היי, שאלתם תם בקשר לתשלום באוטובוס

rivaldo100

New member
היי חברים,

הבנתי שכבר לא משלמים בכסף באוטובוס
אלא מתקפים את הנסיעה דרך הטלפון הנייד.

שאלתי היא כזו:
אני לא נוסע כמעט בתחבורה ציבורית
אבל סתם שאדע ולא אצא אהבל...

נכון יש על כל אוטובוס מבחוץ, בר קוד ?
האם אפשר לתקף עם הנייד כבר מבחוץ?
או שזה רק מתוך האוטובוס עצמו במסופים
הדיגיטליים שנמצאים שם?

תודה
 

מוישי67

Active member
היי חברים,

הבנתי שכבר לא משלמים בכסף באוטובוס
אלא מתקפים את הנסיעה דרך הטלפון הנייד.

שאלתי היא כזו:
אני לא נוסע כמעט בתחבורה ציבורית
אבל סתם שאדע ולא אצא אהבל...

נכון יש על כל אוטובוס מבחוץ, בר קוד ?
האם אפשר לתקף עם הנייד כבר מבחוץ?
או שזה רק מתוך האוטובוס עצמו במסופים
הדיגיטליים שנמצאים שם?

תודה
יש 2 אפשרויות לשלם היום בתח"צ
1. כרטיס רב קו, שאותו צריך לטעון מראש, איתו משלמים בתוך האוטובוס במכשירי התיקוף.
2. דרך האפליקציה בטלפון, לא טוענים כסף מראש, ודרך התשלום באוטובוסים היא ע"י סריקת קוד. יש קוד על האוטובוס מבחוץ, וגם בתוך האוטובוס (בחלק מהחברות יש רק קוד אחד בתוך האוטובוס, ליד הנהג, אבל ברוב החברות מפוזרות בתוך האוטובוס מספר רב של מדבקות קוד QR). גם על מכשירי התיקוף בתוך האוטובוס בדרך כלל יש קוד שאפשר לסרוק, אולם לא חייבים לסרוק דווקא אותו.
3. בחלק מהאוטובוסים באזור המרכז, אפשר לשלם בכרטיס אשראי.

אין אפשרות לשלם במזומן אצל הנהג.
 

רוב הזמן נח

Well-known member
יש 2 אפשרויות לשלם היום בתח"צ
1. כרטיס רב קו, שאותו צריך לטעון מראש, איתו משלמים בתוך האוטובוס במכשירי התיקוף.
2. דרך האפליקציה בטלפון, לא טוענים כסף מראש, ודרך התשלום באוטובוסים היא ע"י סריקת קוד. יש קוד על האוטובוס מבחוץ, וגם בתוך האוטובוס (בחלק מהחברות יש רק קוד אחד בתוך האוטובוס, ליד הנהג, אבל ברוב החברות מפוזרות בתוך האוטובוס מספר רב של מדבקות קוד QR). גם על מכשירי התיקוף בתוך האוטובוס בדרך כלל יש קוד שאפשר לסרוק, אולם לא חייבים לסרוק דווקא אותו.
3. בחלק מהאוטובוסים באזור המרכז, אפשר לשלם בכרטיס אשראי.

אין אפשרות לשלם במזומן אצל הנהג.
שמתי לב שהיוקרה של כל המקצוע הזה שנקרא נהג אוטובוס, ירדה פלאים מרגע שלקחו להם את האחריות הכספית.
 

Ccyclist

Well-known member
היי חברים,

הבנתי שכבר לא משלמים בכסף באוטובוס
אלא מתקפים את הנסיעה דרך הטלפון הנייד.

שאלתי היא כזו:
אני לא נוסע כמעט בתחבורה ציבורית
אבל סתם שאדע ולא אצא אהבל...

נכון יש על כל אוטובוס מבחוץ, בר קוד ?
האם אפשר לתקף עם הנייד כבר מבחוץ?
או שזה רק מתוך האוטובוס עצמו במסופים
הדיגיטליים שנמצאים שם?

תודה

כפי שנאמר - יש שתי שיטות עיקריות - אפליקציות או כרטיס הרב קו.

