האם נכון ש RG זחל על גחונו

טוב יעל...אני לוקח

אם המהירות המכשירית 120 במקום 150 דבר ראשון חושבים מה המהירות האמיתית! אולי צינור הפיטו עקום? אם נראה שגם המהירות "בחוץ" איטית אז יש כמה אפשרויות - החלקה אדירה, רוח חזקה, מנוע דפוק, גרר נוסף... אתה כמובן צודק טכנית - מהירות מכשירית לא קשורה לרוח, אבל מהירות בכלל (וטייס מבדיל בין 120 ל 150 בגובה נמוך) קשורה גם קשורה, וכאשר משהו מוזר, קודם כל בודקים הכל, אחר כך מנסים לקשר לוגית. כמובן, טיסה בהחלקה חריפה בגלל נסיון לטוס "קדימה" כאשר יש רוח "מהצד" גורמת בדיוק לתופעת מהירות מכשירית נמוכה עקב רוח ...
 
או....... באמת תודה רבה../images/Emo127.gif

הגיע הזמן שמישהו ירד לסוף דעתי, ולא יתעלק עלי עם קשקושים
 
בענין לחץ...

יעל ידידתי; "אי אפשר לשפוט אדם כשהוא בלחץ" - לעניות דעתי לא תופס בטייס, שהרי כל חירומים למיניהם הם עניין של "לחץ", ודוקא אז מראה הטייס את יכולתו, תחת לחץ. ממש ממש כבבחינה מעשית לרשיון או הגדר. הכל בלחץ, בגלל הבילתי צפוי. כעקרון, לדעתי, הדרך היחידה לא "לשכוח", היא לא "לזכור". לשם כך קיים בד"ח בכתב, לנוהלים רגילים, ולנוהלי חרום. משום ש "החיים והמוות ביד הזיכרון", כדברי חז"ל. בברכה..מייק..
 

eyalmnm

New member
בד"ח? מה השתגעת? אנחנו יודעים הכל!

נכון מאוד. כדאי מאוד לעבור עם בד"ח גם במצבים רגילים ולא רק בחרום. כך הבד"ח נמצא בהישג יד וגם לא צריך לזכור כלום.
 

laronpilot

New member
בסוף הוא יהיה עסוק בקריאת הבדח...

וישכח להוריד גלגלים... בעניין הבד"ח לי יש שלושה בדחים ל 152 ל 172 ול172RG אם אני טס כל שבוע שבועיים, לפעמים אני לא משתמש בבד"ח (רק ב 152/172) אם אני טס פעם בחודש, אני עובד עם בד"ח. לגבי ה RG אף פעם לא יוצא לטוס ללא בדח ולמעוניינים, הבדחים אינם מישראל, כי אם מחו"ל ואני מוצא שהם הרבה יותר רציניים ומקיפים אחד הדברים שלמדתי מהבדחים האלה שלא מופיע בשום בד"ח ישראלי: סיבוב אחרון של 360 מעלות
 

laronpilot

New member
ולמי שלא יודע מהו בד"ח...

בד"ח = בדיקות חיוניות שמעתי גם כאלה שקוראים לו בדיקות חירום, למרות שזה לא נכון מדובר בספר דק או חוברת קטנה, המכילה את כל הפעולות שצריך לבצע: בבדיקת המטוס על הקרקע לפני התנעה בהתנעה בהסעה בהמראה בנסיקה/טיפוס בשיוט - ישרה ואופקית בגלישה/הנמכה בנחיתה ואחרי נחיתה עד כיבוי. פשוט יש הרבה חדשים בפורום וחשבתי שהמידע יועיל לא, אני לא מתנצל!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! רק מסביר.
 
ובאותה חוברת...

יש גם "פרק" הדן בנוהלי חרום. להבדיל מנוהלים רגילים. נכון הוא שחלק מנוהלי חרום יש לבצע "בעל-פה" מהזיכרון, בגלל דחיפות העניין, אבל כשהמצב "מתייצב", יש לתת גיבוי ל"זיכרון" ע"י הבד"ח הכתוב. בדרך כלל, ה"כתוב" יכלול עוד פעולות שאיונן דורשות ביצוע מידי. בד"חים מהנים. מייק..
 
ואפרופו בד"חים.....

נכון שהם חשובים מאד אבל לעולם לא מחליפים שכל ישר. להלן סיפור ששמעתי מטייס ותיק ומנוסה, שלא אציין את שמו ללא רשותו. לאותו טייס היה שותף על מטוס דו מנועי שטס רק עם בד"ח ונזף בטייס שסיפר לי על הסיפור על כל פעולה שביצע ללא בד"ח. יום אחד בא איש הבד"חים לנחיתה והנחית את המטוס ללא גלגלים והביאו למצב כזה שהמטוס מככב כיום על עמוד בכניסה לסטיקייה. זה קרה כיוון שדילג על השורה הרלוונטית בבד"ח שהחזיק. מנוסים הרבה יותר ממני לימדו אותי כי אין תחליף לבדיקה לפני נחיתה שלא קשורה לבד"ח של מטוס ספציפי, בנוסח גלגלים מטה, מדפים מטה, ידיות פסיעה ותערובת קדימה, משאבות דלק מופעלות, ואז לומר לעצמך All set for landing וזה הכל. בשמחות אבי בן-דוד
 

