האם נפלה טעות-ניסוח בדברי ליבוביץ' על בראשית?
בדבריו על פרשת בראשית מתאר ליבוביץ את תפיסת האתאיזם כך: "העולם הוא מכלול היש, ז"א הוא האלוהים".
מכאן אני מבין, שלדעת ליבוביץ, האתאיזם מניח שלוש הנחות:
א. שהעולם הוא מכלול היש.
ב. שהעולם הוא האלוהים.
ג. שמכלול היש הוא האלוהים.
אז ראשית, לדעתי ליבוביץ החליף פנתאיזם באתאיזם, וברור שזה לא. אבל לא זאת הנקודה שלי, אלא הנקודה היא זו:
האם לדעת ליבוביץ עצמו, מכלול-היש כולל את אלוהים? זאת אומרת: האם לדעת ליבוביץ עצמו, אלוהים כלול בתוך מכלול-היש?
הרי אם לדעת ליבוביץ מכלול היש כולל את אלוהים, כלומר לדעת ליבוביץ אלוהים כלול במכלול-יש, אז יוצא שליבוביץ דוגל למעשה בתפיסה האֶנפאנתאיסטית (המתוארת למשל בתחילת הפיסקה האחרונה כאן), שהיא לטעמי תפיסה לא פחות אתאיסטית מהתפיסה הפנתאיסטית שכנגדה מנסה ליבוביץ לצאת חוצץ בדבריו הנ"ל. אגב ביוונית: "תאיזם" = אלוהות, "פאנ" = הכל. לכן: פאנתאיזם = הכל אלוהים. כמו כן: "אֶנ" = בתוך (כמו in באנגלית), ולכן: "אֶנפאנתאיזם" = בכל אלוהים (כלומר אלוהים נמצא בתוך הכל).
אבל אם לדעת ליבוביץ מכלול-היש לא כולל את אלוהים, אז יוצא שגם ליבוביץ יוכל לחיות בשלום עם הנחה א, אז למה הוא מייחס אותה רק לאתאיזם? כלומר לכאורה היה על ליבוביץ לנסח את דבריו כך: שלדעת האתאיזם, "העולם, ז"א מכלול היש [לכולי עלמא], הוא [לדעת האתאיסטים] האלוהים".
מה דעתכם אם כן על הצעת התיקון הזו בתוך נוסח דברי ליבוביץ?
בדבריו על פרשת בראשית מתאר ליבוביץ את תפיסת האתאיזם כך: "העולם הוא מכלול היש, ז"א הוא האלוהים".
מכאן אני מבין, שלדעת ליבוביץ, האתאיזם מניח שלוש הנחות:
א. שהעולם הוא מכלול היש.
ב. שהעולם הוא האלוהים.
ג. שמכלול היש הוא האלוהים.
אז ראשית, לדעתי ליבוביץ החליף פנתאיזם באתאיזם, וברור שזה לא. אבל לא זאת הנקודה שלי, אלא הנקודה היא זו:
האם לדעת ליבוביץ עצמו, מכלול-היש כולל את אלוהים? זאת אומרת: האם לדעת ליבוביץ עצמו, אלוהים כלול בתוך מכלול-היש?
הרי אם לדעת ליבוביץ מכלול היש כולל את אלוהים, כלומר לדעת ליבוביץ אלוהים כלול במכלול-יש, אז יוצא שליבוביץ דוגל למעשה בתפיסה האֶנפאנתאיסטית (המתוארת למשל בתחילת הפיסקה האחרונה כאן), שהיא לטעמי תפיסה לא פחות אתאיסטית מהתפיסה הפנתאיסטית שכנגדה מנסה ליבוביץ לצאת חוצץ בדבריו הנ"ל. אגב ביוונית: "תאיזם" = אלוהות, "פאנ" = הכל. לכן: פאנתאיזם = הכל אלוהים. כמו כן: "אֶנ" = בתוך (כמו in באנגלית), ולכן: "אֶנפאנתאיזם" = בכל אלוהים (כלומר אלוהים נמצא בתוך הכל).
אבל אם לדעת ליבוביץ מכלול-היש לא כולל את אלוהים, אז יוצא שגם ליבוביץ יוכל לחיות בשלום עם הנחה א, אז למה הוא מייחס אותה רק לאתאיזם? כלומר לכאורה היה על ליבוביץ לנסח את דבריו כך: שלדעת האתאיזם, "העולם, ז"א מכלול היש [לכולי עלמא], הוא [לדעת האתאיסטים] האלוהים".
מה דעתכם אם כן על הצעת התיקון הזו בתוך נוסח דברי ליבוביץ?