ההתנגחות השבועית שלי, קורס מדריכים!

עמיחי נ

New member
ההתנגחות השבועית שלי, קורס מדריכים!

בגלל כמה וויכוחים בתחנה שהובילו לביטול של יום רענון שארגנו, אני מעוניין לדעת על "ההכשרה" שמעניקים בקורס המדריכים למדריכים בכל הקשור לטכניקות הדרכה,שליטה בכיתה והעברת חומר. כי לפי כמה דברים ששמעתי מאוד נשמע שהמדריכים שסיימו את הקורס מאמינים שהם למדו את טכניקת אלמן ואז אחרי 5-10 דקות החניכים שלהם בולעים חומר במשך 60 שעות. אז לכל המומחים
יאללה ?
 

עמיחי נ

New member
שיטה בהפנוט ../images/Emo13.gif

כשרוצים להפנט מישהו צריך להרגיע אותו קודם. בד"כ השלב הזה לוקח יותר מדי זמן ולא מצליח.. מישהו (אני מניח בשם אלמן) פיתח שיטה להכניס אדם למצב של רגיעה מספקת בתוך 5 דקות אם אני זוכר נכון.. יש מדריכים(חס וחלילה לא כולם...יש כמות שווה של מדריכים שהם דוגמה למופת, ולאו דווקא בגלל העבודה שהם השתתפו בקורס מדריכים) שכ"כ שטופים במן קנאות פנאטית לכל הקשור להדרכה במד"א, שנוצר מן מצב של חלוקה בין המדריכים למתנדבים ה"רגילים". נוצר מצב מעליב שמתנדבים בעלי "וותק" של כמה שנים ומאות מקרים מאחוריהם,בוגרי קורסי תאר"ן ומסייעי אט"ן, במהלך קורס פראמדיקים וסטודנטים לרפואה..., צריכים להרגיש נחותים רק בגלל שהם לא עשו קורס מדריכים (וחלק מאותם האנשים היו הבחירה הראשונה לקורס). , לכן, חשבתי שכנראה הניסיון המצבר של כל מתנדב הוא לא שווה ערך עד שהוא מגיע לקורס ולומד דרכים חדשות לעבוד מול כיתה שלמה. הדרך היחידה שעלתה בראש שלי היא הפנוזה... בגלל שאני מאמין שמד"א לא תעבור על חוקי מדינה (נו טוב... לא על עוד כמה
) אז עניין אותי... מה מלמדים אותם בקורס הזה? מה גורם שם לחלק לצאת כמדריכים נוראיים ומה הופך חלק למדריכים מעולים?
 

Beigelman

New member
קודם כל והכי חשוב לפי דעתי

רמה גבוהה של חומר! בלי חומר אין מתודיקה!
 

EagleEye

New member
אלכס, אתה תותח ../images/Emo13.gif

ובלי מתודיקה, אין חומר
אז מה נסגר עם עולם הפיזיקה?
 

עמיחי נ

New member
לדעת חומר זאת לא שיטת הדרכה...

זה יכול מאוד לעזור בתהליך ההדרכה אבל זה לא נחשב שיטה..מה גם.. החומר שמועבר בקורס 60 הוא די מקביל לחומר של השבועיים הראשונים בלימודי ביולוגיה בכיתה ט' .... והלמידה של ההחייאה די פשוטה לכל מי שעשה קורס 20 שנה קודם לכן..אני הגעתי לקורס ואחרי יומיים המדריכות כבר נתנו לי ולעוד שני חברים להסתובב בחופשיות (הלכנו להצטלם לפרסומת של הוט שעשו במועדון שלנו...קיבלו על זה 10000 שקל ואנחנו לא ראינו אגורה מזה
)..הנה ההקדשה על הספר של קודינסקי->(למרות ההקדשה הזאת אני בין הגאונים שסימנו הכל לא נכון במבחן הסופי... אבל וויתרו לי בגלל רקורד נחמד של הבחנים) השאלה שלי היא מה המדריכים לומדים בקורס... איזו שיטת עבודה... ואל תחזרו על הציטוט שבלי מתודיקה אין חומר וכו' וכו' ... מעניינת אותי המתודיקה! כי בשיטת חקר לא עובדים בקורס 60...אין מספיק זמן והמדריכים לא יודעים מספיק חומר בשביל לפסול חלק מהעובדות (אמרו לי שאם יש לך דופק של מעל 180 אתה מת... אני מניח שבהמון אימונים שלי מתתי... גם כשהגעתי ל212 ויותר בבדיקות כושר. כמו גם על אחוז שומן בגוף הן טענו שבנאדם לא חי עם פחות מ20.... חבל שאני הייתי על 7%!!). והמדריכים זלזלו בשיטת המשחק והתחרות אז אני מנסה להבין... מה אתם מלמדים אותם שם! מה הם חושבים לפחות שהם יודעים?
 

