היכל התרבות לא ישופץ - חבל!

Martinu

New member
היכל התרבות לא ישופץ - חבל!

אני מביא ציטטה מעניינת מאד לגבי היכל התרבות שלנו (גילוי נאות:הבאתי אותה גם בפורום אחר) ג'והן קאלשו (Culshaw) היה מחשובי מפיקי התקליטים אי-פעם (הוא יזם והפיק את ה"רינג" של ואגנר בניצוחו של שולטי). בספרו המרתק ממש "Putting the Record Straight" (יצא לאור לאחר מותו בטרם עת, ב-1981) הוא כותב על ההקלטות בישראל בשנות החמישים (שבוצעו בקולנוע בראשון לציון). ואז הוא מגיע להיכל התרבות: (תרגום מהספר -עמ' 164): "כשהוא נבנה לבסוף, אולם פרדריק מאן בתל אביב היה אכזבה (אקוסטית) צורבת. "דקה" נענתה ללחצים והמשיכה להקליט שם כי זה היה מעונה הרשמי של התזמורת, אבל כל כמות של "משחק" במיקרופונים או שינויים במיקום הכלים בתזמורת לא הניבה תוצאה טובה כמו הקולנוע המסכן בראשון לציון". ןזה מפיו של אדם, שהקלטותיו נחשבות למופתיות עד היום. בהמשך הוא כותב: "אני לא מכיר אף אולם גרוע שהאקוסטיקה בו שופרה משמעותית ע"י שינויים (מודיפיקציות), פרט לאולם התזמורת בניו-יורק, אך שם האולם נהרס לחלוטין ונבנה מחדש, פרט לקירות החיצוניים". (ד"א, זהו ספר מרתק, המבהיר מה חשיבותו של מפיק בהקלטה. הפרק על ההקלטות בישראל של שנות החמישים הוא מבט נוסטלגי על מקום וזמן שאינם עוד) לדעתי, (כאן אני כותב, לא קאלשו) היכל התרבות הוא בניין נטול ייחוד, הן מבפנים והן מבחוץ. במצבו הנוכחי הוא מרופט ומסכן. האקוסטיקה יבשושית והתחושה בו עגמומית. אם יש כסף - ממש טוב יהיה אם הוא ישופץ, או אף ייבנה מחדש.
 

amitmis

New member
מה?!?!?!?!?!!?!?!?!??!!?!?!?!??!?!?

אנו מדברים על אותו "היכל תרבות"??? היכל התרבות יפהיפה ומושקע (זה בת"א, לפחות). העניק לי חווית "הלם תרבות" (חוויה טובה) מדהימה ביותר, והראה לי את הפאר שבתרבות שלנו (מה שנשאר ממנה). זה המקום הכי יפה בעולם!!! איפה דרוש שיפוץ?!?!?!
 

Martinu

New member
הבקבוק, לא מה שבתוכו

אינני מדבר על התזמורת המדהימה המנגנת בו, על הרפרטואר החדשני והמרתק, על הקהל השקט, שאינו משתעל, אינו שוכח את הסלולרי מודלק ואינו מרשרש בצלופן אף פעם. אני מדבר על האולם. האולם שכל פעם שאני הולך אליו אני מתגעגע לאולמות אחרים שהייתי בהם בעולם, ואפילו בארץ (מי היה בהיכל התרבות של ראשון? אפילו אולם האופרה טוב בעיני מהיכל התרבות). השירותים המסכנים ("ואיזה מסכנות הנשים שמחכות בתור", כפרפרזה על אריק איינשטיין). "המקום היפה בעולם"? מיליון פעם כבר אמרו לי שאסור להגזים... אינני רואה ייחוד בבניין, בודאי לא כחלק מ"העיר הלבנה", אותה ייעד יוניצף לשימור. ואם אפשר לשפר - למה לא.
 

amitmis

New member
לא הגזמתי!

