האם מדעי המחשב יתאים לי?

inbal76

New member
לדוגמה

עזרתי בזמנו למס' אנשים בחומר של מתמטיקה תיכונית. מסתבר שיש כאלו שלא מסתדרים טוב עם הצבות. ברמה הכי בסיסית, כמו להציב פרמטרים במקום a,b,c במשוואה ריבועית, או להציב 5 במקום x בפונקציה. נשמע לכם בוודאי מוזר, כי מה יש כאן לא להבין, אבל עובדה. יש אנשים שרעיון ההצבה לא אינטואיטיבי בכלל בשבילם. אז אם מישהו מתקשה להבין מה בדיוק לעשות כשאומרים לו להציב x=5 במשוואה פשוטה, אני מהמרת על כל כספי שהוא גם יתקשה להבין איך להציב סדרה An מסויימת בטור נתון כדי לחשב את סכומו. כי זה אותו דבר, רק קצת יותר מסובך (כי זה ברמת הפשטה גבוהה יותר). או אם להסתכל על זה הפוך: אם יש מישהו שמבין איך להציב סדרה בטור, אין שום סיבה בעולם שהוא לא יבין איך להציב x=5 במשוואה ריבועית. אז הצבות (למשל) זה א"ב של מתמטיקה, ומשתמשים בהן תמיד, גם בתיכון וגם בתואר. א"ב נוסף הוא הלוגיקה הבסיסית שמשמשת להוכחת משפטים וטענות. מי שלא הסתדר עם הלוגיקה הזאת בתיכון, למה שיסתדר איתה בתואר? הלוגיקה היא אותה לוגיקה. אם כבר אז השימוש שעושים בה בתואר הוא מורכב יותר. זה לא "משהו שונה לגמרי" וזה בטח לא משהו פשוט יותר. וכולי.
 

vinney

Well-known member
את לוקחת דוגמא ספציפית

ומכלילה אותם על כולם? גם אני לא מסתדר עם דברים שונים ומשונים במתמטיקה תיכונית, אז? כשאומרים "נגזרת זה ככה כי ככה זה" או "שורש 4 זה 2- כי אם תכפילו 2- בעצמו תקבלו 4", אין מה לצפות שכולם יסתדרו עם זה. זה לא אומר כלום.
 

inbal76

New member
זה אומר הרבה על אופן החשיבה

איפה ראית שלקחתי דוגמה ספציפית והכללתי אותה על כולם? אני לא הכללתי כלום, אני נתתי דוגמה שמראה את הקשר בין היכולת להבין מתמטיקה תיכונית ויכולת להבין מתמטיקה של תואר ראשון, כי הא"ב (או כלי העבודה או איך שתקרא לזה) של המתמטיקה הם בבסיסם אותו דבר. חשיבה לוגית ואנליטית היא מה שנדרש לשניהם. רק ברמה שונה. אם עשית תואר ראשון במתמטיקה באונ' (או אותם קורסים) והצלחת בהם, ועדיין יש דברים במתמטיקה התיכונית שאינך מצליח להבין - אז זה תמוה מאוד בעיני. דברים מוזרים תמיד יכולים להיות, אבל הם לא סבירים.
 

vinney

Well-known member
לא הבנת כלום

מה שלא הבנתי במתמטיקה תיכונית היה כשהייתי בתיכון, עכשיו ברור שאני מבין את זה, וגם ברור שאני מבין למה לא הבנתי את זה קודם. אני מצטער שאת לא מבינה שאת לא יכולה לקחת את המדדים של עצמך ולהכיל אותם על אחרים, אבל את לא יכולה. רמת ההוראה הירודה בתיכון, יכולה להיות עוד יותר ירודה עם התיכון גרוע. זה תלוי בהחלט לא רק בתלמיד, זה מאוד מאוד תלוי במורה, בחומר שהוא נדרש להעביר (וכולנו יודעים שחומר הבגרויות הוא לא משהו), ברצון שלו לגרום לתלמידים ללמוד, ולא לשנן (ולא פגשתי הרבה מורים עם רצון כזה, אם כי יש כאלה), וברצון התלמיד להבין ולא רק לעבור במבחן (או, להבין ולא לעבור במבחן, כמו שלפעמים קורה). אז הוא קיבל 70 ב4 י"ל במתמטיקה, זה כל מה שאת יודעת. איך מזה את מסיקה שהוא לא יכול ללמוד מתמטיקה? כי בבית ספר הכניסו לו לראש שהוא לא יכול? מה פתאום...
 

