הודנא

הודנא

אם הבנתי נכון מן העיתונות, פירוש המונח "הודנא", לקוח מן הקוראן. היסטורית, זהו הסכם שלום שמוחמד עשה כטריק על מנת לחזור בעתיד עם עוצמה צבאית גדולה יותר. עוד מידע לגבי ההודנא?
 

אריק ל

New member
הודנא

מילה ערבית הלקוחה מהקוראן, שמשמעה הפסקת אש טקטית. הפסקת אש זו נועדה כדי להתחמש ולחזור אח"כ עם כוחות מחודשים וחזקים יותר כדי להכריע את האויב. לא מדובר כאן על שלום כלל, וגם לא על הפסקת מלחמה (כמו הפסקת האש שלנו עם סוריה ולבנון) אלא פשוט על הפסקת הלחימה (שוב, לא המלחמה) מסיבות טקטיות גרידא. לא שלום ולא בטיח.
 
אחדד את השאלה

מי מכיר את הסיפור בקוראן בנוגע והודנא ומה קרה שם? מי מכיר אירועי הודנא בהיסטוריה ומה עלה בסופם? מהו הרקע התיאולוגי של הודנא? משמעותה ביחס למוסלמים מאמינים?
 

eshir31

New member
ההודנה הראשונה

מונח ה'הודנה' אינו מופיע בקוראן! הוא תוצאה של אירועים היסטורים בראשית תולדות האסלאם. בראשית ימי האסלאם כשמוחמד הנהיג את העדה המוסלמית ושהוא ניסה לבסס את מעמדו בחצי האי ערב, הוא כבש את מדינה בשנת 627. לאחר מכן, בשנת 628, חתם מוחמד הנביא על חוזה חדיביה עם אנשי מכה, (בסמוך למכה, שם נולד והיו לו הרבה מתנגדים שם) שהיה חוזה אי לוחמה. מוחמד רצה לכבוש את מכה אך ידע שאין הוא חזק מספיק לשם כך ולכן חתם על החוזה הנ"ל. החוזה היה לעשר שנים. עיקרי ההסכם הם: 1. שני הצדדים מסכימים לשלום לעשר שנים. 2. מי שיבוא למוחמד משבט קורייש (שבטו המקורי של מוחמד שהיה ממכה ואנשיו הסתיגו מנבואתו של מוחמד) בלי רשות פטרונו-יושב אליהם. (אסור להתאסלם ללא רשות הפטרון). 3. שנה לאחר סיום החוזה, מוחמד יוכל לעלות לרגל למכה עם מאמיניו. החוזה הופר כשמוחמד ומאמיניו השתלטו על מכה בינואר 632. פירושה המילולי של 'הדנא' (בתעתיק מדויק מערבית) הוא: שביתת נשק או הפסקת אש. למילה זו התווסף הפירוש של 'שלום זמני' והמקור לכך היה חוזה חדיביה. מה שתמיד זוכרים (בעיקר בעולם המערבי דוקא) מהחוזה הנ"ל הוא היותו זמני (ל-10 שנים) וכשהוא הופר כשמוחמד ואנשיו כבשו את מכה. הרבה פעמים משתמשים באירוע הנ"ל כדי להראות עד כמה חתימת חוזה עם מוסלמים הוא בעייתי.
 

Justin Angel

New member
מעניין...

לא קשור כל-כך, אבל אני תמיד מגלה עוד מקורות מעמים שונים שפרנק הרברט השתמש לספר "חולית". הפעם ראיתי שהלוחמים הקדושים שבאו להצטרף לפדייקון של מואד'דיב היו צריכים את ברכת נאְיב הסיטץ' שלהם לקוח ממקור איסלמי. מעניין.
 

00000000000

New member
למעשה,

הדררים של חולית מזכירים מאוד "לוחמי חופש" ערבים. אפילו התיאור הפיזי שלהם מתאים.
 
אז מי אנחנו?

בני הארקונן? אגב, הוא גם מזכיר את היהודים - את רבקה ואביה ששייכים לכת סודית ונרדפת שיש לה קווים משותפים עם מסדר גשרית.
 
ואת ה-Spice Melange

אפשר להקביל לנפט. לא ההקבלה הכי מושלמת, אבל יש דמיון רב. לא, אנחנו לא ההארקונן, אבל כדאי לנו להיות דומים יותר לאטריידיס... בדומה לטולקין, שלקח מוטיבים מדתות ומיתולוגיות שונות, כך גם הרברט - ושניהם הכינו יצירות מופת מדהימות הנוגעות במעמקים. הרברט הגדיל לעשות והוא אף יורד לתוך נשמת האדם.
 

