על מספרים ואנשים - בעיריה 2006
מנגנון העיריות עמוס עובדים, מה שמקשה על מעקב אמיתי אחרי שעות העבודה ותפוקת העובדים שאמורים לתת לנו שירות. בלי קשר לשירות הבעייתי שניתן לאזרחים, זה גם עולה לנו. הרבה. רעננה כדוגמה מרכיב השכר של עיריית רעננה מהווה למעלה מ- 40% מתקציב העירייה. בשנת 2006 עמד תקציב השכר על כ-180,000,000 שקל. תשלומי השכר מסתמכים כולם על מערכת הדיווח של העובדים. בשנת 2006 היו ברעננה כ-2,100 עובדים, לא כולל גמלאים, שהעירייה שילמה להם משכורת. מתוכם, דיווחי הנוכחות של 679 עובדים נעשים על ידי העברת כרטיס מגנטי בשעונים אלקטרוניים. 328 עובדים בתפקידי הוראה מקבלים את שכרם על פי הסכמים קיבוציים, הפוטרים אותם מהחתמת שעון. השאר, כ-1,100 עובדים, מדווחים באמצעות כרטיס מכני או בדיווח ידני, כולל דיווח באמצעות תכנת חוזים. מבקר העירייה של רעננה בדק באותה השנה את דיווח הנוכחות ואם הוא משקף את מצב הנוכחות בפועל. בבדיקת גיליונות נוכחות 679 העובדים בעלי הכרטיס המגנטי, בחודש יולי 2006, מצא המבקר כי 183 גיליונות בלבד מבין 679 גיליונות פעילות לעובד באותו החודש, המהווים כ-27%, הודפסו באופן מלא, בהחתמת שעות כניסה ויציאה של העובדים. המבקר גם מצא כי בחלק מהגיליונות הושלמו בכתב יד על ידי העובדים זמני כניסה ו/או יציאה, ללא הוספת הסבר ו/או ללא הוספת חתימת הממונה. דיווחים ידניים, מכרזים לא תקינים למעלה ממחצית מקבלי המשכורות בעיריית רעננה מדווחים על נוכחות בעבודה באופן ידני, על כל המשתמע מכך. לכן הוצע לעירייה כבר לפני כמה שנים להתייעל ולמחשב את המערכת. בסוף שנת 2006 החלה העירייה סוף סוף לטפל בנושא והתחילה בפעולות ראשוניות ליישום מחשוב הנוכחות בעבודה. עלות פרויקט מחשוב מערכת הנוכחות הוערכה ב-167,000 שקל. לצורך ביצועו אושרה בשנת 2006 הזמנת עבודה מהחברה שהייתה כבר בקשר עם העירייה. אלא שהמבקר מצא כי לא נערך הליך של מכרז זוטא, כמתחייב מסכום בגובה זה. מנהלת מחלקת התפעול והטכנולוגיה מסרה שלא נדרש מכרז, כי היא פיצלה את הפרויקט לשני חלקים, מכיוון ששעוני הנוכחות הקיימים כבר בעירייה מתוחזקים בלעדית על ידי החברה שייצרה אותם. רכישת שעונים מספקים אחרים, אמרה מנהלת המחלקה, הייתה גורמת לכפילות במערכת ולהעדר יכולת דיווח מאותו כרטיס נוכחות. נתונים אלה אפיינו, לטענתה, את החברה כספק יחיד. גם כאן, בדק המבקר את טענתה עם הלשכה המשפטית, והוברר כי על פי החוק אך ורק לוועדת המכרזים יש סמכות להכריז על ספק כ"ספק יחיד". מנהלים לדוגמה על פי הממונה על השכר, שכרם של מנהלי המחלקות והאגפים בעיריית רעננה נע בין 18,000 ל-28,000 שקל, ועלות ההעסקה הכוללת למנהל מגיעה ליותר מ-38,000 שקל. במסגרת בדיקת החתמת שעון נוכחות עובדים לחודש יולי 2006, בדק המבקר גם החתמת כרטיסי נוכחות בקרב מנהלים. בדיקה מדגמית של 15 מנהלי מחלקות, העלתה כי רק שני מנהלים הקפידו על החתמה מלאה של כרטיסי העבודה שלהם בכניסה וביציאה. ארבעה מנהלי מחלקות החסירו עד 10 החתמות בחודש. שמונה מנהלי מחלקות החסירו בין 10 ל-29 החתמות בחודש, ואצל מנהל מחלקה אחד נמצאו 71 החתמות ידניות של כניסה ויציאה במשך החודש. בדיקה מדגמית של עשרה מנהלי אגפים העלתה שרק שניים מהם הקפידו על החתמת כרטיס מלאה בכניסה וביציאה. שלושה החסירו עד 10 החתמות בחודש וחמישה החסירו בין 10 ל-30 החתמות בחודש. בדיקה נוספת של המבקר בקרב מנהלי מחלקות ואגפים, שנערכה בחודשים נובמבר ודצמבר 2006, העלתה כי ברוב המקרים מדובר בתופעה שחזרה על עצמה. כמה מרוויחים אותם בכירים שלא ממש טורחים לדווח אם הם מגיעים לעבודה או לא? בדוח הממונה על השכר, שפורסם לפני כמה ימים, נמצאת רעננה במקום השלישי בטבלת השכר הגבוה ביותר ברשויות המקומיות. שכר הבכירים הממוצע בה עומד על 30,453 שקל בחודש. סמנכ''לית משאבי האנוש בעירייה טילי קולין הרוויחה ב-2006 46,824 שקל, ועלות העסקתה הכוללת עמדה על 58,734 שקל; גזבר העירייה אמיר ברטוב הרוויח 33,304 שקל לחודש. עלות ההעסקה הכוללת הייתה 43,345 שקל; אורי קידר, מנכ''ל העירייה הקודם, הרוויח 33,238 שקל. עלות העסקה כוללת עמדה על 43,770 שקל. השכר הממוצע של כלל עובדי עיריית רעננה עמד בשנת 2006 על 6,100 שקל ברוטו, דבר שמעיד על פערי השכר העצומים בעירייה, ואולי גם לא ממש מדרבן את העובדים הזוטרים לדאוג להיות נוכחים בעבודה. http://www.nrg.co.il/online/16/ART1/696/748.html