המוזה של אדי - סיפור חדש

המוזה של אדי - סיפור חדש

יום שישי, עשר וארבעים בלילה. אם הייתי רוצה להספיק להגיע לביתו של אדי בתל-אביב היה עליי לצאת בערך עכשיו, אך הגורל קבע שמתוך שלושתנו, אני אהיה זה שיישאר בבית ויטפל בעניינים אם משהו ישתבש. מה בדיוק יכול להשתבש, זאת איננו יודעים. יכול להיות שבסופו של דבר לא יקרה כלום, ויכול גם להיות שהחששות הגרועים ביותר יתממשו. בשני המקרים האלה, פירוש הדבר יהיה שעשינו את הדבר הטיפשי ביותר שנעשה מזה זמן רב מאד. אני, למרות הכול, בטוח שמדובר בסך הכול בטעות, בפיקציה מתמטית. כלומר, הייתי בטוח בזה קודם, אחרי הצהריים, כשנפרדנו. הצעתי להם לקיים הגרלה נוספת, בה ייקבע מי יהיה האומלל מביניהם שיצטרך להתקשר אליי בחצות ולהודות שההשערות שלהם אכן היו מגוחכות ושאני צדקתי כל הזמן. אבל עכשיו, כשאני מסתובב לבדי בבית הדומם וגשם כבד מכה על החלונות, אינני יכול לעצור את המחשבות. האפשרות שהעלה מיכאל, מופרכת כל-כך לאור יום ובחברותא, נראית עכשיו ריאלית ללא-נשוא. תשוקה עזה מתעוררת בי פתאום: לצאת מייד, לנסוע כמטורף על הכביש הרטוב, לעצור אותם לפני שהם מתחילים, לפני שאאבד את שני חבריי הטובים ביותר - - אך לא, אלו הן שטויות. אני אנשום עמוק ואירגע. שום דבר לא יקרה. אני פשוט אשב כאן, ואמתין, ואמשיך לכתוב כדי להעביר את הזמן. מוטב שאפרט את השתלשלות העניינים עכשיו, לפני שתוצאות הניסוי – תהיינה אשר תהיינה – תשבשנה את זיכרונותיי ותצבענה אותם בצבעי ההצלחה או הכישלון. אני רק מקווה שאספיק, משום שיש כל-כך הרבה לספר וכל-כך מעט זמן. ובכן, לאדי יש אוסף מדהים של דיסקים. אולי זה לא המקום הנכון להתחיל בסיפור, אך ככל שאני חושב על כך יותר, אני הולך ומשתכנע שאין בכלל מקום נכון. הקשרים ביני, בין אדי ובין מיכאל – כמו גם הקשרים שבין אדי למוזיקה – מתחילים רחוק בעברנו, כשעוד היינו ילדים, ונשזרים זה בזה כמו פוגה מסובכת. אינני יכול לפרט את כולם, בוודאי שלא כעת; ובלעדיהם ייראה אולי הסיפור תלוש במקצת למי שאינו מכיר אותנו. מצד שני, יש כאן יתרון מסוים: אם אין שום מקום נכון להתחיל בו את הסיפור, אזי כל מקום בו אתחיל יהיה טוב בדיוק באותה המידה. ובכן, לאדי יש אוסף מדהים של דיסקים, וכשאני אומר מדהים אני מתכוון למשהו שלא היה מבייש אפילו חנות גדולה. יש לו גם ציוד הקלטה משוכלל והוא מפיק דיסקים מתקליטי 45 ו-87 סל"ד ישנים ונדירים. חוץ מזה הוא מנגן בפסנתר ובגיטרה. כלומר, הוא עשה את כל זה עד לפני כמה חודשים, כשהתחיל לעבוד על המוזה. אבל לא אקדים את המאוחר. בניגוד להרבה צעירים אחרים המתיימרים לחיות את המוזיקה, אדי לא חיפש את התהילה ולא את הביטוי העצמי הרדוד. הוא באמת רצה לדעת ולהבין. משום כך לא התפלאנו כשהלך לאוניברסיטה והוציא תואר ראשון במוזיקה. לאחר מכן המשיך ישירות ללימודי אתנומוזיקולוגיה – תחום העוסק, כפי שהסביר לנו פעם בשיא הקיצור, בהשפעה של החברה על המוזיקה ולהיפך. הבעיות התחילו כשאדי נדרש למצוא נושא לתזה. הוא סירב לקבל את ההצעות של המנחה שלו בטענה שהן שגרתיות ומשעממות מדי, ובמשך ימים הסתובב חסר מנוח, מאמץ את מוחו ומטריח גם אותנו. באותה תקופה, יש לציין, גרנו כולנו במעונות והיה קשה מאד להיפטר ממנו. יום אחד ישבתי אצל מיכאל ואדי נכנס לחדר, חיוך רחב וצופן-סוד מרוח על שפתיו. הוא משך את מיכאל מבין הקלסרים שעל שולחן העבודה והושיב את שנינו על הספה. "חסר לך שזה לא רציני," רטן מיכאל "יש לי מבחן מחר בתקשורת נתונים". "זה רציני," הבטיח אדי. הוא שלף דיסק מתיקו והפעיל את המערכת. "מזהים?" שאל. "לא," ענינו. "כמו מה זה נשמע לכם?" "משהו משנות השמונים," אמרתי. "איך אתה יודע?" "לא יודע. זה פשוט נשמע כמו שנות השמונים. אתה זה שמבין בדברים האלה." "תחילת שנות השמונים, לא?" שאל מיכאל "בתקופה שכולם שיחקו עם הסינתיסייזרים". "בדיוק" אמר אדי. "מה לדעתכם היו חושבים על המוזיקה הזאת, נניח, חמישים שנה לפני שנכתבה?" "שזה רעש, מן הסתם" ענה מיכאל. חיוכו של אדי התרחב עוד יותר. "מצאת נושא לתזה, נכון?" שאלתי אותו. [המשכים יבואו בהתאם לפידבק ולביקוש
]
 