00000000000

New member
אנחנו לא הארקונן ולא אטרדיאס...

למעשה, נראה שהרברט לא נתן לנו להיות בולטים בתור משפחת אצולה וכדומה. ברור שהוא שמר על הדת היהודית בתוקף, כפי שניתן לראות כנראה אצל אביה של רבקה (פחות או יותר..)
 

Justin Angel

New member
רק על פני השטח.

לוטם לפני כמה שנים נתן הרצאה שניסחה את הנקודה בצורה נהדרת: הרברט עשה קישורים שאין לתת להם יותר משמעות מהמשמעות הגלויה. למשל ברובד הגלוי יש הרבה יותר התנהגות מוסלמית מאשר איך שהדררים מתנהגים: המושג "מהאדי" לקוח ממרד איפהשהו בצפון אפריקה שהונהג בראש המשיח "מהאדי" נגד מאחז בריטי. גם הביטוי "בילא כיפא", "אינשאללה" וכך הלאה לקוחים ממהעולם המוסלמי. כמו כן גם הקונספט שמואד'דיב ראה את כל העתיד והעבר כמו מוחמד ולכן יכול לתמרן ביניהם בצורה מושלמת. אבל אחרי שעוברים את הרובד הראשוני וקוראים עוד כמה שורות, רואים כמה דברים שמראים שאותם "שיבוצים" מתרבויות שאנו מכירים הם רק שיבוצים שנגרמו על ידי האבולוציה התרבותית ולא רמיזה תרבותית על ימינו. למשל: הדת הדררית נקראת "זנסוני", שזה שילוב בין: זן וסוני. אמונות מזרחיות בלי שום קשר לאיסלם. המושג קיסר הפאדישח (שאדאם הרביעי, קיסר הפאשידח ה81) הוא למעשה בערבית "מלך המלכים". הרברט מילא את את ספרי חולית במושגים כאלו, לא כאיזה רמיזה על חיי היום-יום שלנו אלא כדי להראות כיצד "מוסדות עומדים לעד" ושאין המסורת נשכחת במהרה. כדי להבין את ספרי חולית צריך ללכת הרבה מעבר לרובד השטחי הברור.
 
אתה סותר את עצמך:

"הרברט עשה קישורים שאין לתת להם יותר משמעות מהמשמעות הגלויה" לעומת "כדי להבין את ספרי חולית צריך ללכת הרבה מעבר לרובד השטחי הברור". האם הסוני אליו אתה מתייחס אינו הזרם האיסלאמי הסוני? גם לתנ"ך הוא קורא "תנ"ך האורנג' הקתולי" וכן באחד הספרים מוסבר כי זה היה נסיון של אנשי הדת לייצר דת אוניברסלית. גם "אללת", הוא שם כינוי לשמש שנותנים ה-Fremen וכן שם האל (ודי ברור שנלקח גם הוא מ"אללה"). הרברט גם מראה שכל הדת והמסורת הן בעצם מניפולציות (ע"ע "בנות גשרית"). גם אין התערבות אלוהית כלשהי בספרים, למעט האלתו (=הפיכה לאל) של בנו של מואד'דיב.
 

00000000000

New member
מניפולציות?

למעשה, בחלק מספרי המדע הבדיוני שמדברים על העתיד הרחוק - אין התייחסויות לדתות, ונראה כאילו הדתות כבר לא קיימות (טוב, מדובר על עתיד רחוק והמשיח או האנטיכרייסט עוד לא הגיעו...). דווקא הרברט שמר על הדתות אפילו אז. כך שהגישה שלו לא היתה בהכרח להראות שכל הדת והמסורת הן בעצם מניפולציות, אלא שאלו מוסדות שסביר שישארו. הוא לא מערב אלוהות בסיפור כמו שהיום אין התערבויות כאלו (למרות שהוא מערב "נבואה" ואלמנטים נוספים). המניפולציות קיימות גם כיום בכל דת בכל מקרה, וכאן אין חידושים.
 

Justin Angel

New member
למה סתירה?

