מסכימה גם
מערכתהחינוך בארץ קורסת, ונתנו דוגמה מצויינת לכך באיזו תוכנית אקטואליה כשראיינו בנות שלומדות בסמינר למורות ושאלו אותן שאלות בסיסיות בידיעת הארץ והן ענו תשובות מבישות (הידעתם? צפת היא עיר נמל! בהר הבית קבורה רחל המשוררת! ועוד כהנה וכהנה). אני למדתי בביה"ס שמה שחשוב זה שיהיה ממוצע הישגים גבוה, והדרך להגיע לכך היא לא בהכרח להשקיע ברמת ההוראה אלא לא לתת לתלמידים לקויי למידה להיבחן במבחנים ארציים (נשבעת לכם, בביה"ס שלי לקויי הלמידה והחלשים במיוחד קיבלו יום חופש כל פעם שהיה מבחן ארצי) ולנסות לשכנע הורים לתלמידים חלשים להעביר אותם לביה"ס אחר או למצוא להם עבודה. בחטיבת הביניים מצאתי את עצמי לא אחת מתקנת את המורה לביולוגיה, כשבדיעבד התברר שיש לה אמנם תואר בכימיה אבל 0 הכשרה ללמד ביולוגיה וככה זה גם נראה (ותיקנתי אותה בדברים די מהותיים - נראה לכם הגיוני שתלמידה בכיתה ח' צריכה להתווכח עם המורה, שטוענת שבלתי אפשרי מבחינה ביולוגית שתיוולד שלישיה זהה לבני אדם, בעוד התלמידה - אני- מכירה אישית שלישיה כזאת?) הייתה לי מורה אחרת שנהגה לקטול כל תלמיד שענה לא נכון על שאלה, ובמקום ליחס את זה לאי הבנה של השאלה היא יחסה את זה תמיד לעצלנות להשקיע בלימודים. גם כשכל הכיתה נכשלה בעבודה שהיא נתנה לנו, היא לא הבינה שהטעות אצלה אלא עמדה מול כולנו ואחד אחד ירדה עלינו ועל ה"עצלנו" שהובילה לעבודות הגרועות שלנו! אני אישית הגעתי למצב שהייתי חייבת לשפר מתמטיקה. בשכבה שלי בתיכון, מתוך 200 תלמידים היו 15 שעשו 5 יחידות (עם המון שיעורים פרטיים), 10 שעשו 4 יחידות וכל השאר 3 יחידות, שרובם הכמעט מוחלט היה מועד להיכשל אלמלא המנהל הכריז על כוננות חרום ואסף את המורים הטובים ביותר ללמד את אותם פוחזים מ-0 על מנת שיוציאו לפחות עובר. אני לא גרה בעיירת פיתוח ואפילו רחוק מזה, ואשמת מי אתם אומרים הייתה העובדה שהגענו למצב הזה - אשמתנו או אשמת ביה"ס? מההתחלה היו לנו מורים גרועים ולכולם נוצר פער שלא הצליחו להדביק אותו! אני, שבקושי גירדתי 70 ב-3 יחידות עשיתי 5 יחידות אקסטרני, למדתי 3 חודשים עם מורה מעולה והוצאתי 97. מה זה אומר? בקורס היו איתי 2 חבר'ה, ילדים בני 17, שעזבו את מערכת החינוך מרצון, שילמו לביה"ס האקסטרני כ-20,000 ש"ח ואת כל תעודת הבגרות שלהם הם עושים שם. יהיה להם ממוצע שהלוואי על כל אחד, את הבגרויות הם יעשו בשנתיים באופן הכי נוח, גם במועד חורף וגם בקיץ כשכל פעם מתמקדים בשני מקצועות ולא בכולם ביחד, וזה יעלה להם אולי קצת יותר ממה שהיו עולות 3 שנים בתיכון אבל בלי להביא בחשבון שיעורי עזר. לדעתי מערכת החינוך צריכה ללמוד המון מבתיה"ס האקסטרניים.