לשתיהן יתרונות וחסרונות, השאלה מה חשוב לך יותר מבחינת שליטה או נוחות.

אם אתה נוהג - פנגו מאפשרת לשלם על תחבורה ציבורית מאפליקציה שכבר יש לך בכיס.

אם אינך נוהג ההבדלים הם:

אפליקציות: הנוחות היא שאתה בסך הכל מוסיף אפליקציה לסמארטפון. אתה סורק את הבקרוד שבאוטובוס כפי שתיארו, וב 25 לחודש גובים ממך חשבון על בסיס הנסיעות שעשית. ההתחשבנות היא כזו שאם עשית מספיק נסיעות לכרטיס תקופתי - האפליקציה תגבה את הסכום שלו ולא סכום של כל נסיעה בנפרד. האפליקציות צריכות כיסוי סלולרי כדי לפעול ואתה צריך שתהיה לך סוללה שתחזיק את כל הנסיעות, אבל באוטובוסים רבים יש USB לטעינה.

ה-בעיה : ב 25 אתה מקבל חשבון בדיעבד על הנסיעות לפי החישוב של האפליקציה.

רב קו : כרטיס מגע ששמים בארנק. היתרון שאתה מטעין מראש את מה שתשלם. התשלום בו מהיר יותר עם נגיעה בודדת במכשיר התיקןף. אפשר להטעין עליו מספר סוגי חוזים: ערך צבור (תשלום לפי נסיעות בודדות), חופשי יומי, חופשי חודשי. מחירי היומי והחודשי נקבעים לפי מרחק / שילוב רכבת או אוטובוסים בלבד. עקרונית חודשי עולה כמו 12 כרטיסים יומיים לאותו סוג מרחק. לרב קו יש אפליקציה, אבל אי אפשר לשלם בה בתח"צ. במקום - היא מתפקדת כמו מכונת כרטיסים על כל סמארטפון עם NFC ומאפשרת לך לטעון את הכרטיס בנוחות בבית. אם אתה צריך מספר חוזים יומיים - אפשר להטעין אותם שבוע מראש, אחד אחרי השני, כל אחד ליום שתגדיר.

החסרונות : מצריך נשיאת כרטיס פיזי מבלי לאבד אותו. מצריך חישוב מראש של החוזה או החוזים המשתלמים עבורך.

הקייס האישי שלי:

אני מבקר בארץ מדי פעם. כשהיו חוזים שבועיים ברב קו הם היו הכי נוחים עבורי. אני מעדיף את הרב קו על האפליקציות כי הוא יפעל מרגע הנחיתה בלי להסתבך עם סים מקומי. בביקורים שאני משכיר רכב אני יכול לקנות חוזה יומי ליום שאני מבקר בערים הגדולות (חוזה אחד כיסה לי יום שביקרתי בתל אביב וירושלים כולל מסיעה בתח"צ בתוך הערים וחזרה לתחנת הרכבת בהרצליה) ואני יודע שלא יהיו חיובים או דרישות אחרי שאחזור מישראל.

באותה נשימה כשאני נוהגאני תמיד מוריד פנגו ברגע שהתמקמתי והסתדרתי, אבל אם הייתי בוחר בביקור על טהרת התח"צ לא תהיה לי אפליקציה כזו לנסיעה ברכבת מנתב"ג.

ליברליזם זו ההבנה שלכל אחד מתאים משהו אחר. אני מקווה שהסברתי את היתרונות והחסרונות של שתי השיטות ושתחליט איזו מהן מתאימה לך יותר.
 

rivaldo100

New member
היי תודה לכולם על התשובות המהירות.
אני אנסה לדייק שוב את שאלתי:

אני כן פעם לפני שנה בערך, עליתי על אוטובוס
ותיקפתי את הנסיעה בעזרת המכשיר הנייד ופנגו.
אני כאילו מבין איך זה עובד.

מה שהתכוונתי זה בעקבות סיטואציה שעברתי.
כאילו, היו כ"כ הרבה אנשים שחיכו לאוטובוס
שכשהוא הגיע, אז לקח זמן עד שכולם נכנסו.
ושנכנסתי גם אני תרמתי לעיכוב כי הייתה בעיה
שהמכשיר שלי עשה קצת בעיות בקריאה של הבר קוד חחח.
בסוף זה הצליח .

