הילד מתנהג יפה או מתנהג לפי נורמות

הילד מתנהג יפה או מתנהג לפי נורמות

הבית - איך אתם מגדירים? מכיוון שהגדולה עם בעיות התנהגות שנובעות מהפרעות הקוש"ר אנחנו, בהמלצת הפסיכולוגית ובהדרכתה, עושים כל שבוע טבלת התנהגות. אבל - היא אמרה לא להתייחס אלז זה כאילו היא מתנהגת יפה או לא יפה אלא שהיא עומדת או לא בנורמות ההתנהגות בבית, או בחוקי הבית. אהבתי את הרעיון. מה דעתכם?
 

תּמר

New member
רעיון יפה

מכיוון ש"טוב" או "יפה" אלו הגדרות מוחלטות של טוב ורע, ובחיים זה בעצם לא כך. מה שטוב ונכון אצלך - רע אצל אחרים. מלבד זאת, זה עלול לגרום להדבקת תוית - מי שלא הולךלפי נורמות הבית עלול להחשב ילד רע, ובעיני זה לא טוב, ועלול גם לגרום לנבואה שמגשימה את עצמה (הילד ירגיש צורך למלא את הציפיות מה"ילד הרע")
 

פלגיה

New member
לי זה נראה סתם עניין טרמינולוגי

מה שחשוב זה להגדיר באופן מדוייק מה רוצים ממנה. כי להגיד "תתנהג יפה" או "אל תשתולל" אלה מילים מעורפלות שהילד לא יודע אם הוא עומד בהן או לא. חשוב להגדיר בצורה מדוייקת מה מצפים ממנו לעשות או לא לעשות. נשמח לקבל עדכונים לגבי השימוש בטבלה.
 

לורליי43

New member
הגדרת בדיוק את מה שהפריע לי

מה זה להתנהג לפי נורמות? מה, הילד יושב עם ספר החוקים של הבית?
 
הטבלה עובדת מידי פעם - הסבר:

בהתחלה עבד טוב, אחרי כן היתה תקופה שרוב הטבלה לא היתה מסומנת (סימון זו הצלחה). אז לאחר אחת הפגישות שלהן, היא הבטיחה לה שיהיה שיפור ואז באמת היה שיפור. כלומר - היא יכולה, לפעמים זו שאלה של רצון. מצד שני אני לא מפגינה קשיחות, מותר גם לפעמים לא להיות הכי הכי ובכל זאת ניתן לקבל סימן לטובה (ואח"כ הפסיכ' המליצה על זה). לגבי נורמות - היא מקבלת כל הזמן הסברים מה כן ומה לא. היא יודעת מה מצפים ממנה ומה לא מקובל עלינו. יש המון המון שבחים, פרסים קטנים אחרי יוזמות מקסימות שלה, כל טבלה שכולה מסומנת יש פרס קטן גם. כישנה התנהגות שלילית או לא תקינה היא מקבלת על זה הסבר, לפעמים אחרי מעשה ולא תוך כדי. היום דיברתי איתה על זה שהפסיכ' מצליחה להשיג ממנה יותר. מקווה שזה יעזור.
 
אורנה, הזכרת לי שלפני שנתיים בערך

היה תלוי לנו על המקרר לוח לפני ימות השבוע, וכל פעם שנועה היתה מקסימה, מהממת מדהימה, היא קיבלה ממני חייכן, ואילו מתיח שהיא לא הקשיבה, או סתם הרגיזה אותי/התחצפה וכו', היא קיבלה פרצוף עצוב, חייבת לציין שרוב הלוח היה עם חייכנים. נשמע נחמד מה שעשית.
 
ואני רוצה להרחיב

מה קורה כשילד מתנהגלפי הנורמות המקובלות בבית (ובכל בית מצפים להתנהגות אחרת ) ואז מגיעים למקום אחר וההתנהגות שלו לא מתאימה לנורמות הנהוגות במקום? למשל- יש לנו זוג חברים שמאפשרים לילדים שלהם לאכול בכל מקום בבית. העיקר שיאכלו. מבחינתם זה בסדר ומקובל וגם הם עצמם אוכלים בכל מקום. אצלי אין הדברים כך. אצלינו אוכלים בפינת האוכל. וכשהם מגיעים אלינו והבנות משחקות יחד ואני שואלת אם מישהי מהן רוצה פרי/כיבוד לולי יודעת שאם כן, אז היא באה לפינת האוכל וחברתה אמרה- כן, תביאי לנו לכאן בבקשה. או שהם מאפשרים לילדים שלהם לשחק בכל מקום בבית. אז הבן שלהם לקח מכוניות והתחיל להסיע אותם על השולחן בסלון. אצלי זה לא מקובל. אני משתדלת להשגיח על הילדים שלי וליבדוק עם קודי ההתנהגות שלנו בבית מתאימים למקום שבו אנו נימצאים.
 
אני מסבירה לה מה מותר ואסור במקומות

אחרים. בכל מקום (למעט אמא שלי ואחותי) היא מתנהגת "יפה" היא לא עושה את השטויות שלה. בסה"כ אני מחנכת אותה בכל מקום, אבל טבלא טין במקומות אחרים, אבל תגמול או מניעת דברים יש.
 
עכשיו אני גם יכולה קצת להרחיב

אנחנו לא מבקשים ממנה דברים שלא מקובלים בכל מקום, הדברים שהוכנסו לטבלה אלו דברים בסיסיים: לא מרביצים לאף אחד (זה דבר שדורשים בכל מקום), כשצריך ללכת להסתדר לקראת שינה אז צריך לעשות את זה בזמן ולא להתחיל לעשות בעיות - לרוץ בכל הבית, לצעוק, להרים יד (זה דבר שדורשים בכל מקום וקשור רק לקשר בין הילד להורים), כשאוכלים עושים את זה בצורה מכובדת, בזמן סביר, לא צועקים, משתוללים, משחקים (זה דבר שדורשים בכל מקום ולא קשור בכלל למקומות אחרים). בכלל - אנחנו נמצאים איתה בכל מקום, היא לא הולכת לחברים או משפחה לבד. כשיגיע היום שהיא תתחיל ללכת לבד אני מאמינה שהיא תנהג כפי שהמקום נוהג כל זמן שזה לא מתנגש עם האישיות שלה ומה שהיא למדה בבית.
 
הבעיה היא שחלק מהדברים שאת

מציינת הם לא מדידים, הם קשורים לתחושה שלך: "זמן סביר", "לעשות את זה בזמן". לדעתי זה מבלבל את הילדה כי היא תלויה בך לגבי התחושה אם היא בסדר או לא, זה לא מקדם אותה בתחושה העצמאית הזו. ילדים צריכים דברים הרבה יותר ברורים ומוחלטים שניתן למדוד אותם.
 
הזמנים מאוד ברורים אצלנו

בטבלה כתובות השעות והזמנים המדוייקים לכל פעילות, לא פירטתי כאן. בנוסף, למשל ציחצוח שיניים, אני אומרת לה, אם זה מתחיל להמשך סתם, לסיים תוך 3 דקות או 5, לפי מה שקורה בשטח ואז זה מאוד ברור מה מצפים ממנה.
 
למעלה