inbal76

New member
או שאני או שאתה...

אני לא הסקתי שהוא לא טוב מתמטיקה. אני לקחתי את זה ממנו כנתון. הוא מעיד על עצמו "בנאדם שמתקשה יחסית במתמטיקה". אני האחרונה שאתווכח על הרמה הגרועה של מורים בבי"ס, אבל הוא עשה קורס למבוגרים (של אחד המכונים המתמחים בכך למיטב הבנתי, כגון קידום ושות') שבו יש יחס אישי והשקעה בכל תלמיד, והוא גם הדגיש שהשקיע והתאמץ. כמובן, יתכן שהשיטה היתה גרועה, ויתכן שהמבחן היה קשה מידי, ויתכן שהחתול אכל לו את המחשבון... יכול להיות שהוא בעצם גאון מתמטי ורק עוד לא גילו בו את הפוטנציאל (בלי ציניות). את כל זה אני לא יודעת כמו עוד מיליון דברים שאיני יודעת עליו. אבל נתוני הפתיחה של השאלה, כפי שאני הבנתי אותה היו: לא טוב במתמטיקה (גם לא "גרוע", אבל מישהו שזה לא הולך לו בקלות). ומזה לפי דעתי וניסיוני נובע שרוב הסיכויים שזה יהיה לו קשה מאוד להצליח. נדמה לי שנימקתי אותה בהרחבה. אתה לא חייב להסכים, לא על הבנת השאלה ולא על המסקנה, אבל נתתי לו גם את דעתי, והשיקול הוא שלו.
 

adi_2000

New member
אני אשאל כזה דבר

קודם כול הייתי יכול לקבל 90, אבל פיספסתי שאלה שלמה בגלל טעות טיפשית, משהו קטן אבל הרס לי תרגיל שלם. השאלה אם זה שפיספסתי דבר "טרוויאל" כזה אומר שחבל על הזמן שלי או שפשוט הייתי לחוץ באותו רגע? והיו עוד פה ושם טעויות חישוב קטנות שגם הורידו. סה"כ אני מאמין שהרמה שלי היא רמה של 90 בערך ב4 יחידות. בסה"כ אני מבין את החומר הנדרש ל-4 יחידות, אני בטוח יכול להבין יותר (או ליתר דיוק - יכולה להיות הבנה יותר טובה של החומר, מן הסתם) אבל זה לא הולך כ"כ בקלות. מצריך מאמץ. יכול להיות שחלק מהבעיה הייתה שבכול המקצועות בתיכון (כולם, בלי יוצא מן הכלל), לא הייתי צריך להתאמץ בכלל בשביל להוציא לפחות 80-85 בלי בעיה ואם הייתי מתאמץ אז 90-95 (הממוצע בגרות שלי זה 98, עם בגרות 3 יחידות במתמטיקה). יכול להיות שזו הבעיה - אני פשוט לא רגיל לעבוד קצת/להתאמץ קצת כי הכול בא לי בקלות יחסית. בילדותי קראתי המון ספרים, התחלתי לקרוא אנגלית בגיל מוקדם בגלל המחשב, לדבר אנגלית מוקדם בגלל קרובים מחו"ל וכולי (אני מדבר, קורא, וכותב אנגלית מצויין), התעניינתי במדעים השונים ככה שהייתי טוב בביולוגיה, כימיה וכו', פשוט לא התחברתי למתמטיקה אף פעם, לצערי. יכול להיות בגלל מורה מזעזעזת וגרועה בתיכון, שגרמה גם לשנוא את המקצוע. אבל אני זוכר שזה התחיל מכיתה ט' בערך. מתחילת התיכון. מצד שני - ברור שעכשיו אחרי הקורס אני מבין מתמטיקה הרבה יותר טוב. עדיין לא בא בקלות כמו כול שאר הדברים, אבל יותר טוב. יש לי אפשרות לעבור קורס חוזר (חלק מהחוזה וכו', לא עקרוני) ואני מאמין שאני יכול להגיע לרמת הבנה שתתבטא במבחן בגרות ב-4 יחידות בציון של 90-95. השאלה אם זה מספיק. אני בטוח שהרבה אנשים כאן למדו 5 יחידות מתמטיקה בתיכון, וזה בא להם יותר בקלות מאשר לי. פשוט מעניין אם אני יכול להתברג בנישה הזו של לימודי מדעי המחשב עם הנתונים הנ"ל, או לא. ברור שזה לא אבסולוטי אבל הערכה...
 

