זוית אישית והערות
ראשית, כמה מילים מזוית אישית. הנטיה להתפס לאמירה זו או אחרת מובנת, אבל בסוגיות מורכבות צריך לראות תמיד את התמונה הכוללת, ולא להוציא דברים מהקשרם, גם אם לפעמים הם צורמים לאוזן. בעיניי המפגש היה חלק מן המאבק הציבורי שלנו, לא דיון אקדמי אי שם במרומי מגדל השן. משום כך, הייתי רוצה לומר מילה על הגישה הבסיסית שלי לקראת המפגש, כי בניגוד לרוב המשתתפים האחרים, כולל אלה שכתבו כאן, אני שקועה בפרשת אלקובי כבר די הרבה זמן, ובשבועות האחרונים - באינטנסיביות הולכת וגוברת. חלק מהמשתתפים נחשפו לשיחות ולחילופי תכתובות בפורומים שונים, שבחלקן גם אני השתתפתי, אבל ספק אם מישהו מכם עבר בתקופה האחרונה את מסכת הלחצים הכבדים שאני התנסיתי בה. בשבועות האחרונים הייתי נתונה למטר של קושיות, פניות מודאגות, הסתיגויות ואזהרות מצד חברים טובים באגודה ובכלל. רוב רובן של השאלות שהופנו אליי באו ונוסחו מתוך כבוד גדול ורצון אמיתי להבין. יצא גם שנאלצתי להתמודד מתוך הבית שלנו עם הצד השני של המטבע, עם תגובת הבטן היצרית, המכוערת והמפחידה של המצ'ו הסקסיסטי המצוי, הומו או סטרייט, עם השטחיות, האטימות, הרדידות, הבורות והשנאה המתפרצות מהג'ורה השחורה של פחדי הגבריות המאויימת. זאת הבעיה שלנו, ולא, עם כל הכבוד, העמדות שהובעו במפגש על ידי מי ממשתתפיו. המפגש היה, מבחינתי, נסיון להתחיל במתן מענה לבעיות שזיהיתי בציבור בשבועות האחרונים. עם כל הרצון שלי להבין את עמדתם של חברות וחברים המבקשים, ובצדק, לשקול לפרטי פרטים את התייחסותם לפרשת חן אלקובי לאור רתפיסות מגדריות מתקדמות, אני חושבת שמה שחשוב כאן הוא למקם את הדברים בהקשר הפוליטי המסויים שבו הם מתרחשים. אחרי הכל, המפגש עם חן אלקובי לא היה מיועד לשמש במה לבירור רעיוני של סוגיות מגדר ופמיניזם. אלה החיים האמיתיים, ובסוגיות הכרוכות כאן משמשים בערבוביה גורמים, שיקולים ותפיסות שבהם חוסר עקביות, חוסר בהירות ואנדרלמוסיה מכל סוג הן הנורמה, ואילו סדר, בהירות, עקביות וטוהר אידיאולוגי הם היוצא מן הכלל. אני מציעה להזהר מן הנטיה להפקיע למטרותינו האישיות את נושא המאבק שלנו. מה לעשות, החיים אינם עבודה סמינריונית. גם אני הייתי רוצה מאד שחן יהיה דמות כריזמטית, חדורת תודעה מגדרית מפותחת ובעלת כושר ניסוח בהיר וסוחף. מה לעשות ולמפגש בא צעיר שלא הכל ברור לו, שאולי לא לגמרי הבין מה רוצים ממנו, שגם כך היה נבוך ומבולבל מכל תשומת הלב ומפוחד מעשרות העיניים הנעוצות בו כאילו ירד זה עתה מחללית. ייתכן אפילו שקיבל הדרכה מפי סניגורו - מה לומר ומה לא לומר. וכי מישהו יופתע אם זה היה כך? הרי זה היה מפגש פתוח. לא ידענו מי יבוא. היו נוכחים גם עיתונאים, מגזר אשר כידוע חן נכווה ממנו קשות. אז חן לא נתן הופעה. ממש מאכזב. מי שרוצה, יכול לקבל חזרה את מחיר הכניסה. אני מכירה מעט מאד פרשות שבהן טוב ורע צבועים בלבן ושחור אבסולוטיים. מי כמוני מודעת לכך שבפרשת אלקובי יש כמה שאלות שהתשובה עליהן אינה ברורה. אחת החברות שאלה אותי לפני כמה ימים, בדאגה מסוימת, האם חן מגדיר עצמו כטרנסג'נדר, ברומזה שבכך תלויה תמיכתה בו. אחרים הצרו על כך שחן אינו תואם איזה דימוי שהיה רצוי שיהיה לו בעיני המגיבים. אחת המשתתפות במפגש אמרה ממשהו שבעיניי הוא חמור: אני, אמרה (ייסלח לי אם אינני מצטטת מילה במילה) מעדיפה לחכות עד שיהיה מקרה שיותר קל להגן עליו. בעיניי זאת אחת האמירות הקשות ביותר שנאמרו במפגש הזה. כשעוסקים בזכויות אדם, אין את הלוקסוס לבחור את הנושא. צריך, מתוך הבליל שהחיים מעמידים לפנינו, להחליט מה כאן הסוגיה העיקרית, ולנקוט עמדה. מבחינתי – הסוגיה העיקרית היא זאת: אני לא רוצה שייקבע, ועוד מטעם בית משפט בישראל, שטרנסקסואלים הם מתחזים. ייתכן, כאמור, שתפיסתו המגדרית של חן איננה לרוחו של מישהו. אין כל חובה עליו