של 4 חודשים בערך. בקורס התאמצתי, בבית התאמצתי, וגם במבחן.. אני מאמין שאני אקבל משהו כמו 75 בציון הסופי... :( אני מתעניין בלימודי מדעי המחשב לתואר ראשון (צריך להתקדם בחיים). השאלה שלי היא, האם בתור בן אדם שמתקשה יחסית במתמטיקה (לא "טמבל" במרכאות כפולות אבל גם לא בא בקלות בכלל), אני אצליח ללמוד בכלל מדעי המחשב? הבנתי שזה כולל המון מתמטיקה - שימושית/תיאורטית... מה ההבדל בכלל? האם נידונתי לכישלון מראש ב"מקצוע" הזה? או שמא זוהי מתמטיקה שונה וכן יש לי סיכוי? (כמובן בהתחשב בניסיון של חברי הפורום ובלי לדעת את רמתי היחסית במתמטיקה, חוץ ממה שאני מספר לכם). האם יש משהו דומה בתחום ה"מחשבים" שאני יכול ללמוד? - הנדסת תוכנה/חומרה, הנדסת מחשבים, מדעי התוכנה, לא יודע מה? או שזה Back to the drawing board, ולהתחיל לחפש משהו אחר? (במקרה הזה אשמח להצעות... ;) ). תודה רבה לכול מי שקרא את ההודעה הארוכה ועוד יותר תודה למי שיעזור... בברכה, עדי.
 

vinney

Well-known member
תשמע, תראה, תבין...

מתמטיקה בבית ספר זה לא מתמטיקה, זה חשבון בסיסי עם כמה תוספות נחמדות (אבל לא בהכרח נכונות) בצד. אם אתה רוצה ללמוד מדעי המחשב - תלמד מדעי המחשב. זה דורש בסיס מתמטי, אבל אפשר לחיות עם זה, ואם יש לך כמה תאים אפורים בקודקוד, עם מאמץ כזה או אחר תצלח הכל. איפה אתה הולך ללמוד? למה הלכת לשפר בגרויות?
 

yossiea

New member
זה באמת בעיה...

בבתי הספר לא מלמדים מתמטיקה!. אני לא מבין למה זה ככה? הרמה הכללית של האינטליגנציה בארץ שמייצרת מדענים וממציאים בקצב מעורר התפעלות, ראויה למשהו יותר טוב. למה לא חושבים שם למעלה על שיפור הרמה והרחבת התכנים? אני לא מבין את זה.
 

vinney

Well-known member
ראית מי יש לך שם למעלה?

שרת החינוך שלא סיימה תיכון ולא סיימה אוניברסיטה - אחראית על מערכת החינוך. נו באמת, למה אתה מצפה? בתקווה שיותר גרוע ממנה אי אפשר למצוא, שתי האלטרנטיבות מציבות פרופסורים לתפקיד, נקווה לטוב...
 

yossiea

New member
לא חושב שנכון להאשים...

את שרת החינוך בעניין. שרים באים והולכים כמו פטריות אחרי הגשם. אבל עובדי המדינה בעלי המקצוע ובראשם המנכ"ל אינם מתחלפים כל יום ואני משוכנע שהם מתקבלים לעבודה על סמך כישורים מתאימים. האם הם לא יכולים לעשות את השינוי הדרוש? האם הם לא שומעים ולא יודעים מה קורה? שרים אפילו לא קובעים מדיניות הם רק מאשרים אותה. ובמיוחד רצים לתקשורת לספר לחברה. עובדי משרד החינוך אחראים למעשה על התכנים ועל התוכניות. והם מספיק מקצועיים ומספיק זמן במערכת כדי להיות מסוגלים לבצע רויזיה ולשפר את המערכת. חבל... זה לא המקום לדיון הזה בכל מקרה.
 

adi_2000

New member
אז זה יותר גרוע משחשבתי...

