היהודים זוכי פרסי נובל לא באו מתוך עולם הישיבות להפך

BravoMan

Active member
כי אני לא חושב שנובל יכל להקצות פרס כזה, גם אם רצה!

כדי לתת פרס, צריך קריטריון בר שיפוט.
&nbsp
אפילו פרס נובל לשלום, שכפי שכבר ציינתי די התדרדר בשנים האחרונות, עדיין ניתן לאנשים שלפחות ניסו, או כביכול עשו דברים שתרמו או היו אמורים לתרום לשלום עולמי.
&nbsp
וכן - אני מודע היטב שיאסר ערפאת קיבל פרס כזה, אבל אפילו במקרה שלו זה היה כשחתם על הסכמים לשלום ולא כשחזר להנהיג ארגון טרור.
&nbsp
אז אני שואל אותך - לו אלפרד נובל היה רוצה להקצות פרס לתחום הדת, כיצד היית וועדת הפרס בוחרת למי להעניק אותו?
&nbsp
האם ניתן היה להעניק פרס כזה לנציג של כל דת? כולל וויקה, סיינטולוגיה, ומפלצת הספאגטי?
&nbsp
מה היה צריך אותו מקבל פרס לעשות כדי לזכות בו?
 
לא בטוח. איזה קריטריונים יש לפרס נובל בספרות?

אני אמנם אוהב לקרוא, אבל קשה לי מאוד לחשוב על קריטריונים אובייקטיביים לאיכות של יצירה ספרותית - אני מדרג את הספרות שאני קורא על פי הטעם האישי שלי, שהוא אמנם מאוד מגוון אבל לא ממש אובייקטיבי ובטח לא בר שיפוט.
&nbsp
אגב, בנוגע לפרס נובל לשלום - יאסר ערפאת הוא דוגמה פחות טובה מאשר ברק אובמה, שקיבל פרס נובל לשלום בתחילת כהונתו כנשיא על... מה בדיוק?
 

BravoMan

Active member
זו שאלה מצויינת שגרמה לי להרהר לא מעט בעניין!

לפי וויקיפדיאה, כל מה שהיה לנובל לומר בעניין זה:
"in the field of literature the most outstanding work in an ideal direction" (original Swedish: "den som inom litteraturen har producerat det mest framstående verket i en idealisk riktning")
&nbsp
מה זה בדיוק "ideal direction" מבחינתו?
&nbsp
לא יודע.
לפי וויקי, יש לא מעט ביקורת על דרך חלוקת הפרס בתחום הספרות, הן משום שנראה שהוא מחולק לפי הטעם הספרותי של חברי וועדת הפרס ולא לפי שום קריטריון אובייקטיבי, והן משום שאותם חברי וועדה לא מסוגלים בכלל לבחון יצירות מכל העולם בגלל מחסום שפה.
&nbsp
ועדיין, משהו לא הסתדר לי, והייתי צריך לחשוב מה מבדיל דת מכל התחומים האחרים עבורם נובל הגדיר פרס.
ואחרי זמן מה הבנתי: פרס נובל מחולק על עשייה אנושית!
&nbsp
אלא אם אתה אתאיסט, דת עבורך אינה עשייה של בני אדם, אלא משהו שהונחת עלינו ע"י ישות על טבעית שהיא מעבר לבני אדם. מעליהם!
&nbsp
ולפי כך, כל פעולה שנעשית ע"י בני אדם בתחום הדת, אינה יותר מאשר מילוי רצון של אותה ישות על טבעית.
ומי היחיד שמוסמך לקבוע איזה בן אדם מילא את רצון אותה ישות בצורה הכי טובה?
כמובן, אך ורק אותה ישות עצמה!
&nbsp
איש לא יתווכח עם כך שרומן הוא יצירה של הסופר.
&nbsp
אבל פסק הלכה? גם הפוסק עצמו, וגם המאמינים יטענו (וראינו את זה אפילו כאן בפורום), שבסה"כ מדובר על הבהרה כיצד אותו "אל" רצה שנתנהג, ושכך נהגו והיו צריכים לנהוג תמיד, ופוסק ההלכה רק מאשר שהבנו נכון.
&nbsp
לא רק זה, אלא ששני סופרים שכתבו שני רומנים המספרים סיפורים שסותרים אחד את השני בצורה כזו או אחרת, מקובלים על דעת כולם, ואין כל רע במי שנהנה מאחד או משניהם.
&nbsp
(איך רומן יכול לסתור בכלל רומן אחר? למשל רומן בדיוני עם היסטוריה חלופית)
&nbsp
אבל לא כך המצב עם דתות. במיוחד דתות מונותאיסטיות.
למרות שהיום יש לא מעט ניסיונות "לקבל אמונות של אחרים", בפועל כל דת מכתיבה שמי שמאמין בדת אחרת הוא "לא בסדר".
&nbsp
ומה צריך לעשות איתו? תלוי את מי שואלים. אולי צריך להרוג אותו, ואולי רק אסור להתחתן איתו.
&nbsp
איך אם כן בתנאים כאלה ניתן לחלק פרס, ועוד על "עשייה אנושית"?
 

קלייטון.ש

Well-known member
יש לקוות שלאף אחד אין *מטרה* לזכות בפרס נובל

וגם הזוכים פעלו בתחומם מתוך מטרה להתקדם בתחומם ולתרום לחברה, והזכיה בפרס נובל היא אירוע נילווה ולא המטרה.
מה שנוגע לעולם הישיבות כמו לעוד תחומים, הכיוון הוא לא שאין להם מטרה לזכות בנובל, אלא שאין פרס נובל שמיועד לתחומם. נובל יכול היה להקצות פרס לתרומה דתית, כפי שהקצה לשלום ולספרות, ואז אפשר שפוסק הלכה מתקדם, או מנהיג דתי אחר, היה זוכה בפרס נובל. מכיון שלא הקצה, אי אפשר לזכות בפרס נובל בתחום הדת.
 

חנוך25

New member
למה לא? פוסק הלכה "מתקדם" ודאי יכול

לקבל פרס נובל לשלום.
אם למשל יפסוק שהיהודים הם לא חזירים או שמושג הג'יהאד פסול. (וגם יצליח לשכנע כמובן.)
או פרס נובל לספרות - אם יכתוב יצירה גדולה בהשראה דתית.
או אולי בפיזיקה - אם יוכיח שיש אלוהים.
או ברפואה - אם ימצא תפילה שמרפאת אנשים.
 
למעלה