היומתו בנים בחטאי אבותם?

ppesel

New member
לא אני אומר שדוד חטא

זה הוא עצמו אומר כך: "וַיֹּאמֶר דָּוִד אֶל-נָתָן חָטָאתִי לַה'" (ש"ב יב,יג)
 

shushu10

New member
התכוונתי לחטאים שהוא לא חטא

ואשר פרשנים שונים מדביקים לו חטאים "נוספים" כמו הריגת בני שאול מתוך אינטרסים אישיים לתועלתו.
 

usa2003

New member
לא מבין על איזו הפיכה אתה כותב ....

דוד נימשח למלך על ידי שמואל בטרם הקרב עם גולית . רוצה לומר ,ובניגוד לדעה הרווחת דוד הרג את גוליית בתפקיד מלך ישראל ,ולא כאיזה רועה צאן מזדמן. מכאן יוצא שהרדיפה של שאול את דוד הייתה בעצם בדימדומי שילטון שאול בו נחרץ גורלו על ידי שמואח להיות מודח מהמלוכה .במקביל דוד עשה את עבודת ההתמחות שלו למלוכה (אירגן קבוצות של אנשים בעייתיים והיה המנהיג שלהם ) עד ששאול יפנה את מקומו בצורה מכובדת וכגיבור לאומי(מת בקרב בגלבוע). ככתוב ויקונן דויד, את-הקינה הזאת, על-שאול, ועל-יהונתן בנו. יח ויאמר, ללמד בני-יהודה קשת, הנה כתובה, על-ספר הישר. יט הצבי, ישראל, על-במותיך, חלל: איך, נפלו גיבורים. כ אל-תגידו בגת, אל-תבשרו בחוצות אשקלון: פן-תשמחנה בנות פלשתים, פן-תעלוזנה בנות הערלים. כא הרי בגלבוע, אל-טל ואל-מטר עליכם--ושדי תרומות: כי שם נגעל, מגן גיבורים--מגן שאול, בלי משיח בשמן. כב מדם חללים, מחלב גיבורים--קשת יהונתן, לא נשוג אחור; וחרב שאול, לא תשוב ריקם. כג שאול ויהונתן, הנאהבים והנעימים בחייהם, ובמותם, לא נפרדו; מנשרים קלו, מאריות גברו. כד בנות, ישראל--אל-שאול, בכינה; המלבישכם שני, עם-עדנים, המעלה עדי זהב, על לבושכן. כה איך נפלו גיבורים, בתוך המלחמה--יהונתן, על-במותיך חלל. כו צר-לי עליך, אחי יהונתן--נעמת לי, מאוד; נפלאתה אהבתך לי, מאהבת נשים. כז איך נפלו גיבורים, ויאבדו כלי מלחמה. {פ}
 

אלי ו.

New member
הכל נכון אבל הפרק נכתב בצורה

שנותנת להבין שיש קשר נסיבתי בין הדברים. קשה לפרש שפסוק יא עומד בפני עצמו ומובא סתם כך. י ותיקח רצפה בת-איה את-השק ותטהו לה אל-הצור, מתחילת קציר, עד ניתך-מים עליהם, מן-השמיים; ולא-נתנה עוף השמיים לנוח עליהם, יומם, ואת-חית השדה, לילה. יא ויוגד, לדויד, את אשר-עשתה רצפה בת-איה, פילגש שאול. יב וילך דויד, וייקח את-עצמות שאול ואת-עצמות יהונתן בנו, מאת, בעלי יבש גלעד--אשר גנבו אותם מרחוב בית-שן, אשר תלאום שמה פלשתים, ביום הכות פלשתים את-שאול, בגלבוע. יג ויעל משם את-עצמות שאול, ואת-עצמות יהונתן בנו; ויאספו, את-עצמות המוקעים. יד ויקברו את-עצמות-שאול ויהונתן-בנו בארץ בנימין בצלע, בקבר קיש אביו, ויעשו, כול אשר-ציווה המלך; וייעתר אלוהים לארץ, אחרי-כן.
 

shushu10

New member
צודק מאד. בקריאה חוזרת אני מבינה

שכתיבת המלים " ויוגד,לדוד, ..." מבקשת את תגובתו והתייחסותו למעשיה, שאכן מתבצעת על-ידו. הספור של רצפה בת=איה הוא אולי תחילתו של ארגון זק"א? חסד אחרון למתים.
 

אלי ו.

New member
לא בדיוק

רצפה בת איה היא אחת הדמויות היותר מענינות-טראגיות בתנ"ך. אם שכולה שעומדת חודשים רבים ליד גוויות ילדיה (ואחרים) ולפי חלק מהפרשנויות מעכבת את קבורתם במן מחאה על הדרך בה נהרגו ללא משפט. מעין "ארץ אל תכסי דמם". (אני מפרש את פעולתה כמחאה כואבת אבל ראיתי הסברים אחרים ראי בקישור) פרשנים מסבירים שבזכות המחאה של רצפה בת איה דוד הביא את שרידי המוקעים לקבורה ואז נזכר שגם שאול ויהונתן לא הובאו לקבורה ראויה.
 

ppesel

New member
לאו דוקא מחאה

פרשנים חדשים אומרים שאסור היה לה לקבור אותם, כיוון שכך רצו הגבעונים. לכן דמותה היא יותר טראגית מכפי הנראה בתחילה.
 

galgal21

New member
בתנך אין דבר כזה הוצאה להורג של

בנים חפים מפשע בעוון חטאי הוריהם, תהיה הסיבה לכך אשר תהיה. דבר כזה מהווה לא תשלום חוב או כפרה על פשע אלא חטא נוסף. דבר כזה לא גורם להצלת נפשותיהם של בני-ישראל אלא ההפך מזה.
 

