האם מישהו כאן מנסה לקרוא את מועמדי ההוגו?

מיכאל ג

New member
מה כל כך גרוע ברדשירטס, עם ספוילרים:

1. חוסר מוחלט בתאורים. הספר מרגיש כאילו הוא מתרחש בחלל ריק או חדר לבן בו עומדות בובות חלון ראווה מעורפלות ומחכות שהקורא יחליט איך הם נראים. זה הסגנון הרגיל של סקאלזי ויש לו סיבה, אבל לא כל מה שהוא החלטה מודעת הוא גם טוב. זו החלטה מודעת מחורבנת. תאורים הם כמו תבלינים. מה שסקאלזי כתב הוא סלט חסה תפל וסקאלזי מצפה שדמיון הקורא ישלים את החוסרים.
2. הפתרון לתעלומה אינו פתרון כלל. התעלומה שעומדת בבסיס הספר, לא בשביל הדמויות אלא בשביל הקורא, היא "למה הגיבורים חיים בתוך עולם שנראה לקוח מסדרה גרועה"? האם חייזרים חובבי בידור שולטים בעולם שלהם? האם הם דמויות משנה בהולודק שקיבלו מודעות בטעות? משהו יותר מקורי שלא חשבנו עליו? ובכן, מסתבר שהסיבה שנראה כאילו הם חיים בסדרת מד"ב גרועה היא כי... הם חיים בסדרת מד"ב גרועה, והם יכולים לעבור לעולם האמיתי because of reasons. זה פותר את הקונפליקט הראשי בעלילה כמו לגלות שהדמות שנרצחה מתה כי אלוהים החליט שהגיע לה למות והרג אותה: אין שום סיפוק מלקרוא משהו כזה.
3. הספר משנה מיקוד כל כמה עמודים. בכלל לא ברור אם יש לו אמירה קוהרנטית. הוא מתחיל בצורה אחת, הופך למשהו אחר לחלוטין, במקום ההומור בהתחלה יש פתאום מסה מהורהרת על מהום הקיום או משהו. זה מרגיש כאילו סקאלזי התחיל לכתוב משהו, נתקע, ואז ירה לכל הכיוונים בתקווה שמשהו ידבק וירגיש משמעותי. זה מקרה קלאסי של רעיון שלא יכול להחזיק ספר ונמתח בצורה מלאכותית.
 

ניימן3

New member
נכון, לא נכון, נכון, ועם זאת: ספר מעולה.

(ספויילרים)




1. כמו שאמרת, זה הסגנון של סקאלזי. בתור אדם שלא מת על תיאורים, הסגנון מתאים לי. אולי לא במנות גדולות (לא רוצה שכל הסופרים בעולם יכתבו ככה). אבל טוב שקיים סקאלזי בעולם. מבחינתי, זה לא היה תפל, אלא שם דגש על המרכיבים האחרים של הספר.

2. התעלומה היא לא "למה הגיבורים חיים בתוך עולם ספרותית). ה"תעלומה", או יותר נכון, המטרה של הספר, היא שהם ימצאו דרך לחיות שם.ואת זה הם עושים. זה לא מד"ב קשה, אז אין בעיה שלא מסבירים איך העולם הגיע למצב שלו.

3. ממשיך את זה שזה לא מד"ב קשה. כלומר, מה הספר בעצם? הספרים של סקאלזי הם שני דברים: אקשן מבריק ודיאלוגים מעולים. את שני אלו יש פה בכמויות. אמירה? אולי קצת על תסריטאות מד"ב וסדרות גרועות. לא נושאים ברומו של עולם, אבל לא נורא.

את שינוי הסגנונות גם אהבתי. היו כמה סרטים בשנים האחרונות (לא נוקב בשמות כדי לא לספיילר) ששינו סגנון פתאומית בסוף. אנשים ראו בזה בחירה אמנותית מקסימה, אפילו אם לא קונסיסטנטית.
 

avivs

New member
לא אהבתי.

הפסקתי את הראשון יחסית בהתחלה.
לא מעריץ גדול של ספרי זומבים, ושם הייתה מריחה גדולה מדי בהתחלה.
גם כל הקטע של האחות הרצינית והאחראית, עם האח השטוטניק והלא ממושמע... נו באמת.

אבל הבנתי שזו סדרה מאוד אהובה.
 

ניימן3

New member
אם תחפש ציטוט שלי בפורום

תגלה שדעתי על הספר הייתה זהה לשלך עד ה, בערך, 30-40 אחוז. אחרי זה הוא נהפך למופתי. הספר השני כבר היה מופתי מתחילתו ועוד סופו.

אותו הדבר קרה לי אגב עם Rising Red.
 

avivs

New member
אממממ...

אוקיי.
רשמתי לפניי.
אולי שווה לחזור אליו.
 

annefan

New member
אני אהבתי ממש מההתחלה

אז אולי זה מצביע על טעם שונה, אבל זו אחת הסדרות הטובות שקראתי בשנים האחרונות. (לא קראתי את מאלאזן...)
 

ניימן3

New member
אני מסכים עם הסיפא שלך.

אחת הטרילוגיות הטובות שקראתי בשנים האחרונות.

קראת את הספר האחרון שלה אגב, פרזיט?
 

annefan

New member
עוד לא.

שמעתי שהוא פחות טוב מהקודמים.
אני אחכה שהמחיר ירד קצת.
 

