החיים כאימון

ליפט

New member
גם אני רוצה להגיד משהו...

בתחילת דרכי מצאתי עצמי בשיחה אחת עם חבר/ה או קרוב משפחה מחליפה כובעים ללא הרף מתפקיד החברה או הקרובה לתפקיד המאמנת. אני זוכרת זאת כחוויה מבלבלת ומתסכלת כי מן הסתם בסוף לא השגתי כלום. לפני שאתפנה לסוגיית האבחנה בין מאומן - לקוח למאומן - חבר/ קרוב, כמה התייחסויות לשאלותייך 1.ידע לא שווה כלום אם הוא אינו ישים עבור המשתמש ומה שישים לאחד לא בהכרח ישים לאחר ולכן אינו רלוונטי לו. 2. "...כשאנחנו צריכים..." - כשאני שומעת את עצמי משתמשת במילים כמו "צריכה / חייבת / מוכרחה" וכ"ו - אני מבינה מיד שני דברים: הראשון הוא שאני כלואה באיזושהי פרדיגמה שעלי לבחון אותה. והשני, כשזה קשור בלקוחות שלי, אני מבינה שכנראה סימנתי לעצמי כאן איזושהי מטרה אישית סמויה. בד"כ באימון כזה, שתודה לאל הופך נדיר יותר ויותר, אני מרגישה שאני "מזיעה" , מתאמצת, יוצאת מותשת. זה סימן בשבילי לחציית גבולות אחריות. 3. אני לא מאמינה ב"אימון לא אמיתי" ולמען האמת לא מבינה כ"כ את המושג. האם יש חצי הריון? האם אני יכולה להיות כדורסלנית מיומנת עם אימון של פעם בשבועיים? האם אני יכולה להיות רקדנית בלט אם אתאמן רק על הפלייה? אם חשוב לי לעזור למשהו שיקר לי מדוע אני מונעת ממנו את הדבר האמיתי? למה מה שטוב וראוי לכל לקוח אחר שלי לא יכול להתקיים כאן? (אולי בגלל שהוא לא מוכן להיות מחוייב לעצמו ואז "של מי האימון הזה, לעזאזל?") 4. לתובנות מגיעים בשתי דרכים מקבילות: שאילת שאלות והתנסות חוויתית. טרם אגיע לתשובה עליי להתחיל בשאלה, זהו מקומו של המאמן, לכוון לשאלות הנכונות, לחדד את השאלות הנכונות ולהיות מסגרת מחייבת למתן תשובות. ועדיין להיות גמיש ולקבל את העובדה שלכל אדם יש את הקצב שלו והתהליכים הפנימיים שלו להגיע לתשובה ולתובנה הכי חשובה והכי ממנפת שלו. אני נוהגת להזכיר לעצמי שגם זרע ששותלים באדמה לא נראה מיד מעל פני הקרקע. לוקח לו זמן ולכל זרע הזמן שלו בהתאם לאופיו, בהתאם לתנאים הסביבתיים (אנשים לא חיים ומתפתחים במעבדות). אם אני לא רואה ביטוי חיצוני אין זה אומר שלא מתקיימים תהליכים תת קרקעיים, לעיתים מורכבים. זה השלב להתעניין בלבד, ללמוד איך הדברים מעובדים. ניכר הרצון שלך לתת, להעניק. ואני מרגישה שיש מקום להגדיר מחדש את גבולות האחריות והיכולת שלך. את מה שאת, את הרצונות שלך, את היכולויות שלך אל מול אלה של המאומן / קרוב שלך. אני יכולה לספר לך שיש לי מאומן שהוא חבר מאוד קרוב. באחת מפגישותנו החברתיות (ויש לא מעט כאלה) התגלעה בינינו שיחה ואני הרגשתי שאני מאוד רוצה לעזור לו, שיש לי את הכלים, את היכולת. כמו כן הרגשתי את הרצון שלו לצאת מהמצוקה. רציתי לחבק אותו לקחת אותו ביד למקום אחר. הייתי בהחלט מודעת לצורך / רצון שלי. ברגע שהחלטתי שאני עושה זאת הגדרתי לעצמי איפה אני עושה זאת כחברה קרובה ואיפה כמאמנת. אני נותנת לו את השרות הזה חינם וכאן נגמרה החברות. מרגע זה הגדרתי לו מסגרת אימון חד שבועית עם משימות אימון והוא מבחינתי כאחד המאומנים, עם חוזה (כתוב או לא כתוב), הגדרת מטרות ברורה וכ"ו. כדי לא להטעות אציין כי שאר מקורבים המתאמנים אצלי משלמים תשלום מלא ואין לי בעיה לעשות הפרדה בין חברות ועסקים. במקרה הזה היתה לי סיבה ראויה לעשות זאת בלב שלם. כיוון שאני מכירה אותו ואת משפחתו (סיפור חייו) מעבר למה שעולה במפגשים, אני משתמשת בידע הנוסף במידת הצורך ומתוך ההקשר האימוני. ברור לו מתוך הגדרה ברורה של מפגשינו שהדבר משרת את האימון ולא שום דבר אחר. מה שאני מנסה לומר זה שבהחלט אפשרי להעצים את קרובנו במידה ואנו מודעים לגבולות יכולותנו (האם אני יכולה ומוכנה להקדיש מזמני באופן קבוע לענין? למשל) ולתנאים בהם אימון אפקטיבי יכול להתקיים. מקווה שהארתי ולו במעט.
 
