ההיסטוריה העגומה של תכנון הקו הסגול של נת"ע.

משה12333

New member
האם אתה היית מוכן שברחוב שאתה גר בו, תעבור רכבת קלה?

תושבי ת"א התנגדו לה והקו האדום ירד אל מתחת לקרקע.

תושבי פ"ת התנגדו לה והקו הסגול בוטל אצלם. גם תושבי ר"ג מתנגדים לה. דרך אגב, תושבי ר"ג גם מתנגדים לקו האדום למרות שהוא תת-קרקעי אצלם. תושבי פ"ת מתנגדים לקו האדום אצלם כי הוא לא תת-קרקעי. תושבי ת"א מתנגדים לקו הירוק כעת ואפילו לקו הסגול. גם תושבי הרצליה הצטרפו לחגיגה.

אין אפילו ראש עיר אחד בגוש דן שתומך בהקמת רכבת קלה ברחובות עירו.

בעתיד אכתוב גם על ההיסטוריה העגומה של תכנון הקו הירוק והקו האדום כי זה מאד מעניין.

 

bralor4247

New member
למה להתנגד?

אם אני בעד תח"צ מודני ומהיר ליד הבית שלי?
זו באמת שאלה?
ראשי עיר מתנגדים על מנת לסחוט את המדינה.
 