אבל אני בכל זאת שואל:

המדבקות של הבר קוד, שאני רואה שהם פרוסות
מחוץ לאוטובוס, על גבי האוטובוס....
האם אפשר כבר שם לתקף את הנסיעה
מבלי שאצטרך להמתין ממש לכניסה ?
(שוב, זה בהנחה שיש מלא מלא
אנשים שהמתינו איתי באותה תחנה לאוטו אוטובוס וממילא אני ממתין בחוץ עד שכולם לאט לאט
עולים ומתקפים).


מקווה שהפעם הסברתי נכון

תודה רבה לכולם
 

מוישי67

Active member
המדבקות של הבר קוד, שאני רואה שהם פרוסות
מחוץ לאוטובוס, על גבי האוטובוס....
האם אפשר כבר שם לתקף את הנסיעה
מבלי שאצטרך להמתין ממש לכניסה ?
(שוב, זה בהנחה שיש מלא מלא
אנשים שהמתינו איתי באותה תחנה לאוטו אוטובוס וממילא אני ממתין בחוץ עד שכולם לאט לאט
עולים ומתקפים).
כן, בהחלט.
אתה יכול לסרוק כל קוד שנמצא על האוטובוס שלך, לא משנה אם הוא מודבק מחוץ לאוטובוס, בתוך האוטובוס, או על מכשירי התיקוף.
 

rivaldo100

New member
כן, בהחלט.
אתה יכול לסרוק כל קוד שנמצא על האוטובוס שלך, לא משנה אם הוא מודבק מחוץ לאוטובוס, בתוך האוטובוס, או על מכשירי התיקוף.
אוקיי, הבנתי את תשובתכם.

אגב,
סתם מקרה שקרא לי ובא לי לשתף אתכם:

כשניסיתי פעם לסרוק את הברקוד עם המצלמה סתם ככה על איזה אוטובוס שחנה באחד
מהחניונים של דן ....
(הוא לא היה בפעילות, לא היה נהג
והמנוע היה בכלל כבוי....בקיצור...אוטובוס בחניה)
אז המצלמה שלי לא זיהית שום ברקוד .....

לעומת זאת, כשאני למשל הולך סתם ברחוב
ואני רואה נגיד שלט עם פרסומת ויש שם ברקוד,
אז שאני כן מכוון את המצלמה לברקוד הזה
המצלמה בעצם כן קולטת אותו
ואז זה מפנה אותי לאתר מסויים או לכל דבר אחר...

וככה זה שאני מכוון גם לאופניים (תל אופן) וכו...
בקיצור, לכל בר קוד אקראי שאני רואה ברחוב.

אז באוטובוסים זה עובד שונה?

כי הבר קוד בעצם נכנס לפעולה
רק כאשר הנהג בעצם מתניע את הרכב
ומתחיל בעצם נסיעה (יום עבודה)

המסקנה שלי כאילו נכונה?

תודה
 

Ccyclist

Well-known member
אוקיי, הבנתי את תשובתכם.

אגב,
סתם מקרה שקרא לי ובא לי לשתף אתכם:

כשניסיתי פעם לסרוק את הברקוד עם המצלמה סתם ככה על איזה אוטובוס שחנה באחד
מהחניונים של דן ....
(הוא לא היה בפעילות, לא היה נהג
והמנוע היה בכלל כבוי....בקיצור...אוטובוס בחניה)
אז המצלמה שלי לא זיהית שום ברקוד .....

לעומת זאת, כשאני למשל הולך סתם ברחוב
ואני רואה נגיד שלט עם פרסומת ויש שם ברקוד,
אז שאני כן מכוון את המצלמה לברקוד הזה
המצלמה בעצם כן קולטת אותו
ואז זה מפנה אותי לאתר מסויים או לכל דבר אחר...

וככה זה שאני מכוון גם לאופניים (תל אופן) וכו...
בקיצור, לכל בר קוד אקראי שאני רואה ברחוב.

אז באוטובוסים זה עובד שונה?

כי הבר קוד בעצם נכנס לפעולה
רק כאשר הנהג בעצם מתניע את הרכב
ומתחיל בעצם נסיעה (יום עבודה)

המסקנה שלי כאילו נכונה?