אני יודע שמתמטיקה בתיכון זה לא בדיוק רמה גבוהה של מתמטיקה, בטח שלא ב-4 יח"ל, אבל אם אני חורק שיניים בחומר כזה זה לא עושה את כול העיניין גרוע יותר? אם קשה לי בחומר כזה, אז מה יהיה שאני אתקל, על ההתחלה אפשר לומר, בחומר שהוא קשה/כבד יותר? השאלה עד כמה זה קשה.. תראה, סה"כ אני מאמין שאני עונה להגדרה של בעל "כמה תאים אפורים בקודקוד" אבל אני לא יודע אם נידונתי לכישלון מראש במקצוע הזה, או שאי אפשר "לברוח" ממתמטיקה ופשוט צריך להתמודד עם זה?.. בקשר לשיפור בגרויות - מתמטיקה זו הבגרות היחידה ששיפרתי. בשאר המקצועות יש לי סה"כ ציונים יפים (ממוצע בגרות 98 בערך). מתמטיקה שיפרתי מ-3 ל-4. עשיתי פסיכומטרי פעם אחת, למדתי לבד בבית וקיבלתי 603. הפרק הכמותי זה מה ש"קילקל" לי. אני עכשיו נרשם עוד הפעם לבחינה פסיכומטרית, הפעם עם קורס. אני מאמין שעכשיו אחרי ששיפרתי את ידיעותיי במתמטיקה ובתוספת הקורס, ובטח שזה פסיכומטרי שני אני יוציא מעל 700, אני מקווה. העיניין הוא שעד לא מזמן לא כ"כ ידעתי מה בכלל אני רוצה ללמוד... אפשר לומד שצימצמתי את זה לכיוון של מדעי המחשב, או, להבדיל ביוטכנולוגיה. (ויכול להיות ששילוב של שני הנושאים האלה מוביל אותי בכלל לביואינפורמטיקה??). ככה שזה די בעייתי. איפה אני הולך ללמוד - עוד לא נרשמתי לאף מוסד. אני גר בנתניה, מכללת נתניה לא נראית לי כאופציה כי לא רוצה לשלם 25 אלף שקל לשנה, אז חשבתי על אוניברסיטת ת"א, סתם בגלל הנוחות (מרחק וכו'), לא בגלל שיקול אחר. עכשיו אני לא בטוח שאני אתקבל בכלל... ??
 

DadleFish

New member
הייתי בערך באותו מצב כמוך,

למרות שהוצאתי 78 ב-5 יח"ל, ואני לחלוטין לא בעל אוריינטציה מתימטית. עם זאת, מסתבר שכשמתאמצים - מצליחים. לעבור את המבחנים במתימטיקה לא צריך להיות בעיה גדולה מדי. להוציא בהם ציון טוב זה כבר סיפור אחר, אבל תודה לאל יש מספיק קורסים בתואר שהם לא מתימטיקה.
 

adi_2000

New member
אוקיי, לעבור ומה אז?

אוקיי נניח שמצליחים לעבור, לא להוציא ציון טוב.סבבה. אז אני לא אסיים את השנה או את התואר בהצטיינות. השאלה עד כמה ההבנה שלי את החומר תפגם, אם בכלל, בגלל חוסר הבנה של מתמטיקה?
 

DadleFish

New member
כמעט בכלל לא.

כדי לתכנת, תכל'ס, לא צריך מתימטיקה. המתימטיקה נדרשת לשתי מטרות. האחת, שמתייחסת יותר לצורת החשיבה המתימטית, היא המטרה התיאורטית - כלומר, הוכחת יעילות של אלגוריתמים. פה בכללי נדרשת מתימטיקה ברמה נמוכה יחסית, אבל חשיבה מתימטית טובה (כמו למשל חשיבה רקורסיבית). המטרה השניה היא למקצועות ספציפיים. למשל, בעיבוד אותות, קריפטוגרפיה, עיבוד תמונה, עיבוד וידאו, ניתוח שפה טבעית - נושאים כאלו דורשים מתימטיקה מסוגים שונים (דיסקרטית/ליניארית/הסתברות וכו'). מנסיון, ברוב המקרים גם שם מדובר על נושאים ספציפיים, שאחרי חזרה קצרה אין סיבה שלא תבין אותם. השימוש הוא טכני למדי, ואם אין לך תוכניות להגיע למחקר, אתה יכול להסתדר יפה עם קצת מאמץ.
 

adi_2000

New member
אוקיי, תודה רבה על העזרה.

