בעניין ההערכה או האהבה
זה היה חלק ממערך גדול ורבגוני של טקטיקות לקרב אותן למוסיקות האלה, שהעיקרית בהן הייתה הקשב שלי לקולות שלהם. למשל, באותה תקופה היה סרט שמוסיקת הרקע שלו הייתה מהרביעייה של שוברט המוות והעלמה. הם שאלו אותי אם אני מכיר את היצירה וכו'. קפצתי על ההזדמנות כמוצא שלל רב, לימדתי אותם לקרוא פרטיטורה, ניתחנו את היצירה, ובסוף השנה הם ניגנו במופע רוק עיבוד שלהם לאקספוזציה. עשיתי להם חידונים מצחיקים ופרדוקסליים שערערו את כל עקרונות הסגנון שלימדתי אותם, כדי להראות להם את היחס בין תאוריה למציאות. למשל את המבוא לבריאת העולם של היידן הם סיווגו ובצדק למעבר בין המאות התשע-עשרה לעשרים. את "הבה נחלק את בגדיו" מהיוהאנס פסיון -- לקלסיקה. ורבים כיוצא באלה. לענייננו, הכלי הזה, שבו התחלתי את הדיון, כלומר לחצות את הלוח בקו ולכתוב בצד אחד את תכונות היצירה ובקפידה רבה - לבודד בצד השני את התגובות הסובייקטיביות, אילצו אותם, או פתחו בפניהם את האפשרות, לנתח את המוסיקה בלי הצורך הדוחק כל כך בבני נוער לבחון את הסיכון שלהם באשר לטעמם האישי ולעיצוב האישיות שלהם, אלא כאובייקט שיש להתבונן בו בכלים מדויקים ומוגדרים היטב. למשל באותם הכלים היה עליהם לנתח בפני הכיתה את המוסיקה שהם עצמם העריצו. למטרה זו הייתי קהל סימטרי להם, שכן יכולתי להגיד להם בכנות שאיני מבין כלום ממה שהם מביאים, שאיני יודע באילו כלים לנתח את זה, שעליהם להסביר לי כמו לאידיוט, ולמשל שכשהם מזכירים להקות אחרות הם צריכים להסביר לי את המאפיינים של כל להקה שבזכותם למשל הם יכולים להגיד על להקה מסוימת שהיא פרצה סגנון. אלו היו שנים מרגשות מאוד. ואכן בסופו של דבר, בכיתה יב, יכולת לפגוש נערים שלפני כן מעולם לא ידעו שיש מוסיקה קלסית, והם מסבירים לי את העדפותיהם בהשוואה של ליסט לברליוז, או ברהמס לברוקנר, מהמהמים או מפזמים מנגינות מסימפוניות של בטהובן או של ברהמס, ובסופו של דבר עומדים בהצלחה במבחן המוזר של משרד החינוך, שלפחות באותם ימים חייב אותם להיבחן על מוזיקה קלסית, על תולדותיה, לעמוד במבחן האזנה של 40 יצירות, בלי לפתוח שום פתח לאפשרות להוכיח את כישרונם, הידע שלהם, המיומנות שלהם בסגנונות אחרים של המאה העשרים שאותם הם אהבו, ושבמקרים מסוימים הם היו מצטיינים בהכרתם ובביצועיהם. מעניין לדעת אם היום זה אחרת. נדמה לי שיש שינוי אבל איני מעודכן. זה היה האילוץ, ועמדנו בו יפה, ומתוך שלא לשמה, הגענו גם לשמה, לפחות ברוב המקרים!