תודה

הברקודים של הפרסומות ברחוב זה בשביל דפדפן האינטרנט של הטלפון או חנות האפליקציות.

להבנתי לסריקת ברקוד של אפליקציות תח"צ צריך להכנס לאפליקציה ולסרוק שם את הברקוד.
 

846

Active member
אוקיי, הבנתי את תשובתכם.

אגב,
סתם מקרה שקרא לי ובא לי לשתף אתכם:

כשניסיתי פעם לסרוק את הברקוד עם המצלמה סתם ככה על איזה אוטובוס שחנה באחד
מהחניונים של דן ....
(הוא לא היה בפעילות, לא היה נהג
והמנוע היה בכלל כבוי....בקיצור...אוטובוס בחניה)
אז המצלמה שלי לא זיהית שום ברקוד .....

לעומת זאת, כשאני למשל הולך סתם ברחוב
ואני רואה נגיד שלט עם פרסומת ויש שם ברקוד,
אז שאני כן מכוון את המצלמה לברקוד הזה
המצלמה בעצם כן קולטת אותו
ואז זה מפנה אותי לאתר מסויים או לכל דבר אחר...

וככה זה שאני מכוון גם לאופניים (תל אופן) וכו...
בקיצור, לכל בר קוד אקראי שאני רואה ברחוב.

אז באוטובוסים זה עובד שונה?

כי הבר קוד בעצם נכנס לפעולה
רק כאשר הנהג בעצם מתניע את הרכב
ומתחיל בעצם נסיעה (יום עבודה)

המסקנה שלי כאילו נכונה?

תודה
כל בר קוד QR משויך לאוטובוס במערכת של משרד בתחבורה, כאשר האוטובוס משובץ, הנתונים מדווחים למשרד התחבורה כולל איזה אוטובוס מבצע ורק בזמן נסיעה פעילה קוד ה QR הופך לפעיל.
 

מוישי67

Active member
כל בר קוד QR משויך לאוטובוס במערכת של משרד בתחבורה, כאשר האוטובוס משובץ, הנתונים מדווחים למשרד התחבורה כולל איזה אוטובוס מבצע ורק בזמן נסיעה פעילה קוד ה QR הופך לפעיל.
טכנית אפשר לסרוק קוד QR ולשלם בזמן שהאוטובוס לא בנסיעה פעילה.
 

מוישי67

Active member
אוקיי, הבנתי את תשובתכם.

אגב,
סתם מקרה שקרא לי ובא לי לשתף אתכם:

כשניסיתי פעם לסרוק את הברקוד עם המצלמה סתם ככה על איזה אוטובוס שחנה באחד
מהחניונים של דן ....
(הוא לא היה בפעילות, לא היה נהג
והמנוע היה בכלל כבוי....בקיצור...אוטובוס בחניה)
אז המצלמה שלי לא זיהית שום ברקוד .....

לעומת זאת, כשאני למשל הולך סתם ברחוב
ואני רואה נגיד שלט עם פרסומת ויש שם ברקוד,
אז שאני כן מכוון את המצלמה לברקוד הזה
המצלמה בעצם כן קולטת אותו
ואז זה מפנה אותי לאתר מסויים או לכל דבר אחר...

וככה זה שאני מכוון גם לאופניים (תל אופן) וכו...
בקיצור, לכל בר קוד אקראי שאני רואה ברחוב.

אז באוטובוסים זה עובד שונה?

כי הבר קוד בעצם נכנס לפעולה
רק כאשר הנהג בעצם מתניע את הרכב
ומתחיל בעצם נסיעה (יום עבודה)

המסקנה שלי כאילו נכונה?

