ההיסטוריה העגומה של תכנון הקו הסגול של נת"ע.
חברת נת"ע תכננה את הקו הסגול שלה (קו שלישי לאחר הקו הראשון האדום והשני הירוק) עם 3 שלוחות שיתפצלו מהקו הראשי בקצה המזרחי שלו. השלוחה הצפונית תוכננה להגיע לפ"ת דרך גבעת-שמואל, השלוחה המרכזית ליהוד והדרומית לאור יהודה.
כל שלושת השלוחות ואפילו הקו הראשי נכשלו בתכנונם.
השלוחה הצפונית:
הקו הסגול היה אמור להתחיל, בתחום פ"ת, בתחנת רכבת ישראל של סגולה בסמוך לצומת כפר הבפטיסטים. מהתחנה, הקו היה מתוכנן להמשיך מערבה לאורך מסילת רכבת ישראל, מצידה הדרומי של המסילה. הקו הסגול תוכנן לפנות דרומה לתוך אזור התעשייה סגולה ולעבור לאורך הכביש של רחוב שמעיה ואבטליון ורחוב שוולב. בקצה רח' שוולב הוא תוכנן לפנות מזרחה לתוך רחוב בן-ציון גליס ולהמשיך לאורכו של הרחוב עד לצומת סגולה. בצומת סגולה הקו תוכנן לפנות דרומה לתוך פ"ת ולהמשיך לאורך ציר 481 (רח' ספיר). בצומת רח' המכבים הוא תוכנן לפנות מזרחה ולהמשיך לאורכו של רח' המכבים. בצומת רח' שטמפפר הוא תוכנן לפנות דרומה ולהמשיך לאורכו של רח' שטמפפר. בצומת של רח' חיים עוזר הוא תוכנן להיכנס לרחוב חיים עוזר (הרח' של בניין העירייה) ולהמשיך בו דרומה גם לאורך רח' סלנט. בצומת של רח' פינס הוא תוכנן לפנות מערבה ולהמשיך לאורכו של רחוב פינס. בהמשך רחוב פינס הוא תוכנן להיכנס לרח' העצמאות ולהמשיך לאורכו עד לצומת של דרך רבין.
הקו הסגול אמור היה לחצות את דרך רבין ואז להיכנס דרך השדות לתוך גבעת שמואל לתוך רח' זבולון המר. בכיכר של רח' ז'בוטינסקי בגבעת שמואל הקו תוכנן לפנות דרומה לאורך רח' ז'בוטינסקי ואז בכיכר של רחוב ווב לפנות מזרחה לתוך רח' ווב. בכיכר של רח' קרן-היסוד (הרח' של אונ' בר-אילן) הקו הסגול תוכנן לפנות דרומה לתוך רח' קרן-היסוד ולהמשיך דרומה לתוך ציר 4612 החדש. בציר 4612 החדש (דרך רפאל איתן) הקו הסגול היה אמור להתחבר לקו הראשי שבא ממערב בצומת מסילות בסמוך לדרך שיבא, מעט מדרום לה.
כל השלוחה הזאת נכשלה לחלוטין. תושבי כפר גנים ג' התנגדו שהקו יעבור ברח' העצמאות ודרשו להעבירו לדרך 471 שנמצאת מחוץ לשכונה שלהם.
ראש עיריית פ"ת הקודם וסגן ראש העיר הקודם (היום הוא ראש העיר הנוכחי) פנו למשרד התחבורה בדרישה לשינוי התוואי לדרך 471 אך לא ניתן היה לתכנן זאת כי אז הקו הסגול לא היה נכנס לגבעת שמואל והיה מדלג על אונ' בר-אילן.
משרד התחבורה החליט לנתק את הקו הסגול בין גבעת שמואל לפ"ת עד למציאת פיתרון מוסכם. לא נמצא פיתרון יעיל ואז הוחלט לבטל את כל הקו הסגול בתחומי פ"ת.
בינתיים, עיריית ר"ג ביצעה מחטף מנהלי לגבי ציר 4612 החדש (דרך רפאל איתן). היא ניצלה את הקמת השכונה החדשה שממזרח לציר כדי לשנות את הגדרת הציר מדרך אזורית לדרך עירונית פנימית של ר"ג שמשרתת את השכונה החדשה.
במקום שהדרך תהיה דרך מהירה משוקעת עם שלושה נתיבים לכל כיוון ורכבת קלה במרכזה, עיריית ר"ג שינתה אותה לדרך עירונית רגילה עם שני נתיבים לכל כיוון, בלי מקום למסילת רכבת קלה ועם חיבור לשכונה החדשה ע"י מעגל תנועה.