Beigelman

New member
תגובה

זה אולי אפילו קצת מעליב לשמוע שקורס שישים זה שבועיים בכיתה ט'. זה שעמדת בקריטריונים של המדריכים זה לא אומר שאתה עמדת בחומר של קורס 60. חוץ מזה תמיד יש מקום לשיפור. זה שעמדת בקריטריונים של המדריכים שלך לא אומר שהם בעצמם מדריכים מצטיינים, הכול תלוי בתחנה! מתנדב כמוך היה צריך לפתח ולעשות ממנו תותח ולא לתת לו להבתובב החופשיות. החומר קל? לא ממש. מתנדבר ישב על הכיסא מול הכיתה, וידבר. הכיתה תקשיב ותלמד אבל המדריך תותח בחומר לכן הכיתה תלמד. המדריך לא יודע את החומר אבל הוא מקפץ בכיתה ומנסה לדבר קצת, הכיתה לא תלמד כלום. מסובך להעביר בפעם אחת את כל מה שניסו להעביר לנו בקורס מדריכים, דרכי מחשבה, דרכים לעורר עניין, פסיכולוגיה ועוד עניינים של תנועה, סיפור סיפורים התמודדות עם אירועים חריגים וכ'ו... לכל מכין בקורס המדריכים יש גם את השיטה שלו יש כאלה שנצמדו למה שאמרו לו להסביר ויש כאלה שהרחיבו ונתנו חלק מעצמם :)
 

עמיחי נ

New member
../images/Emo13.gif

מה לעשות... מבחינת הלימודים של הפיזיולוגיה.. תוך שבועיים בכיתה ט' סיימנו את זה.. בסוף החודש היתה לנו כבר בחינה.. אני כרגע אחראי (ביחד עם עוד חבר) על כל העניין של שיבוץ חונכים לחניכים וגם הייתי אמור לארגן יום רענון אבל הדיחו אותי מהעניין הזה בגלל שאני לא מדריך :-\ (חברים עשו את זה אז זה די מעליב.. ואני מנסה להבין מה לימדו אותם בקורס כדי להבין כמה דברים). נ.ב, אני רוצה לדעת אם יש דרך שאני יכול להגיע אל מפ"ה כדי לברר כמה דברים?
 

Beigelman

New member
תראה

אולי זה נכון מה שהם עושים. המדריכים יודעים מה חשוב יותר ללמוד, המדריכים יותר מעודכנים ממך בחומר (במיוחד אם הם מהקורס האחרון). המדריכים יודעים איפה יש לחניכים בעיות (במיוחד אם ההעשרה לקורס שהם הדריכו) אני יכול להרחיב אבל צריך להמשיך ללמוד לפיסיקה.. יהיה בסדר חבר :)
 

עמיחי נ

New member
תמשיך לדבר..אני ילמד אותך פיזיקה..

אני יודע יותר טוב איפה לחניכים יש בעיות בגלל שאני מדבר עם החניכים נון-סטופ במהלך כל השבוע מכיוון שאני מפקח עליהם. אני שומע לא רק מהחניכים מה הבעיות שלהם אלא גם מהחונכים שלהם וממני כשאני חומך אנשים. ד"א...חלק מהמדריכים למשל... לא עשו משמרת בשנה שקדמה לקורס שהם הדריכו השנה
הם היו מעודכנים בנהלים כמו שאני מעודכן בנהלי פתיחת קרב בתקופת המקרא... ועוד דבר.. עדיין לא קיבלתי תשובה מדוייקת.. איך הם מלמדים את המדריכים להדריך? אוקיי..אז הבנתי שמלמדים אותם את החומר טוב ושאני ועוד 90% מהמתנדבים לא מעודכנים בחומר שדאגו לעדכן אותנו בו במספר הרצאות. מה אומרים להם אבל שם? לצעוק על הכיתה? לשאול שאלות מחשבה בתקווה שהחניכים יגלו בעצמם את התשובה? ואני גם רוצה לדעת מי אחראי על הנושא של הקורס מדריכים במד"א, אני רוצה לברר דברים לגבי הקורס
 

EagleEye

New member
זה לא דבר כללי,

בקורס מדריכים מסבירים מספר גדול של שיטות הדרכה, וזה שונה מאוד ממכין למכין (מכין-מדריך בקורס מדריכים).. למשל, המכין שלי, בחיים שלו לא הרים את הקול ויכל להגיד לנו מה שהוא רוצה, ולמרות זאת - אף אחד אף פעם לא היה מעלה בדעתו להפריע לו. אי אפשר לתמצת את מה שלומדים בשלושה שבועות בפוסט אחד, אבל כמו שאלכס מעליי אמר, זה כולל שיטות לשיפור הזכרון, איך לעמוד מול כיתה, תנועה בכיתה, טונציה, רטוריקה ועוד הרבה, כל אחד לוקח מה שמתאים לאופי שלו - וכל אחד יוצא מדריך אחר
 

עמיחי נ

New member
יצאתם די דומים... ../images/Emo13.gif

בשנה שלפניכים המדריכים (חלקם הגדול) ניסה ללמד בשיטות מוזרות של משחקים וכו'. משהו קרה שם, אני רוצה להבין מה קרה שם בגדול, לבודד את זה ואז למצוא פתרון ואם תרצו אז עדיין יש לי סיכומים מהסדנאת רטוריקה שאני ורן עברנו.
 

