הבוקר אצל גבי גזית 103FM: בעד ונגד ברית המילה

trilliane

Well-known member
מנהל
הבוקר אצל גבי גזית 103FM: בעד ונגד ברית המילה

"כריתת העורלה היא נוראית ממש כמו כריתת הדגדגן אצל נשים"
האם המנהג היהודי והעתיק של ברית המילה הוא מיותר? האזינו לוויכוח הסוער בין איריס ניצה-מירב, פעילה נגד בריתות המילה, והרב חיים נבון, רב קהילת השמשוני במודיעין
19/11/2015
http://103fm.maariv.co.il/programs/Media.aspx?ZrqvnVq=GHHEKG&c41t4nzVQ=EE

לצערי ריאיון לא מוצלח, ואולי אפשר להבין זאת כבר לפי התיאור "ויכוח סוער"... זה נשמע כמו "קרב" מילולי וכחני ולא כמו הצגה לוגית ברורה של הדברים. הרב מצדו אמר מנטרות שחוקות וידועות, כולל הצגה שגויה של עמדת רופאי הילדים האמריקנים (אבל מה עוד חדש...
) ואין סיבה להתעכב עליהם (אגב, לניצה מירב הייתה הזדמנות לתקן את דבריו בנושא ה-AAP, חבל שלא עשתה זאת).

מה שציער אותי היה שניצה-מירב נשמעה לא מוכנה לריאיון. היא נשמעה צעקנית ונסערת (אפילו היסטרית) ובמקום לפרוש את עמדתה בצורה מסודרת, התחילה בהתייחסות לרב (חבל, סתם בזבז זמן במקום להגיע ישר לנקודות החשובות), ורוב הריאיון גם התפרצה לדברים ו"רבה" עם גזית על זכות הדיבור. זו התנהלות שמצטיירת רע מאוד אצל המאזין. אנשים רגועים ורהוטים נשמעים תמיד טוב יותר, ואם מחכים לקבל את זכות הדיבור זה רק מקנה נקודות זכות. אי אפשר להילחם במנחה, זו הבמה שלו, האצבע שלו "על השאלטר" והוא בהכרח ינצח.

כמו כן גם הנקודות שהועלו נשמעו מופרזות וקיצוניות מדי. נושא העונג המיני שנוי במחלוקת, ובכל מקרה, לא ניתן לטעון או לרמוז (ודאי שלא בישראל) שנימולים לא נהנים מיחסי מין או מאוננות. לא רק שזה לא נכון, אלא זה גם מעורר מיד אנטגוניזם של גברים שהאמירה הזאת סותרת את החוויה האישית שלהם. חבל להיכנס לפינה הזאת בכלל. מוטב להתמקד בעובדות – אם נכנסים לנושא המין, להסביר את תפקוד הערלה, למשל.

בהמשך היא דיברה על כך שהמילה מסכנת חיים ושמאות תינוקות מתים ממנה (מתי? איפה? בשנה? בישראל? בעולם?) וכשנשאלה על כך ע"י גזית אמרה שאין לה נתונים וזה פשוט נשמע רע, לא רציני, כמו הפרזה ללא גיבוי. מילה היא דווקא ניתוח עם מעט סיבוכים (יחסית לניתוח) והיא כמעט שלא מסכנת חיים; יש לה סיבוכים, חלקם בהחלט לא נעימים ובעלי השלכות ארוכות טווח, וחשוב לעורר אליהם מודעות; אבל איום עמום בסכנת חיים לא נשמע משכנע.

היא ציינה בהמשך גם את הנקודה המוסרית אך נראה שהיא נבלעה והיטשטשה בדיון, במקום שזו תהיה הנקודה המרכזית: להורים אין זכות מוסרית לחתוך חלקים מגופם של ילדיהם או לעצב אותו כרצונם. להתמקד בכך שלאדם חילוני שאינו שומר מצוות ולא רואה במילה חובה משמים, אין סיבה למול, כי (בניגוד לטענות שגויות ולדעות קדומות) הערלה לא מביאה איתה בעיות רפואיות / חברתיות / מיניות. זה הכול. להתחיל מהנקודות הכלליות בצורה קצרה, ממוקדת ותמציתית (זה מה שהוא ניסה לעשות, אבל היא לא כ"כ שיתפה איתו פעולה...) ולהמשיך לפרט ולהרחיב משם במידת הצורך והאפשרות.