תודה
הקוד שיש באוטובוסים הוא לא עם קישור, אלא מחרוזת ארוכה שרק האפליקציה של התשלום יודעת לקרוא, לכן לא יכולת לסרוק את הקוד עם מצלמת הטלפון, או אפליקציית סריקת הקוד הרגילה שלך.
המחרוזת הייחודית הזאת משוייכת לאוטובוס הספציפי הזה, ולכן, אמנם אפשר לסרוק קוד של אוטובוס שנמצא בחניה, ואפשר גם לשלם, אבל אם, לדוגמה, תסרוק קוד שמודבק על אוטובוס אחר, לפקח שיבדוק אותך יופיע שלא שילמת.
 

rivaldo100

New member
הקוד שיש באוטובוסים הוא לא עם קישור, אלא מחרוזת ארוכה שרק האפליקציה של התשלום יודעת לקרוא, לכן לא יכולת לסרוק את הקוד עם מצלמת הטלפון, או אפליקציית סריקת הקוד הרגילה שלך.
המחרוזת הייחודית הזאת משוייכת לאוטובוס הספציפי הזה, ולכן, אמנם אפשר לסרוק קוד של אוטובוס שנמצא בחניה, ואפשר גם לשלם, אבל אם, לדוגמה, תסרוק קוד שמודבק על אוטובוס אחר, לפקח שיבדוק אותך יופיע שלא שילמת.
רגע....אז לא הבנתי.

אתה רוצה להגיד לי שאם הייתי מפעיל את אפליקציית פנגו, על המדבקה מחוץ לאוטובוס
(כשהוא מחנה ומנוע דומם), אז הייתי מצליח
"לשלם"??

הבר קוד הזה לא אמור להיכנס לפעולה
ולהיות "קריא"
רק בזמן שהנהג באמת מתחיל במשמרת שלו?
(כפי שחלק מהאנשים אמרו פה)?

תודה
 

Ccyclist

Well-known member
היי תודה לכולם על התשובות המהירות.
אני אנסה לדייק שוב את שאלתי:

אני כן פעם לפני שנה בערך, עליתי על אוטובוס
ותיקפתי את הנסיעה בעזרת המכשיר הנייד ופנגו.
אני כאילו מבין איך זה עובד.

מה שהתכוונתי זה בעקבות סיטואציה שעברתי.
כאילו, היו כ"כ הרבה אנשים שחיכו לאוטובוס
שכשהוא הגיע, אז לקח זמן עד שכולם נכנסו.
ושנכנסתי גם אני תרמתי לעיכוב כי הייתה בעיה
שהמכשיר שלי עשה קצת בעיות בקריאה של הבר קוד חחח.
בסוף זה הצליח .

אבל אני בכל זאת שואל:

המדבקות של הבר קוד, שאני רואה שהם פרוסות
מחוץ לאוטובוס, על גבי האוטובוס....
האם אפשר כבר שם לתקף את הנסיעה
מבלי שאצטרך להמתין ממש לכניסה ?
(שוב, זה בהנחה שיש מלא מלא
אנשים שהמתינו איתי באותה תחנה לאוטו אוטובוס וממילא אני ממתין בחוץ עד שכולם לאט לאט
עולים ומתקפים).


מקווה שהפעם הסברתי נכון

תודה רבה לכולם

אם לוקח זמן לכולם לצלם - זה לא אשמתם אלא אשמת מי שתוכנן את האפליקציות. אל תהיה יותר צדיק מהאפיפיור. בנו שיטה מעכבת? אל תתבייש לעכב.

לרוב הסמארטפונים כיום יש NFC והיה אפשר לאפשר תשלום במגע. עובדה שאפשר להטעין את הרב קו מסמארטפון עם NFC.

אופציה אחרת להקל על נוסעים מזדמנים יכלה להיות אישור תשלום אשראי מגע (עוד אשמע כמו גולש שהיה בפורום בעבר, סליחה עם הקבועים). בלונדון זו ברירת המחדל עבור נוסעים מזדמנים. בארץ אני מבין שזה זמין בדן בתל אביב. זה מאד נוח כי זה כרטיס האשראי שממילא משתמשים בו. TFL אמרו שהם עבדו מול חברות האשראי בזמן שאלו פיתחו את סטנדרט אשראי המגע כדי שהשיטה תפעל גם אצל תיירים מכל רחבי העולם. השיטה פועלת גם מול תשלום אשראי סלולרי או בשעונים חכמים כמו Apple Pay ו Google Pay. משרד התחבורה צריך לאמץ את זה באופן גורף.
 