laronpilot

New member
בוא ואספר לך סיפור קטן ותבין

לפני כמה שבועות, העברתי מטוס משדה דב להרצליה השעה הייתה 6 בבוקר וזה הדבר האחרון שרציתי לעשות אבל התחייבתי בדקתי את המטוס, מודה, ללא בד"ח ובדקתי הכל, אבל הכל. מכיוון שלא עבדתי עם בד"ח, שכחתי לבצע סיבוב 360 מעלות. אחרי שבדקת הכל, ממש לפני התנעה, אתה יורד מהמטוס ופשוט מבצע הליכה מסביב למטוס ומקיף אותו 360 מעלות. אתה מביט שוב ומחפש נזילות, משהו לא תקין, אולי איזה דבר שלא ראית בהתרכזות בבדיקה הרגילה. רובנו עובדים על אוטומט ולא כל כך חושבים... מה לעשות ככה זה בני אדם. הסיבוב האחרון נותן לך את התחושה שסיימת את הבדיקה. בקיצור באותו בוקר לא פעלתי כך, וממש לפני ההתנעה, אני רואה טייס מסחרי (לבוש בגדי טייס) רץ אלי ומסמן לי בידיים לעצור ולא לעשות כלום. מיד הוצאתי את המפתח וירדתי מהמטוס... הסתבר שמישהו (זה לא אני כי הבאתי את המטוס בערב הקודם), מישהו פשוט קשר את המטוס מאחור. למרות שבדקתי היטב את הגה הגובה, והזנב והכל... משום מה, או שלא ראיתי או שפיספסתי... לא קרה שום אסון, אבל זה היה יכול להיות לא נעים אם הייתי מתחיל להסיע ורואה שאני לא מתקדם... הייתי בודק רוח... (סליחה יעל) בקיצור, מאז, אני מקפיד תמיד על הנושא.
 
סיבוב אחרון

לאחר הבדיקות המטרה: סריקה אחרונה לוודא שלא שכחנו כלום. למשל: הסולם של הדלק, תיק טיסה שמישהו שכח על המדחף, שהנקזים אינם מטפטפים, שכיסוי הפיטו הוסר (לא תמיד מופיע בבד"ח....). מומלץ, לאחר ביצוע כל מטלות הבד"ח והכנות לטיסה.
 
קריאת בד"ח....ושכיחה...

יפתח ידידי; לא מסתדר לי..... שכיחה = מזיכרון קריאה = שלא מזיכרון בצע מזיכרון, ואח"כ תן גיבוי לקריאה ובדיקה. אם יש שכיחה כפולה, שכך לבצע, ושכך לקרוא....אין לי פתרון. (ואין זאת כוונה למישהו מסוים, אלא ככלל). מייק..
 
סיכום ביניים:

1)נכון שבשדות צבאיים הפקח בודק "ירוקים" עם הטייס, ד"א הבדיקה הנ"ל מותנית בהכרת הפקח את סוגי המטוסים. 2)רוב תאונות הנחיתה בתעופה הקלה הן בגלל שהטייס שכח להוריד גלגלים. הכרתי מישהו שבמהלך ההסבה למטוס C337 קרא מהבד"ח בעם הרוח - "גלגלים מטה" ולא הוריד, לשאלת הפקח "ירוקים?" השיב "ירוקים!" ו"בשנית" ולא בדק. התופעה חזרה על עצמה ולמעשה הפכה לקיבעון. ולסקרנים - הבחור לא סיים את ההסבה.
 

גד יצחק

New member
טיפים להשבחתהזכרון

הדרך אותה אימצתי למניעת פעולות שגויות תחת לחץ הינה 1.בד"ח ביד בהכנת המטוס להמראה עד לשלב ההסעה. 2.דקלום בקול רם מלווה בהצבעה ונגיעה במכשיר הרלונטי (משאבת דלק מד מהירות אופק מד שעור נסיקה וכו´)בתהליכי שנוי המראה טיפוס הנמכה הצטרפות והקפה נחיתה . 3.הצמדות לסדר קבוע של ביצוע הפעולות כולל הכרזה בקול בקוקפיט כולל הצבעה .בנחיתה GUMPF או ירוקים אדומים שחורים או 1.2.3.4.5 תלוי במדריך שביצע לך את ההסבה. 4.ישנו טייס בשם דורון אמיר המיצר כדורים שתפקידם שיפור הזכרון 054538528 תנסו .
 
GUMPS

רק למי שלא יודע Gas - ברז דלק ו (אם יש) משאבת דלק UnderCarriage - גלגלים Mixture - תערובת לעשירה Propeller - פסיעה Switches - כל המפסקים למניהם (אורות, הצתה, ....)
 

גד יצחק

New member
gumpf

לנועם בגירסה שאני למדתי= F=FLAPS AS NECESSARY אבל החשוב להיצמד לנוהל קבוע.
 
האמריקאים האלה....

ולמי שלא הבין שלא יעלב, אני בעצמי אמריקאית אבל ה-GUMPS הזה מפיל אותי כל פעם מהכיסא, רק לזכור מה כל אות מסמלת כבר שכחתי מה צריך לעשות ואני בפיינל, אי אצמד לגירסה העברית
 
למעלה