היכל התרבות לא ישופץ - חבל!

בקשר להופעות חינם...

בקול המוסיקה משדרים הקלטות של הקונצרטחבאו מדי שבוע. אם בהפקות של קול המוסיקה כדוגמאת "אתנחתא" היו מקריינים בשפה האנגלית, יתכן ותחנות רדיו בעולם היו קונות זכויות שידור להפקות אלו... אני רק חושב על חיותה שתצטרך לומר את שמה באנגלית
 

vmfl

New member
האמת היא שהאקוסטיקה שם לא משהו

ניגנתי שם בעצמי וגם אנשים אחרים שניגנו שם אמרו את זה. אולמות עם אקוסטיקה טובה יש בבריסל, עושים שם הרבה הקלטות (בעיקר באמצע הלילה)- בהיכל אומנויות יפות ובאולם הראשי של הקונסרבטוריום. אקוסטיקה טובה יש גם באולם של התזמורת של פילדלפיה וגם באולם הסינגל באנטוורפן. אקוסטיקה גרועה יש בדרך כלל בכנסיות, במיוחד כאלה עם תקרה גבוה. גרוע מאוד בשביל כלי קשת. יותר מידי הד ומאחורה לא שומעים כלום.
 

jonbaum

New member
עוד אולמות

קודם כל אני אכול קנאה - אני מת לבקר בקונצרטחבאו באמסטרדאם. כנראה הולם האולטימטיבי, ובמיוחד אחרי ששמעתי את התזמורת בעלת אותו השם בשנה שעברה - הייתי מת לשמוע אותה בביתם הטבעי. האולמות הכי מדהימים שיצא לי להיות בהם הם הפסטשפילהאוס בזלצבורג והפילהרמוני בברלין. בשניהם, לא חשוב איפה יושבים, שומעים הכל באותה הצורה. ממש מדהים. האולם החדש בבירמינגהם באנגליה הוא גם כן מדהים. וקצת שונה, אבל פלא אקוסטי אחר שחויתי הוא הארנה בוורונה. ממש לא יאומן. אפילו כינור בודד אפשר לשמוע בבירור אפילו שזה בחוץ.
 
הכי טוב

אני לא הייתי, אך יש אומרים שהאולם הטוב בתבל הוא המוזיקפריין בוינה. כנראה שאולמות הבנויים בצורת תיבה (וינה, אמסטרדם ואחרים) הם האופטימליים לטובת האקוסטיקה.
 

jonbaum

New member
נזכרתי בעוד אולם

האולם המושלם למוסיקה קאמרית לדעתי הוא אולם ויגמור בלונדון. גם הוא, אגב, בנוי בצורת תיבה. מהאולמות בארץ שאני מכיר, אני חושב שהאולם בראשון לציון הוא בעל האקוסטיקה הטובה ביותר.
 

Petrus

New member
אולמות בארץ

בתחום האולמות הגדולים, אני חושב שהיכל התרבות בראשון הוא ללא ספק האולם הטוב ביותר. הופתעתי מאיכות הצליל שיש אפילו ביציע העליון ביותר (לא מומלץ לסובלים מפחד גבהים
). גם את יכולותיו האקוסטיות של הנרי קראון אסור לבטל, והוא בהחלט בולט מעל אולמות כמו היכל התרבות והאופרה. בתחום האולמות הקאמריים האולם בשטריקר הוא ללא ספק מהאולמות הטובים ביותר בארץ, ואולי אף הטוב שבהם. גם האולם במוזיאון תל אביב הוא אולם מצויין, ונכחתי שם בכמה וכמה קונצרטים שהיו מהנים במיוחד בזכות האקוסטיקה הנפלאה. גם האולם במרכז פליציה בלומנטל הוא אולם חביב ביותר.
 

Martinu

New member
אולמות

בתור ירושלמי לשעבר... הנרי קראון - הרבה יותר מדי מהדהד - קונצרטים של יצירות ווקאליות פוליפוניות ממש הולכים לאיבוד אם יושבים קצת יותר מדי רחוק. אמנם, האולם "רוסן" עם השנים, אבל עדיין הרזוננס רב מדי.אבל - שמעתי שם כ"כ הרבה קונצרטים מעולים עם השנים.. אולם ימקא - יש לי חולשה לאולם הזה - החל משנות ילדותי (מזמן!) אז תזמורת רשות השידור (אז קול ישראל) היתה נותנת שם את הקונצרטים שלה, עד הפסטיבל למוסיקה קאמרית (בניהולה של אלנה בשקירובה) הקורה שם כל שנה עכשיו - נעים, ומרוב המקומות שומעים מצויין. כל קומפלקס ימקא הוא יפה להפליא - ארכיטקטורה שהיום אין כבר כזאת.
 

jonbaum

New member
ואו, אתה יותר ותיק אפילו ממני!

