החלפת שם -הדעות ביהדות .
גילוי נאות - אלה הם הבנותיי בתחום במסגרת עולם היהדות והקבלה וקריאה אחר מאמריהם של גדולים ממני בתחום . כידוע לכם אינני רב ולא מייצג אף אחד שכזה ולא מתיימר להיות אחד שכזה . קריאת דבריי וידיעותיי ,הם באחריותכם הבלעדית . מקווה שמישהו יקרא וזה יסייע לו בטרם יחליט לכאן או לכאן .
החלפת שם : ראשית דבר :
העולם הרבני חלוק בעניין זה לשני מחנות .אלה שבעד הרעיון של "התחלה חדשה באמצע החיים " . ואלה , שראו בכך סוג של תרמית . המחלוקת כאן היא בעיקר מצד אלה הטוענים כי כל מה שנגזר על האדם משמיים כעונש כאן על האדמה על חטאיו של החוטא כמין אזהרה לעונשים שיכולו על החוטא בגיהנום . ואין אדם יכול לרמות את האל בחושבו שבשינוי שמו ,האל לא יכירו וישכח מדרכו הרעה . שכן אם יקרא שמו בישראל חיים או יעקב ,יחנון אותו האל מעונשו ואו יתן לו שפע בחייו .
כמו כל דבר אחר ביהדות ,שני הצדדים עושים שימוש באותם 3 פסוקים ,על מנת להצדיק את טענתם . מובא בספר איכה פרק ג' פסוקים ל"ח ,ל"ט,מ' : "מִפִּי עֶלְיוֹן לֹא תֵצֵא, הָרָעוֹת וְהַטּוֹב. מַה-יִּתְאוֹנֵן אָדָם חָי, גֶּבֶר עַל-חֲטָאָו. נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה, וְנָשׁוּבָה עַד-יְהוָה" . המתנגדים טוענים ,כי שינוי השם ,אינה דרך להשיב חרון אפו ,של היוצר כפי שמסביר הרמב"ם במשנה -הלכות תשובה פרק ה'. כי התשובה לעונשים היא חזרה בתשובה וכי שינוי השם לא מועיל ויש הגורסים שדווקא גורע הוא. כמו לדוגמא בעניין זכויות משפחתיות !!! . אלה מתרכזים בעיקר בתחילת הפסוק הראשון האומר "מפי עליון לא תצא " זאת אומרת שאם הקב"ה גזר עליך מפיו שאתה תקבל עונש על מעשייך ,אין אבן שתוכל להסתתר מפני גזירתו וכי הינך עומד לחטוף ובצדק !!!. הטוענים בעד מסתמכים על יתרת הפסוקים ,ביחוד על מילה בודדה אחת , "חי "!! . זו הסיבה כי רבנים מוסיפים לשמו של האדם את השם " חי " ,שכן הסוד בעניין מוסבר בגמרא במספר מקומות (ברכות י"ח) כי צדיקים במיתתם מכונים "חיים" וכי הם ממשיכים את חייהם וכביכול אינם מתים .אז כי עניין התשובה הוא "חי" מעתה כצדיק על דעתו שלו מבלי הצורך בתשובה באמת.