לסיכום: חבל, אבל לא נורא... יהיו עוד ריאיונות, וטוב שהנושא שב ועולה. זה רק מוכיח שהוא נכנס יותר ויותר לתודעה והמודעות מתעוררת, וזה מה שחשוב. די בכך שאנשים יהרהרו ברעיון או יפקפקו באוטומטיות המילה, ייכנסו לקרוא, יתעניינו – דיינו.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
עצוב שהצד של מתנגדי המילה מוצג כמו חבורת קנאים קיצוניים

ועצוב לי עוד יותר שזה מבוסס על ציטוטים אמיתיים, כלומר "אנחנו" (לא את ואני אישית) מאכילים אותם.

&nbsp
לא שזה משנה הרבה לאנשים כמו הרב, שמשוכנעים שהמתנגדים הם "כת אתאיסטים קיצוניים"; ברור לי שהוא מהמשוכנעים שזה מטעמי אנטישמיות / התייוונות ושאר קלישאות (גורם לי להתגעגע לזרקי, אלליי...
). אבל זה כן עלול להשפיע על האנשים באמצע אלה ש(עדיין?) לא משתייכים לאף צד, וזה כבר חבל.
 

She Dolphin

New member
מסכימה עם הניתוח שלך

מצד אחד, באמת חבל שזה הייצוג של מתנגדי המילה בישראל וחבל על כל הזדמנות לפתח דיון ענייני שמוחמצת. לטעמי התנהלות כזאת תגרום לרוב האנשים לא להקשיב לדברים ולא לחשוב עליהם.
מצד שני - ראינו במהלך השנים שיש אנשים שהסגנון הזה דווקא מדבר אליהם. ובסך הכל, טוב שיש מספר סוגים של קולות של מתנגדי מילה, וטוב שבגלל שהנושא "חם, הקהל הישראלי נחשף לכולם (כי האמת היא, שאין בינינו רבים שמוכנים להתראיין לתקשורת). לא פחות חשוב מהצגת העמדה של מתנגדי המילה - חשוב שאנשים ידעו שלא מדובר בקבוצה אחת מאורגנת ושיש סוגים שונים של מתנגדי מילה, כך שכל אחד, ויהיה סגנונו אשר יהיה, יכול למצוא את עצמו ביניהם.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לצערי רוב האנשים לא מבינים שזו לא מקשה אחת...

ולראיה השימוש שנעשה לא פעם במילה "כת" או המחשבה שזו איזו קבוצה "מאורגנת".
&nbsp
הריאיון הזה היה בעייתי לא רק מבחינת התוכן אלא, כאמור, גם מבחינת ההתנהלות. הוא הגיע למצב שבו גזית ממש נזף בה כמו מורה שנוזף בתלמיד...
 

