האם נכון ש RG זחל על גחונו

נכון מאד

המטוס הוא שלנו, CHU, 172RG של א.י.מ. הטייס פשוט שכח להוריד גלגלים עקב לחץ בהקפה (כדבריו) והפקחית (שזה לא באחריותה כמובן) שכחה לראות אותו בא לנחיתה מושלמת על הסנטרליין של הרצליה בנוסח עדות סקי השלג. הטייס (שאת שמו לא אציין) יצא ללא שריטה. למטוס שלום, לפרופלור להתראות, המנוע (החדש) בבדיקות במכון מורשה ואנו מניחים כי בעוד כשבועיים יטוס המטוס שוב.
 
CHU

מזל גדול לטייס ומזל שהנזק למטוס לפי תיאורך קל יחסית. שלא נחווה אירועים חמורים מאלה.
 

noamlif

New member
האם אין ב- RG צופר התראת גלגלים?

אמור להיות צופר עם הורדת המצערת... לא כך?
 
יש אבל

אנשים בלחץ לפעמים לא שומעים דברים, נאטמים או מפרשים את ששומעים בדרך לא נכונה
 

laronpilot

New member
בשדה דב יש נוהל קבוע...

הפקח שואל 3 ירוקים? הטייס בודק ומוודא, חיובי שלושה ירוקים. הפקח שואל 3 ירוקים בשנית, הטייס מאשר, שלושה ירוקים בשנית ורק אז... רשאי לנחות חוץ מזה, אם הטייס היה מאמץ את השיטה שלי שבכל טיסה לפני נחיתה בודקים אם יש גלגלים (אפילו במטוס עם גלגלים קבועים) זה לא היה קורה. אבל מה שחשוב שלטייס שלום.
 

dantzur

New member
"כל פעם" לא ממש מספיק

אותי לימדו כל מיני כללים שונים ומשונים לווידוא הורדת גלגלים העיקריים - 3 בדיקות, אחת בעם הרוח, שניה בבסיס ושלישית בפיינל כלל נוסף, עם עזיבת גובה הקפה - ווידוא גלגלים מטה כלל נוסף, בשלב מסוים בפיינל (נניח 400 מעפ"ש) בדיקות אחרונות - שוב כולל גם גלגלים מטה. כדאי לאמץ את בדיקה חוזרת מהסיבה הפשוטה שבשל השונות הרבה בין טיסות, מספר נקודות בקרה עלולות להעלם. בשל הסחת דעת ברגע האחרון, גם הבדיקה לפני נחיתה עלולה לא להתבצע. אם יש מספר נקודות ביקורת, הסיכוי לפסוח על כולם קטן. וכמו שנאמר רבות - נחיתה טובה אם יצאת שלם, מצוינת אם המטוס גם שמיש בברכת נחיתות מצוינות ורכות...
 
הדרך היחידה לא לשכוח היא

הדרך היחידה לא לשכוח היא ... לא לשכוח אפשר לעשות אין ספור "סימנים" מנורות התראות ונקודות בדיקה. בסופו של דבר, לנחות בלי גלגלים זאת חמורות ... אין מילה אחרת. אני אישית מאמין שאשים לב שהמטוס טס מהר מידי (אין מספיק גרר) כאשר הגלגים למעלה - שלא לדבר על כך שקשה מאד להוריד את המהירות למצב של הורדת מדפים מלאים, בלי "להעזר" בהורדת הגלגלים קודם לכן. וכמובן, מבט זריז על *כל* הפנל לפני נחיתה אמור לזהות שמדובר במטוס RG והמנורה הלא-ירוקה דולקת... (במבט על הפאנל כדאי לשים לב למדפים, מקזז, תאורה, מצערת, סל"ד, תערובת, מעבר לשעונים הרגילים - גובה/מהירות, סל"ד/סעפת, מנוע/שמן, דלק וכו´) העיקר שלטייס שלום, לאגו פחות, והמטוס לא פגע עם כנף ולא עוקם.
 

dantzur

New member
נו מיקי התחלנו עם טואוטולוגיות?

ברור שזו הדרך היחידה. אולם כיוון שרובנו (אני לפחות) לא מכונות מושלמות, קיימת נטייה לטעות פה ושם, והמטרה כרגיל, לדאוג למזער קודם כל את הטעויות בעלות המחיר הגבוה יותר. אני אישית חושב שלעבור על *כל* הפנל לפני נחיתה זו שגיאה - השלב לעבור על הכל הוא ב"עם הרוח" ולהשאיר לסוף רק את הבדיקות החיוניות ביותר. מה לעשות, משאבינו מוגבלים, ואם מדובר במטוס מורכב יותר מססנה 152, לעבור על כל הפנל מתחיל להיות סיפור יותר מורכב (ומה לעשות, חלק מהפנל גם פחות חשוב - איני רואה את הבעיה הגדולה בקוד לא נכון על הטרנספונדר או אפילו בבעית טעינה בשלב זה של הטיסה...). ואז אנו חוזרים לעניין סריקה כללית אשר אמורה להציף דברים חריגים - לפעמים עובד טוב יותר ולפעמים פחות - בד"כ פחות כאשר העומס עולה. וקצת כדי לתקן את מה שכתבתי בהודעה הקודמת - שוב בגלל מגבלותינו, אין טעם לעשות "אינספור" בדיקות - חשוב להגדיר סדר עבודה קבוע ולעבוד לפיו אחרת שוב מגיעים לעומס עבודה שאין הציבור יכול לעמוד בו. ואגב מיקי, האם אינך זוכר מקרים שבהם השיטה לא עבדה ובכ"ז שכחת משהו? (כמובן שאני שואל כיוון שלי זה קרה וקורה...) בברכת לימוד מתמיד מטעויות מהן ניתן עוד ללמוד...
 