המשך הדברים :
המתנגדים ,פועלים בעיקרון נחרץ ,כי אדם הוא זה שקובע את גורלו לטוב או לרע בראשית (ג', כ"ב) :"הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאֶחָד מִמֶּנּוּ, לָדַעַת, טוֹב וָרָע " . רוצים לומר כי האדם ניחן בתכונה האלוקית של ידיעת ההבדל בין טוב ורע מראש אך בשל בחירתו בדרך הרעה האל משיבו רעה תחת דרכו שלו . על זאת נאמר לדעתי האישית "זו תורה וזה שכרה" . שינוי שם האדם לא ישנה את אופיו הפנימי לחטוא ולהכעיס את היוצר ,גם לאחר שינוי שם האדם. התומכים בדבר מביאים מתוך הכתוב את מקרה יעקב אבינו והקרב שלו במלאך האל שנגע בעקבו (כף הירך ) .יעקב זוכה לשינוי שמו בחייו בדרך מסויימת בה מסירים משמו את האיבר הפגוע "עקב" ומוסיפים את יעד המטרה האמורה להביאו לידי תיקון .נחזור מעט לראשית חייו של יעקב בכדי להבין מה לא היה רצוי מתחילה .סיפור חייו של יעקב מתחיל בלידתו עם אחיו התאום ועניין העקב .היריבות עם אחיו מתחילה בבכורה והקרב עליה בינהם מרגע לידתם והתסביך הנ"ל שהביא לסכסוך שאנו עדים לו לאורך הזמן. כעת מבקש הצד התומך לראות בשינוי בשם כצעד שבא להביא נקודת פתיחה לחיים חדשים וטובים כפי שארע ליעקב אבינו. (לדעתי ,יש להביט בחדשות ובאשר מתרחש בעולם בימינו אנו ,בכדי להבין כי זה לא בדיוק עבד שם ) .
קביעה סופית :
האמת היא שאין בדיוק קביעה נחרצת בעניין ,יש מעין הסכמה עליה פסק הרמב"ם בעניין דיני נפשות -כי יש לעשות הכל על מנת להציל חיים ומכאן כי במידה וקצו כל הסיכויים להציל יהודי מדין מוות ,יש לעשות כל דבר שיש בו מין הסיכוי להציל חייו. על פסק ראיה זו ,רבנים מחליטים לתת לאדם שם חדש בכדי להציל את חייו. עקב ההסתמכות על הגמרא ,רבנים לרוב מוסיפים לשמו של אדם את השם "חי" ,"חיים " ,ואו "יוסף חיים" . הרבנים /מקובלים /קבליסטים וכיוצא באלה מהגישות החדשות ביהדות מחליפים את כל השם ומביאים בסוד האותיות של השם אמצעים על מנת לשפר את המאזן הארגטי של נושא השם. יש בינהם הבוחרים שמות של רבנים וצדיקים על מנת להעמיד זכות אבות עליהם.
דעתי האישית : איני רואה ברעיון יעקב אבינו ,עניין של תיקון המתאים לאדם מסיבה אחת ,שם המחליף היה הקב"ה באמצעות מלאך האל . רבנים ,צדיקים ככל שיהיו ,אינם הקב"ה . אם האל רצה כי עתידו של יהודי זה או אחר השתנה ,הוא לא זקוק לרב זה או אחר לשנותו . אני גורס כי אין נגזר על האדם משהו ממעל שאין האדם יכול להתמודד עמו כאן .השאלה באילו כלים בחר האדם להתמודד עם גזירותיו של הבורא . האדם עצו בוחר איך לחיות את חייו ,לא האל ולא אף אחד אחר . מדוע האל בחר בשכר ועונש כזה או אחר לכל אחד מיציריו ,איש לא ידע ולא יפנים זאת . ועד שכן נוכל להבין מתמטיקה זו אני בעניין של "חשבונותיו של בורא עולם ,הם לא עסקי רבנים , מקובלים ,קבליסטים ושאר יודעי דבר" . יש הרבה מידע ברשת איך מחשבים את שינויי השם ואילו אותיות ושמות "טובים " ו-"רעים " לאדם . הבאתי את הדברים לכאן מפני שאנשים החושבים לעשות זאת יעצרו לרגע ויחשבו האם רק שינוי השם יסייע להם !.
אני מבהיר את הדברים הנ"ל ,כפי שהם בכל עת שבאים להתיעץ עמי ... נאמר במדרש תנחומא (פרשת ויקהל ) :
""שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד - מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד - מה שקוראין לו בני אדם, ואחד - מה שקונה הוא לעצמו."
אם החלטת לשלם למישהו שיחליף לך את השם ,תדע שזה כל מה ששילמת עליו ...אל תתפלא שהאל נשאר מכירך כבנו בשם שהוא נתן בעזרת הוריך ... טוב שם משמן טוב ויום המוות מיום היוולדו .