אסתר 1984

New member
קודם כל,

ההתחלה ממש מסקרנת, וחסר לך שלא תשים גם המשכים. בהחלט כתוב טוב. למען האמת, אני די מתקשה למצוא על מה להעיר
. הדבר היחיד שקצת הפריע לי הוא הפסקה: "ובכן, לאדי יש אוסף מדהים של דיסקים. אולי זה לא המקום הנכון להתחיל בסיפור, אך ככל שאני חושב על כך יותר, אני הולך ומשתכנע שאין בכלל מקום נכון. הקשרים ביני, בין אדי ובין מיכאל – כמו גם הקשרים שבין אדי למוזיקה – מתחילים רחוק בעברנו, כשעוד היינו ילדים, ונשזרים זה בזה כמו פוגה מסובכת. אינני יכול לפרט את כולם, בוודאי שלא כעת; ובלעדיהם ייראה אולי הסיפור תלוש במקצת למי שאינו מכיר אותנו. מצד שני, יש כאן יתרון מסוים: אם אין שום מקום נכון להתחיל בו את הסיפור, אזי כל מקום בו אתחיל יהיה טוב בדיוק באותה המידה. ובכן, לאדי יש אוסף מדהים של דיסקים, וכשאני אומר מדהים אני מתכוון למשהו שלא היה מבייש אפילו חנות גדולה. יש לו גם ציוד הקלטה משוכלל והוא מפיק דיסקים מתקליטי 45 ו-87 סל"ד ישנים ונדירים. חוץ מזה הוא מנגן בפסנתר ובגיטרה. כלומר, הוא עשה את כל זה עד לפני כמה חודשים, כשהתחיל לעבוד על המוזה. אבל לא אקדים את המאוחר." למה היא הפריעה לי? כי לא ממש מעניין אותי, כקוראת, לשמוע על ההגיגים של הכותב בזמן הכתיבה כשהוא מתלבט מאיפה להתחיל. התחלת פה? יופי. בהמשך אני אבין למה. לא רותה את כל ההסברים עכשיו, כשאני אפילו לא יודעת על מה בדיוק הסיפור. מותר להשתמש בזה אם זה משרת באיזה שהוא אופן את העלילה, אבל כאן אני לא רואה איך זה משרת אותה. מחכה להמשך...
 
קודם כל - תודה.