Bus Nerd

Active member
לא רק כדי לסחוט, הבעיה היא אנשים כמו משה

(הסיפור הבא הוא בדיוני, כל קשר לאנשים אמיתיים ולאירועים שקרו במציאות מקרי בהחלט)
&nbsp
אתאר לך אדם, קוראים לו משה. משה גר בפתח תקווה. משה מאוד אוהב את פתח תקווה. (ולא מדובר במשה שכותב בפורום הזה, למען הסר הספק, מדובר במשה אחר לחלוטין)
&nbsp
למשה יש אוטו. גם לבת זוגו יש אוטו. לבנם הצעיר יש אוטו, ולחבר שלו גם יש אוטו. משה נוסע לכל מקום באוטו, וכך עושים גם בני משפחתו. כשנגמר למשה החלב, הוא נוסע 20 קילומטרים לסופרמרקט הענקי בקצה העיר, באוטו, קונה את החלב, וחוזר הביתה. אין מכולת שכונתית בשכונה של משה, וגם אם הייתה, משה לא היה משתמש בה. משה אוהב לנסוע באוטו, עם המזגן שלו, והרדיו שלו, ובלי אנשים שמפריעים לו.
&nbsp
אבל מה, בפתח תקווה גרים עוד אנשים שאינם משה! משה מאוד לא אוהב את העובדה שהוא צריך לגור ליד אנשים אחרים, הוא מרגיש שזה מאוד לא נוח.
&nbsp
חלק מהאנשים האחרים האלו לא רוצים לנסוע ברכב פרטי. משה לא אוהב את זה. משה חושב שלכולם צריך להיות אוטו. הוא לא מבין למה מישהו יבחר שלא לנסוע באוטו. הוא חושב על זה קצת, ומחליט שכל מי שהולך ברגל סתם רוצה לעשות ספורט, ושכל מי שנוסע באוטובוס הוא עני שלא יכול להרשות לעצמו אוטו.
&nbsp
בבוקר משה נוסע לעבודה בת"א. הוא היה מעדיף לעבוד בפ"ת, אבל משום מה הרבה חברות גדולות עדיין מעדיפות לשים את המשרד שלהם בת"א, ושם העבודה של משה. משה, כמו כולם, נתקע בפקקים של הבוקר. היום משה נעמד בפקק מאחורי אוטובוס עמוס נוסעים. משה עצבני, כי לקח לו חצי שעה רק לצאת מפתח תקווה, "איך מעז האוטובוס הזה והאנשים העניים שעליו לתפוס מקום בכביש ששמור לאנשים כמוני?" חושב משה בכעס. מעט מאוחר יותר, משה מגיע לרחוב שבו יש נתיב תחבורה ציבורית. האוטובוס משתמש בנתיב כדי לעקוף את שאר הפקק. משה לא משתמש בנתיב תחבורה ציבורית, הוא לא רוצה לשלם קנס, אבל הוא בכל זאת כועס מאוד "איך לקחו נתיב שלם ונתנו אותו לעניים? עכשיו לאנשים כמוני יש פקק גדול יותר".
&nbsp
אחרי שעה וחצי של נסיעה עצבנית בפקקים, משה מגיע למשרד בת"א. משה, עצבני אחרי הפקקים של הבוקר, כועס על זה שהוא צריך לשלם על חניה "בפתח תקווה הייתי חונה בחינם!" חושב משה, ומקלל את עיריית ת"א על כך שהיא גובה כסף על חניה ברחוב בו הוא עובד.
&nbsp
משה החליט לחזור הביתה מוקדם, לפני הפקקים. הוא מגיע הביתה, מתיישב בסלון, ונח קצת. כל 15 דקות עובר אוטובוס ברחוב של משה. משה כועס! "איך מעבירים אוטובוס ברחוב שאנשים גרים בו ועושים כל כך הרבה רעש?!" חושב לעצמו משה, ומיד כותב מכתב לראש העירייה הנערץ שלו שדורש שיעבירו את האוטובוס לכביש המהיר שעוקף את העיר "שם אין אנשים, ולכן רעש האוטובוסים לא יפריע לאף אחד" כותב משה בהרגשת ניצחון. משה מעריץ גדול של ראש עיריית פתח תקווה, כי ראש עיריית פתח תקווה חושב כמו משה.
&nbsp
זמן קצר לאחר מכן, כשמשה יושב מול המחשב שלו וכותב דברי הלל ושבח לפתח תקווה בפורומים שונים באינטרנט, מתחילה שעת הפקקים. כל תושבי השכונה של משה מנסים להגיע הביתה עם רכבם הפרטי. בחוץ רעש מנועים וצפצופי נהגים עצבניים ועייפים. משה מוציא את ראשו מהחלון ומחייך, אחרי שנים רבות כל כך בפתח תקווה, ריח האגזוזים וקולות הנהגים העצבניים גורמים למשה להרגיש בבית. על האנשים במכוניות הוא לא כועס, הרי לדעתו של משה כולם צריכים להגיע לעבודה, ואין דרך הגיונית יותר להגיע לעבודה מלהשתמש ברכב הפרטי, ולכן הוא חושב שהרעש של המכוניות מוצדק. אבל הוא מאוד מקווה שיזיזו את האוטובוס, כי הרעש של האוטובוס לא מוצדק.
&nbsp
בתוך הפקק מזדחל לו אוטובוס עמוס לעייפה. הוא עוצר בתחנה ומוריד כמה נוסעים בודדים. משה רואה את זה ומזדעדע "האוטובוס עוצר בתחנה וגורם לפקקים!" כותב משה לראש העיר "חייבים להזיז את האוטובוס למחוץ לעיר, היכן שלא יפריע לאנשים להגיע הביתה!"
&nbsp
מרוצה מעצמו, משה ממיין את המכתבים שהוציא מתיבת הדואר כשחזר הביתה, ורואה הזמנה מטעם העירייה וחברת נת"ע לכינוס תושבים "רכבת קלה מגיעה לפתח תקווה" נאמר בעלון.