להגדיר עצמו בשפה ובקטגוריות המקובלות עליי או על מי מחבריי. אם הוא עושה זאת – מה טוב. אבל מה אם לא? מה אם בעולמו לא קיימות הקטגוריות האלה, טרנסג'נדר, ג'נדר קוויר, מגדר פתוח. מה אם רק ביקש לחיות את חייו כפי שהרגיש, בלי לתת שם לדברים, בלי לומר לעצמו מפורשות את שחשש להעלות על דל שפתיו? מה אם הקונפליקטים הנוראיים שקורעים אותו הם שסתמו את פיו, אם הצורך שלו לרצות הורים ומשפחה מנעו ממנו למסור לעצמו ולאחרים דין וחשבון מסודר, להסביר, לנמק ולהדגים, כולל רשימה ביבליוגרפית ותוכן עניינים, את פרטי מצוקותיו ותחושות הזהות שלו? מה אם ספר החיים של חן אלקובי אינו כולל ציטטות מג'ודית באטלר וקייט בורשטיין? אז זהו, הוא פסול, שיירקב בכלא, הוא לא מתאים, לא משלנו, נחכה שיצוץ מישהו שמתאים לנו יותר? מה שעומד מול עיניי כל הזמן הוא המאבק הציבורי שאנו נתונים בו, המאבק ההסברתי ותגובתו הצפויה של הציבור. אין לנו עסק עם עצמנו. יש לנו עסק עם הציבור הגדול שקורא עיתון ערב ואומר לעצמו, איכס, ההומואים והלסביות האלה, צריך לחסל את כולם. יש לנו עסק עם אנשים ששומעים שהזין לא קובע האם אתה גבר, וחושבים מאיפה הגרילו את המשוגעת הזאת. על זה, חברות וחברים, עם כל הכבוד לכם, על זה אנחנו מדברים, לא על תאוריה קווירית ולא על פמיניזם. לכן ראיתי כפספוס הגדול ביותר במפגש את העובדה שלא היו בו מי שהציגו את העמדה שהביאה את חן אל ספסל הנאשמים. לכן אני מרשה לעצמי להציג דברים בצורה שבמסגרת אחרת תישמע אולי צורמת. כל הזמן עומדת לנגד עיניי העובדה שהמפגש הזה מיועד לאזניים אחרות, לראשים אחרים, וחשוב שמי שרוצה להשתתף במאבק יהיה מודע לכך. קהל היעד שלנו אינו יודע מה זה gender bending. אפשר להסביר לו, אבל אסור לצאת מתוך הנחה שהוא יודע, או שקל לו לקבל זאת. לזלזל בעוצמת הכוחות הניצבים מולנו זה חסר תכלית. מילה על אונס ועל קורבנות. אני יודעת, האמיני לי יסמין, מה פירוש אונס. אני יודעת יפה מאד שאין כל צורך לא באלימות ולא בחדירה כדי שיהיה אונס. במהלך הדיון ניסיתי להבהיר נקודה מסוימת, ולפעמים הולכים לצורך זה לקצוות רחוקים ומעוותים דברים. לא הייתה כל כוונה לטעון שאונס חייב להיות כרוך באלימות פיזית מפורשת. מה שרציתי להבהיר היה שכאן לא היה אונס באופן מהותי, כי כל טענת האונס (או נסיון האונס, שהרי האישום באונס בוטל) מצוצה מסיפור ההתחזות, ובלי התחזות אין אונס. אם מישהו הבין זאת אחרת – התנצלותי, אבל אם תרשי לי, זו חוכמה קטנה מאד להתלות במשפט זה או אחר כאילו הוא מייצג את מה שנאמר או נעשה. לגבי המשפט שהרגיז את קלארנס, ברצוני לומר לו שני דברים. ראשית, אם כבר לצטט, רצוי והוגן לצטט את כל הקטע, ולא להוציא משפט אחד מהקשרו. זה כלל בסיסי של הגינות. המשפט האמור הוא חלק מקטע שלם המתייחס לנושא ההונאה, והתחושה הקיימת אוטומטית אצל רוב הציבור, שהעובדה שהמתלוננות היו קורבנות להונאה - היא אקסיומטית. וראה מה נכתב ב"7 ימים" על ברנדון טינה, אשר לדברי הכתבים הנכבדים נרצח ("נרצחה"!) על ידי שני גברים אחרי שאלה גילו כי רומו. הכתבים, כמו הציבור, לא שואלים עצמם כלל מי רימה והאם בכלל היתה רמייה. רמיה היא אקסיומטית. לכך התכוון הקטע שכתבתי. עכשיו, קלארנס, לעניין המהותי יותר. הקטע שהבאת לידיעת הציבור נכלל במכתב שנשלח באופן פרטי לקבוצת אנשים שהביעו נכונותם לסייע במאבק. הוא היה מיועד למכותבים בלבד, ולא היית רשאי לפרסם אותו, ועוד תוך השמטת הקשרו. אם היו לך השגות לגביו, יכולת לפנות אליי ולבקש הבהרות. זה לא רק שמדובר בהתנהגות פסולה במישור האישי. מדובר בחבלה של ממש במאבק, כי אם איננו יכולים לסמוך על הבטיחות והדיסקרטיות של המידע המועבר לחברים האמורים לעבוד אתנו, ואם אי אפשר לסמוך על מידת האחריות והקולגיאליות של מי שהציעו את עזרתם, אז אולי יש בקבוצה הזאת אנשים שטעו בכתובת. נורה