יש עוד הרבה המשכים - מדובר על עשרה עמודים וחצי. רציתי לוודא שמישהו רוצה בכלל לקרוא לפני שאני מעמיס על השרת של "תפוז"... ולגבי ההערה שלך: נכון, יש בזה משהו. כשכתבתי את זה, זה נראה לי מתאים מבחינת האווירה הכללית של הסיפור ומצב-הרוח של הכותב (שבסיפור, לא שלי כמובן), אבל יכול מאד להיות ש"לקורא התמים" זה נראה משונה. אחשוב על דרך לשפר את זה. בינתיים אפרסם את ההמשכים כמות שהם.
 
המוזה של אדי - חלק 2

אדי הנהן והתיישב, ומייד קם שוב. ההתרגשות גברה עליו. "איך אני אסביר לכם," פתח "המוזיקה הפופולארית משתנה עם הזמן... אני מדבר על המיינסטרים, כן? יש התפתחויות ש... התפתחויות שלא היו מתקבלות עשר, חמש, אפילו שנתיים לפני כן... המאזינים עצמם משתנים... הטעם שלהם משתנה בעקבות המוזיקה, והמוזיקה מקבלת מאפיינים חדשים – לכן אפשר לזהות תקופות מוזיקליות, אתם מבינים? ובכל תקופה נקבעת – לא, כל תקופה קובעת, זורעת את הזרעים של מה שיתקבל בתקופה שאחריה..." הוא המשיך כך עוד כמה דקות, צועד הלוך-ושוב בחדר ומנופף בידיו כנואם-כיכרות משופשף, ולאט לאט התברר לנו על מה הוא מדבר. אדי יצא מנקודת הנחה שבכל עת מיוצרים מינים שונים ומשונים של מוזיקה, אך מתוכם רק מעטים זוכים להפוך לפופולאריים ולהיהפך למאפיינים של תקופה, ושהסיבה לכך אינה (או לפחות אינה רק) הכישורים של האמרגנים אלא גם ובעיקר טעם הקהל; וטעם זה משתנה כל הזמן. הסיבה לשינויים בו היא המוזיקה עצמה. כלומר, יש כאן מעגל קסמים של מוזיקה וטעם קהל, המשפיעים וקובעים זה את זה הדדית ובצורה רציפה. "ומכיוון שיש לנו את כל הצד של המוזיקה בהישג יד, מסודר כרונולוגית," אמר אדי, שהספיק להירגע קצת ולתפוס את נשימתו "אני מאמין שעל ידי ניתוח קפדני שלה ושל השינויים בה לאורך השנים אני אוכל ליצור תמונה של הגורם המסתורי הזה שנקרא 'טעם המאזינים', ושל האינטראקציה ביניהם. אתם מבינים? אני אוכל לדעת היום איך תישמע המוזיקה של העשור הבא!" שתקנו במשך כמה שניות, מהרהרים בדברים שאמר. אדי התיישב בינינו ומתח את ידיו לרוחב על משענת הספה, מטה את ראשו לאחור. "אלוהים אדירים," אמרתי בשקט "אתה יודע כמה ישלמו לך בשביל מידע כזה?" מיכאל, הסתבר, חשב בכיוון אחר לגמרי. "הניתוחים האלה יהיו בהכרח מורכבים במידה שטנית," אמר. "איך לעזאזל אתה חושב לעשות אותם?" "כאן," ענה אדי, חייך שוב והניח את ידו על כתפו של מיכאל "אצטרך את עזרתך". מיכאל מיאן בהתחלה, כיוון שזו הייתה תקופת המבחנים; אך מיכאל הוא מאותם טיפוסים שאינם יכולים לסבול חידה בלתי פתורה, או אתגר שנשאר תלוי באוויר, בלי שינסו לפחות את כוחם. גרוע מכך, הרעיון של אדי היה בדיוק מסוג הדברים שמיכאל אהב יותר מכל: אתגרים חישוביים מסובכים. לא עבר זמן רב והשניים החלו מסתגרים ביחד לפרקי-זמן הולכים ומתארכים, מעלים ופוסלים רעיונות, מתווכחים עד השעות הקטנות של הלילה ומבזבזים כמויות אדירות של נייר וכלי כתיבה. אני מודה שחשתי זנוח מעט באותו זמן, ובמחשבה לאחור, ייתכן שזה היה מקור הציניות שלי בהמשך לגבי הפרויקט כולו. למרבה המזל ידעתי כבר אז לבשל, והשניים האלה לא היו מסוגלים להכין חביתה נורמאלית גם אם חייהם היו תלויים בכך. על כן היו מגיעים אליי מדי פעם, אדומי עיניים ומורעבים, ותוך כדי זלילה מספרים לי בקול צרוד על התקדמותם. המשימה הראשונה שעמדה בפניהם הייתה לכתוב תוכנה שתהיה מסוגלת לאפיין מוזיקה. אינני איש מחשבים ולא מוזיקאי, אך מדבריהם הבנתי שמדובר במכשול משמעותי. לאדי היו תוכנות שבעזרתן (ובעזרת ההכשרה שלו) היה מסוגל לקחת קטע כלשהו ולפרק אותו למרכיביו המוזיקאליים – הרמוניות, מקצבים, סולמות וכל הדברים האלה, אבל הפרויקט שלו דרש ניתוח של עשרות אלפי שירים ולא הייתה שום אפשרות לעשות זאת ידנית. מיכאל, שהזניח בינתיים את רוב לימודיו, הצליח איכשהו לעשות זאת. הם קראו לתוכנה הזאת "פרופסור שטיין", על שם מרצה שאדי העריך מאד. בערך חודש וחצי אחרי ההרצאה ההיא של אדי הזמין אותי מיכאל לראות את פרופסור שטיין בפעולה. לבקשתו הבאתי איתי דיסק של הדייר-סטרייטס שבחרתי מהאוסף הפרטי הצנוע שלי. הכנסתי את הדיסק למחשב, בחרתי רצועה ותוך כמה שניות הפיקה התוכנה שורה של מספרים. מיכאל ואדי הסתכלו עליי כמו כלב שהצליח בפעם הראשונה בחייו להביא את המקל. "זה הכול?" שאלתי. "מה זאת אומרת 'זה הכל'?!" התפרץ אדי "אלה הפרמטרים המדויקים של המוזיקה שלך!" הוא צדק, כמובן. הבורות שלי לא הייתה תירוץ לזלזול. אבל במקום להודות בזה, התרגזתי עליו בחזרה. "תגיד לי," אמרתי "קיבלת בכלל אישור לנושא הזה?!" אדי פתח פיו לענות, ואז השתתק. קלעתי בול. הוא נסחף עד כדי כך ששכח בשביל מה הוא עושה את כל זה. "הם יהיו חייבים לאשר את זה," אמר לבסוף, ולא נשמע בטוח כלל וכלל.
 