inbal76

New member
מפיספוס אחד אי אפשר להסיק דבר

רק אתה יכול להעריך את היכולות שלך, ואם אתה מעריך שהן גבוהות יותר אז יש מצב לנסות. אי אפשר להבטיח כלום, אבל זה נשמע שאתה מאוד רוצה, אז אולי שווה לך להשקיע ולפחות לנסות. חוץ מזה בחלק מהמוסדות אם תעשה תואר דו חוגי של מדמ"ח עם משהו מפקולטה אחרת, אז הקורסים המתמטיים שתצטרך לעשות יהיו קלים בהרבה.
 

adi_2000

New member
יש לך דוגמא קונקרטית לדבר כזה?

את יכולה בבקשה לתת דוגמא חוג/קורס כזה? בנוגע ליכולות - אני יכול כמובן להעריך, אבל אני צריך גם לדעת עם מה אני "מתמודד" (או שבלי מרכאות ;) ) כדי לדעת להעריך יותר. וזה הקושי שלי, בגלל זה כתבתי כאן את ההודעה הזו מלכתחילה.
 

inbal76

New member
כן

למשל יש קורס חדו"א וקורס אינפי ששניהם מלמדים פחות או יותר אותו חומר, רק אחד ברמה גבוהה והשני ברמה נמוכה יותר. אז מי שעושה תואר במתמטיקה או מדמ"ח מורחב או חוג אחר מהפקולטה (לא בטוחה איזה חוגים בדיוק) - נדרש לעשות את הקורס הקשה, ואילו מי שעושה דו-חוגי מדמ"ח עם חוג מפקולטה אחרת (נניח ניהול) עושה את הקורס הקל. באופן דומה יש שתי גירסאות בקורסים של אלגברה, ובקורסים של סטטיסטיקה והסתברות. *חדו"א = חשבון דיפרנציאלי ואינטגרלי *אינפי = חשבון אינפיטיסימלי *איזה משניהם הוא הקורס הקשה ואיזה הקל, זה תלוי במוסד שבו אתה לומד.
 

inbal76

New member
כדאי אולי לציין

שתואר כזה לעיתים פחות נחשב בקבלה לעבודה.
 

vinney

Well-known member
עליה וקוץ בה

בחלק מהאוניברסיטאות תואר דו חוגי דורש קבלה לשני החוגים, ולכל חוג תנאי קבלה משלו. אתה יכול למצוא את עצמך רשום לחוג אחד, אבל לא לחוג השני, וזה יכול להיות בעיה. בנוסף, מסכים עם ענבל, תואר כזה הוא לא מועדף על מעסיקים (אלא אם כן זה שילובים כמו מדמ"ח ומתמטיקה, שלא ממש יפתור לך את הבעיה
), אבל לפעמים דווקא יכול להועיל (למשל, שילוב עם כלכלה יכול לעזור לך להתקבל למוסדות פיננסיים, לתפקידים שהם לאו דווקא תכנות, אלא ניתוח מערכות/הבטחת איכות וכד'). אני שוב ממליץ לך לנסות את הקורסים של האו"פ (אשנב למתמטיקה ומבוא למדעי המחשב) שיתנו לך מושג קצת יותר טוב ואובייקטיבי לגבי היכולות שלך. המבוא יחשב לך (אם תקבל ציון סביר+) בכל מקום אחר שתחליט ללכת אליו אחר כך.
 