לדעתי, זה באמת המקום היפה בעולם (הסיבה העיקרית היא שהחוייה שחוויתי שם הייתה מהחוויות הטובות בחיי), לדעתי. בשירותים שם לא הייתי, ולא אוכל להעיד. אבל (וחשוב להזכיר שזה אולם הקונצרטים הראשון והאחרון שהייתי בו אי-פעם עד עכשיו), לדעתי האולם מאוד מיוחד, נוח ואקוסטי.
 

ItsikH

Member
אני לא חוזר לשם קרוב ל-20 שנה מאז ביקורי האחרון בהיכל התרבות, מסיבות שונות ומשונות (החל מהעדפתי המוזקלית שהשתנתה במקצת וכלה ברפרטואר ובקהל). יש הרבה מאוד אולמות יפים וגם טובים (זה לא אותו דבר כמובן), ויש הרבה מאוד מבצעים ותזמורות מצוינים, היכל התרבות הוא רק עוד אולם, לא צריך להתרגש יותר מדי.
 

Martinu

New member
האולם היחיד?

האם אני יכול להבין מדבריך שהתפריט המוסיקלי (החי) שלך כולל רק "מאכלים" הנרקחים בהיכל התרבות? הרשה לי להמליץ על מקומות נוספים, לא רחוקים מדי. מוסיקה קאמרית - בשטריקר, במוזיאון תל אביב. קונצרטים סימפוניים - של תזמורת ראשון לציון ותזמורת ירושלים - באולם האופרה. ועוד ועוד גיוון של התפריט הוא דבר חשוב לבריאות של כולנו...
 

amitmis

New member
הו! וודאי, וודאי...

רק אמרתי שההופעה היחידה (רסיטל) שהייתי בו אי-פעם הוא של קיסין, לפני מספר חודשים, בהיכל התרבות. אני אישית שומע מוסיקה די מגוונת (במחשב), ואף רואה בטלוויזיה הרבה קונצרטים ורסיטלים.
 

ItsikH

Member
אין כמו ביצוע חי לטעמי יש רק שני סוגים של מוזיקה - חיה, ומתה, כלומר מוקלטת. אין תחליף לביצוע החי, הקלטה היא אילוץ כיוון שלרובנו מוזיקה חיה לא זמינה בדרך כלל, לא כמו המוקלטת בכל אופן. הביצע החי גם נשמע אחרת, וגם כולל מפגש בלתי אמצעי וחד פעמי עם המבצעים. אני מעדיף מוזיקה קאמרית, ועדיף אולם קטן ואינטימי.
 

Petrus

New member
להקלטות יש יתרונות שאי אפשר לבטל

נשמע כאילו אתה עושה דמוניזציה למוזיקה מוקלטת וקורא לה "מתה". להזכירך, מוזיקה מוקלטת היא לא מידי, זו מוזיקה שהיתה פעם "חיה" ופשוט תפסו אותה ושימרו אותה באמצעי כלשהו. למוזיקה מוקלטת, יש את היתרון של הנאה מביצוע נקי מטעויות. לא זכור לי קונצרט אחד שראיתי שהיה מושלם וללא טעות כלשהי. אז נכון, אפשר לבוא ולומר ככה זה מוזיקה וזה בני אדם וטועים, אבל זו סוג של התפשרות, וביצוע טוב באמת הוא ביצוע עם אינטונציה מושלמת ובלי טעויות בצלילים. ומה לעשות, לפחות בארץ קשה למצוא קונצרטים כאלה. שנית, יכולת תשומת הלב לפרטים בהקלטות היא בד"כ הרבה יותר גבוהה, בייחוד כשההקלטות הן קרובות. ההקלטה נשמעת לך כאילו אתה יושב על הבמה עם הנגנים, שזה הרבה יותר נחמד מאשר לשבת ביציע של איזה אולם. עם רפרודוקציה טובה של הקלטה (היינו, ציוד אודיו טוב), אפשר בהחלט ליהנות מהקלטות לא פחות מאשר מקונצרט, לפחות מבחינת הצליל. וכמובן, שהקלטות מאפשרות לך לשמוע אמנים ספציפיים, שמי שיחליט שהוא הולך רק לקונצרטים, לא ישמע כמה מהאמנים הגדולים של המאה ה-20 ושל ימינו. ובכל נשכח גם את השיקול הכלכלי, שהקלטות הן הרבה יותר זולות מאשר קונצרט, ובניגוד אליו הן אינן חד פעמיות. כמובן שגם לקונצרט יש את יתרונותיו שלו, שאני בטוח שהם ברורים לכל אחד, אבל היה חשוב לי לומר את הדברים האלה כדי להראות שגם להקלטות יש יתרונות, ואי אפשר לקרוא להן אילוץ ומוזיקה "מתה".
 