השלוחות המרכזית והדרומית:
שתי השלוחות היו אמורות להתחיל בצומת מסילות בסמיכות לדרך שיבא מדרום, להמשיך דרומה לאורך דרך רפאל איתן החדשה, לפנות מזרחה מדרום לבית החולים שיבא ואז לפנות דרומה בדרך מוטה גור החדשה. דרך מוטה גור מתחברת לציר 461 ושם הקו הסגול היה אמור להמשיך מזרחה לאורכו של הציר ומשם להתפצל לאור יהודה וליהוד.
הבעיה היא שגם דרך רפאל איתן החדשה כבר לא מתוכננת להעביר דרכה מסילת רכבת קלה וגם דרך מוטה גור החדשה לא. דרך מוטה גור החדשה בכלל מחכה לפינוי של שיכוני הרופאים שנבנו ליד בית החולים שיבא ולפינוי מחנה תל השומר ע"י צה"ל. שני הפינויים מתעכבים בגלל סכסוכים משפטיים על בעלות הקרקעות במקום. הקרקעות הן מאד יקרות ולכל צד מעורב יש דרישה לפיצויי עתק מהמדינה.
הקו המרכזי:
הקו המרכזי תוכנן לעבור מצומת המסילות שליד דרך שיבא מערבה לאורך דרך האלוף שדה ודרך השלום שבר"ג. בצומת של דרך ההגנה הקו הסגול תוכנן לפנות דרומה ואז להיכנס לתוך ת"א לאורך דרך ההגנה.
תושבי מז' ר"ג מתנגדים שהקו הסגול יעבור בדרך האלוף שדה ובדרך השלום. התוואי המתוכנן מבטל להם פניות לכלי רכב ברח' הירדן ובדרך יצחק רבין בר"ג. ראש עיריית ר"ג הצטרף להתנגדותם והודיע למשרד התחבורה שהוא לא מאשר את התוואי הזה בתחומי עירו.
הקו הסגול נקבר סופית.
בעתיד אכתוב גם על קבורת הקו הירוק ועל הקפאת הקו האדום של הרכבת הקלה כי גם זה מאד מעניין.
חברת נת"ע תכננה את הקו הסגול שלה (קו שלישי לאחר הקו הראשון האדום והשני הירוק) עם 3 שלוחות שיתפצלו מהקו הראשי בקצה המזרחי שלו. השלוחה הצפונית תוכננה להגיע לפ"ת דרך גבעת-שמואל, השלוחה המרכזית ליהוד והדרומית לאור יהודה.
כל שלושת השלוחות ואפילו הקו הראשי נכשלו בתכנונם.
השלוחה הצפונית:
הקו הסגול היה אמור להתחיל, בתחום פ"ת, בתחנת רכבת ישראל של סגולה בסמוך לצומת כפר הבפטיסטים. מהתחנה, הקו היה מתוכנן להמשיך מערבה לאורך מסילת רכבת ישראל, מצידה הדרומי של המסילה. הקו הסגול תוכנן לפנות דרומה לתוך אזור התעשייה סגולה ולעבור לאורך הכביש של רחוב שמעיה ואבטליון ורחוב שוולב. בקצה רח' שוולב הוא תוכנן לפנות מזרחה לתוך רחוב בן-ציון גליס ולהמשיך לאורכו של הרחוב עד לצומת סגולה. בצומת סגולה הקו תוכנן לפנות דרומה לתוך פ"ת ולהמשיך לאורך ציר 481 (רח' ספיר). בצומת רח' המכבים הוא תוכנן לפנות מזרחה ולהמשיך לאורכו של רח' המכבים. בצומת רח' שטמפפר הוא תוכנן לפנות דרומה ולהמשיך לאורכו של רח' שטמפפר. בצומת של רח' חיים עוזר הוא תוכנן להיכנס לרחוב חיים עוזר (הרח' של בניין העירייה) ולהמשיך בו דרומה גם לאורך רח' סלנט. בצומת של רח' פינס הוא תוכנן לפנות מערבה ולהמשיך לאורכו של רחוב פינס. בהמשך רחוב פינס הוא תוכנן להיכנס לרח' העצמאות ולהמשיך לאורכו עד לצומת של דרך רבין.