וסליחה שאני נותן לך לעשות עבודת בירור, אבל אני בטוח שאתה יודע גם ככה - יש בעיה להתקבל, מבחינת דרישות קבלה, עם 4 יחידות מתמטיקה?
 

DadleFish

New member
עקרונית לא

4 יח"ל זה מספיק. השאלה היא כמובן לאן אתה רוצה להתקבל ומה שאר הציונים.
 

DadleFish

New member
כמעט בכלל לא.

כדי לתכנת, תכל'ס, לא צריך מתימטיקה. המתימטיקה נדרשת לשתי מטרות. האחת, שמתייחסת יותר לצורת החשיבה המתימטית, היא המטרה התיאורטית - כלומר, הוכחת יעילות של אלגוריתמים. פה בכללי נדרשת מתימטיקה ברמה נמוכה יחסית, אבל חשיבה מתימטית טובה (כמו למשל חשיבה רקורסיבית). המטרה השניה היא למקצועות ספציפיים. למשל, בעיבוד אותות, קריפטוגרפיה, עיבוד תמונה, עיבוד וידאו, ניתוח שפה טבעית - נושאים כאלו דורשים מתימטיקה מסוגים שונים (דיסקרטית/ליניארית/הסתברות וכו'). מנסיון, ברוב המקרים גם שם מדובר על נושאים ספציפיים, שאחרי חזרה קצרה אין סיבה שלא תבין אותם. השימוש הוא טכני למדי, ואם אין לך תוכניות להגיע למחקר, אתה יכול להסתדר יפה עם קצת מאמץ.
 

Jonatan 44

New member
אני מבין אותך

אם אתה אוהב מדעי המחשב,בלי קשר לזה שלמדתה או לא-למדתה בתיכון, אם אתה מוצא את עצמך קורא על אלגורתמי ציון עד לשעות הטקנות של הלילה, ואתה באמת רואה את עצמך עוסק בזה ולא חושב כל הזמן "ס*מק, למה לא למדתי כלכלה?!" אני יותר ממציע לך לילמוד את זה, בלי קשר לטוב או לא טוב במתמטיקה, כי אם תילמד מיקצוע אחר, אתה כל הזמן תהיה מבואס (במילים רכות). ההצעה שלי שאם אתה אוטודידקט תיקח כמה קורסים באופ, תיקח את מבוא למדעי המחשב, אשנב למתמטיקה או משהוא כזה (תיקראה עליהם ב openu.ac.il או תישאל את ויני שיש לו חצי דוקטור בכל מה שקשור לאו"פ) ותיראה איך זה הולך! אם אתה לא מאלו שיכולים לשבת ולילמוד (וזה בסדר לחלוטין) אתה יכול לנסות לעסות סימסטר אחד, התחלתי כזה באיזו שהיא אוניברסיטה וליראות איך זה. אבל שוב, אם אתה באמת מאלו שאוהבים את המיקצוע, אני לא חושב שהמתמטיקה תהיה בעייה בישבילך,תחשוב על זה כעוד שלב שאתה צריך לעבור בחיים ותנסה לעשות אותו על הצד הטוב ביותר. בהצלחה!
 