לרפואת :
ש. אמינוב
ל. ברכה
גילוי נאות - אלה הם הבנותיי בתחום במסגרת עולם היהדות והקבלה וקריאה אחר מאמריהם של גדולים ממני בתחום . כידוע לכם אינני רב ולא מייצג אף אחד שכזה ולא מתיימר להיות אחד שכזה . קריאת דבריי וידיעותיי ,הם באחריותכם הבלעדית . מקווה שמישהו יקרא וזה יסייע לו בטרם יחליט לכאן או לכאן .
החלפת שם : ראשית דבר :
העולם הרבני חלוק בעניין זה לשני מחנות .אלה שבעד הרעיון של "התחלה חדשה באמצע החיים " . ואלה , שראו בכך סוג של תרמית . המחלוקת כאן היא בעיקר מצד אלה הטוענים כי כל מה שנגזר על האדם משמיים כעונש כאן על האדמה על חטאיו של החוטא כמין אזהרה לעונשים שיכולו על החוטא בגיהנום . ואין אדם יכול לרמות את האל בחושבו שבשינוי שמו ,האל לא יכירו וישכח מדרכו הרעה . שכן אם יקרא שמו בישראל חיים או יעקב ,יחנון אותו האל מעונשו ואו יתן לו שפע בחייו .
כמו כל דבר אחר ביהדות ,שני הצדדים עושים שימוש באותם 3 פסוקים ,על מנת להצדיק את טענתם . מובא בספר איכה פרק ג' פסוקים ל"ח ,ל"ט,מ' : "מִפִּי עֶלְיוֹן לֹא תֵצֵא, הָרָעוֹת וְהַטּוֹב. מַה-יִּתְאוֹנֵן אָדָם חָי, גֶּבֶר עַל-חֲטָאָו. נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה, וְנָשׁוּבָה עַד-יְהוָה" . המתנגדים טוענים ,כי שינוי השם ,אינה דרך להשיב חרון אפו ,של היוצר כפי שמסביר הרמב"ם במשנה -הלכות תשובה פרק ה'. כי התשובה לעונשים היא חזרה בתשובה וכי שינוי השם לא מועיל ויש הגורסים שדווקא גורע הוא. כמו לדוגמא בעניין זכויות משפחתיות !!! . אלה מתרכזים בעיקר בתחילת הפסוק הראשון האומר "מפי עליון לא תצא " זאת אומרת שאם הקב"ה גזר עליך מפיו שאתה תקבל עונש על מעשייך ,אין אבן שתוכל להסתתר מפני גזירתו וכי הינך עומד לחטוף ובצדק !!!. הטוענים בעד מסתמכים על יתרת הפסוקים ,ביחוד על מילה בודדה אחת , "חי "!! . זו הסיבה כי רבנים מוסיפים לשמו של האדם את השם " חי " ,שכן הסוד בעניין מוסבר בגמרא במספר מקומות (ברכות י"ח) כי צדיקים במיתתם מכונים "חיים" וכי הם ממשיכים את חייהם וכביכול אינם מתים .אז כי עניין התשובה הוא "חי" מעתה כצדיק על דעתו שלו מבלי הצורך בתשובה באמת.
המשך הדברים :
המתנגדים ,פועלים בעיקרון נחרץ ,כי אדם הוא זה שקובע את גורלו לטוב או לרע בראשית (ג', כ"ב) :"הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאֶחָד מִמֶּנּוּ, לָדַעַת, טוֹב וָרָע " . רוצים לומר כי האדם ניחן בתכונה האלוקית של ידיעת ההבדל בין טוב ורע מראש אך בשל בחירתו בדרך הרעה האל משיבו רעה תחת דרכו שלו . על זאת נאמר לדעתי האישית "זו תורה וזה שכרה" . שינוי שם האדם לא ישנה את אופיו הפנימי לחטוא ולהכעיס את היוצר ,גם לאחר שינוי שם האדם. התומכים בדבר מביאים מתוך הכתוב את מקרה יעקב אבינו והקרב שלו במלאך האל שנגע בעקבו (כף הירך ) .יעקב זוכה לשינוי שמו בחייו בדרך מסויימת בה מסירים משמו את האיבר הפגוע "עקב" ומוסיפים את יעד המטרה האמורה להביאו לידי תיקון .נחזור מעט לראשית חייו של יעקב בכדי להבין מה לא היה רצוי מתחילה .סיפור חייו של יעקב מתחיל בלידתו עם אחיו התאום ועניין העקב .היריבות עם אחיו מתחילה בבכורה והקרב עליה בינהם מרגע לידתם והתסביך הנ"ל שהביא לסכסוך שאנו עדים לו לאורך הזמן. כעת מבקש הצד התומך לראות בשינוי בשם כצעד שבא להביא נקודת פתיחה לחיים חדשים וטובים כפי שארע ליעקב אבינו. (לדעתי ,יש להביט בחדשות ובאשר מתרחש בעולם בימינו אנו ,בכדי להבין כי זה לא בדיוק עבד שם ) .