ddalus

New member
אליה, לא עליה

ומן התוכן המהותי של כל השרשור - אני מתרחק כמו מאש. דעותיי בנושא לא יהיו לרוחם של כל מני אנשים...
 

vinney

Well-known member
זה שדעותייך לא יהיו לרוחנו

לא אומר שאתה לא צריך להביע אותן
(חוצמזה, אולי תשכנע אותנו?)
 

גיל14

New member
תראה, ויני,

בתור אחד שעשה בגרות במתמטיקה לפני כחצי שנה (99), ואחד שסיים שני קורסים (בדידה וליניארית, 87 בשניהם :-\ פישלתי) ומסיים שלושה אחרים בתואר במתמטיקה באו"ד ומדמ"ח באו"פ, אני מאמין שיש קשר הדוק בין המתמטיקה בתיכון לבין המתמטיקה באוניברסיטה. תראה, המתמטיקה התיכונית היא טכנית, כמעט נטו (למעט דברים לא טכניים אבל בסיסיים ביותר - גיאומטריה, מקומות גיאומטריים), ואם בן אדם לא שולט בטכניקה, קשה לי לחשוב שהוא יצליח במיוחד באוניברסיטה, איפה שהדגש הוא על הרעיון, הפרינציפּ, ה"למה" ולא ה"איך" של המתמטיקה. כי "למה" זה בסדר גמור, אבל כשמבקשים במבחן באינפי הוכחה, מבקשים לראות שאתה יודע "איך" להוכיח מה שאתה מוכיח. ואחרי שאתה מבין מי נגד מי, מי מנצח, מה ההפרש ולמה, גם יבוא הצד הטכני. ומצד שני, לרוב הדברים שלימדו בתיכון היתה לי אינטואיציה זו או אחרת למה מתקיים מה שמתקיים, ותמיד חיפשתי את זו, וזו לבד מה שנתן לי 99 בבגרות. ולסיכום המלצה: קח את הקורס "אשנב למתמטיקה" באוניברסיטה הפתוחה. מציגים כאן מתמטיקה אוניברסאית, בלי הרמה המאוד קשה שם, ובלי הרבה טכניקה תיכונית. תראה איך אתה מסתדר שם. לדעתי - אחרי הקורס הזה, ואולי עוד אחד, אפשר לדעת אם מתמטיקה זה בשבילך או לא. ואם אין לך 2000 ש"ח לבזבז על "לבדוק את המתמטיקה" (למרות שתואר הוא העתיד, אז בכל זאת הייתי ממליץ), קח לך מכל ספריה אקדמית ספר של הפתוחה בנושא מתמטיקה דיסקרטית, קרא אותו מתחילתו עד סופו, ותנסה לפתור תרגילים, לראות איך הולכים הדברים.
 

adi_2000

New member
אני מתחיל לחשוב ברצינות על הקורס

הזה... תודה לכול מי שהציע, אני מתחיל לחשוב על הנושא ברצינות. עד אז, יש לך אולי דוגמה לספר כזה (שם של ספר)? יש איזושהו סיכוי שבעולם שהוא ימצא גם בספרייה עירונית/ציבורית? יכול להיות קצת בעייתי להגיע לספרייה אקדמית.
 

vinney

Well-known member
הספר בקישורים

ויכול להיות שיהיה גם בספריה ציבורית, אם יש שם ספרי לימוד בתחום המדעים, תבדוק.
 
