"הוכחה לוגית" למעמד הר סיני

vizini

New member
ידוע מה היא לא כללה.

בפסוק א נאמר:"א וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל הָרַע, בְּעֵינֵי יְהוָה; " ועל כך בא עונש:"וַיִּתְּנֵם יְהוָה בְּיַד-מִדְיָן, שֶׁבַע שָׁנִים. " לעומת זאת, גדעון כלל לא יודע למה נטש יהוה את בני ישראל, כלומר הוא לא יודע מה זה "הָרַע, בְּעֵינֵי יְהוָה". משמע, הוא לא יודע מה הם המצוות.
 

רון סי

New member
פירוש המקרא

יב וַיֵּרָא אֵלָיו, מַלְאַךְ יְהוָה; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, יְהוָה עִמְּךָ גִּבּוֹר הֶחָיִל. המלאך בא אל גדעון ואומר לו שאלוהים לצידו. יג וַיֹּאמֶר אֵלָיו גִּדְעוֹן, בִּי אֲדֹנִי, וְיֵשׁ יְהוָה עִמָּנוּ, וְלָמָּה מְצָאַתְנוּ כָּל-זֹאת; גדעון אומר לו, דחילק, אם אלוהים איתנו אז למה קרה לנו כל זה? וְאַיֵּה כָל-נִפְלְאֹתָיו אֲשֶׁר סִפְּרוּ-לָנוּ אֲבוֹתֵינוּ לֵאמֹר, הֲלֹא מִמִּצְרַיִם הֶעֱלָנוּ יְהוָה, וְעַתָּה נְטָשָׁנוּ יְהוָה, וַיִּתְּנֵנוּ בְּכַף-מִדְיָן. בייחוד שאנחנו יודעים על כל מה שהוא מסוגל לעשות, אז מה הקישקוש הזה שהוא עמנו? עובדה שהוא נטש אותנו.
 

רון סי

New member
לא הבנת

מה שאתה אמרת זה שהוא לא מבין למה אלוהים עושה להם את הצרות שהוא עושה. מה שאני אומר זה שהוא מגיב לאמירתו של הנביא שאלוהים איתו, בכך שהוא אומר שאם אלוהים אכן איתו, אז למה יש צרות. יש פה נימה של ציניות. כלומר, הוא אומר שלדעתו אלוהים לא איתם.
 

vizini

New member
לגמרי לא!

ההוכחה הלוגית מדברת על אמונה בסיפורי אבותינו. אחת היא אם לא סיפרו לבניהם, או סיפרו ולא האמינו להם. בכל מקרה ההוכחה נופלת.
 

יאנוס

New member
לא ידעו את יהווה

וגם את המעשה אשר עשה לישראל. תרשו לי להיות קצת פרוורטית: אולי זה במובן "ידע הבשרים"? ואז טיעון החייזרים בעינו עומד.
 

vizini

New member
לא ממש. יש פסוקים אחרים המסבירים

את הפירוש: שופטים, פרק ג, פסוק ז: "ז וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-הָרַע בְּעֵינֵי יְהוָה, וַיִּשְׁכְּחוּ אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיהֶם" אי אפשר לפרש וישכחו אחרת.
 

רון סי

New member
פסוק ט´

"ויזעקו בני-ישראל אל-יהוה". איך הם זעקו אם לא ידעו עליו?
 

vizini

New member
יש לכך כמה אפשרויות.

אפשרות אחת - הם זעקו לכל עבר, ומי ששמע היה יהוה. אפשרות שניה - הם ידעו שקיים אל כזה, בפנתיאון האלים, ומכיוון שהבעל והאשרה מפסוק ז לא עזרו, ניסו אותו, בבחינת "לא יועיל - לא יזיק". אפשרות שלישית - מרומזת בפסוק י:" וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ-יְהוָה". פשוט נחה עליהם הרוח...
 

רון סי

New member
אחד אחד

אפשרות ראשונה: כתוב בפירוש שהם זעקו אל יהוה, לא לכל עבר. אפשרות שניה: הם ידעו שקיים אל כזה, אז הם ידעו. לא שכחו, פשוט התעלמו. אפשרות שלישית: ותהי עליו, על המושיע. זה אחרי שהם זעקו ובעקבות הזעקה.
 

vizini

New member
אחד אחד

אחת:זה שלא כתוב שלא זעקו לכל עבר, לא אומר שלא עשו זאת. שניים: בין לדעת שקיים אל ובין לדעת שאותו אל נתן תורה לאבותיהם במעמד הר סיני מרחק רב. לעומת זאת, פסוק קודם אומר במפורש: שכחו. שלש: נכון, וזה לא סותר כלום.
 

רון סי

New member
יכול להיות שהם זעקו לכל מיני עברים

אבל הם זעקו גם ספציפית אל יהוה, בכוונה, אחרת הכתוב היה נראה אחרת. האם הם ידעו כל מה שיש לדעת: הסבירות של זה היא כבר בעיני המתבונן, והאפשרות שהם ידעו הכל (אבל התעלמו) קיימת. פסוק קודם אומר שכחו: כן, אבל לאור העובדה שהם בעצם לא, אפשר לפרש את "שכחו" במובן של "התעלמו". כמו שאנחנו אומרים היום למישהו "שכחת אותי" כשאנחנו מתכוונים לכך שהוא לא מתייחס אלינו, ולא שעובדת קיומינו עצמה נשמטה מזכרונו. שלוש: לא סותר, אבל הכתוב מתייחס למושיע, לא לעם. אפשר להניח כל מיני דברים שלא כתובים, וזה אפילו לגיטימי, אבל זה בכל אופן לא כתוב.
 

voguemaster

New member
בואו נשאל שאלה כזו

מעמד הר-סיני. באיזה ספר הוא מתואר ? מי שיעהב ראשון יקבל סוכריה!
 

voguemaster

New member
בואו נשאל שאלה כזו

מעמד הר-סיני. באיזה ספר הוא מתואר ? מי שיעהב ראשון יקבל סוכריה!
 
למעלה