המוזה של אדי - חלק 3

התקרית נשכחה במהרה, והחלטתי לנסות ולהיות מעורב יותר בפרויקט. בימים הבאים עסקנו כולנו בחיבור המכשירים של אדי למחשב ובהחלפת דיסקים. השמענו לפרופסור שטיין כל מה שרק יכולנו למצוא, והפרמטרים נאגרו בתוך מסד נתונים מיוחד. מדי פעם היינו נוסעים לביתו של אדי, מחזירים ארגזים מלאים דיסקים ומביאים אחרים. מהאינטרנט הורדנו טבלאות מצעדים ונתוני מכירות והשמעה, ובעזרתם הסברנו לפרופסור איזו מוזיקה נחשבה יותר בתקופתה ואיזו פחות. בסופו של דבר ערך המחשב כמה חישובים סטטיסטיים נוספים שמטרתם הייתה לזקק, כביכול, את התמצית של השירים והמנגינות מתקופות וז'אנרים מוגדרים. החלק השני היה קשה הרבה יותר. מה שנדרש עכשיו היה למצוא איכשהו את אוסף הכללים שגורמים לסוג אחד של מוזיקה להפוך לסוג אחר, או במילים אחרות – טעם הקהל. את הכללים האלה יצטרך מיכאל להזין לתוך תוכנה: תוכנה שתקבל כקלט את אלביס ותוציא כפלט את הביטלס. תוכנה שתשמע את הפרמטרים של סיימון וגרפונקל ותבקש בלונדי ופינק-פלויד. אדי החליט לקרוא לתוכנה העתידית הזו "מוזה", אך זו הייתה ההתקדמות היחידה במשך זמן רב. מה שנראה לו בתחילת הדרך כמשחק-ילדים התגלה כעניין חמקמק להחריד, ובמהרה הבינו אדי ומיכאל שבעצם אין להם מושג איך עושים את זה ואיך ניגשים אפילו לפיתרון הבעיה. הם היו קרובים מאד להרים ידיים ולהיכנע, עד כדי כך שאיבדו את התיאבון. ביום סתווי אחד הם ישבו אצלי מול צלחות של פסטה בשמנת ופטריות ובהו בחלל הריק. מיכאל ערבל באצבעו את האדים שעלו מהצלחת. "הגעתי למסקנה שזה בלתי אפשרי," פלט סתמית, כאילו העיר משהו על מזג האוויר. מערבולת פתאומית מעל הצלחת של אדי הסגירה אנחת הסכמה שקטה. "חייבת להיות דרך," ניסיתי לעודד אותם "הרי אתם לא מנסים ליצור משהו חדש, רק להבין משהו שבעצם כבר קרה." מיכאל ננער פתאום והביט בי, דרוך כולו, כאילו גיליתי לו את סוד הקיום, והתמיד בכך עד שהרגשתי ממש לא בנוח. "מה –" "ששששש!! רגע!" אמר והרים את כף ידו כמבקש לעצור אותי. הוא זינק אל שולחן העבודה, מפיל כף על הרצפה, ומייד התחיל לשרבט מספרים ושרטוטים מוזרים על גבי פיסת נייר. אדי הסתכל עליי ואני החזרתי לו מבט. אני נשבע לכם שבאותו רגע היה לו חיוך בדיוק כמו של המונה-ליזה. אדי ואני התחלנו לאכול, ואחרי כמה דקות ביקשנו שיעזוב לרגע את הדפים ויצטרף אלינו. "לא, לא עכשיו" ענה. "רוני, תכין עוגה יפה לערב. יש לי פיתרון". "נו, בוא נשמע!" אמרתי. "בערב, ילדים, בערב" אמר מיכאל, והוא היה כל-כך שקוע בדפים, שאני בטוח שהוא לא אמר את זה בכוונה. מיכאל ואדי יצאו איש לדרכו, ואני התחלתי להכין עוגה מפוארת כיאה לאירוע חגיגי שכזה. כשסיימתי השעה הייתה בקושי ארבע. אדי לא ענה לטלפון, אבל ידעתי