EagleEye

New member
זה קצת מוזר

איך מצד אחד אתה אומר שיצאנו דומים, ומצד שני שבשנה שעברה הדריכו בשיטות מוזרות של משחקים וכו'? אני לפחות, לא הדרכתי את הקורס השנה עם משחקים, וככל שאני יודע, גם לא המדריכים האחרים...
 

עמיחי נ

New member
איפה הסתירה?

הכוונה שלי היא שכל מי שיצא לקורס השנה יצא די דומה מבחינת שיטות ההדרכה..
 
זה הרבה עניין של אופי

בתור בוגר הקורס (2004) אני לא חושב שזה נובע מהחומר של הקורס שיוצאים חלק מדריכים טובים וחלק גרועים. אני לא אומר שהקורס מושלם - אלא שהגורם העיקרי הוא אחר. כל אחד מאיתנו נולד שונה ועם התכונות הייחודיות לו. יש כאלה שהם מה שנקרא - "מדריכים מלידה" וממילא הם יצליחו יותר בקורס ויצאו מדריכים טובים יותר. וישנם כאלה שזה לא מתאים להם ואיכשהו הם עברו את הקורס (יש פאשלות/אילוצים/קומבינות מדי פעם) ואת התוצאה אתה מכיר. יש עוד הרבה להרחיב בעניין אבל תחשוב על הנקודה הזאת...
 
על רגל אחת קטנה

בקורס מדריכים החניכים עוברים סדנאות רבות על הדרכה, החל מהפסיכולוגיה מאחורי ההדרכה, להכנת השיעור לפניו, להפעלת חניכים, שימוש בעזרים, על ההדרכה, על סוגי חניכים, גירויים ועוד ועוד ועל כן לא ניתן להעביר מעל דפי הרשת את עיקרי הקורס. לכל סדנא מטרה משלה - ללא מכלול הסדנאות לא ניתן יהיה להבין באמת את החומר המועבר בקורס המדריכים. מכיני המדריכים עובדים על פי עקרונות ארבע הגישות המרכזיות בחינוך. כמכינים לומדים להכיר את כולם כאשר כל מכין שם דגש על הגישה התואמת לו ביותר. כיום אין גישה אחת נכונה בחינוך אלא מספר גישות שכל אחד חסיד לגישתו הוא וכל גישה הראתה תוצאות בשטח - אך הן אינן אבסולוטיות ועל מנת להכיר את המקור והבסיס לקורס המדריכים צריך להכיר את ארבע הגישות הנ"ל. מעבר לעובדה הנ"ל המדריכים שיוצאים מקורס המדריכים מעבר לגישה המועברת על ידי המדריך שלהם הם גם עוברים את כל הסדנאות שציינתי כבר. בסיום קורס המדריכים המדריך אינו מסיים את תהליך הלמידה שלו ועובר אבולוציה שלמה מקורס לקורס כאשר בכל קורס הדגש יהיה על דבר אחר, זאת כמובן עד שהוא יגיע לגישה ולשיטה הנכונה והמועדפת בעיניו
 

עמיחי נ

New member
יפה ../images/Emo13.gif

האם אתם מלמדים אותם את הקונסטרוקטיביזם כאחת הגישות?
 
ממממ.. הגישות בחינוך

כפי שמועברות במד"א וכפי שנלמדות לתואר ראשון הינן: הקוגניטיבית, התנהגותית, הומנית וחברתית.
 

עמיחי נ

New member
ממממ

אני אישית תומך באקטיביות של החניכים ביחד עם מורטוריום בפעילות רב מימדית. ככה אפשר לגרום להם להנות גם מכלל הפעילות ולגלות ולהבין את הדברים בעצמם עם הדרכה מכוונת (וגם המוכנות שלהם לשטח תיהיה טובה בהרבה). אצלנו לדוגמא בכיתות המחוננים שמים דגש רב מאוד על האקטיביות שלנו עם סימטריה בין המרצים לביננו, ככה הם מאמינים שאנחנו נוכל ללמוד בצורה טובה יותר.
 
מה שאתה מדבר עליו

הוא לא גישה בחינוך אלא יישומים בחינוך, שני עולמות שונים לחלוטין. ארבעת הגישות תומכות באיזון בין המורה/מדריך לתלמיד/חניך (נמנעת לומר סימטריה כי לא בכל המקרים זהו הדבר ויש לשים את הקו בין "גובה העיניים" לבין להפוך להיות החבר הכי טוב של החניכים) ובאקטיביות של החניכים. גישות החינוך מעט יותר מורכבות מכך וכוללות בתוכן תיאוריות שלמות שלא רק מדברות על הרבדים אותם ציינת אלא על גישות פסיכולוגיות, היכולות הלימודיות של כל תלמיד וחניך וכן גם היישום עצמו. על מנת להבין הכל צריך לקרוא ולהפנים את הגישות השונות ואת יישומיהן.
 
למעלה