נערך לאחרונה ב:

846

Active member
אם לוקח זמן לכולם לצלם - זה לא אשמתם אלא אשמת מו שתוכנן את האפליקציות. אל תהיה יותר צדיק מהאפיפיור. בנו שיטה מעכבת? אל תתבייש לעכב.

לרוב הסמארטפונים כיום יש NFC והיה אפשר לאפשר תשלום במגע. עובדה שאפשר להטעין את הרב קו מסמארטפון עם NFC.

אופציה אחרת להקל על נוסעים מזדמנים יכלה להיות אישור תשלום אשראי מגע (עוד אשמע כמו גולש שהיה בפורום בעבר, סליחה עם הקבועים). בלונדון זו ברירת המחדל עבור נוסעים מזדמנים. בארץ אני מבין שזה זמין בדן בתל אביב. זה מאד נוח כי זה כרטיס האשראי שממילא משתמשים בו. TFL אמרו שהם עבדו מול חברות האשראי בזמן שאלו פיתחו את סטנדרט אשראי המגע כדי שהשיטה תפעל גם אצל תיירים מכל רחבי העולם. השיטה פועלת גם מול תשלום אשראי סלולרי או בשעונים חכמים כמו Apple Pay ו Google Pay. משרד התחבורה צריך לאמץ את זה באופן גורף.
השימוש בכרטיסי אשראי בתח"צ בישראל יורחב בקרוב
 

Ccyclist

Well-known member
מה הכוונה?

ספקולציה:

הנה תמונת ולידטור בתחנת תחתית לונדונית:
20220713_125405.jpg

העיצוב מזכיר אמנם מוצרי מחשב של ווינדוס משנות התשעים עם 7 אייקונים שונים, אבל הוא אומר דבר אחד חשוב - אפשר לשלם בתח"צ הלונדונית בכל כרטיס אשראי מגע או אפליקציית אשראי מגע במכשיר חכם.

התאימות מלאה, בדיוק כמו כל קופה או מכשיר גבייה אחר.

כעיר תיירותית היה חשוב מאד לרשויות בלונדון שכל תייר עם אשראי מגע, לא משנה מאיפה, יוכל לשלם על התח"צ בעיר באופן מיידי מאמצעי התשלום שכבר יש לו.

TFL ורשויות תחבורה אחרות עבדו מול חברות האשראי כדי שתקני אשראי המגע ותשלומי המגע יהיו תואמים. כשנוסעים בלונדון עם כרטיס אשראי מגע נוגעים בו באותו הוולידטור של האויסטר, המקבילה הלונדונית של הרב קו.

מבחינת מחירים התשלום באשראי מגע שווה ערך לתשלום בשיטת ערך צבור. אותם המחירים ואותם גבולות תשלום יומי (כ £8.50 ליום נסיעות באזורים 1-2).

לישראל יש יתרון אחד גדול על לונדון - בעוד שכרטיס האויסטר הוא כרטיס של לונדון רבתי ומספר אזורים מצומצם מחוץ לתחומיה - בארץ הרב קו הוא כרטיס ארצי לכל סוגי התח"צ לכל רחבי הארץ.
 

topcat115

Member
להשתמש באחת האפליקציות של התשלום או להטעין נסיעה בודדת על הרב קו.
 

Ccyclist

Well-known member
להשתמש באחת האפליקציות של התשלום או להטעין נסיעה בודדת על הרב קו.

אין "נסיעה בודדת" בשיטה של הרב קו. יש שם או חופשי יומי / חופשי חודשי או ערך צבור שזו יתרה שמשלמים ממנה על נסיעות. מינימום ההטענה של ערך צבור הוא ₪30 שזה הרבה יותר מנסיעה עירונית בודדת.
 

topcat115

Member
אין "נסיעה בודדת" בשיטה של הרב קו. יש שם או חופשי יומי / חופשי חודשי או ערך צבור שזו יתרה שמשלמים ממנה על נסיעות. מינימום ההטענה של ערך צבור הוא ₪30 שזה הרבה יותר מנסיעה עירונית בודדת.
יש נסיעה בודדת, אפשר להטעין נסיעה בודדת ברב קו אונליין, אני כל הזמן מטעין נסיעות בודדות.
המינימום של ערך צבור שאפשר להטעין זה 10.
 
למעלה