שהוא לא היה בשיעור והוא גם לא נהג לצאת לשום מקום, אז החלטתי לקפוץ ולבדוק אם הוא בכל זאת בחדר שלו. דרך חלונות הפרספקס השרוטים של המסדרון ראיתי שמיים אפורים, ומשבים מקוטעים טלטלו את ענפי העצים הדקים שבחוץ, שעליהם עוד היו ירוקים בחלקם. כבר ליד חדר המדרגות שמעתי את נגינת האורגן, קלושה ומרוחקת, וידעתי בוודאות מוחלטת שאדי הוא המנגן. דילגתי בזריזות למעלה, ואז ראיתי מראה שלא אשכח לעולם. דלת המעון בו התגורר אדי הייתה פתוחה לרווחה, ולידה עמדו בדממה כמה סטודנטים וסטודנטיות, פניהם פנימה. יכולתי להבחין שישנם עוד כמה, עומדים או יושבים, בפנים. מהצד השני של המסדרון הגיעו עוד שתי סטודנטיות, מהלכות באיטיות ועל פניהן חיוך שליו. מיהרתי אל הדלת, משתדל בכל כוחי לא להרעיש יותר מדי, ונדחקתי בין העומדים. אדי ישב שם ליד החלון, עיניו עצומות, וניגן ברגש באורגן. ידיו רפרפו על פני הקלידים בקלילות ובחן, כמו שערה המתנופף ברוח של נערה שאינך יכול שלא לאהוב. פניו היו רגועים לגמרי כפני ילד מנמנם, אך גופו התנודד מעט מצד אל צד בקצב המנגינה והעצים שבחוץ. זו הייתה נעימה פשוטה, מינורית ונוגה. באותם רגעים נדמה היה שאני מכיר אותה זה מכבר. יחד עם זאת היה בה משהו אחר, מיוחד ונוגע-ללב. אינני יודע מה ריגש אותי יותר: המנגינה או עצם המעמד המשונה. לעתים קרובות קורה שיצירה כלשהי, או אפילו סיטואציה חברתית זעירה שבנסיבות רגילות לא הייתה משאירה בך כל רושם יוצא-דופן, מתעצמת פתאום מכוחה של איזו רגשה פנימית לא-מודעת ותופסת את כל ישותך, מטביעה בך חותם בל-יישכח, עד כדי כך שגם שנים לאחר מכן תיזכר בה בגעגועים. אך זוהי לעולם חוויה פרטית. מדוע עמדו שם כל האחרים והקשיבו, מוקסמים גם הם? אדי סיים לנגן ופקח את עיניו. ניכר היה שלא ציפה לראות את כל הקהל הזה, ומצד שני הוא לא היה מופתע. הוא פשוט בהה בהם, בלי לומר דבר. מה שניגן היה עצוב מדי בשביל מחיאות כפיים. המאזינים התחילו להתפזר בשקט, נבוכים. ווידאתי שאין עוד איש בפנים, נעלתי את הדלת והתיישבתי ליד אדי. הוא המשיך לבהות בי באותה צורה משונה, ודמעות הופיעו בעיניו. אלוהים, כמה שהייתי מודאג באותו רגע, ובעיקר מכך שלא הבנתי למה. "אדי..." אמרתי ונגעתי בזרועו כדי למשוך את תשומת לבו. "אדי, מה זה היה?" מבטו התמקד בי באיטיות. "אינני יודע," אמר, "משהו שהמצאתי. שכח מזה". הוא ניתק את האורגן מהחשמל והתיישב כשפניו לחלון, מנגב את הדמעות בגב כף ידו. "תתקשר אליי, אם תרצה" אמרתי ויצאתי מן החדר. הייתה זו הפעם האחרונה ששמעתי את אדי מנגן. חזרתי לחדר שלי וניסיתי לשחזר את המנגינה בראשי, אך ללא הועיל. במהרה נרדמתי, והתעוררתי רק כשמיכאל צלצל בפעמון הדלת. אדי היה איתו, רענן וחייכני כאילו כלום לא קרה.
 