inbal76

New member
דיעה אחרת

לא בכוונה לבאס או להוריד לך מוטיבציה, אבל לפי דעתי למי שקשה במתמטיקה בתיכון יהיה מאוד מאוד קשה במתמטיקה של תואר ראשון במדמ"ח (שזה בתכל'ס, לפחות באת"א ונדמה לי שגם בשאר האונ', אותם קורסי חובה במתמטיקה כמו מי שעושה תואר במתמטיקה). בתור מי שהציונים שלה במתמטיקה (5 יח') בתיכון נעו סביב ה-98, ולעומת זאת ירקה דם באוניברסיטה בשביל להוציא 70-ים במבחנים, קשה לי לראות איך מישהו שכבר בתיכון זה קשה לו יוכל להתמודד עם החומר האקדמי. (וסליחה, אלדד, אבל נדמה לי שכבר סוכם פה בפורום שאתה לא דוגמה...
) אולי אני טועה ואולי עם חרשנות קיצונית אפשר להתגבר על המכשול. אבל אני לא יודעת... אני הייתי ממליצה על התואר הזה רק למי שמרגיש נוח עם מתמטיקה.
 

vinney

Well-known member
מי שלא מנסה - לא יודע

אין שום קשר, כמו שבעצמך אמרת, בין מתמטיקה בתיכון למתמטיקה באוניברסיטה. אם קיבלת בתיכון 98 ובאוניברסיטה לא עברת את ה70, אז למה שמי שקיבל בתיכון 70 לא יוכל לקבל באוניברסיטה 98? זה שיטת הוראה אחרת, זה חומר אחר וזה גישה אחרת, אין מה להשוות, וציוני הבגרות לא מדד לכלום בלימודים אוניברסיטאים. ההמלצה לנסות כמה קורסים באו"פ לדעתי במקום. אסור לשלול משהו רק בגלל חשש שמה יכשל, במיוחד כשמשהו משמעותי כמו כיוון מסלול הפיתוח בחיים. מי שבוחר ללמוד משהו שהוא לא אוהב, יסבול כל החיים בגלל זה, ולמה? כי בתיכון לא היה לו כוח למתמטיקה? זה לא אומר כלום.
 

inbal76

New member
אני לא חושבת שההיגיון הזה עובד

נכון, מדובר בחומר שונה לגמרי וברמה שונה לגמרי, אבל לא נכון שאין ביניהם שום קשר. הראשון מהווה בסיס לשני. מי שמתקשה עם סדרות חשבוניות או חקירת פונקציות ריבועית ברמה תיכונית, לא הייתי מצפה שמציאת גבול לפי קושי של סדרת פונקציות או טורי טיילור יבואו לו בקלות. מי שמתקשה ללמוד את הא"ב - האם תשלח אותו לקרוא ולנתח מחזות של שייקספיר? אני לא אומרת לאף אחד לא לנסות משהו אם זה מה שהוא רוצה ואוהב, אבל הבחור שאל אם זה יתאים לו לפי הנתונים שסיפק, ולעניות דעתי התשובה היא לא. ומי שסתם לא היה לו כוח בתיכון זה עניין אחד, אבל זה לא המצב שהוא מתאר (הוא מספר שהוא התאמץ מאוד).
 

vinney

Well-known member
לא נכון בעליל

מתמטיקה תיכונית לא ביסוס לשום דבר ובאונירבסיטה לא מסתמכים על שום ידע מתיכון.
 

inbal76

New member
א. באוניברסיטה שאני למדתי אני די

בטוחה שכן הסתמכו. (אל תבקש ממני להוציא את המחברות המאובקות) ב. העניין הוא יותר מ"הסתמכו או לא הסתמכו" על ידיעה של משפט X או שיטת גזירה Y. אם זה היה כל העניין אז תמיד אפשר היה להשלים את הידע. העניין הוא שלדעתי קושי להבין מתמטיקה ברמה תיכונית גוזר קושי להבין מתמטיקה ברמה אקדמית. הרמה שונה לגמרי אבל אני לא מסכימה איתך באשר לחוסר הקשר בין השניים. לדעתי יש קשר גדול גם בנושאים הנלמדים וגם - בעיקר - בכישורי החשיבה הנדרשים כדי להבינם. כנראה שנישאר חלוקים בנושא הזה. לילה טוב!
 
למעלה