ניימן3

New member
סתם תהיתי כי בדיוק התחלתי אותו.

אבל אני לא רוצה לספיילר, אז לא אומר מה דעתי עליו:)
 

kenny66

New member
לא מת על הכתיבה של מגווייר

היא משעשעת מאוד בראיונות וכו', אבל לא התלהבתי מהדברים שלה שקראתי.
 

annefan

New member
קראתי רק את הסדרה הזו שלה

לא קראתי אף ספר שכתבה בשם האמיתי שלה...
 

kenny66

New member
קראתי בעיקר קצרים

שהיא כתבה בשני השמות, ולא ממש התלהבתי. למשל הפריקוול של הסדרה הזו, שהיה מועמד להוגו לפני שנתיים-שלוש.
 

annefan

New member
אני לא אח שלה ולא הסוכן שלה


אני מניח שאתה מתכוון ל-countdown.
זה פריקוול רק במובן שהוא קודם כרונולוגית לטרילוגיה.
אין שום טעם לקרוא אותו לפני, לדעתי.
כשקראתי אותו, זה הרגיש לי כמו הטיטאניק. אני יודע מה קרה, אני יודע מה קורה, אני יודע אלו טעויות האנשים עושים (אני גם מכיר חלק מהם, ומה יהיו ההשלכות של המעשים), ואין שום דרך לשנות.
זו נובלה שבועטת בבטן. ובראש. ובעוד מלא מקומות כואבים.

אבל, שוב, אין לי שום קשר אליה. מי שלא אוהב, זכותו.
 

מיכאל ג

New member
סיפורים קצרים זה מקום לבחון רעיונות

מד"ב הוא ספרות של רעיונות.
ולא כל רעיון יכול להחזיק ספר שלם.
אניאיתך בפנטזיה, יש מעט מאוד סיפורי פנטזיה קצרים שאהבתי, אבל מדע בדיוני? המון, ואם אתה פוסל אותם אתה מחמיץ המון.
 

D O 7

New member
מסכים ולא מסכים :)

אני מסכים עם זה שסיפורים קצרים הם פלטפורמה טובה להעברה של רעיונות בהקשר של מד"ב.

אני אבל לא כל כך מסכים שרעיונות לא יכולים להחזיק ספר שלם . סופר מצויין יכול לקחת גם רעיונות הכי בנאליים וליצור ספר מצויין, אז קל וחומר אם יש לו רעיונות מעולים. אם לסופר יש רעיונות טובים, אבל הוא חלש בכתיבה,דמויות, עלילה - זה רק אומר שהוא לא סופר מספיק טוב.
בשביל באמת להנות מספר צריך גם עלילה טובה, השקעה בדמויות וכתיבה טובה.
 

מיכאל ג

New member
זו עמדה משונה קצת

דבר ראשון, לא אמרתי שרעיונות לא יכולים להחזיק ספר שלם, אמרתי שלא *כל* רעיון יכול להחזיק ספר. למשל הסיפור הקצר של אלפרד בסטר על רובוט רצחני והבעלים הלא ממש שפוי שלו, שכתוב בגוף ראשון משותף לשתי הדמויות. לא הייתי רוצה לקרוא ספר שלם ככה! אבל בכמה עמודים - מושלם. או הסיפור הראשון של פרד סייברהאגן על הברזרקרים. הסיפור נועד בשביל להעביר את הרעיון של אלגוריתמים לומדים בצורה קלה להבנה, ובשביל זה הסופר יצר איזה רקע עתידני של מכונות רצחניות. הרקע שימש אחר כך לעשרות סיפורים וספרים אחרים, אבל הסיפור הראשון עומד לחלוטין בפני עצמו כי הרעיון שלו נועד להסביר רעיון מאוד ספציפי.
דבר שני, סיפורים קצרים הם לא המצאה חדשה. יש להם חוקים משלהם. לומדים על זה בשיעורי ספרות. יש דמויות נפלאות גם בסיפורים קצרים, וגם כתיבה נפלאה. זה בכלל לא קשור! אבל לא כל דבר אפשר למתוח לספר, ובטח לא כל דבר *צריך* למתוח לספר. כבר ראינו סיפורים מעולים שהפכו לספרים משעממים, אפילו כשהסופר ידוע ככזה שכתב ספרים אחרים מוצלחים.
 

kenny66

New member
עלילה, דמויות וכתיבה יש גם בסיפורים

אם נלך למועמדי השנה, "הכוכבים הממתינים" של דה בודארד מכיל את כל אלה אפילו אם אתה לא מכיר את העולם שבו הוא כתוב, ו"האסטרונאוטית ממאדים" מכיל אותם בלי הרקע.

הסיבה שאני כל כך אוהב סיפורים קצרים היא שכאשר הם כתובים היטב, הם לא צריכים את היריעה של ספר שלם לזה. "הסורקים חיים לשווא" בונה יקום שלם בסיפור קצר, וסמית ממשיך בזה כאשר כל סיפור שהוא כתב מוסיף על העולם לא רק את מה שיש בו, אלא גם את מה שהוא רומז עליו. In The Wheels של גרגורי מכיל יקומים שלמים. "העוזבים את אומלאס" של לה גווין בונה עולם ודמויות בלי לתת ולו שם אחד. זה מצריך הרבה יותר כישרון מאשר לעשות את זה ב-400 עמודים.
 
למעלה