המוזה של אדי - חלק 4

"כבר שעה שאנחנו מצלצלים! איפה היית? ואיפה העוגה?" אמר מיכאל בעודו נכנס לחדר. התקרבתי אל אדי. "אתה נראה מצוין," אמרתי לו בזהירות. "מה שלומך?" "ישנתי," ענה אדי. עוד לפני כן התחלתי לחשוד שמא כל האירוע לא היה אלא חלום שחלמתי, ותשובתו של אדי לא עודדה חקירה נוספת. כך או אחרת, החלטתי לא להעלות את הנושא בינתיים. "נו, מיכאל כבר סיפר לך מה הרעיון שלו?" "לא, הוא אמר שזה יחכה לעוגה". הוצאתי את העוגה מהמקרר, ומיכאל פצח באכילה עוד לפני שהספקתי להביא צלחות. השעה אחת-עשרה ושבע-עשרה דקות. בעוד פחות מחצי שעה הם יתחילו, ואני מתחיל לחשוש שמא לא אספיק. כל הזיכרונות ההם מעיבים עוד יותר על מצב רוחי, ואני מתחיל לאבד את הריכוז. נראה לי שאדלג על ההסבר הטכני שנתן לנו מיכאל בנוגע לרשתות נוירונים. אם מישהו יקרא אי-פעם את הטקסט הזה וירצה לדעת, הוא יוכל לחפש מידע בעצמו. אעבור, אם כן, כמעט שלושה שבועות קדימה. במשך הזמן הזה עבדו מיכאל ואדי שוב, מסביב לשעון, כדי לכתוב את המוזה. ביום שבת בערב הוזמנתי לחדר של מיכאל כדי לצפות במוזה בפעולה. מיכאל חיבר את המחשב הנישא שלו למסך הטלוויזיה, כדי שנוכל כולנו לראות בנוחות. "במשך השבוע האחרון אימנו את המוזה על תשעים ושמונה אחוזים מהנתונים של פרופסור שטיין," אמר "ושמרנו את השאר לבדיקות וניסויים. תבחר אחד מהשירים ברשימה שמצד שמאל." בלי להפגין יותר מדי יצירתיות בחרתי את השיר הראשון ברשימה שנראה לי מוכר, משהו של הביץ'-בויס. "מילא, שיהיה" אמר מיכאל והתחיל לתקתק על המקלדת. "עכשיו שים לב. אני אריץ את זה צעד אחרי צעד כדי שתוכל לעקוב. קודם כל אני שולף את הנתונים של 'סרפר גירל' מהמאגר." שורה סתמית-למראה של מספרים הופיעה בחלון קטן. "עכשיו אני מזין אותם לשכבת הקלט של הרשת. מספר התאים בה מתאים בדיוק לקלוט את הנתונים האלה, בייצוג בינארי כמובן. ועכשיו אלחץ כאן – והנתונים יעברו דרך כל הקשרים המתמטיים שהמוזה פיתחה במהלך האימונים. שבע-עשרה שכבות ביניים של עיבוד, לא פחות. אני לא חושב שמישהו יצר אי פעם רשת מסובכת כל-כך, אבל היא פשוט לא הצליחה ללמוד עם פחות מזה. כל שכבה מפעילה או משתקת את הנוירונים בשכבה שמעליה, בהתאם ללמידה שהתבצעה, עד לשכבת הפלט. תסתכל כאן, בחלון הפלט. הנה התוצאה!" "אוי לא, לא שוב" ציטטתי. הם גיחכו. בחלון הופיעה, כמובן, שורה חדשה של מספרים, סתמיים באותה מידה לעיני הצופה ההדיוט. "נכון, זה באמת לא אומר הרבה" אמר אדי. "תראה לו את הגרפים". "זה בדיוק מה שעמדתי לעשות. הנה, כאן יש תצוגה גראפית של הפרמטרים האלה. הגרף הכחול הוא ממוצעים משוקללים של הפרמטרים של המיינסטרים מאמצע שנות השישים. אני אלביש עליו את התוצאות החדשות..." ההתאמה בין שני הגרפים הייתה מרשימה, אך בפקולטה בה למדתי אני לימדו אותנו להיזהר מקפיצה למסקנות. "אוקיי," אמרתי "עכשיו תראה לי גרף של שיר אחר, לא קשור." "רק רגע, נבחר משהו... הנה, 'טוויילייט' של אי-אל-או מאלף תשע מאות שמונים ואחת. תסתכל." ההבדל באמת היה ניכר. לכל הרוחות, כנראה שהמוזה עבדה. "אתה מבין," אמר מיכאל "כל אותו הזמן ניסיתי לחשוב באלגוריתמים, בנוסחאות: איזו נוסחה אני צריך כדי לתרגם את הפרמטרים. הסתכלתי על הנתונים עד שיצאו לי העיניים ולא הפקתי מזה כלום. זה פשוט היה מסובך מדי. כל מה שנדרש בעצם היה שינוי הפרספקטיבה, לחשוב על כל העניין מזווית אחרת. אם הנוסחה באמת קיימת, אז הביטוי שלה קיים בהכרח בתוך הנתונים. אם כך, למה לי להמציא אותה מחדש? ניתן לרשת נוירונים לשאוב אותה מתוך הפרמטרים. בדיוק בשביל דברים כאלה המציאו אותן, אתה יודע." "אתם יודעים מה עוד חסר," אמרתי "תוכנה שתהפוך את המספרים האלה בחזרה למוזיקה" מיכאל ואדי החליפו ביניהם מבטים בסגנון איך-לא-חשבנו-על-זה-קודם. "בחיי, אתה צודק!" אמר אדי "עד עכשיו פשוט הנחתי שאני אשב בסוף עם הסינתיסייזר ואצור כמה קטעים פשוטים, לפי כל המספרים וההגדרות שהמוזה תיתן לי. אבל בשביל מה? הגענו עד כאן, אז למה לעצור?" מיכאל חרק בשיניו. אני מאמין שהוא חשב באותו רגע על התואר שלו, שיידחה בעוד סמסטר לפחות, אך החולשה הישנה שלו הכניעה אותו שוב. "לעזאזל, בוא נעשה את זה" אמר. אילו הייתה בידי האפשרות להחזיר את הזמן לאחור, לא הייתי מציע את ההצעה הזאת. הם לא היו חושבים על זה לבד. הם היו מכניסים למוזה את הפרמטרים של המוסיקה העדכנית ביותר, היא הייתה מפיקה שורת מספרים, אדי היה לוקח אותם, מתבודד יום או יומיים, מפיק איזה קטע מוזיקלי תמוה ומגיש אותו בשיא המהירות, לפני שהמנחה יחליט שכדאי לחכות להעמיד את התוצאות במבחן המציאות. בפועל, העניינים הלכו והידרדרו. אדי ומיכאל הזניחו לחלוטין את לימודיהם ואותי ושקעו כל-כולם בבניית התוכנה השלישית, לה קראו בפשטות, אם כי ביומרנות-מה, "השלישית של אדי". האקדמיה הבחינה איכשהו בנעשה, ואחרי כמה אזהרות שלא זכו להתייחסות הגיעו מכתבי הפינוי.
 