מערכתהחינוך בארץ קורסת, ונתנו דוגמה מצויינת לכך באיזו תוכנית אקטואליה כשראיינו בנות שלומדות בסמינר למורות ושאלו אותן שאלות בסיסיות בידיעת הארץ והן ענו תשובות מבישות (הידעתם? צפת היא עיר נמל! בהר הבית קבורה רחל המשוררת! ועוד כהנה וכהנה). אני למדתי בביה"ס שמה שחשוב זה שיהיה ממוצע הישגים גבוה, והדרך להגיע לכך היא לא בהכרח להשקיע ברמת ההוראה אלא לא לתת לתלמידים לקויי למידה להיבחן במבחנים ארציים (נשבעת לכם, בביה"ס שלי לקויי הלמידה והחלשים במיוחד קיבלו יום חופש כל פעם שהיה מבחן ארצי) ולנסות לשכנע הורים לתלמידים חלשים להעביר אותם לביה"ס אחר או למצוא להם עבודה. בחטיבת הביניים מצאתי את עצמי לא אחת מתקנת את המורה לביולוגיה, כשבדיעבד התברר שיש לה אמנם תואר בכימיה אבל 0 הכשרה ללמד ביולוגיה וככה זה גם נראה (ותיקנתי אותה בדברים די מהותיים - נראה לכם הגיוני שתלמידה בכיתה ח' צריכה להתווכח עם המורה, שטוענת שבלתי אפשרי מבחינה ביולוגית שתיוולד שלישיה זהה לבני אדם, בעוד התלמידה - אני- מכירה אישית שלישיה כזאת?) הייתה לי מורה אחרת שנהגה לקטול כל תלמיד שענה לא נכון על שאלה, ובמקום ליחס את זה לאי הבנה של השאלה היא יחסה את זה תמיד לעצלנות להשקיע בלימודים. גם כשכל הכיתה נכשלה בעבודה שהיא נתנה לנו, היא לא הבינה שהטעות אצלה אלא עמדה מול כולנו ואחד אחד ירדה עלינו ועל ה"עצלנו" שהובילה לעבודות הגרועות שלנו! אני אישית הגעתי למצב שהייתי חייבת לשפר מתמטיקה. בשכבה שלי בתיכון, מתוך 200 תלמידים היו 15 שעשו 5 יחידות (עם המון שיעורים פרטיים), 10 שעשו 4 יחידות וכל השאר 3 יחידות, שרובם הכמעט מוחלט היה מועד להיכשל אלמלא המנהל הכריז על כוננות חרום ואסף את המורים הטובים ביותר ללמד את אותם פוחזים מ-0 על מנת שיוציאו לפחות עובר. אני לא גרה בעיירת פיתוח ואפילו רחוק מזה, ואשמת מי אתם אומרים הייתה העובדה שהגענו למצב הזה - אשמתנו או אשמת ביה"ס? מההתחלה היו לנו מורים גרועים ולכולם נוצר פער שלא הצליחו להדביק אותו! אני, שבקושי גירדתי 70 ב-3 יחידות עשיתי 5 יחידות אקסטרני, למדתי 3 חודשים עם מורה מעולה והוצאתי 97. מה זה אומר? בקורס היו איתי 2 חבר'ה, ילדים בני 17, שעזבו את מערכת החינוך מרצון, שילמו לביה"ס האקסטרני כ-20,000 ש"ח ואת כל תעודת הבגרות שלהם הם עושים שם. יהיה להם ממוצע שהלוואי על כל אחד, את הבגרויות הם יעשו בשנתיים באופן הכי נוח, גם במועד חורף וגם בקיץ כשכל פעם מתמקדים בשני מקצועות ולא בכולם ביחד, וזה יעלה להם אולי קצת יותר ממה שהיו עולות 3 שנים בתיכון אבל בלי להביא בחשבון שיעורי עזר. לדעתי מערכת החינוך צריכה ללמוד המון מבתיה"ס האקסטרניים.