tomer benner

New member
"נושא העונג המיני שנוי במחלוקת" - לא, הוא לא במחלוקת בכלל

אתייחס רק לנקודה זו כי ראיתי אותה מוזכרת פעמים רבות.
&nbsp
מאחר והמדע עוסק בתאוריות שלעולם אינן מכחות ב- 100%, קל מאד לייצר מצג של "מחלוקת" בכל נושא שנרצה. עד היום טוענים שיש מחלוקת האם עישון מזיק לבריאות, מה גיל כדור הארץ, האם חיסונים גורמים לאוטיזם, האם בני אדם אחראים להתחממות הגלובאלית, האם האבולוציה נכונה, וכו.
&nbsp
אף אחד מנושאים אלו לא באמת במחלוקת מדעית ובאותה מידה הפגיעה של המילה בעונג המיני היא לא במחלוקת. חזקה מדעית שכריתת אלפי עצבים רגישים במיוחד מאיבר המין פוגעת בהנאה המינית. מי שרוצה לטעון אחרת חייב לספק מחקרים רבים, גדולים, ואיכותיים (ואין כאלו). כי טענה כל כך בלתי סבריה מחייבת ראיות מדעיות אדירות:
&nbsp
"Extraordinary claims require extraordinary evidence"
&nbsp
"המחקרים" שמראים שמילה לא פוגעת בהנאה המינית הם לא מחקרים, הם קשקוש פסודו מדעי שמהווה עלבון לאינטיליגנציה. מבחינה מדעית הם לא קרובים אפילו לרף הנדרש בכדאי לסתור את הטענה הבסיסית שמילה, הכוללת כריתת אלפי עצבים רגישים מאיבר המין, פוגעת בהנאה ממין.
&nbsp
הבאתי בפורום זה בתור דוגמה את נייר העמדה של ארגון הרופאים בקנדה שניסה להציג מחקרים שמראים זאת ונכשל (ראו שרשור עבר בנושא).
&nbsp
בנוסף לכך, הבאתי בפורום זה דוגמה של 2 מטפלים מיניים מהידועים והמוערכים בעולם - שניהם מתנגדים בתוקף למילה על בסיס נסיון אמיתי עם אלפי מטופלים.
&nbsp
מבחינה מדעית אין כמעט ספק שמילה פוגעת בהנאה המינית (פוגעת - לא מבטלת לגמרי) וכל טענה אחרת היא חוסר הבהנה מדעי במקרה הטוב והטעיה מכוונת במקרה הטיפוסי.
&nbsp
בתור אנלוגיה - לא ראיתי מחקרים שמראים שכריתת אוזניים פוגעת בשמיעה, ועדיין מבחינה מדעית אין כל ספק שזה כך ומי שטוען למחלוקת מדעית בנושא טועה ומטעה.
&nbsp
בשום אופן אין באמת מחלוקת מדעית אמיתית בין מדענים שמחפשים לגלות את האמת בקשר למילה. יש נסיון לנצל את בורות הציבור בכדי להסתיר שמילה פוגעת בהנאה המינית.
&nbsp
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בהחלט כן, גם מחקרית. אתה יכול לבטל את החוקרים האחרים

שהגיעו למסקנות שלא מתאימות לך, אבל זה לא מעלים את המחקרים או את עצם המחלוקת. ראה סקירות מחקריות שקישרתי כאן:
http://www.tapuz.co.il/forums2008/viewmsg.aspx?forumid=202&messageid=179595551
המסקנה של הראשון הייתה:
These findings suggest that circumcision is unlikely to adversely affect male sexual functions.​
המסקנה של הסקירה השנייה הייתה
The highest-quality studies suggest that medical male circumcision has no adverse effect on sexual function, sensitivity, sexual sensation, or satisfaction.​
&nbsp
אני לא מתכוונת להיכנס עכשיו לניתוח של הנתונים או לעבור מחקר מחקר כי זו לא הנקודה; רק מציינת שיש כאלה מחקרים, ולכן התמונה אינה חד משמעית, ולכן לא נכון ולא נבון לטעון שאין מחלוקת או שיש הסכמה גורפת על פגיעה בתפקוד המיני או במידת ההנאה. האמן לי שהייתי שמחה לו המדע היה כאן מציג חזית אחידה שמתאימה בול לצד שאני תומכת בו, אבל כל עוד זה לא המצב, אני לא אעצום עיניים ואתעלם ממה שלא נוח לי. זה לא רציני ולא לעניין, והייתי בזה למי שהיה נוהג כך מהכיוון השני.
&nbsp
כמו כן גם ברמה האנקדוטלית של הניסיון האישי, לא כל הגברים שנימולו בגיל מבוגר מדווחים על פגיעה בהנאה. יש לא מעט שכן, אבל יש גם אחרים שלא. כמובן, כימות ומדידה של הנאה הם בעייתיים מעצם טיבם, יש כאן לא מעט השפעה פסיכולוגית, וכמובן שההנאה ממין לא תלויה רק באיבר המין. אבל זו בדיוק הנקודה... לכן רצוי להיצמד לעובדות, להסביר על השוני המכני, על כך שאכן נכרתת רקמה מעוצבבת היטב.
&nbsp
בפרט, וזו הנקודה העיקרית, לא ניתן לומר שגברים נימולים לא נהנים ממין או לא מאוננים. זה חד וחלק לא נכון. אי אפשר לבוא לגברים בישראל ולומר להם שהם לא נהנים ממין או מאוננות, זו טענה מגוחכת והיא תידחה על הסף. גם אם אתה משוכנע שהם לא יודעים מה הם מפסידים, זה כיוון בעייתי מאוד, יש פה הרבה בורות ליפול בהם, בטח ובטח בריאיון רדיופוני קצר שבו לא שולטים בקצב ובכמות הזמן המוקדשת לדיון וכל אמירה קיצונית או לא מדויקת היא אח"כ חומר להגחיך ו"לחגוג" עליו. במקרים כאלה חשוב יותר להיות חכם ולא רק צודק.
 

