היתוך גרעיני ודקדוקי עניות

Eitan2008

New member
היתוך גרעיני ודקדוקי עניות

קראתי לאחרונה על היתוך גרעיני בוויקיפדיה העברית והאנגלית ושמתי לב למשהו מוזר: בערך העברי של "היתוך גרעיני" יש תמונה שכביכול לא קשורה לנושא: בערך מוסבר בעיקר על תהליך ההיתוך הגרעיני שמתרחש בשמש (מה שנקרא proton-proton-chain) והתמונה לעומת זאת היא של היתוך של דאוטריום וטריטיום. כשקראתי את הערך האנגלי הבנתי שהמקור לתמונה הוא בכך שהיתוך דאוטריום-טריוטיום הוא גם מאוד "נפוץ" וגם התהליך העיקרי המשמש בפצצות מימן (אם הבנתי נכון מהערך האנגלי). אבל מה הקשר בין התמונה לבין מה שכתוב בערך העברי ? יכול להיות שהם התבלהלו והתכוונו לשים את התמונה הזאת ? ושאלה למי שיודע: מה התרגום והפירוש של הביטוי cross section בהקשר של אנרגיה גרעינית ?
 

מרחף1

New member
Cross Section

הוא חתך הפעולה לתהליך. הוא מתאר (בגדול) את ההסתברות שתהליך המותאר יקרה (אתה יכול לחשוב על זה כעל ה"שטח האפקטיבי" שמציג גרעין המטרה לגרעין הפוגע כדי שיתרחש תהליך ההיתוך).
 

Eitan2008

New member
ןעבור היתוך דאוטריום-טריטיום ערך זה הוא

הגבוה ביותר מבין כל ההיתוכים האפשריים ?
 

מרחף1

New member
לא זוכר בע"פ

צריך לבדוק, זה גם תלוי באנרגיה בה מתרחש התהליך
 

שזלונג

New member
תהליך של היתוך פרוטונים מחייבס אנרגיה התחלתית

גדולה יחסית לדאוטריום- טריטריום. בפצצת מימן, "מפגיזים" גרעיני מימן (פרוטונים) בנויטרונים, מה ש"חוסך בהוצאות" של האנרגיה הדרושה להתחלת ההיתוך. כדי להתחיל את ההיתוך, משתמשים בפצצה גרעינית (של ביקוע) קטנה.
 

Eitan2008

New member
ועוד שאלה בנוגע לשמש שלנו:

1) למה הילת השמש היא בטמפ' של 5 מיליון מעלות בעוד שפני השטח הם ב-5000 מעלות ? 2)לפי התהליך הקורא בשמש (proton-proton-chain) נפלטת קרינת גמא בלבד (וניוטרונים). אז איך זה שבכל זאת השמש פולטת קרינה בטווח ערכים רחב (כל האור הנראה וכו') וברמות אנרגיה נמוכות הרבה יותר מקרינת גמא?
 
למעלה