הקו הסגול אמור היה לחצות את דרך רבין ואז להיכנס דרך השדות לתוך גבעת שמואל לתוך רח' זבולון המר. בכיכר של רח' ז'בוטינסקי בגבעת שמואל הקו תוכנן לפנות דרומה לאורך רח' ז'בוטינסקי ואז בכיכר של רחוב ווב לפנות מזרחה לתוך רח' ווב. בכיכר של רח' קרן-היסוד (הרח' של אונ' בר-אילן) הקו הסגול תוכנן לפנות דרומה לתוך רח' קרן-היסוד ולהמשיך דרומה לתוך ציר 4612 החדש. בציר 4612 החדש (דרך רפאל איתן) הקו הסגול היה אמור להתחבר לקו הראשי שבא ממערב בצומת מסילות בסמוך לדרך שיבא, מעט מדרום לה.
כל השלוחה הזאת נכשלה לחלוטין. תושבי כפר גנים ג' התנגדו שהקו יעבור ברח' העצמאות ודרשו להעבירו לדרך 471 שנמצאת מחוץ לשכונה שלהם.
ראש עיריית פ"ת הקודם וסגן ראש העיר הקודם (היום הוא ראש העיר הנוכחי) פנו למשרד התחבורה בדרישה לשינוי התוואי לדרך 471 אך לא ניתן היה לתכנן זאת כי אז הקו הסגול לא היה נכנס לגבעת שמואל והיה מדלג על אונ' בר-אילן.
משרד התחבורה החליט לנתק את הקו הסגול בין גבעת שמואל לפ"ת עד למציאת פיתרון מוסכם. לא נמצא פיתרון יעיל ואז הוחלט לבטל את כל הקו הסגול בתחומי פ"ת.
בינתיים, עיריית ר"ג ביצעה מחטף מנהלי לגבי ציר 4612 החדש (דרך רפאל איתן). היא ניצלה את הקמת השכונה החדשה שממזרח לציר כדי לשנות את הגדרת הציר מדרך אזורית לדרך עירונית פנימית של ר"ג שמשרתת את השכונה החדשה.
במקום שהדרך תהיה דרך מהירה משוקעת עם שלושה נתיבים לכל כיוון ורכבת קלה במרכזה, עיריית ר"ג שינתה אותה לדרך עירונית רגילה עם שני נתיבים לכל כיוון, בלי מקום למסילת רכבת קלה ועם חיבור לשכונה החדשה ע"י מעגל תנועה.
השלוחות המרכזית והדרומית:
שתי השלוחות היו אמורות להתחיל בצומת מסילות בסמיכות לדרך שיבא מדרום, להמשיך דרומה לאורך דרך רפאל איתן החדשה, לפנות מזרחה מדרום לבית החולים שיבא ואז לפנות דרומה בדרך מוטה גור החדשה. דרך מוטה גור מתחברת לציר 461 ושם הקו הסגול היה אמור להמשיך מזרחה לאורכו של הציר ומשם להתפצל לאור יהודה וליהוד.
הבעיה היא שגם דרך רפאל איתן החדשה כבר לא מתוכננת להעביר דרכה מסילת רכבת קלה וגם דרך מוטה גור החדשה לא. דרך מוטה גור החדשה בכלל מחכה לפינוי של שיכוני הרופאים שנבנו ליד בית החולים שיבא ולפינוי מחנה תל השומר ע"י צה"ל. שני הפינויים מתעכבים בגלל סכסוכים משפטיים על בעלות הקרקעות במקום. הקרקעות הן מאד יקרות ולכל צד מעורב יש דרישה לפיצויי עתק מהמדינה.
הקו המרכזי:
הקו המרכזי תוכנן לעבור מצומת המסילות שליד דרך שיבא מערבה לאורך דרך האלוף שדה ודרך השלום שבר"ג. בצומת של דרך ההגנה הקו הסגול תוכנן לפנות דרומה ואז להיכנס לתוך ת"א לאורך דרך ההגנה.
תושבי מז' ר"ג מתנגדים שהקו הסגול יעבור בדרך האלוף שדה ובדרך השלום. התוואי המתוכנן מבטל להם פניות לכלי רכב ברח' הירדן ובדרך יצחק רבין בר"ג. ראש עיריית ר"ג הצטרף להתנגדותם והודיע למשרד התחבורה שהוא לא מאשר את התוואי הזה בתחומי עירו.
הקו הסגול נקבר סופית.
בעתיד אכתוב גם על קבורת הקו הירוק ועל הקפאת הקו האדום של הרכבת הקלה כי גם זה מאד מעניין.