Ccyclist
Well-known member
שני הדברים מסתדרים בכך שזה ארגון שיש לו קשרים עם הדרג המקצועי במשרד התחבורה, ולכן הוא ממקד את הפעילות שלו בדברים שבשליטת דרג מקצועי ברשות כמו מסלולים ותדירויות.
מאבק למען תח"צ בשבת הוא מראש חסר סיכוי ועדיף להם לא להיכנס לבור הזה. במיוחד אם הם רוצים להמשיך להשיג את ההצלחות הקטנות שהארגון השיג בעשור האחרון.
אפשר אולי להסכים שמדובר בשאלה של מינון בפעילות של ארגון נוסעים למען העניין, אך מדובר בבעיה ייחודית לישראל שמשפיעה לרעה על המאזן של תח"צ מול רכב פרטי.
כמי שחי עם מציאות של תח"צ 7 ימים בשבוע אני יכול להעיד על כך שתח"צ שאפשר להסתמך עליה לכל תחומי החיים מביאה לכך שאפשר לבחור באורח חיים מבוסס תח"צ. אציין שבחו"ל לא מדובר בקווי לילה בתוך העיר אלא בלו"ז שבת ולו"ז יום א' גם בתחבורה הבינעירונית. לא סתם משחקי הספורט הקבוצתי הגדולים, המצעדים וההפגנות מתקיימים בעיקר בסופ"ש- לציבור יש יומיים חופשיים ותחבורה שמאפשרת לו להגיע לשלל יעדים ומוקדים בסופ"ש.
בארץ ישנה תופעה שלילית נוספת של תיכנון שהולך בלי ומעמיד פנים שיש. כאשר סוגרים מרכזי ערים לרכב פרטי או מצמצמים תקני חניות בבנייה חדשה - יוצרים מצב שמתאים או לשומרי שבת או למדינות עם תח"צ 7 ימים בשבוע, לא למדינה שבה האוכלוסייה החילונית והמסורתית צריכה להחזיק רכב כדי להתנייד בשבת.
הרקע שלי אורתודוקסי. הגעתי לבתי כנסת אורתודוקסיים של קרובי באנגליה באוטובוסים בשבת פעמים רבות. תמיד התקבלתי כאורח רצוי. אף אחד לא "נפגע" מכך.
המצב הייחודי לישראל שבו אין תח"צ במשך 27 שעות רצופות מעודד את כל מי שאינו שומר שבת ויכול לנהוג - לנהוג.
אי אפשר לקדם אורח חיים מבוסס תח"צ כאשר היא לא מאפשרת חיי פנאי, חברה ומשפחה ביום החופשי. אי אפשר לקדם תופעות כמו דחיית גיל הרישיון או אי אחזקת רכב בקרב אוכלוסיות צעירות שמקבילותיהן בחו"ל מסתמכות על התח"צ. אי אפשר אפילו לקדם טיולי סופ"ש באופניים וקורקינטים בהתבסס על רשת התח"צ כפי שניתן לעשות בכל מדינה שבה רכיבה של 5-10 דקות לתחנת הרכבת מאפשרת לעלות על רכבת בינעירונית לטבע או לעיר אחרת בסוף השבוע.
גם אם ישנה התנגדות פוליטית תמוהה מצד אוכלוסייה שהעניין אינו מפריע לה כהוא זה בחו"ל (ובמקומות עם אוכלוסייה יהודית יש נהגים יהודיים) - כל ארגון רציני בתחום התח"צ צריך לאמוד ולכמת את הנזק הכלכלי, הסביבתי והחברתי הנגרם מעוצר התח"צ הייחודי לישראל. אני מקווה שגם גורמי התיכנון הרשמיים יחקרו את העניין.
אי אפשר להתעלם מנקודת תורפה ברורה כל כך של התח"צ בישראל ולקוות לשיפור.
רכב שנקנה לשבת יסע גם ביום חול.
נערך לאחרונה ב: