המדיטציה של

המדיטציה של

הבודהיסטווה אוולוקיטשווארה במסורות המהאיאנה (המרכבה-הגדולה) של הבודהא-דהארמה הבודהיסטווה אוולוקיטשווארה מגלם את החמלה המוחלטת ללא תנאים. פירוש שמו לעברית (בקירוב) יהיה משהו כמו "זה שמתבונן בצלילי העולם"או "האדון השומע את בכיות העולם", ופרק 25 בסוטרת הלוטוס מוסר לנו שכל אדם הנמצא בצרה שיקרא בשמו או ישנן את המנטרה שלו יינצל מיד. מהו או מיהו הבודהיסטווה? הבודהיסטווה היא/הוא ישות מוארת אשר דוחה את כניסתה אל הנירוונה (השחרור המוחלט) כדי לחזור לעולם שוב ושוב כדי לעזור ולסייע לכל הישויות החיות בדרך אל השחרור. ישנם אינספור בודהיסטוות ברחבי היקום, אולם כמה מהם מזוהים במיוחד עם המין-האנושי, וכל אחד מהם מגלם תכונה מסוימת של התודעה המוארת (אוולוקיטשווארה את החמלה, מנג'ושרי את החכמה וכד'). הסוראנגמה סוטרה מספרת לנו שהבודהא מכנס 25 בודהיסטוות ומבקש מכל אחד מהם לתאר את המדיטציה שבאמצעותה הוא הגיע להארה. וכאן לפני שאמשיך, אסביר בכמה מילים מהי מדיטציה. מדיטציה היא מילה לטינית שמשמעותה המילולית היא "הירהורים", והיא אומצה ע''י המערביים הראשונים שחקרו את תורות המזרח כדי לתאר את המגוון הרחב מאוד של טכניקות מנטליות שעוסקות בפיתוח אספקטים שונים של התודעה/ההכרה האנושית, ובהקשר לתורתו של הבודהא מגוון טכניקות אלה עוסקות בפיתוח התודעה/ההכרה האנושית עד למה שאנו קוראים לו-- "הארה/התעוררות", "בודהיות" ו"שחרור/נירוונה", כש"בודהיות" נחשבת כמיצוי והגשמה מלאה ומושלמת שלנו כישויות-חיות. על פי הבודהא-דהארמה אדם חייב לעבוד על עצמו כדי שיוכל לפתח את תודעתו/הכרתו, וההארה/התעוררות, בודהיות ושחרור/נירוונה אינם מושגים באמצעות אמונה, אלא ע''י יישום פעולות מעשיות, שהן הן המדיטציות השונות אותן לימד הבודהא. ועכשיו אנו חוזרים אל האסיפה הגדולה של הבודהא עם 25 הבודהיסטוות: לאחר שכל אחד מהבודהיסטוות סיים את התיאור של שיטת המדיטציה שהביאה אותו אל ההארה, הבודהא ביקש ממי שהיה ראש האסיפה, הבודהיסטווה מנג'ושרי, לחוות את דעתו ולהצביע על שיטת המדיטציה הטובה ביותר לבני-האדם, ומנג'ושרי אומר ששיטת המדיטציה של הבודהיסטווה אוולוקיטשווארה היא הטובה ביותר לבני האדם. הנה התיאור של שיטת המדיטציה של אוולוקיטשווארה בודהיסטווה כפי שנמסרה לנו בסוראנגמה-סוטרה: "…ומיד לאחר מכן קם אוולוקיטשווארה בודהיסטווה ממקום מושבו, השתחווה לרגליו של הבודהא והכריז: 'זוכר אני, שלפני תקופות-זמן ארוכות ללא-שיעור אשר מספרם רב כשל גרגרי החול שעל שפת הגאנגס, בודהא בשם אוולוקישווארה הופיע בעולם. בשהייתי עמו, עוררתי את תודעת-ההארה וכשנכנסתי לסמאדהי (השתקעות מדיטטיבית של התודעה בעצמה), קיבלתי ממנו את הוראות המדיטציה על איבר השמיעה. תחילה כיוונתי (את המודעות) אל תודעת-השמיעה, ואיפשרתי לצלילים (המגיעים אל האוזן) לזרום עד שהם שככו ונעלמו. כיוון שהצלילים והאובייקטים שיוצרים אותם אינם נשמעים עוד, התודעה נשארה בהירה, תנועה וחוסר-תנועה אינן מופיעות שוב. ההשתקעות המדיטטיבית (של התודעה) מעמיקה בהדרגה, וההבדל בין תודעת-השמיעה לאובייקטים שיוצרים את הצלילים נעלם. למרות שתודעת השמיעה אינה עוד, ההשתקעות המדיטטיבית ממשיכה להעמיק. לאחר מכן, המודעות והאובייקטים אותם היא תופשת הופכים לריקים. המודעות הריקה מתרחבת ללא גבול; לאחר מכן הריקות ואלה שהפכו ריקים (האובייקטים הנתפשים ע''י המודעות) נעלמים. כיוון שהיווצרות והעלמות שוככות, מופיעה השלווה. ופתאום, מעבר לארצי ולשמימי הופיע זוהר ללא גבול שנוגה בכל עשרת-הכיוונים.' "
 
למעלה