&nbsp
למחרת, משה מגיע לכינוס התושבים ומתיישב בשורה הראשונה. הנציגים הצעירים של נת"ע מראים מצגת מאוד יפה שבה נאמר "הרכבת חשמלית ושקטה, ותוכל להגיע מפ"ת לת"א תוך פחות מחצי שעה" משה כבר כותב לעצמו הערות "חשמל = קרינה!" במחברת. משה לא למד הנדסת חשמל, אבל הוא לא חושב שיש הבדל בין עמוד חשמל של חברת החשמל לקו חשמולת של רכבת קלה. "למה שיהיה הבדל? שניהם חוטים שעובר בהם חשמל!" היה עונה משה, אם מישהו היה שואל אותו. בד"כ אף אחד לא שואל את משה, אבל זה לא מפריע לו לחשוב מה הוא היה עונה.
&nbsp
הנציג של נת"ע מגיע לשקופית הבאה במצגת שכותרתה "התחדשות עירונית". משה בעד התחדשות עירונית, היא מעלה את ערך הדירה של משה. הנציג של נת"ע מסביר איך כשהרכבת תעבור ברחוב יחדשו את כל הרחוב - יחליפו מדרכות, עמודי תאורה, וישתלו עצים חדשים. עד לכאן, משה חושב שזה רעיון טוב. ואז הנציג של נת"ע מראה את התסריט המפורט. משה נחרד! הרכבת לוקחת נתיב שלם לכל כיוון מהכביש! איפה יהיו המכוניות? ונראה גם שיבטלו כמה חניות בצידי הרחוב, ואז למשה ולמשפחתו לא יהיה היכן לחנות את שלושת רכביהם (וחנייה נוספת שמורה לאורחים)! שעררוריה!
&nbsp
משה לא מוכן שיפגעו לו ברכב הפרטי. איך משה יגיע לעבודה בלי רכב פרטי? הוא לא יכול לחשוב על דרך אחרת. הוא גם לא מוכן לחשוב על לחנות רחוק מהבית, כי אז הוא יצטרך ללכת ברגל, ומשה לא הולך ברגל יותר מפעם בשבוע - וגם זה רק בשביל ספורט. ללכת ברגל כדי להגיע ממקום למקום? מגוכך! ורגע, מה עם כל האנשים שיסעו ברכבת? הרי הם יבואו מהערים השכנות עם הרכב הפרטי שלהם, יחנו אותו כאן, ואז למשה לא תהיה חניה ליד הבית!
&nbsp
בשלב זה משה כבר רותח מזעם ומרים כל זעקה. הוא מארגן מחאה, עצומה, מכתבים לראש העירייה, הפגנות... וכל תושבי השכונה של משה מצטרפים. כי גם הם, כמו משה, אוהבים את הרכב הפרטי שלהם, ולא יכולים לדמיין דרך אחרת להגיע לעבודה.
&nbsp
הלחץ הפוליטי עובד על ראש העיר, שגם הוא אדם כמו משה, וגם לו חשוב הרכב הפרטי שלו. ראש העיר אומר למשרד התחבורה "הרחובות שלנו צרים ואין לנו מקום לרכבת! הרכבת תיצור פקקים כי היא לוקחת נתיב מהרכב הפרטי!" התנגדות התושבים חזקה מדי ושר התחבורה מחליט, כעבור חודשים ספורים, שהוא לא רוצה להסתכן פוליטית על ענף בודד של רכבת קלה, ומבטל את הרכבת הקלה בשכונה של משה "לא רוצים, לא צריך!" אומר שר התחבורה, ומחליט להפנות את התקציב לעוד מחלף, כדי שלפחות יהיה סרט לגזור.
&nbsp
משה מרוצה. לא תהיה רכבת קלה בשכונה שלו, והפקקים ממשיכים להחמיר. חודש אחר כך, הלחץ שמשה הפעיל על העירייה עובד, ומוציאים את קו האוטובוס מהשכונה שלו למרות מחאתם של משתמשי האוטובוס. משה מרוצה, והפקקים ממשיכים להחמיר.
&nbsp
---
זה סיפור מנקודת מבטו של משה. כך אנשים כמו משה חושבים.
אנשים כמו משה לא מבינים שתחבורה ציבורית מפחיתה פקקים, כי יש ככל שיש יותר אנשים שנוסעים בתחבורה ציבורית, יש פחות אנשים שנוסעים ברכב פרטי, וה־overhead מבחינת שטח כביש שתחבורה ציבורית תופסת, הוא קטן יותר. אנשים כמו משה לא מבינים שלרכבת קלה יש קיבולת גדולה יותר מקיבולת של כל אוטובוס (כן, אפילו האורבנית של קו 1), ולא מבינים שלרכבות קלות יש תאוצה מהירה יותר משל אוטובוסים. הם לא מבינים שמדובר בכלי שקט ולא מזהם, שמונע ע"י זרם ישיר (DC) שלא פולט קרינה כמו קווי מתח גבוה (AC). אנשים כמו משה לא מבינים את המיקום של הרכב הפרטי בהיררכיית התחבורה העירונית.
&nbsp
בפתח תקווה יש הרבה אנשים כאלו, כי היא עיר שמזמינה אותם (היא מאוד לא walkable, ברובה אין עירוב שימושים, מצב התחבורה בה רע יחסית לגודלה, וכל הזמן נבנים בה עוד שכונות מגדלים מנותקות). לחץ פוליטי של אנשים כאלו זה מה שגורם להתנגדויות של ראשי הערים. כי מה שראש עיר רוצה זה להישאר ראש עיר, וכדי להישאר ראש עיר הוא צריך לשכנע תושבים לבחור בו. כשהתושבים מכורים לרכב הפרטי, וראש העיר מזין את ההתמכרות הזו, יש יותר סיכוי שהם יצביעו לו בבחירות הבאות לראשות העיריה.
 