מסכים בשנה א' במדעי המחשב יש בערך קורס אחד במחשבים, וכל השאר הם מתמטיקה. כל קורס סמסטריאלי בשנה א' מכיל בערך את אותה כמות חומר שיש בבחינת בגרות 5 יחידות מתמטיקה בתיכון - סה"כ תצטרך לעבור משהו שמקביל ל- 6 בחינות בגרות במתמטיקה 5 יחידות, רק בשנה א'. גם המצב בלימודי ההנדסה השונים די דומה. בשנים מתקדמות כמות המתמטיקה פוחתת ונכנס יותר מדעי המחשב (תלוי כמובן באיזה מסלול לימודים בדיוק בחרת). ואם אתה רוצה תואר "נחשב" ביד - אתה צריך לא רק לעבור אותם, אלא לעבור בהצטיינות (ציון +85).
 
בוא'נה זה מדהים...

אני בדיוק באותו המצב כמוך.. רק שאני עכשיו בתיכון... ואני ב 5 יח"ל ולא כ"כ גאון במתמטיקה אבל מחזיק מעמד... קיצור מה שאני רוצה לשאול זה דבר כזה... אני לא מעוניין ללמוד הנדסת תוכנה אלא חומרה... השאלה שנשאלת כאן האם כדאי לי לקחת פיזיקה 5 יח"ל בהתחשב בעובדה שאני במתמטיקה לא גאון? כי הרי אמרו לי שחייבים פיזיקה 5 יח"ל לכל מי שבכלל רוצה לעסוק במחשבים... אם בכל זאת חייבים פיזיקה אז האם עדיף לעשות את ההשלמות אחרי התיכון כשאין לחץ בשום מקצועות אחרים? ועוד שאלה... זה נכון שמסלול של הנדסת תוכנה שונה לגמרי ממסלול של הנדסת חומרה? כלומר אלה שני תחומים נפרדים שאין להם בסיס משותף? או שחייבים לדעת שפת C וכאלה דברים אפילו בחומרה? לפי מה שאני יודע חומרה קשורה בהנדסת חשמל וכל מיני דברים כאלה... אודה לכם אם תעזרו לי... (בוא'נה פעם ראשונה שאני שומע שיש פקולטה למדעי מחשב באוניסריטת חיפה)
 

adi_2000

New member
אתם יודעים מה? מצטרף לשאלה! ../images/Emo8.gif

מה קורה בקשר לזה שאין לי 5 יח"ל בפיזיקה? זה גם תיבת פנדורה בפני עצמה או שזה כבר פחות נורא? חיוני לקבלה לפקולטה ולהבנת החומר, או לא הכרחי? (אני ממש מלא שאלות כרימון...).
 

vinney

Well-known member
לגבי חומרה אנחנו קצת פחות הכתובת

קצת הרבה פחות
אין קשר בין הנדסת תוכנה להנדסת חשמל, אבל כן נדרשים לדעת לתכנת בהנדסת חשמל. הידע בפיסיקה נדרש בהנדסת חשמל, ובטכניון, למשל, הוא תנאי סף (לטנכיון אי אפשר להתקבל בלי בגרות בפיסיקה או קורסי הכנה שלהם). קורסים מתמטיים בהנדסה יהיו בד"כ יותר קלים מקורסים מתמטייים במדעי המחשב, זאת משום שמדעי המחשב זה חלק ממתטמטיקה יישומית, ואילו הנדסה - לא. זה לא תופס כמובן להנדסת תוכנה, שזה תחום במדעי המחשב, והחובות התיאורטיות זהות למדמ"ח והנדסת התוכנה (ובכלל שני התוארים מאוד דומים). במדעי המחשב לא נדרש ולא צריך שום ידע בפיסיקה. זה טוב להשכלה רחבה, זה לא נדרש לא לתואר ולא למקצוע מתכנת כמעט בשום מקום.
 
למעלה