ואני מתחברת לכאן

לטעמי אפשר לאמן אדם קרוב ואני גם עושה זאת. אבל: אני איני יוזמת את העלאת הקושי, הם מעלים אותו, אלא אם כן זה משהו שקורה בינינו. אם אני יכולה לעזור כחברה, קרובה, אמא, בת-זוג, לגבי האנשים הללו אני אפעל משם. אם אני רואה שלא מדובר ברצון לקבל עיצה או תמיכה אלא רצון להגיע לתוצאה עצמית אני אציע בגלוי להחליף כובעים ולאמן אותם על העניין המסויים - כמאמנת, לא כקרובה. בין אם מדובר בבירור חד-פעמי או בליווי ארוך יותר, אנחנו נערוך חוזה בע"פ או בכתב. האנשים הללו גם יודעים שאני מאמנת ומה זה אומר. כשאנחנו עורכים חוזה לשיחה קצרה אנחנו פשוט חוזרים על הכללים עבור שנינו כמו גם על הבהרה על התפקידים. אם מדובר במשהו מתמשך נערוך חוזה בכתב עם התחייבות מפורשת ומפורטת של שני הצדדים. שנינו לקוחים בחשבון שאנחנו מכירים את חיי שני הצדדים ועם זאת ברור להם ולי שאני יודעת לעשות את ההפרדות. אני חושבת שבגלל זה הם מבקשים את העזרה מן הסוג הזה וממני. אם לא ברור שהם יכולים לעשות את ההפרדות אנחנו דנים במה יעזור להם לעשות אותן עד שזה ברור שהם יכולים או לא יכולים. אני תמיד אעדיף לשלוח את הבנות שלי למשל ללמוד ולהתחבט בתוך החיים, מול בנות גילן. אבל לפעמים ברור להן שבעזרת אמא והפן המאמן שלה, הן תוכלנה להגיע לתוצאות שיש להן צורך בהן מול עצמן, לפני שהן חוזרות לזירת חייהן ואז הן מבקשות את השירות. עוד תכונה שעוזרת לי במקום הזה היא היכולת העצמית לעשות את ההפרדה הרגשית. אין לי רגשות אשמה, לא נקיפות מצפון ולא תחושת ערך התלויה באחרים. זה מאפשר לי להיות שם עבור אדם אחר בנקיון מוחלט. אם אני מרגישה שאני לא יכולה, אני אומר זאת בגלוי ולא אסכים להיכנס לזה, אבל זה קורה לעיתים נדירות מאוד. יש ביכולת הזו גם סכנות - הסכנה של להיות תמיד או כמעט תמיד האדם המאפשר, המכיל. גם את זה למדתי לאזן. אני יכולה לשמוע הכל אבל לא לרוץ להציל. המתאמן מולי, גם אם קרוב אלי מאוד יצטרך לעשות את העבודה בעצמו. זה לגבי אם להערוך התקשרות כזו או לא. לגבי כל השאר - כללי וסגנון האימון לפיהם אני עובדת חלים במלואם גם על הסיטואציות האלה. אימון עצמי - אני משתמשת באפשרות הזו לעיתים קרובות מאוד ובעיקר בדברים קטנים. מעבר לכך - יש לי מאמנת שאיתה אני עובדת כבר למעלה משנה וחצי. מה שתמיד יפה בעיני זה איך שלמרות שאני מודעת לתהליך ולמרכיביו, זה עובד עלי. ההבדל העיקרי הוא במידת המחוייבות המודעת שיש לי לעניין בהשוואה למתאמן שאינו מאמן, בקצב ההתקדמות ובידיעה החד-משמעית שאין עיקופים - מה שאני לא עושה לא קורה. בברכה,
 

Rוני

New member
נפלא. העלית נקודות חשובות ומעניינות

תודה על השיתוף
 

Rוני

New member
ליפט, קראתי וחייבת לומר שכנראה

פספתי נקודות אחזור ואקרא ביום אחר בגדול - מה שהתכוונתי להשתמש בטכניקות באופן חד פעמי ולא להכנס לתהליך אימוני. זה לגבי תגובה 3
כמובן שאם מגדירים אימון אז נכנסים לתהליך תודה
 

dity56

New member
הבהרה ותגובה

א.לשאלתך האם אנחנו עושים אימון אמיתי? אני שואלת : מהו אימון "אמיתי"? האם יש אימון "לא אמיתי"? הצלחת האימון נמדדת ביכולת ליצור שינוי. אני אוהבת לומר פריצת דרך. אם פריצת הדרך נוצרה והמאומן (לא משנה מי הוא או מה קרבתו אלינו)הרי השגנו את מטרתנו, ובמיוחד המאומן השיג את מטרתו. ב. תפקידו של המאמן אינו להציע פתרונות. המאמן בעזרת הכלים שברשותו , מביא את המאומן שלו בתהליך משותף לידי השגת המטרות והגשמת חזונו, כך שיהיה שלם יותר ומאושר. ג. כל אימון הוא גם "אימון עצמי". האימון הוא מסע משותף של המאמן והמאומן . במסע המופלא הזה גם המאמן וגם המאומן עוברים תהליכים ,ולשניהם מטרה משותפת- להשיג את המטרה ולהגשים את החזון. ד. ברשותך, הצעה: לקצר את השאלות ולמקד אותן. גם אני הלכתי לאיבוד במבוכי השאלות. עד עכשיו אני לא בטוחה שהבנתי את השאלות עד הסוף. אחד החוקים הראשונים באימון: שאלות קצרות וברורות.
 

Rוני

New member
תודה על תגובתך, אלו לא היו רק שאלות

אלו היו שאלות ומחשבות זו זמנית
 
למעלה