MotheRonit

New member
ומוסיפה, שעשיית הניתוח מרצון (לא משנה הסיבות) גורמת

ל"חיבוב התוצאות"-ריצוי עצמי מראש/באופן לא מודע, גם אם הדבר לא כך באמת (מבחינה אנטומית) אך מתפרש ככזה על ידי המנותח
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כמובן; ומהצד השני, אותו הדבר ניתן לומר על שחזור ערלה

יש כאן הרבה השפעות פסיכולוגיות לכל הכיוונים, נוסף על הנאה ממין שהיא כידוע לא תלויה רק בפיזיולוגיה אלא יש בה הרבה מעבר (וכבר אמרו שאיבר המין הראשי הוא המוח).

לכן זה נושא מורכב מאוד, לכן זה גם תחום שבעייתי למדוד אותו וודאי שבלתי אפשרי להתווכח עם החוויות האישיות של כל אדם. לכן זו פינה שבעיניי עדיף לא להמהר להיכנס אליה, זה "בור" שקל ליפול בו וקשה יותר לשכנע בו.

מוטב להיצמד לעובדות: כריתת הערלה כורתת רקמה עשירה בעצבים; תפקוד פין עם ערלה באוננות או במשגל שונה (פיזית) מפין נימול (ואפשר להסביר); ועוד.

יתרה מכך, אובדן ההנאה (שכאמור, בעייתי למדוד) אינו הנקודה הראשית מבחינתי ולכן הוא מסיט את הדיון למקום לא רלוונטי (ומכיוון שהוא שנוי במחלוקת זה רק מחליש את הנקודה): הזכות המוסרית לעצב את גופו של אדם אחר ולהשפיע על תפקודו לכל חייו (גם אם התפקוד המיני לא נפגע או ההנאה זהה, עדיין התפקוד שונה, פיזית).

אני תמיד חוזרת ואומרת שגם לו מילה הייתה קוסמטית לחלוטין, לא כואבת, נטולת השלכות וסיכונים וכו' עדיין אני חושבת שזו זכות בלעדית ששמורה לאדם עצמו ותו לא. אני לא חושבת שלהורים יש זכות לבצע ניתוחים פלסטיים באיברים בריאים, תקינים ונורמליים של ילדיהם (ואני לא מדברת על כל מיני פגמים או בעיות, זה מראש נקודת מוצא שונה). אני חושבת שהאדם הראשון שצריך להיות מרוצה מהפין שלו הוא בעליו (ובהמשך בנות/בני זוגו) והוא גם האדם היחיד שיש לו זכות לעצב אותו כרצונו. זה הציוד האישי שלו, הוא בבעלותו, הוא הפוסק הראשון והאחרון. זה הכול.
 