קביעה סופית :
האמת היא שאין בדיוק קביעה נחרצת בעניין ,יש מעין הסכמה עליה פסק הרמב"ם בעניין דיני נפשות -כי יש לעשות הכל על מנת להציל חיים ומכאן כי במידה וקצו כל הסיכויים להציל יהודי מדין מוות ,יש לעשות כל דבר שיש בו מין הסיכוי להציל חייו. על פסק ראיה זו ,רבנים מחליטים לתת לאדם שם חדש בכדי להציל את חייו. עקב ההסתמכות על הגמרא ,רבנים לרוב מוסיפים לשמו של אדם את השם "חי" ,"חיים " ,ואו "יוסף חיים" . הרבנים /מקובלים /קבליסטים וכיוצא באלה מהגישות החדשות ביהדות מחליפים את כל השם ומביאים בסוד האותיות של השם אמצעים על מנת לשפר את המאזן הארגטי של נושא השם. יש בינהם הבוחרים שמות של רבנים וצדיקים על מנת להעמיד זכות אבות עליהם.
דעתי האישית : איני רואה ברעיון יעקב אבינו ,עניין של תיקון המתאים לאדם מסיבה אחת ,שם המחליף היה הקב"ה באמצעות מלאך האל . רבנים ,צדיקים ככל שיהיו ,אינם הקב"ה . אם האל רצה כי עתידו של יהודי זה או אחר השתנה ,הוא לא זקוק לרב זה או אחר לשנותו . אני גורס כי אין נגזר על האדם משהו ממעל שאין האדם יכול להתמודד עמו כאן .השאלה באילו כלים בחר האדם להתמודד עם גזירותיו של הבורא . האדם עצו בוחר איך לחיות את חייו ,לא האל ולא אף אחד אחר . מדוע האל בחר בשכר ועונש כזה או אחר לכל אחד מיציריו ,איש לא ידע ולא יפנים זאת . ועד שכן נוכל להבין מתמטיקה זו אני בעניין של "חשבונותיו של בורא עולם ,הם לא עסקי רבנים , מקובלים ,קבליסטים ושאר יודעי דבר" . יש הרבה מידע ברשת איך מחשבים את שינויי השם ואילו אותיות ושמות "טובים " ו-"רעים " לאדם . הבאתי את הדברים לכאן מפני שאנשים החושבים לעשות זאת יעצרו לרגע ויחשבו האם רק שינוי השם יסייע להם !.
אני מבהיר את הדברים הנ"ל ,כפי שהם בכל עת שבאים להתיעץ עמי ... נאמר במדרש תנחומא (פרשת ויקהל ) :
""שלושה שמות נקראו לו לאדם: אחד - מה שקוראים לו אביו ואמו, ואחד - מה שקוראין לו בני אדם, ואחד - מה שקונה הוא לעצמו."
אם החלטת לשלם למישהו שיחליף לך את השם ,תדע שזה כל מה ששילמת עליו ...אל תתפלא שהאל נשאר מכירך כבנו בשם שהוא נתן בעזרת הוריך ... טוב שם משמן טוב ויום המוות מיום היוולדו .
לרפואת :
ש. אמינוב
ל. ברכה