הבסיס להרמוניה...

handlessman

New member
הבסיס להרמוניה...

אני תמיד כיתה י"א במגמת מוזיקה והתחלתי ללמוד הרמוניה (שנה שעברה למדתי רק תיאוריה), יצא לי לכתוב פה כבר פעמים אחדות... יש כמה דברים שלא היו ברורים לי, אז אני אשאל פשוט בשאלות נוקבות ונקודתיות: 1. בחיבור אקורדים (בעת יצירת מהלך הרמוני על הדרגות של סולם) יש חוקים שונים לגבי יחסים של קוורטה-קווינטה / טרצה / סקונדה בין האקורדים ביניהם אני רוצה לחבר, ואני לא מצליח להבין מה מותר ומה אסור בכל אחד מהמקרים... מתי אסור לבצע קפיצה בין צלילים תואמים (בס לבס, טנור לטנור וכו'...) בשני האקורדים (קוורטה ומעלה)? מתי אסור שיהיו אוקטבות / קווינטות מקבילות? באותו הקשר - מהן פרימות מקבילות? 2. במצב סגור ופתוח של האקורדים: חייבים שהחוקים של אקורד פתוח / סגור יחולו גם על המרווח בין הסופרן לאלט וגם בין האלט לטנור, או שאפשר לדוגמא שאחד משני המרווחים קטן מקוורטה והשני הוא קווינטה ומעלה? אם אפשר, איך ייקרא אקורד כזה? (פתוח / סגור משהו אחר?) יש מצבים בהם חייבים / אסור להשתמש באקורד פתוח / סגור? התבקשתי כתרגיל לבית לבחור סולם מז'ורי (שאינו דו מז'ור) וליצור על-פיו מהלך הרמוני ע"י שימוש בדרגות שניתנו לי מראש לפי סדר מסוים, ומה שעלי לעשות זה לחבר ביניהן (ליצור מהלך של אקורדים שכולם מורכבים מבס-טנור-אלט-סופרן). כמעט בכל רגע נתקעתי, מכיוון שלא הייתי סגור לגבי החוקים. אני מצרף לפה קישור להורדת קובץ ה-MUS (נפתח ע"י Finale) של התרגיל, ואם מישהו יכול לבדוק ולהגיד אם זהו מהלך תקני לפי החוקים אני אעריך את זה. הדרגות שנתבקשתי לחבר (לפי הסדר משמאל לימין): I-III-IV-V-I-VI-IV-II-I-IV-I תודה מראש לעוזרים.
 
לצערי אין לי עדיין פינלה...אני עם מחשב חדש...

החוקים ה(מאד) בסיסיים הם: קוורטות, קוינטות ואוקטבות מקבילות - NOT KOSHER. מותר לעשות יותר מאוקטבה אך ורק בין הבאס והטנור. בין טנור - אלט - סופרן - אסור (גם במצב פתוח וגם בסגור)
 

handlessman

New member
אבל השאלה שלי היא בעצם...

מתי אסור או מותר? בחיבור של אקורדים ביחס של סקונדה / טרצה / קוורטה-קווינטה ---> מתי אסור או מותר איזה סוג של מרווח מקביל? מתי אסור או מותר קפיצות? אני צריך בדיוק מה מותר לעשות בכל סיטואציה, כי בינתיים אני נתקע בכל שלב ושלב ולא יודע אם מה שאני עושה הוא נכון...
 

GustavM

New member
מאז ומתמיד

ואת זה אמרה סמכות קצת יותר גדולה ממני. עוד מעט תגיד לי שגם טרצות מקבילות אסורות....
 
עצה

בפינלה בתפריט של Graphics (אם הוא לא מופיע לך תחפש אותו בתפריט Windows) יש אפשרות לשמור את זה כקובץ גרפיקה ואז כולם יוכלו לראות את זה
 

handlessman

New member
לא הצלחתי...

אין לי תפריט Graphics ולא מצאתי שום דבר רלוונטי בתפריט Windows... יש לי Finale 2007c
 
קנה את ספר הכוראלים של באך...