MotheRonit

New member
מודה שלא קראתי מילה במילה. אבל נוטה לסכם זאת במילה אחת.

נכון.
 

HouseAtreides

New member
הכל נכון, רק שאני לא הייתי משתכנע שמשתלם לצאת

מאזור הנוחות של "יאללה יאללה הכל אצלי בסדר גמור" ושל "יאללה יאללה נעשה מה שכולם בסביבה עושים ונימנע מחיכוכים מיותרים". שני דברים שכנעו אותי בפועל לבחון את הדברים לעומק בצורה מחודשת:
1. ההתעקשות של תומכי ברית מילה להכחיש כל מה שנאמר להם, לעיתים גם בצורה אלימה, ותמיד מתוך תפיסה יסודית של "אם תמיד כך היה והאנושות שרדה, סימן שזה בסדר מכל הבחינות". בשלב מסויים זה פשוט לא הסתדר לי עם הרף של יושר אינטלקטואלי שאני דורש מעצמי.
2. הטיעונים היותר "קיצוניים", בדיוק מהסוג שלא נעים להיכנס אליהם כי מביך וכו', מצד מתנגדי ברית מילה. ברגע שבחור שנימול בגיל בוגר סיפר לדוגמה שפעם, לפני שעבר מילה, כשהוא היה מפשיל את העורלה, הוא היה מקבל מיד זיקפה בגלל הרגישות בראש הפין (שאבדה לאחר מכן), ואז עוד בחור במקום אחר ובשפה אחרת סיפר חוויה מאד דומה, זה שכנע אותי שבאמת יש כאן מנגנון משומן היטב של הסתרה והכחשה, גם מצד מדענים ורופאים. לא הייתי צריך להשתכנע ש*לכל* מי שעבר מילה צריכה להיות בדיוק אותה חוויה אישית. הספיק לי להשתכנע שישנם אנשים שסובלים מאד, באופן הגיוני מאד, וקולם מושתק.
בנקודה הזו כבר לא הפריע לי שיהיו מי שיציגו טענות גרנדיוזיות כגון "גברים נימולים לא נהנים ממין". כל עוד מותר למדענים בכירים לטעון ש"הוכח מדעית" ש"אין שום הבדל" והם עושים זאת בלי למצמץ, הם מבחינתי מהווים את הבעיה האמיתית. הם ומי שמאפשרים להם לדבר כמו שהם מדברים.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו לא שאלה של "אזור נוחות" ולא מדובר כאן בוויכוח, זו הנקודה