משה12333

New member
אתה תיארת פה את ההתנהגות של 81% מהאזרחים הבוגרים של מדינת

ישראל.

כך לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

אינך שייך למגזר החרדי ולכן גם אתה לא תיסע יותר בתחבורה ציבורית לאחר סיום לימודיך הגבוהים. כך קובעת בנחרצות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

אמצעי התחבורה הציבורית היחידי שבו תשתמש לעיתים רחוקות מאד, לאחר סיום לימודיך, היא המונית שתשמש אותך במקרים נדירים. כף רגלך לא תדרוך עוד באוטובוס או ברכבת כי החיים המודרניים (חיים מקצועיים וחיים משפחתיים) דורשים שימוש מתמיד במכונית פרטית צמודה.

(ואולי אפילו תגור יום אחד בפ"ת. מי יודע? הכל אפשרי בחיים! הרבה אנשים שבעבר שנאו את פ"ת התנפלו על הדירות בכפר גנים ג', באם המושבות ובנווה גן החדשה, אפילו לפני גמר הבנייה שלהן. היום הם מהללים ומשבחים את פ"ת בכל הזדמנות).

 

משה12333

New member
זה לא סרט. זו המציאות. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת

נתונים אובייקטיביים וממשלת ישראל פועלת לפי ממצאיה.

זה באמת סגנון החיים היום. לא ניתן להסתדר ללא רכב פרטי צמוד לצרכי העבודה ולצרכי המשפחה.

כשאתה תגמור את לימודיך הגבוהים, גם אתה תתייחס לתחבורה הציבורית כפי ש-81% מהאוכ' הבוגרת במדינת ישראל מתייחסת אליה- בביטול מוחלט.

 

Bus Nerd

Active member
אולי אתה לא יודע את זה, אבל יש אנשים אחרים בעולם שהם לא אתה

 

משה12333

New member
זה נכון. המגזר החרדי במדינת ישראל באמת משתמש בתחבורה ציבורית

במשך כל חייו אבל הוא עושה זאת כתוצאה משתי סיבות:

1. אין לו כסף לקנות ולהחזיק מכונית כי זהו המגזר שהוא בין העניים ביותר בעולם המערבי. אין בו רעב ומגיפות בשל אופיים הסוציאלי של חוקי מדינת ישראל, אבל יש בו מחסור וצפיפות שרואים כדוגמתם רק במדינות העולם השלישי.

2. אורח חייו של המגזר אינו כולל נסיעות רבות מחוץ לשכונת המגורים שלו שמשמשת לו כקהילה. בני המגזר חיים בגיטאות סגורים בערים ונמנעים ככל הניתן מיציאה מהם.

פרט למגזר החרדי, הרוב המוחלט של אזרחי ואזרחיות ישראל הבוגרים אינו משתמש בתחבורה ציבורית לאחר גמר הלימודים הגבוהים.
81% מכלל האוכ' הם כמעט 95% מכלל אוכ' החילונים במדינת ישראל.

אחוז המשתמשים בתחבורה הציבורית בחיי היום-יום שלו הוא זעום, לא רק בישראל אלא בכל העולם.

לא רק הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קבעה זאת אלא גם בית-המשפט שהורה לביטוח הלאומי לא לגרוע יותר ממקבלי הבטחת הכנסה את קיצבתם החודשית בשל בעלותם על רכב פרטי.

בית המשפט הורה לביטוח הלאומי להפסיק להתייחס לרכב פרטי במדינת ישראל כאל מותרות אלא כאל מצרך בסיסי.

