האם ניתן לרשום תוכנת פלאפון כפטנט?

Yaniv Ma

New member
האם ניתן לרשום תוכנת פלאפון כפטנט?

בעיקרון התוכנה תהיה מעיין כלי עזר עבור הודעות SMS. השאלה היא האם זה אפשרי לרשום את התוכנה כפטנט למרות: 1. שמדובר בתוכנה לפלאפון? 2. ש-SMS כבר רשום כפטנט(אין לי מושג אם בכלל רשום כפטנט)? תודה רבה על זמנכם ועל העזרה.
 

Yaniv Ma

New member
תודה וברשותך יש לי מס' שאלות:

אם ישנו חלק שלא מעודכן להיום, השאלה היא, איזה חלק? במאמר רשום שבישראל אין ממש הכרה ברישום פטנטים לתוכנות ועדיין נותר במחלוקת. האם זה כך גם היום? אם כן, האם אוכל נגיד, לרשום את התוכנה כפטנט במדינה אחרת שבה מכירים בתוכנות כפטנטים, ובכך יכירו בה גם בארץ(בישראל)? לגבי השאלה השנייה בהודעתי הראשונה שלא קיבלתי עליה מענה, כנראה שנמנעת מלענות בשל אולי מחסור במידע ואני רוצה להרחיב: נגיד והSMS רשום כפטנט. התוכנה שאני בונה היא בעצם כלי שפועל בסביבת ה-SMS אך אינו פוגע או מבטל את הרעיון של SMS. לשם דוגמה בוא ונגיד וה-SMS הוא רק באנגלית ואני מוסיף כלי שיהפוך את ה-SMS לבעל תמיכה בעברית. האם זכותי ויש ביכולתי לרשום אותו כפטנט(רק על הכלי שהופך אותו לעברית, ולא על SMS עצמו)? תודה רבה.
 
קטע מתוקן

עולם ה"דוגמאות" לא עובד בתחום הפטנטים, בטח ובטח אם מתייחסים לעניין שבתוכנה. לעניין הקטע הלא מעודכן במאמר, אכן הוא הקטע המתייחס לישראל. המצב המשפטי בישראל בישראל, בהחלטה חשובה שניתנה לאחרונה על ידי רשם הפטנטים בעניין בקשת פטנט מס' 131733 ע"ש אלי תמיר, קבע הרשם כי הגישה בישראל תהיה דומה לגישה באירופה. הגישה האמריקאית הוגדרה על ידי רשם הפטנטים הישראלי כחריגה ועל כן לא אומצה על ידו. בהחלטה זו קבע הרשם שתוכנת מחשב כשלעצמה אינה כשירת פטנט אולם על מערכות ממוחשבות (computed systems) פיסיות, הכוללות ומשלבות בתוכן רכיבי חומרה ותכנה, או על שיטות (methods) העושות שימוש טכנולוגי בתכנה חדשה על מנת לתת תוצאה יישומית חדשה ובעלת התקדמות המצאתית, יוענק פטנט בתנאים מסוימים. במערכות הממוחשבות או בשיטות הנ"ל, יוענק פטנט בישראל, כאשר רכיב התוכנה הוא רכיב אינטגראלי והכרחי בתוך המערכת הפיסית בכללותה. בברכה, אפלפלד זר פישר, עורכי דין ועורכי פטנטים
 

Yaniv Ma

New member
תודה רבה לך, וברשותך עוד דבר אחרון:

האם אין טעם לטרוח להגיש את הבקשה שלי לרישום תוכנה כפטנט? הרי אם אין זה תופס בישראל לרשום תוכנות כפטנט אז אם לא אגיש את בקשתי, חסכתי לעצמי דיחוי בטוח, הלא כך? התוכנה שאני מנסה לרשום על שמי הוא רק יישום(תוכנה) ללא רכיב אלקטרוני או כדומה. רק תוכנה שמתקינים בתוך מכשיר סלולרי אשר תומך בהתקנת יישומים. אך אני מאמין שהרעיון שלי יכול לעזור להרבה מאוד אנשים. וההמצאה שלי אינה מספקת פתרון תוכנתי בלבד אלא גם חוסכת לא מעט כסף בחשבון החודשי. ההמצאה שלי עוקפת את המגבלה שקיימת במכשיר הסלולרי, והדבר יסייע לקהל הישראלי במדינה. יותר מזה לא אוכל לפרט. מה שאני יכול לומר על ההמצאה שלי, שיש לי אמון מלא שיכול להיות שאפילו רק בגלל הרעיון שלי, יתקבל הבקשה שלי באופן חריג כפטנט. כי למרות היותה רק תוכנה, היא משרתת לא רק כתוכנה אלא מביאה פיתרון למגבלה במכשיר הסלולרי בארץ ואף תצמצם את החשבון החודשי. במידה ודחו את בקשתי לרישום התוכנה כפטנט, באילו עוד דרכים אוכל להגן על היצירה שלי(התוכנה והרעיון מאחוריה)? הרי יש תוכנות ישראליות אשר מוגנות בזכויות יוצרים, מהיכן קיבלו את הגנת הזכויות שלהם? תודה רבה.
 
המשך

קשה לענות על שאלותיך מבלי לבחון את העניין לעומק. יכול להיות שההמצאה שלך תוכל להיכנס לקטגוריית השיטה ולאו דווקא לראות כעיקר את התוכנה שמיישמת את השיטה. אין "חריגים", אין עניין שהוא לא כשיר לרישום כפטנט וכן ירשם כפטנט. אין קשר ישיר בין זכויות יוצרים לבין פטנטים. זכויות היוצרים מגנות על יצירות (לדוגמא ספרים, שירים, קוד של תוכנה) ופטנט מגינים על המצאות. אם תרצה תשובות ברורות וספציפיות, לא יהיה מנוס אלא להגיע לייעוץ אצל עורך פטנטים. בברכה, אפלפלד זר פישר עורכי דין ועורכי פטנטים
 
למעלה