אתה רוצה להתווכח עם תומכי מילה – לבריאות; בעיניי זה מיותר.
&nbsp
אני שבה ומזכירה שהדיון הזה הוא בעקבות ריאיון בתחנת רדיו, כלומר הזדמנות פז להציג בפני הקהל הרחב את ההתנגדות למילת יילודים בצורה ממוקדת, עניינית ורלוונטית להם. המטרה היא לתת נקודות כלליות למחשבה, כלומר להתמקד בנימוקים החזקים, אלה שקשה להתווכח איתם (לא אלה שקל ועלולים לעורר אנטגוניזם ולאטום את המאזינים). לא להתווכח בקרב שבו אי אפשר לנצח, לא להיכנס לפינות בעייתיות שקשה מאוד לשכנע בהן (קל וחומר בריאיון ברדיו, שבו אין זמן להתעמק בפרטים הקטנים).
&nbsp
ואני מסכימה איתך שזה מספיק שיש אנשים שסובלים. וגם בלי סבל, מספיק שיש גברים שלא מרוצים מהכפייה שנעשתה בהם, כי זו באמת לב הסוגיה – הכפייה, והאם להורים יש זכות מוסרית לכפות דבר כזה על ילדיהם (כולנו מסכימים שיש דברים שהורים כופים על ילדיהם, אבל שלא כל דבר מותר, ולכן השאלה היכן מותחים את הגבול).
&nbsp
לדעתי המיקוד הנכון הוא גם לא באי-המילה אלא בעצם בסיבות למילה, כלומר מעבר למצווה (הרי דתיים שחושבים שזה דברי אלוהים חיים קשה עד בלתי אפשרי לשכנע). הרי גם זרקי ואחרים (גם גזית עצמו) מודים בפה מלא שמלים כי זו מצווה, כי זה חלק ממנהגי העם היהודי, ולא כי זה בריא או מיטיב או משהו כזה.
&nbsp
ולכן, במקום לדבר על נזקים ופגיעות, שכבודם במקומם מונח, אבל הם נשמעים כמו הפחדה קיצונית ומסיטים את הדיון למקומות בעייתיים, עדיף לתקוף את הנושא מהכיוון השני – מה גורם למי שאינו שומר מצוות ולא באמת חשוב לו למול לעשות זאת בכל זאת. כלומר לא למה לא-למול אלא למה כן. אם המצווה אינה סיבה, הרי שיש סיבות אחרות, ואם נבטל אותן, הוא יישאר בלי סיבות למול (מה שלא אומר שהוא לא יעשה זאת; הנורמה החברתית חזקה, אבל זה משפר את הסיכויים).
&nbsp
אצל רוב החילונים שלא ששים למול הסיבה היא לחץ סביבתי, שמחוזק כמובן ביתרונות בריאותיים ובהפחדות על חריגות ובעיות חברתיות (ואפשר לראות זאת לא מעט בפניות כאן לפורום). לכן אלה נקודות שחשוב וכדאי לחנך אליהן את הציבור, בפרט שאלה עובדות עם ראיות מוצקות.
 

HouseAtreides

New member
למה זו לא שאלה של אזור נוחות?

את אומרת: "אצל רוב החילונים שלא ששים למול הסיבה היא לחץ סביבתי, שמחוזק כמובן ביתרונות בריאותיים ובהפחדות על חריגות ובעיות חברתיות" - אז בהנחה שהסיבות הן אכן פחד, בורות ומנגנון חברתי משומן שמחזק ומשמר הן את הפחד והן את הבורות, יש לכל אדם שלכוד במקום הזה אזור נוחות שלתחושתו לא משתלם לו לצאת ממנו וצריך מידע מאד מפתיע ומטלטל כדי להשתכנע תחילה לעצור את השוונג, לצאת מהנקודה שנתפסת כשיווי משקל מושלם, ואולי אח"כ לעבור לחשוב בכיוון אחר.
לא פעם ולא פעמיים שמעתי טיעונים כגון "אם היה מוכח פה אחד שמילה גורמת נזק ממש רציני - למעט סיבוכים - אז כמובן שלא הייתי עושה. אבל השאלה היא עד כמה הנזק המדובר באמת חמור, אם בכלל. בסופו של דבר יש מחקרים סותרים ויש מחקרים שטוענים לתועלת". לכאורה הטיעון הזה מתנהל במישור של שיקולים הוריים הגיוניים בעד ונגד ברית מילה, אך בפועל הוא מתנהל במישור של מנגנון אזור הנוחות של ההורה: "לא התרשמתי שהמידע בנושא מטלטל מספיק בכדי להוציא אותי מנקודת שיווי המשקל שאליה התרגלתי".
&nbsp
אפשר לטעון שזה אמנם נכון אך לא קשור בשום אופן לנקודה שהעלית - וכאן בדיוק המחלוקת בינינו. אני טוען שמה שנתפס כ"מטלטל", או כאפקטיבי, כמובן בכיוון הרצוי לנו כמתנגדי מילת תינוקות, הוא סובייקטיבי ואינדיבידואלי הרבה יותר משנדמה. במקרה שלך מדובר בטיעונים מדעיים חזקים, רהוטים ומהוקצעים. אני לגמרי לא חושב שזה רע לאמץ סטנדרטים כאלה, אפילו להיפך, אבל אם הפוקוס כרגע הוא על השאלה מהם הטיעונים בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לעצור את השוונג אצל כמה שיותר מאזינים - אני לגמרי לא בטוח שלמישהו מאיתנו יש תשובה מבוססת שמצדיקה נחרצות כלשהי. כאמור, אני אישית יצאתי מהשוונג רק ברגע שהבנתי שיש אלמנט של פגיעה סנסורית באיבר המין, ורק ברגע שמהות הפגיעה (לא הכמות) היתה לי ברורה מעבר לכל ספק. עד אז, הטיעונים לגבי זכויות ההורים והפרת זכויות האדם של הילד, שבהם נתקלתי בלי סוף בדיוני בעד ונגד, נתפסו בעיני כמגוחכים וחסרי "בשר" עד כדי כך שבשלב מסויים עזבתי את הפורום, הפסקתי להתעניין בנושא, וחזרתי רק לאחר שהכרתי אם שלא מלה. מכיוון ש(מכל מיני סיבות) הנושא של הפגיעה באיבר המין עולה מעט מאד (יחסית) פעמים בדיוני בעד-נגד ברית מילה, בוודאי בתקשורת הממוסדת, נוצר תחילה הרושם השגוי של קונצנזוס לכאורה בין התומכים למתנגדים שמדובר בסה"כ בפרוצדורה נטולת השלכות בעייתיות במיוחד. אם הדיון מתנהל באופן רגוע - זה תורם את חלקו לחיזוק הרושם המוטעה הזה, ויש מאזינים שיחליטו שמדובר בעניין שולי ומשעמם שלא מצדיק כל התעניינות נוספת. אני בזמנו הייתי כזה.
&nbsp
בשורה התחתונה - מדובר כאן באיזון בלתי אפשרי (באמת בלתי אפשרי בעיני) בין עקרונות מתנגשים. "נדרש מחקר נוסף" כדי לקבוע מה יפנה למכנה המשותף הנמוך ביותר באופן היעיל ביותר.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אפילו ב"אזור נוחות" התייחסנו לדברים שונים לחלוטין...