זה יעזור לך להבין את הסגנון, החוקים, וכל השאר. אני ממליץ!
 

GustavM

New member
../images/Emo45.gif מצטרף להמלצה

ספר הכוראלים של באך זה פחות או יותר כמו התנ"ך של לימוד ההרמוניה. אבל אם מישהו רוצה את הבסיס, זה לא יכול להספיק. אצל באך יש הרבה תחכומים וחריגות מותרות מהכללים, בייחוד בתחומי הכפלות והובלת קולות, שהן לרוב אינן מותרות למעט בצורה בה באך מביא אותן. על כן, בשביל הבסיס חשוב לעבוד עם מורה רציני/ת וברגע שהבסיס יושב להתחיל להתעסק עם הכורלים של באך: לנתח, להרמן באס ולהרמן סופרן.
 
זה לא תמיד כך...

ישנם כוראלים קלים מאד וקשים מאד ומה שבינהם. בנוסף ישנן מנגינות כוראל עם באס ממוספר, שאיתן אפשר להתחיל לתרגל את הכתיבה לכוראל, לאחר שלומדים את כל הבסיס. אני מסכים שרצוי לעבוד עם מורה שיודע מה הוא עושה, ורצוי להתחיל במה שנקרא: KEYBOARD STYLE משם הדרך רצופה הצלחות, בדוק. בהצלחה!
 

handlessman

New member
יש לי מורה מהמגמה...

בואו נגיד שאני לא לומד הרמוניה מתוך בחירה, זה חלק מהמקצועות שיש במגמה. אבל אם כבר אני לומד, אני רוצה להבין את כל הניואנסים הקטנים האלה שתמיד מפריעים לי, שברגע שאני אבין את כולם אני יכול לטוס קדימה בלי שום בעיה. לא נראה לי שאני אקנה ספר במיוחד בשביל זה... תודה בכל אופן.
 
אפשר גם בלי, אבל...

בסופו של דבר, מגיעים לכוראלים של באך. אם המורה שלכם לא ינחה אתכם לזה, אז כנראה שהוא לא מספיק מקצועי. סמוך עלי, אני יודע על מה אני מדבר, ואם אתה כבר מזכיר מורה ועדיין מחפש עזרה, אז כנראה שאתה צריך לפנות אליו ולבקש את עזרתו, או שהוא כנראה לא מספיק טוב.
 

handlessman

New member
למעשה היא ד"ר...

פשוט כנראה לא נקלטו לי כמה דברים בסיסיים אז קשה לי להמשיך.
 
שמע לעצתי, לך אל המורה...

והעזר בה, חשוב לדעת את הדברים האלה, ואם יש הזדמנות ללמוד אותם במגמת תיכון, רצוי לנצלה. אני יכול לומר מנסיוני שזה עזר לי באופן בלתי רגיל בזמן לימודי התיכון (כאשר השאר עשו דברים אחרים), וזה יכול לקצר תחומים רבים בלימודים הקלאסיים, ברגע שתבין את זה לעומק, תדע גם איך להתמודד עם דברים נוספים. עוד טיפ קטן, כדי ללמוד אפשר גם לשבת ולנגן את הכוראלים, לא רק לעסוק בכתב, הרי את הכוראלים ביצעו, ולרוב ע"י מקהלה כאשר באסו קונטינואו ברקע (ליווי ע"י עוגב או מקלדת). פעם אמרו לי ש-ניסיון+הבנה=ידע, כלומר, אם תרכוש ניסיון בנגינה, ותבין מה אתה עושה בסופו של דבר, אתה תדע! אני גם אומר שברגע שזה יקרה, ואני לא צוחק, אתה תוכל גם לשבת ולאלתר כוראלים על בסיס סופרן נתון, או כזה שתכתיב.
 
למדתי בשנים האחרונות...

כוראל, פרלוד, פוגה, צורות של סוויטה ועוד. תחום מרתק ללא ספק, ותמיד אפשר ללמוד ממנו עוד ולשפר.
 
למעלה