הומלץ לי עבור הבת שלי טיפול קוגנטיבי-התנהגותי

Jen74

New member
הומלץ לי עבור הבת שלי טיפול קוגנטיבי-התנהגותי

לאחר התייעצות עם יועצת בית הספר של הבת (עולה לכיתה ז', כמעט בת 12) היא המליצה על טיפול CBT - קוגנטיבי-התנהגותי.
האם זה מתחום הפסיכולוגיה? מה את יכולה לספר לי על הטיפול הזה? מה מטרתו ומה ניתן להשיג באמצעות טיפול שכזה?
 
CBT - טיפול קוגניטיבי-התנהגותי

טיפול CBT נמנה עם הטיפולים הפסיכולוגייםהמוכרים והיעילים. מדובר בטיפול ממוקד בעיה, קצר טווח שעיקר התייחסותו היא לנעשה בהווה ובעתיד (בניגוד לטיפולים ה"דינמיים" המוכרים וה"קלאסיים" שאורכים שנים ועולים תכנים מן הילדות המוקדמת, התת מודע וכו').
טיפול CBT מבוסס על ההנחה שלחשיבה ולדפוסי התנהגות יש חלק מרכזי בחיי הרגש ושמחשבות מייצרות התנהגות. הדגשים הם בעבודה על זיהוי דפוסי חשיבה בעייתיים, ניתוחם ועיבודם מחדש לידי מחשבות מתאימות והולמות. שוברים דפוסי התנהגות שמשמרים חרדה ובעיות נוספות, מקבלים כלים שמסייעים בהתמודדות וכו'. לרוב משלבים גם טכניקות הרפייה ושיטות נוספות שהפסיכולוג רואה לנכון.
מדובר בטיפול שהוכח מחקרית כיעיל, במיוחד בבעיות של חרדות, פוביות, OCD ולעיתים גם במצבי דיכאון ומשבר.

בהצלחה,
דנה.
 

Jen74

New member
תודה על ההסבר

הרקע שהבת שלי מופנית הוא בין השאר ADHD אבל יש לה בעיות רגשיות שאובחנו באבחון פסיכודיאגנוסטי מלפני כארבע שנים ובעיקר בעיה של קושי בהבנת קודים חברתיים.

מה כדאי לי לבדוק כשאני מחפשת מטפל/ת CBT לבת שלי?
האם יש פסיכולוגים שמתמחים יותר או פחות בתחום הזה או שכל פסיכולוג/יות המתמחה בטיפול בילדים יכול להיות טוב לצורך טיפול כזה?
 
לא בטוחה שהייתי בוחרת טיפול CBT

במיוחד מפני שהמהות של טיפול כזה הוא פתירת קושי ממוקד, לרוב שקשור למצבי חרדה או אמונות שגויות (הפרעות כפייתיות, פחדים עזים, חרדת קהל, חרדת מבחנים וכו'), פחות מתאים לדעתי בסיוע לרכישת מיומנויות חברתיות והבנת קודים חברתיים, מה גם שהטיפול אמור להיות קצר-טווח ולא נראה לי שקושי בהבנת קודים חברתיים ניתן לרכוש בטווח של כשלושה חודשים. אני בטוחה שניתן לסייע ולהקל, אבל אפשר גם בדרכים אחרות.
פעמים רבות הפרעות במיומנויות חברתיות נלוות ל-ADHD, כחלק מלקות למידה ו/או בגלל פן של היפראקטיביות ואימפולסיביות.
כיצד כן הייתי ממליצה לטפל?
רישום לקבוצה שמתמקדת בכישורים חברתיים (מיומניות חברתיות, הבנת קודים חברתיים וכו') - בקבוצה כזו נמצאים מספר ילדים עם קשיים דומים והם מתרגלים סיטואציות חברתיות ולומדים להתנהל בהן כראוי, הסיטואציות חווייתיות וכוללות לרוב פעילות אומנותית, משחקים, דרמה וכו'. בטיפול קבוצתי ניתן לראות בזמן אמת את הקשיים החברתיים ולהבין את מקורן, הרבה יותר מטיפול פרטני בו לא נדרשת אינטראקציה חברתית עם ילדים אחרים, רק עם מטפל בוגר. בקבוצה ניתן לראות אם הילד ממתין לתורו, אם הוא יודע להתמודד עם הפסדים, האם הוא משתף ילדים אחרים, מוכן לוותר וכדומה וללמדו התנהגות מקובלת ומותאמת לסיטואציה.

אם את עדיין מעוניינת בטיפול CBT, באתר של איט"ה יש רשימה של מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים. חלקם אינם פסיכולוגים, אך זה בסדר, כי השיטה היא לא נחלתם הבלעדית של הפסיכולוגים, גם עו"ס ומטפלים באומנות יכולים ללמוד אותה.
בהצלחה!

דנה.
 

Jen74

New member
אני אבדוק גם באתר של איט"ה

שנה שעברה, בכיתה ה', הבת השתתפה בקבוצה שכזאת שהנחתה יועצת בית הספר. מה שאת מתארת נשמע מאוד דומה למה שהיה לבת שלי בכיתה ה'.
 

מכוןCBT

New member
טיפול קוגניטיבי התנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) הינו טיפול קצר מועד המתמקד בדפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים שגורמים להפרעות רגשיות. במקום להתמקד במשמעות של אירועים מהעבר דרך שיחה כמו בטיפול דינמי, CBT עוזר לפתח דפוסים בריאים דרך תרגול של מטלות טיפוליות. מטרת התרגילים היא להגביר את הבטחון עצמי, להפחית את הצורך בשליטה ופרפקציוניזם, להפחית מחשבות מעוותות ומטרידות, ולהחזיר את תדירות ועוצמת הרגשות הלא נעימים לרמה נורמטיבית. אורך הטיפול בממוצע הינו בין 3-6 חודשים.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול פסיכולוגי לכל דבר. יחד עם זאת, רוב הפסיכולוגים בארץ הוכשרו בשיטה דינמית ולא ב-CBT, ולעומת זאת יש לא מעט מטפלים שהם עובדים סוציאליים, קאוצ’רים, פסיכותרפיסטים, ועוד שכן הוכשרו באופן פורמלי בשיטת ה-CBT. לכן חשוב לברר אם מטפל עבר הכשרה מתעמקת ב-CBT ולא מציע שירות זה ללא נסיון.
 
למעלה