אני מתנצלת, לא מסוגלת לקרוא גושים כאלה של טקסט. ויתרתי. אסתפק במה שכבר אמרתי.
 

Lhuna1

New member
אני מסכימה איתך לגבי העניין המוסרי, אבל בעניין ראיון ברדיו

או כל חשיפה דומה בפלטפורמה ציבורית, אני חושבת שדווקא כן חשוב לשכנע שהמילה גורמת נזק ממשי.
&nbsp
הטיעון המוסרי העקרוני לדעתי לא ידבר לרוב האנשים, שלא חושבים ברמה פילוסופית כזאת, ולא מקבלים ככה החלטות לגבי חייהם וילדיהם (ובסיכון של להשמע מתנשאת: אני אפילו לא בטוחה שרוב האנשים מבינים טיעונים כאלה).
&nbsp
ביטול הלחץ הסביבתי זה משהו שיקרה (בתקווה) עם הזמן, אבל עד אז "המשך המסורת" ו"כולם עושים" (גם אם זה כבר לא מדויק) ימשיכו להיות סיבות מספיקות עבור רבים, גם חילונים.
צריך טיעוני נגד קונקרטיים, מעבר ל"אין סיבה".
&nbsp
אני מסכימה איתך במאה אחוז שלא חכם לטעון דברים קיצוניים ומופרכים, כמו שגברים נימולים לא נהנים מסקס ומאוננות (אני לא יודעת מה בדיוק נאמר בראיון.)
אבל כן כדאי להעביר את הנקודה החשובה בעניין זה בצורה נכונה (שהעמדה המקובלת היא / שיש מחקרים וראיות / וכו'... שההנאה נפגמת משמעותית / שאמנם עדיין נהנים, אבל עם ערלה נהנים הרבה יותר.)
למרות הדיסוננס הקוגניטיבי שעלול לגרום לרבים ובעיקר גברים להרתע מהטענה הזו, זה אחד הנתונים שהכי חשוב להביא לידיעת הציבור, ולדעתי יהיה קלף מכריע בהחלטה של חילונים רבים.
&nbsp
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כתבות על נזק ממילה מתפרסמות דווקא לא מעט בתקשורת