לשאלתך

במספר הפדיחות שכבר קרו לי אפשר למלא ספר "איך לא לטוס". אני משתדל לתעד אותן בדף האחרון של הלוגבוק שלי, רק שנגמר לי המקום ... ואף על פי כן, אני מקווה לא לשכוח בחיים גלגלים!
 
זה לא רק שדה דב

פקחים צבאיים, כמו בדב, מחניים או חיפה חייבים לוודא ירוקים. פקחים אזרחיים לא חייבים כלום. חלקם נפלאים וחלקם פחות, תלוי במזל שלך...
 
לסיכום עניין...../images/Emo151.gif

אפשר לעשות אינספור סימנים, כשאתה בלחץ הכל נשכח ואבד. אי אפשר לשפוט אדם כשהוא בלחץ, צריך להגיע לרמת הטסה כזאת שזה יבוא טבעי כמו הורדת מדפים בנחיתה ואז לא חשוב לחץ לא לחץ. בכל אופן לי קרה מקרה, המראנו משדה תימן עם ה-182 של יצחקי, כל הטיסה אנחנו זוחלים (120 קשר בשביל המטוס הזה נחשב זחילה) , אנחנו בודקים מה לא בסדר כל הטיסה, רוח זה לא יכול להיות כי דווח על 5 קשרים באותו היום ... בשדה דב אני מסתכלת למטה ורואה גלגלים, הפנתי את תשומת ליבו של הטייס וכך נמשכה הטיסה עד להרצליה עם כאב בטן מרוב צחוק, לא יכלנו להפסיק לצחוק. טוב שזה לא היה הפוך.
 

ethanr

New member
מה הקשר בין IAS לבין הרוח?

בהנחה שב"זחילה ב- 120 קשר", התכוונת למה שראית במד המהירות של המטוס (IAS), אזי למה אמרת "רוח זה לא יכול להיות כי דווח על 5 קשרים באותו היום ... "? אין שום קשר בין IAS לבין הרוח. גם אם היתה רוח של 100 קשר, המד מהירות היה מראה אותו דבר. המטוס לא יודע מה הרוח בה הוא טס, וה- IAS הוא פונקציה של ביצועי המטוס בלבד. רוח רלונטית רק אם מדובר במהירות קרקע.
 
לא רק שראינו 120 קשר...

גם הרגשנו שאנחנו מתקדמים יותר לאט מהרגיל והרגשה זה כן רוח - אז זה הקשר, ולא צריך לתפוס אותי במילה
 

ethanr

New member
עם הרגשות אי אפשר להתווכח...

הרעיון יעל הוא לא "לתפוס אותך במילה" אלא להאיר נקודה מסוימת, שהיא לא פעם מקור לבלבול אצל טייסים. והנקודה היא שאין קשר בין המהירות המכשירית שרואים במטוס לבין עוצמת וכוון הרוח. הרגשתם שאתם מתקדמים יותר לאט מהרגיל, כי באמת טסתם הרבה יותר לאט מן הרגיל - 120 קשר מכשירית, במקום אולי 150 (וזה מן הסתם כנראה בגלל הגלגלים) - ולא בגלל 5 קשר הבדל במהירות הקרקע בגלל הרוח. הפואנטה - דברים הקשורים למטוס עצמו, כמו נתוני מנוע, או קונפיגורציה אוירודינמית (כמו גלגלים, מדפים, מעצורים וכו´) ישפיעו על המהירות המכשירית שיראה המטוס, בזמן שדברים חיצוניים (כמו רוח) לא ישפיעו. דרך אגב, טוב שה - 182 לא מביא אתכם עם גלגלים בחוץ למהירות שהיא מגבלתית לטיסה עם גלגלים בחוץ, מה שכמובן אפשרי במטוסים אחרים. והעיקר... שגלגלים יהיו בחוץ בנחיתה...
 
בין השאר...../images/Emo121.gif

בדקנו גם רוח ונושא הרווח בא בחשבון בגלל ההרגשה שאנחנו מתקדמים יותר לאט ולא בגלל המהירות המכשירית, עכשיו הבהרתי את עצמי ??????????
 

ethanr

New member
לא

SORRY, אני לא מבין. בדיקה ראשונה - מהירות מכשירית 120 קשר במקום 150. אז מה יש לבדוק מחוץ למטוס? צריך לחפש בתוך המטוס, למה הוא טס רק 120? אם מחפשים בכוון הרוח, אז מחפשים בכוון הלא נכון את מקור הבעיה. הלא כן?
 
למעלה