 

bralor4247

New member
לא ניתן להסתדר ללא רכב פרטי צמוד בגלל אנשים כמו משה

משה, כשתהייה רכבת קלה ומטרו, אנשים יסתדרו ללא רכב פרטי.
&nbsp
 

משה12333

New member
חיי המשפחה וחיי הקריירה המקצועית דורשים היום רכב צמוד. לכן

לרוב המשפחות יש שני רכבים. במגדלי המגורים החדשים (לא היוקרתיים), חנייה פרטית לשני רכבים לכל דירה היא כבר מובנת מאליה וכל תכנון המגדל לפני בנייתו מתחיל מתכנון מס' המקומות בחנייה התת-קרקעית וגודלו של החניון.

אבל כל זה לא מעניין אותך כרגע בשלב הסטודנטיאלי בחייך. אתה צריך לשאול את עצמך שאלה תאורטית פשוטה: למה שאדם שעובד במישרה מלאה ומרוויח משכורת ממוצעת יבחר להשתמש בתחבורה הציבורית?

הנה שאלה זהה: למה שמיליונר או שמיליארדר יבחר לגור בשכונת מגורים ממוצעת?

התשובה לשתי השאלות היא זהה: הוא לא יבחר כך כי כספו מאפשר לו יותר מכך.

לא תוכל לשנות את טבע האדם. היו משטרים שניסו לחייב את כל אזרחי המדינה להשתמש בתחבורה ציבורית ולגור בשכונות זהות של בנייני בלוקים בערים.

בכל קצווי העולם, משטרים אלה סיימו את דרכם באותו האופן: האזרחים שלהם גוועו ברעב.

אם אתה מנסה להילחם בטבע האדם, תמיד אתה תובס, גם אם תפעיל כח בלתי מוגבל כדי לכפות אידיאולוגיה מסויימת.

גם אם תבנה תשתיות מעולות של תחבורה ציבורית, האנושות תבחר תמיד ברכב הפרטי. רק אלה שאין להם ברירה אחרת, בגלל מצבם הכלכלי, ישתמשו בתחבורה הציבורית.

 

Bus Nerd

Active member
קח לך חופשה של שבוע באחת מבירות אירופה

ותראה את כל אנשי העסקים בחליפות נוסעים ברכבת ובאוטובוס. אתה צריך לצאת מהבועה הפתח-תקוואית שלך ולהבין שלא כולם כמוך
 

משה12333

New member
לא תמצא היום אנשי עסקים ברכבות או באוטובוסים באף מקום

בעולם.

היו בעבר אנשי עסקים ברכבות, כשנסיעה ברכבת היתה יקרה להחריד כי היא נחשבה לשיא הטכנולוגיה בתחילת העת החדשה. גם קיסרים ואצילים נסעו בה כדי להגיע מהר ממקום למקום. מהירות הרכבים היתה באותה התקופה מגוחכת (גם לא היו כבישים רבים) והרכבת היתה אמצעי התחבורה היחיד שהאנושות אז המציאה כדי לנוע מהר ממקום למקום.

היום, אנשי עסקים נוסעים במכוניות או שהם טסים במטוסים. אמצעי התחבורה הציבורית היחיד שבו הם משתמשים הוא המונית.

אתה צריך להבין שבעולם העסקים זמן = כסף ו-בזבוז זמן = הפסד של כסף.

אל תתרשם מחליפות באירופה. גם נערים שם הולכים לתיכון כשהם לבושים בחליפות.

זה בדיוק כמו שפה תייר אירופאי רואה טוראי ברחוב בישראל וחושב שהוא מינימום רמבו עם עשרות אויבים שהוא מחסל לבדו לפני ארוחת הבוקר שלו.

פשוט אף אירופאי לא רגיל לראות אצלו בבית חייל עם מדים מסתובב ברחוב.

או חייל עם מדים שנוסע איתו ברכבת או באוטובוס.

 

משה12333

New member
זה לא קשור לאידיוט או שקרן, זה קשור למהותה של התחבורה

הציבורית.

התחבורה הציבורית היא אמצעי תחבורה מסובסד שהממשלה מקימה לאזרחיה מעוטי היכולת.

כרגע התחבורה הציבורית היא כל עולמך כי אתה סטודנט אבל לאחר סיום לימודיך לא יהיה לך צורך בה כי אתה תשתמש אך ורק במכונית שתקבל ממקום עבודתך או שתרכוש באופן פרטי.