והן לא ממש משנות את הסטטיסטיקה... ואלה שמגיעים לתקשורת הם סיפורים די מזוויעים בד"כ, ועדיין ביחס לכמות המילות האחוזים שלהם כ"כ נמוכים שרוב ההורים מעדיפים להמר, כנראה, אולי כי הסיכון מצדיק את עצמו מבחינתם (זה כנראה נכון לפחות לגבי אלה שמלים באמונה שלמה).
&nbsp
גם מבחינת הממסדר הרפואי, לפחות בישראל, חרף הנזקים האפשריים, מילה נחשבת לניתוח פשוט ובטוח יחסית. כלומר אם מנסים לשכנע הורים מבחינה סטטיסטית, זה לא יעבוד, כי הסטטיסטיקה לא מספיק בצד שלנו. ביחס לכמות המילות שנערכת בישראל אחוזי הסיבוכים נמוכים מאוד (כמובן, לא סופרים בעיות שלא נחשבות ל"סיבוכים" כמו היצרות פתח השפכה ובעיות אחרות שמתגלות אחרי שנים רבות, עם הבגרות המינית).
&nbsp
וכמובן, רוב ההורים שמלים הם עצמם (האבות) נימולים, ואבותיהם, ואחיהם, וחבריהם... ומבחינתם הכול היה בסדר (ואם לא הם כנראה לא יודעים...) וגם זה כשל גדול מאוד בדרך. בל נשכח גם את הגישה הישראלית של "לי זה לא יקרה" (או הגישה הדתית של "אלוהים שומר עלינו" או "הכול בידי שמים" וכו').
&nbsp
בשורה התחתונה, זה לא כיוון שהוכיח את עצמו. כמובן, עבור מי שגם ככה לא שש למול הסיכונים הם רק עוד מסמר קטן נוסף בארון; אבל עבור המתלבטים או אלה שממש שוקלים למול "כי זו מסורת אבותינו", זה לא טיעון שעובד, עובדה.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אולי הבנתי אותך לא נכון ודיברת על נזק רק בהקשר להנאה מינית

אבל, כאמור, זה בעייתי מכל הסיבות שציינתי... ואם ניקח את הפסקה לפני האחרונה שכתבתי, אותם אבות וסבים וכו' נהנים ממין ולא מרגישים שחסר להם משהו (יש כאלה שכן, כמובן, אבל הם עדיין מיעוט) ומבחינתם אם יש פגיעה בהנאה היא זניחה ולא מהותית ולכן כל עוד יש נימוקים חזקים מאלה שגוברים על כך, זה לא מה שיעזור.
&nbsp
"כולם עושים" זה בדיוק הלחץ הסביבתי... ברגע שלא כולם עושים, או ברגע שזה לא משנה שהרוב עושים, זה מתבטל. לגבי "מסורת", מי שהמסורת באמת חשובה לו יתקשה לוותר עליה ולכן (לפחות בשלב הזה) אלה לא אנשים שאפשר לשכנע (לא כל עוד רוב מוחלט של חילונים ממשיכים למול). ברגע שהמסורת תתערער בחברה החילונית, זה כבר יקרה עם הזמן.
 

Lhuna1

New member
אלו כתבות על בריתות שקרתה בהן תקלה

הן לא מספיק משפיעות, כי כאמור האחוזים נמוכים וכפי שכתבת אנשים חושבים "לי זה לא יקרה".
&nbsp
פה הדיון הוא על עניין אחר: הברית כלשעצמה, גם כשהיא תקינה לחלוטין, גורמת פגיעה לכל החיים, ובסבירות גבוהה.
זה טיעון הרבה יותר חזק, ולא נושא שמדובר מספיק. לדעתי רוב הציבור בארץ לא מודע לו כי זה מושתק ומוכחש לרוב, מסיבות מובנות.
&nbsp
 
למעלה