פלגיה

New member
יש הבדל בין ילדים קטנים

לבין בוגרים. בנים קטנים מתים בעוון אבותיהם. בנים בוגרים - רק אם גם הם חטאו (ואז עוונות ההורים מצטרפים)
 

galgal21

New member
את זה אפשר אכשהו להסביר בכך

שהילד לא סבל הרבה , הוא כנראה מת תוך זמן קצר (ואלוהים יקים אותו בתיחת המתים אם יש לו אופי טוב). מי שסבל קשות זה האב , דוד. אבל איך זה מוציאים להורג אנשים על עוונות הוריהם? הרי בתנ"ך כתוב בפרוש שלא יומתו בנים על עוון הוריהם וההפך.
 

usa2003

New member
הבן הזה היה ממזר --->

כלומר כל העם ידע שמדובר בממזר , זאת בעקבות נתן הנביא וכבשת הרש וכמובן מותו של אוריה חיתי. דוד בחוכמתו רצה להכשיר את השרץ בכך שקרא לאורייה משדה הקרב מייד כשהגיעה איליו בת שבע (האישה הרוחצת) ואמרה לו שהמחזור החודשי התאחר . אז הזדעק דוד להביא את אוריה כדי שיחזור הביתה ויעשה מה שיעשה לבת שבע ואולי גם יתבלבל בספירת החודשים העיקר שהילד יהיה מוגדר כילד חוקי של אוריה. אבל אוריה היה מעט נאיבי ודבק באמת (מה לעשות בסך הכל חיתי) הבחור נישאר תקוע בארמון המלך דוד ולא רצה להחזור הביתה ,כך חרץ את גורלו המר . כאן לדוד לא הייתה ברירה ושלח אותו להיהרג בקרב כדי שבת שבע תיהיה מותרת לו. פעם לא עשו הפלות ,פוגע בפוריות ---> פשוט הייתה שיטה אחרת להיפטר מהממזרים ,זאת הערכה שלי . ילד שנולד לאשת איש (אוריה ) מזרעו של גבר אחר ( דוד המלך) הוא ממזר !! האם ממזר הוא ישראל ? עד כמה שאני מבין הכללים לא חלים עליו כי הוא ילד לא חוקי .
 

פלגיה

New member
"ילד לא חוקי" הוא ביטוי נוצרי

אין דבר כזה ביהדות. ממזר הוא ישראל. ממזר יכול להיות תלמיד חכם שלומדים ממנו תורה. הבעיה היא שהוא "פסול חיתון" - אי אפשר להתחתן איתו. זה לא אומר שהוא לא בן אדם ושלא מכירים בקיומו (כפי שרומז הביטוי "ילד לא חוקי") אוריה לא היה "נאיבי". הוא היה חכם. הוא לא רצה לתת כיסוי למלך.
 

usa2003

New member
היה האבא של התמימים ....

למה הכוונה ... הוא ציפה לגיבוי יותר מאסיבי מהעם ומהנביא כדי להוקיע את המלך על חטאו ,קיווה שהמערכת תחלץ לעזרתו. זה קרה אבל בתזמון טראגי מבחינתו. טיפש ותמים הוא מי שהולך להלחם לבדו במערכת ( אוריה , נבות היזרעאלי ). מה שקרה הוא שאמנם הסוד יצא לאוויר העולם אבל תמורת 'לדתו' של אותו סוד מישהו תמים קיפח את חיו (זהו אוריה ). ההנחה בסיסית שלי שהמתנה של האלוהים לאדם היא החיים מרגע שקופחו חיו של אוריה מוקדם מהצפוי זה אומר שקרתה כאן טעות /תקלה /שגיאה ולא אמרתי של מי עדין . ברור שלאוריה הייתה אפשרות די ברורה לעשות קומבינה עם המלך דוד על הסוד של פרשת האהבים עם בת שבע ולסחוט את דוד החוטא ולצאת ברווח אישי אדיר אולי אפילו היה מקבל תפקיד בכיר תמורת שתיקתו . אבל כידוע הוא בחר באמת ---> בחר במוות . אולי בגלל זאת הכינוי לעולם המוות הוא עולם האמת . בעניין ילד חוקי / ממזר : האמת חדשת לי שממזרים הם ישראל וגם שהם פסולי חיתון. אבל אם אדם הוא פסול חיתון משמעו שאין לו זרע ממשיך כלומר בעצם מת. מכאן שבעצם ניגזר לו מוות בתוך עם ישראל , אין לו ממשיכים. או שאולי יכולים הם להביא ילדים מנשים זונות (נשים ציבוריות) ,אם זה כך אז אני כבר מפקפק במושג 'עם הבחירה' כי אוי לה' לבחור עם שכזה שבנוי ממזרים שיש להם צאצאים מזונות .
 

masorti

New member
ממזר יכול להתחתן עם ממזרה או גיורת.

אלא שצאצאיו (החוקיים) יהיו ממזרים. כמובן שבימינו - אם הממזר חילוני הוא יכול להקים משפחה עם מי שירצה בנישואים אזרחיים בחו"ל או ללא נישואים. אבל אנו דנים על המצב בסביבה דתית.
 

פלגיה

New member
היומתו בנים בחטאי אבותם?

הדיון כבר גלש לדף השני, אבל ממשיך להתפתח. אני מקפיצה אותו, כדי שנוכל להמשיך בנושא מרתק זה.
 
למעלה