לא בטוחה שהייתי בוחרת טיפול CBT
במיוחד מפני שהמהות של טיפול כזה הוא פתירת קושי ממוקד, לרוב שקשור למצבי חרדה או אמונות שגויות (הפרעות כפייתיות, פחדים עזים, חרדת קהל, חרדת מבחנים וכו'), פחות מתאים לדעתי בסיוע לרכישת מיומנויות חברתיות והבנת קודים חברתיים, מה גם שהטיפול אמור להיות קצר-טווח ולא נראה לי שקושי בהבנת קודים חברתיים ניתן לרכוש בטווח של כשלושה חודשים. אני בטוחה שניתן לסייע ולהקל, אבל אפשר גם בדרכים אחרות.
פעמים רבות הפרעות במיומנויות חברתיות נלוות ל-ADHD, כחלק מלקות למידה ו/או בגלל פן של היפראקטיביות ואימפולסיביות.
כיצד כן הייתי ממליצה לטפל?
רישום לקבוצה שמתמקדת בכישורים חברתיים (מיומניות חברתיות, הבנת קודים חברתיים וכו') - בקבוצה כזו נמצאים מספר ילדים עם קשיים דומים והם מתרגלים סיטואציות חברתיות ולומדים להתנהל בהן כראוי, הסיטואציות חווייתיות וכוללות לרוב פעילות אומנותית, משחקים, דרמה וכו'. בטיפול קבוצתי ניתן לראות בזמן אמת את הקשיים החברתיים ולהבין את מקורן, הרבה יותר מטיפול פרטני בו לא נדרשת אינטראקציה חברתית עם ילדים אחרים, רק עם מטפל בוגר. בקבוצה ניתן לראות אם הילד ממתין לתורו, אם הוא יודע להתמודד עם הפסדים, האם הוא משתף ילדים אחרים, מוכן לוותר וכדומה וללמדו התנהגות מקובלת ומותאמת לסיטואציה.
אם את עדיין מעוניינת בטיפול CBT, באתר של איט"ה יש רשימה של מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים. חלקם אינם פסיכולוגים, אך זה בסדר, כי השיטה היא לא נחלתם הבלעדית של הפסיכולוגים, גם עו"ס ומטפלים באומנות יכולים ללמוד אותה.
בהצלחה!
דנה.