הכל ידוע מראש?

roniia

New member
ברוכה הבאה ../images/Emo24.gif מה את אומרת על הקליפ ?

ראיתי חלק מהקליפ. מה דיבר אליך - מה היה בסרט שנגע בך ? זה כל כך אישי. התרגשות, תובנות יכולות להתעורר במצבים שונים, מגירויים שונים...
 

דפנוש64

New member
תשובה

זה פשוט נתן לי תחושה של הכל ידוע מראש ולא באמת יש לי שליטה בחיים שלי....
 
כבר גדולי הוגי הדעות

התווכחו על הסוגיה של "הכל צפוי והרשות נתונה". כמה מזה 'הכל צפוי' וכמה 'רשות נתונה'? קטונתי מלהיכנס למשפחה של ענקי אינטלקט אלה. אבל. דבר אחד מאוד ברור. כל מה שנעשה היום ברצון חופשי (הרשות נתונה) מהווה את הדטרמיניזם (הכל צפוי) של מחר. כל הרצון החופשי (הכל צפוי) של היום נקבע על ידי הדטרמיניזם (הרשות נתונה) של אתמול. אדם מגיע לשדה התעופה והוא יכול לבחור לאיזה מקום בעולם הוא רוצה לטוס. להוואי, לאפגניסטן, לישראל..... יש לא כל הבחירה (רשות נתונה). ברגע שעלה על המטוס זהו כבר ההיבט של 'הכל צפוי'. במלים אחרות היום (וכמובן שזה יכול להיות אתמול, לפני שנה, לפני 10 שנים או לפני 579 שנה) ברצון חופשי לחלוטין, אנחנו קובעים את הצורה בה ייראה המחר שלנו. אתמול קבענו איך נראה היום. הדבר אותו אנחנו יכולים לעשות כדי שהיום ומחר ומחרתיים וכל החיים שלנו ייראו טוב, הוא להיות יותר מתואמים לכל חוקי הטבע. לא על ידי הבנה אלא על ידי סילוק מתחים ממערכת העצבים ומהתודעה שלנו.
 

roniia

New member
יש לנו המון בחירה בחיים שלנו !

אולי לא לשיטה אבל בחירה כןץ יש לנו המון מה לעשות. בכל שלב ושלב , בכל אירוע הכי קטן אנחנו בוחרים איך להגיב, איך להרגיש, איך להתנהג. כל פעם כאשר את עושה או לא עושה, את בוחרת. החיים לא צפויים ואי אפשר לשלוט במה שיקרה, אבל על כל השאר ? יש לנו בחירה .
 
הבחירה זו רק אשלייה

ע"פ הקבלה האדם נולד עם מפת החיים שלו והבחירה שלנו היא רק אשלייה.
 

ש מ ש א

New member
החיים הם אשליה

ועד כמה שהבנתי הפעוטה מגעת, נתונה בידינו הרשות לבחור באיזו אשליה נרצה להאמין, או באיזו דרך נרצה ללכת. מה ש"רשום במפת החיים" וצריך לקרות לנו - יקרה ממילא, כך או אחרת. למשל: אנחנו בוחרים אם לחיות בשמחה או בעצב, להאמין או לכפור, להיטיב או להרע. זה תלוי ברצון ובהשתדלות שלנו.
 
האם מה שכתבת

לא מתנגש קצת עם "הכל צפוי והרשות נתונה"? (מסכת אבות, בפרק ג', משנה ט"ו)
 
דווקא מטרת ה"מפת חיים" היא לאפר את הבחירה

ומכאן הפסוק" הכל צפוי וניתן לשינוי" אם לא היה צפוי לא היה ניתן לשינוי כיוון שאין אנו יכולים לשנות מה שאנו לא יודעים על קיומו.
 
הכל צפוי והרשות נתונה

בעולם של פרטים הרשות נתונה לכל פרט ופרט כיצד להתייחס אל העולם בעולם של אי-שניות הכל צפוי ולו מכיוון שאין מי שהרשות יכולה להינתן לו. אין סתירה כיוון שכל אחד מאלו שייך למימד התבוננות אחר. אדם לא יכול היה להתקיים פשוטו כמשמעו אילו היה מאמין באמונה שלימה ומליאה שאין לו רצון חופשי. רעיון הרצון החופשי הוא שמניע אותנו קדימה, הוא מעבר למחשבה כתוכן מנטאלי, הוא חלק אינטגרלי מהקוגניציה שלנו כיצורים בעלי מודעות עצמית. החלק היפה בזה הוא שמנגנון הרצון החופשי מאפשר לנו גם להכיר בכך שזה לא בהכרח האמת שיש לנו רצון חופשי אל אף שהוא חלק בילתי נפרד מהאופן שבה אנו חווים את קיומינו. ההכרה בכך שאין אפשרות לדעת האם הרצון החופשי הוא אמת או אשליה וכל אחד מאלו אפשרי באותה מידה, מאפשרת לכל מתח הנובע מפער בין רצונינו למה שקורה בפועל להתפוגג במהרה ולאפשר לנו להמשיך במסע החיים מתוך הרמוניה עם כוליות הקיום ולא "להתקע" בפער הזה מתוך מחשבה שרצונינו החופשי אמיתי יותר ממה שקורה.
 
למעלה