ItsikH

Member
בתור מי שמאזין להקלטות כמו כולם אני מסכים בהחלט, כל האילוצים שפרטת מוכרים וסיכמתי במילה אחת - "אילוצים". בפרט הדבר נכון למבצעים גדולים שכבר אינם. ומוכרת היטב ההנאה בהאזנה מרוכזת ותשומת לב לפרטים שקצת קשה יותר לזהות בהופעה חיה, למרות שקריאת התווים יכולה לספק חוויה דומה. אבל אפילו הטעויות שבביצוע החי הן חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית החד פעמית, הקלטה תמיד נשמעת לי סטרילית ומנוכרת, "טובה" ככל שתהיה. וד"א יש הקלטות מביצועים חיים, והן משמרות משהו מהחויה. ובענין היציע - באמת אין הרבה טעם לשמוע את פוליני ברסיטל מהשורה האחרונה בהיכל התרבות (מנסיון). חווית הקונצרט שאני מדבר עליה רלוונטית בעיקר לאולמות האינטימיים יותר. בקיצור, לא מדובר בשלילת ההקלטה, רק שבהקלטה חלק חשוב מהאיכויות המוזיקליות הולך לאיבוד. מה שאתה קונה הוא לא הביצוע של האמנים בלבד, אלא מוצר שנכנסים לתוכו הרבה מאוד "רעשים" (כך אני רואה אותם) - החל מטכנאי האולפן וציוד ההקלטה וכלה בעיבודים הטכניים שבהמשך הדרך. מצד שני, אם תרצה תוכל לראות גם במרכיבים אלו חלק בלתי נפרד מהאמנות. אני מעדיף את המוזיקה בצורתה המקורית וה"נקיה" (בעיניי כאמור) במידה ומתאפשר לי.
 
לא רק אמנים.....אלה גם יצירות.

כל הרפרטואר הפרה-קלאסי בארץ נמצא בשפל. ............וכמובן...ואגנר.
 
יש גם חסרונות...

מוסיקה מוקלטת היא לרוב אוסף של הרבה מאוד טייקים שנקצצו ואוחו ל-"שלמות"... לדעתי השלמות המדומה הזו פוגמת. יצירה שלמה היא יצירה שנוגנה ברצף עם דינמיקה וצבע. הנה מאמר מעניין מהאייל הקורא בנושא מוסיקה חייה: http://www.haayal.co.il/story_2181 וד"א - תוספת ל-Martinu: הייתי מוסיף את מרכז פליצייה בלומנטל לרשימת ההאזנה... לא הייתי שם בעצמי, אבל מעיון בתכנייה נראה שהם מביאים דברים עניינים.
 
לא חסרות הקלטות מהופעות חיות

שהן בשלמות מושלמת. כמו למשל ההקלטות של האופרות של מוצרט עם גרדינר והמסע קנטטות באך שלו משנת 2000 שהוקלט כולו בLIVE. וזאת רק דוגמא קטנה.
 
כמובן...