ננסק

New member
זה א-ר-ו-ך..

וסבלנות קוראי הפורום קצרה. אבל אני אקרא בכל זאת, כי אני כזה נחמד, ואגיב.
 
הומ, אל תיחפז

אני מקווה שזו באמת הסיבה למיעוט התגובות, אבל אם כן אז יש לכולנו כאן בעיה אחרת. איפה עוד יכול אדם לקבל משוב על סיפור באורך כזה?
 

ננסק

New member
פורום כותבי מד"ב של האגודה,

או בנענע, אולי בהייד-פארק, ויש גם את במה חדשה, וכינוסים כאלו שבהם יושבי הפורום הזה מדברים על סיפורים (סדנת כתיבה? ברח לי השם לרגע), ואפשר גם לשלוח במייל ספציפי לאנשים שאתה מעריך, ואפשר גם לקצר את הסיפור. כי לשנות את הגישה של קוראי פורום באינטרנט ולשכנע אותם להישאר מול אותו מסך יותר מחמש שניות, זה -ממש קשה-.
 
אתה בעצמך אמרת.

פורום באינטרנט זה פורום באינטרנט. לבמה החדשה יש בעיות משלה בכל הנוגע לחשיפה ולרצינות התגובות, והפורום של האגודה - סליחה על הבורות, אבל איך בדיוק מפרסמים בו משהו? לא מצאתי שום "הוספת נושא" או "רישום לפורום". האם צריך להירשם כחבר? בשלב הזה אני לא מכיר אנשים שיש להם זמן וסבלנות לאימיילים מסוג זה, ולקצר את הסיפור? השתגעת?! הבייבי שלי??!!!! (סתם, בצחוק).
 
וסדנת כתיבה -

ובכן, רחובות קצת רחוקה לי, ואני לא בטוח שזה הפורמט המועדף עליי.
 

cwen

New member
לא צריך הרשמה שם

פשוט לוחצים שם על נושא חדש ומפרסמים - אחרי שקראת את כללי הפורום. אני אקרא את הסיפור שלך כשיהיה לי ראש לזה, כדי שאוכל להגיב ברצינות. מקווה שתוך זמן קצר.
 
לא מאמין שפיספסתי את

הקישור ל"נושא חדש"... כנראה באמת נהיה מאוחר. לא אכפת לי קשיחות. ספגתי מספיק אש בכל מיני הזדמנויות בחיים. העיקר שיהיו עניניים ושתהיה להם סבלנות לקרוא. תודה.
 

אסתר 1984

New member
זה לוקח זמן, לקרוא את כל זה...

ואני כל כך עייפה עכשיו... אני אדפיס את זה ואקרא מחר בעבודה. מבטיחה להגיב בהמשך.
 
למעלה