כמו כולם.

 

bralor4247

New member
נראה לי שמשלמים לך עבור האז'נדה הזו

אתה נשמע ממש אנטי רכבת קלה, בצורה מאומצת יותר מדי.
אתה מקבל תמלוגים מועד רכבת ישראל או אגד או דן?
 

משה12333

New member
אתה צריך להבין מס' דברים לגבי התחבורה הציבורית:

א. לא קיים מושג של "תחבורה ציבורית". קיים מושג של "תחבורה ציבורית מסובסדת". כל קווי האוטובוסים/הרכבות הכבדות/הרכבות הקלות/הרכבות התחתיות בעולם מסובסדות ע"י השלטון המקומי/האזורי/המדינתי.

אם נוסעי התחבורה הציבורית היו נדרשים לשלם את המחיר האמיתי של עלות הנסיעה, אף נוסע לא היה מתקרב בכלל לתחבורה הציבורית. רק הנוסעים במונית משלמים את העלות האמיתית של נסיעתם.

ב. התחבורה הציבורית מסובסדת ע"י מיסי הרכב הפרטי ובמיוחד ע"י מיסי הדלק שמשלמים בעלי הרכב הפרטי.

ג. בישראל, רק חברת רכבת ישראל וחברת הנתיב המהיר גורמות למכוניות לרדת מהכביש. אתה יכול לראות זאת במו עיניך בחניונים המפוצצים בכל תחנה של רכבת ישראל ובחניון הנתיב המהיר בשפירים.
הרכבת הקלה בירושלים לא גורמת לנהגים לזנוח את מכוניותיהם. גם חניוני "יוזמת ראשי הערים" נסגרו כולם כי אף נהג לא חנה בהם ולא נסע מהם במיניבוס לת"א.

ד. פרט למגזר החרדי, רוב אזרחי/ות ישראל (81%) לא משתמשים בתחבורה ציבורית לאחר סיום לימודיהם באוניברסיטה.
אחוז משתמשי התחבורה הציבורית בקרב חיילים וסטודנטים הולך ויורד בכל שנה כי רבים מהם משתמשים ברכב פרטי. ניתן לראות זאת בחניוני האוניברסיטאות המפוצצים ובחניוני בסיסי צה"ל המפוצצים.
גם חניוני התיכון מתחילים להיות מפוצצים מכלי הרכב של התיכוניסטים.

ה. בעבר, רק למנכ"ל ולסגניו היו רכבי-חברה. היום, לכל עובד זוטר יש רכב-חברה.

בעבר, נשים לא היו יוצאות לעבודה אלא היו עקרות-בית. היום, כל אישה יוצאת לעבודה עם הרכב הפרטי של המשפחה כשבעלה נוסע עם רכב החברה מעבודתו.

בעבר, ישראל היתה מדינת ייצור. היום, ישראל היא מדינת ייבוא. רוב העובדים במדינת ייבוא הם אנשי מכירות שמשווקים מוצרים. לכל איש מכירות יש רכב מהחברה.

ו. מהירות הרכבת הקלה היא מגוחכת. גם קיבולת הנוסעים שלה היא מגוחכת. היא בפירוש לא מערכת להסעת המונים.

ז. רכבת ישראל מכניסה למדינה כסף רב מחטיבת המטענים שלה. הרכבת הקלה רק גורמת למדינה הפסדי ענק.

ח. רכבת קלה לא גורמת להתחדשות עירונית. זו אשליה שנוצרת ע"י שינוי כל הרחוב והתאמתו לקליטת הרכבת הקלה. הרחוב שצריך להיות מותאם לרכבת קלה עובר מיליון שינויים ומונחים בו פסים, עמודי חשמל, כבלי חשמל, תחנות השנאה, תחנות נוסעים. הרחוב הופך להיות משועבד לרכבת הקלה.
אתה לא היית מוכן לגור ברחוב כזה.

ט. רכבת ישראל עוברת מהפיכת חישמול והאוטובוסים במדינת ישראל גם מתחילים להיות חשמליים.
שני אמצעי התחבורה האלה הופכים להיות לא מזהמים.

י. סלילת כביש חדש ותחזוקתו זולים מאד לעומת בניית קו רכבת קלה ותחזוקתה.

 
למעלה