הקלטת הופעה שונה מהקלטה באולפן ועריכה... אך אם תקרא את הכתבה שצירפתי, תראה שגם הקלטה של הופעה לא מספקת את אותו קשר Audience-Performer שמספקת הופעה חיה. תגובות הקהל משפיעות על המופיע באופן תת הכרתי.
 

jonbaum

New member
באמת חבל

האקוסטיקה אכן יבשה, הכל נראה מרופט (או לפחות כך היה בביקור האחרון שלי שם בסוף שנת 1999), אבל עדיין שמורה פינה חמה בלב שלי לאולם הזה בזכות החויות המוסיקליות המדהימות שחויתי שם - הפילהרמונית של וינה עם ברנשטיין, הפילהרמונית של מינכן עם צ'יליבידקה, האופרה כרמן בבימוי של פונל, ועוד ועוד. אבל מה, במיוחד הזדעזעתי כשראיתי מה שהולך שם מאחורי הקלעים. כשגרתי ביפן שרתי באופן קבוע במקהלה, וארגנתי סיור של המקהלה בארץ. בהתחלה הזמין אותנו אורי סגל, שבא לנצח על המקהלה שלנו בביצוע של הרקויאם של ורדי. הוא הזמין אותנו לארץ במסגרת פסטיבל תזמורת הנוער "שירה", בשביל לבצע את הסימפוניה השניה של מאהלר. כמה חודשים אחרי שהביקור נקבע, שרנו את הרקויאם של ורדי שוב, והפעם עם גארי ברתיני, וכשהוא שמע שאנחנו מתוכננים לבוא לארץ בסוף דצמבר (1999), הוא הזמין אותנו להצטרף לקונצרט המילניום שלו - ביצוע של התשיעית של בטהובן יחד עם המקהלה הקאמרית הצ'כית שייערך ב-1 בינואר 2000. (מישהו היה שם?? אני עמדתי בשורה האחרונה של המקהלה בפינה הימנית). ואולי מישהו שמע את השניה של מאהלר? היו שני קונצרטים - אחד באולם בראשון לציון ואחד בבנייני האומה. בכל אופן, אין מקום לשום דבר מאחורי הקלעים בהיכל התרבות. יש כמה חדרים למנצח ולסולנים, אבל אין אפילו לתזמורת לאן ללכת. הם יושבים על ארגזים בהפסקה ומנסים לנוח. וכשיש גם מקהלה בקונצרט אז זה בכלל בלתי נסבל. בקיצור, דרוש שיפוץ באופן דחוף.
 

jonbaum

New member
נ.ב.

שכחתי לציין שקונצרט המילניום של ברתיני היה עם הפילהרמונית בהיכל התרבות.
 

הקיזומ

New member
אם כבר... ../images/Emo26.gif

אולי שאנשים יכתבו כאן על אולמות שונים שבהם הם היו בחו"ל (וגם בארץ) ושמהם הם התרשמו ביותר/במיוחד (?) אולי(?)
 

Martinu

New member
אולמות

הקונצרטחבאו באמסטרדם - אולי האולם האידאלי. בערך 1800 מקומות, צורת קופסה מלבנית, יפה ופשוט, והאקוסטיקה, הוי, האקוסטיקה! מצד אחד שומעים כל פרט, מצד שני יש רזוננס נפלא, מין הילה מסביב לכל קול. הקרנגי הול בניו-יורק. גדול מאד (בערך כמו היכל התרבות). מאד יפה. לא רואים מושלם מכל פינה. אבל האקוסטיקה, הוי, האקוסטיקה! ה"רודולפינום" בפראג - אולם הקונצרטים של הפילהרמונית הצ'כית. לא גדול במיוחד, אבל מאד יפה. האקוסטיקה קצת יותר מדי רזוננטית, אבל עדיין שומעים מאד יפה מכל כיוון. וכמובן, הוא נמצא בפראג... ואני משוחד לגבי העיר הזאת.. שם הכל יפה.
 
למעלה