"הרברט עשה קישורים שאין לתת להם יותר משמעות מהמשמעות הגלויה" "כדי להבין את ספרי חולית צריך ללכת הרבה מעבר לרובד השטחי הברור" מה הבעיה? צריך להגיע מעבר לרובד השטחי והברור, אבל לא דרך המשמעויות הגלויות. זה נשמע מאוד הגיוני. כל מה שהרברט עשה היא הטעייה מכוונת, ואדם שבאמת הירהר לעומק בספרים יכול לראות את זה. הוא עושה שם קישורים שבכוונה מגוחכים ונועדו מצד אחד לספק לקרוא הפשוט הנאה בקריאה ודרך להתקשר לעולם המופלא הזה, ומצד שני להסוות את המסרים האמיתיים המוחבאים בסיפור. בנות גישרית למשל זה מושג שבמקורו היה עברי וכל הקונספירציות האלו למשל ניתן לשייך לרעיון של "יהודים שמנסים להשתלט על העולם", כמו כן העובדה שהם פועלים מאחורי מסווה של דת ומערכת סמלים של אחת שכזו תואמים דעות אנטישמיות קדומות ("שנאת ישראל"). אבל אם מביטים לעומק אפשר למצוא את הצירוף "מיסיון החסות", שזה מושג נוצרי. גם ניתן לראות שהן מגיעות שהן מאמנות את הפראנה-בינדו שזה מושג מזרחי (יוגי או סופי אני חושב). והן חברה שכולה נשים מה שמרמז על "דת האלה הקדומה" או אולי אפילו אמאזונות שזה פאגאניות קלאסית (ריגליו רומאנה). למרות שהרברט שם נתיב ברור וגלוי למה כל פלג בספר משוייך, הנתיב הזה טמון בניגודים קטנים אך מוחלטים למי שמביט בו בעומק, ובכך ניתן לגלות שהנתיב היא אשליה וניסיון להסיט את הקורא האקראי. אגב, אם הדררים הם מוסלמים טהורים, למה בוצע בהם פוגרום? ואם התק"א (התנך הקתולי דל אורנז') הוא באמת קתולי, אז למה מדובר בדברי הפתיחה על כתבי דת מוסלמיים? (את הציטוט המלא ניתן למצוא בכרטיס האישי שלי). או שעם התק"א הוצאו "סידורי תפילות"? (שלפי השכלתי המצומצת בדתות מונותאיסטיות היא דבר יהודי בלבד). או למשל שארבעה-עשר האנשים שלא התכחשו לתק"א כונו "14 החכמים" (שזה התייחסות או לאיסלם או לדת מזרחית כלשהי) ולא "14 הקדושים" כפי שצריך היה להיות שמם בנצרות? אלו הן אזהרות בדרך למי שבאמת חוקר לעומק את חולית, שהדברים אינם כפי שהם לראשונה נראים.
 
לדעתי מקור ההשראה לדררים

הם הבדואים. DUNE הוא שם חוף פופולארי בסיני שאולי הרברט ביקר בו כשהוא עוד היה חוף נידח ובתולי. להסכירכם, המוסלמים הראשונים היו בדואים... בני הארקונן בפירוש מזכירים את התנהגות המצרים כלפי הבדואים בסיני...
 

eshir31

New member
חייבר

חייבר הייתה ממלכה שהייתה קיימת עוד לפני לידתו של מוחמד. היא קיימה קשרים עם ממלכות פרס וביזנטיון ובאה לקיצה בעת הכיבוש המוסלמי.
 

koby329

New member
כן , אך למיטב ידיעתי חייבר מקושרת

בדרך כלל להקשר של בריתות זמניות ותחבולות, מדוע?
 

eshir31

New member
חייבר

מכיוון שהיא הייתה קשורה בבריתות הן עם פרס והן עם ביזנטיון שהיו אויבות. כמו כן, מיקומה היה בדיוק על דרכי המסחר החיוניות של אותה תקופה.
 

koby329

New member
לדעתי חייבר קשורה בדרך כלשהי

לאירועים שהתרחשו בשלבים הראשוניםשל התפשטות האיסלאם, אינני זוכר בדיוק איך, אשמח לקבל תזכורת.
 

eshir31

New member
חייבר

חייבר הייתה קשורה לימיה הראשונים של התפשטות האסלאם כי היא נכבשה ע"י המוסלמים כשכבשו את כל אזור המזרח התיכון אך היא הייתה קיימת זמן רב לפני הולדתו של מוחמד.
 
למעלה