כשאני הייתי צעיר ויפה (טוב, לפחות צעיר) הקונצרטים של תזמורת ירושלים היו בתיאטרון ירושלים (לפני שבנו את הנרי קראון). באולם ימקא היו רק קונצרטים קאמריים. אגב, המושבים בימקא הם עדיין כמו אלה שהיו פעם בבתי קולנוע? (קשים כאלה עם כיסוי עור)
 

Martinu

New member
ימקא

אולם ימקא שופץ יפה מאד. יש בו מיזוג - שיפור ניכר לעומת ימים עברו, בהם החלונות היו פתוחים והרעש מבחוץ נכנס.. זכור לי קונצרט נפלא עם מירה זכאי (לצעירים - כנראה הזמרת הגדולה ביותר שיצאה אי פעם מכאן). היא שרה (כמדומני...) את השירים הרציניים של בראהמס, ופתאום התחילו מבחוץ קומפרסורים להרוס את תחנת הדלק שליד מלון קינג דיוויד.. היום יש מיזוג, יש כיסאות חדשים (או משומשים), אבל הרבה יותר טובים מהקודמים. ויש שם, כאמור, הפסטיבל למוסיקה קאמרית שקורה פעם בשנה בספטמבר. האוירה מקסימה, והפסטיבל חגיגה. לפני שנה וחצי היו שלושה קונצרטים של דואטים עם לאנג-לאנג ובארנבוים. לפני שנתיים ניגנו בארנבוים והרביעיה הירושלמית את חמישיית הפסנתר של דבוז'אק. והשנה הירושלמים נתנו את 2 ו-8 של שוסטקוביץ' (ואו!!) ואמנים פנטסטיים כמו רנו קאפוסון ואחיו, ניקולאי זניידר, ברונפמן וואדים רפין, מייסקי ועוד אין-ספור. אבל אני לא אפרסם - כדי שישארו לי הכרטיסים הטובים ביותר גם השנה.
 

holst

New member
אני טיפה מסתייג

אמנם האוירה בימק"א באמת נחמדה מאוד. העיצוב שלו מזכיר אולמות עתיקים באירופה, והוא באופן כללי מאוד אסתטי (למרות שנברשת העצומה והמפחידה שתלויה לחלק מהקהל מעל לראש), אבל האוסטיקה שם היא לא תמיד טובה במיוחד. בחלקים מסוימים של האולם לא נעים לשבת ולהקשיב. לפעמים יש צורך לשים מין חוצצים על הבמה. היו לי כמה הזדמנויות לשמוע את הקאמרטה בימק"א ובהנרי קראון בזמנים חופפים, ואין ספק שבהנרי קראון התנאים היו הרבה יותר מספקים... בקשר לפסטיבל, לפני שנתיים ניגנו את הדבוז'אק בהרכב אחר, לא זה שציינת... הצל'ן והויולן של הרביעיה הירושלמית, מרים פריד בכינור ראשון, עוד מישהו בכינור שני, ופסנתרן צעיר ומאוד מוכשר, גלעד משהו, אני לא זוכר לצערי...
 

Martinu

New member
ימקא

לפני שנתיים אכן ניגנה מרים פריד, עם בנה, הפסנתרן המעולה יונתן ביס. (שניהם נתנו לפני כמה חודשים את כל הסונטות של בטהובן בי-ם ובת"א). לגבי ימקא - יכול להיות שיש מקומות בהם השמיעה פחות טובה. מהמקומות בהם אני לרוב יושב (שורה 5-7 בגוש המרכזי) שומעים טוב. אבל הרי ברוב האולמות שומעים טוב באמצע קרוב.. האקוסטיקה של הנרי קראון - אני כבר לא ירושלמי שנים די רבות (מהגר עבודה...), ואני לא הולך לשם כ"כ הרבה. אבל בפעמים שאני הולך עדיין האקוסטיקה שם יותר מדי מהדהדת, וזה מפריע. ועדיין, העיקר היא המוסיקה... גם האיכות, ואפילו גם הכמות.
 
למעלה