אז אני אסביר
כי נראה לי שלקחת את דברי לקיצוניות שלא היתה בהם. אף אחד לא מנסה "לעצור" בגופו נשים ונערות מללמוד מקצועות מדעיים. אף אחד לא אומר שזה אסור או שולל לחלוטין. יחד עם זאת, מסרים כאלה אכן נשלחים בכל מני רמות ומכל מני גורמים לנשים ולנערות (על ידי ההורים, המורים, היועצות וגם על ידי החברים והחברות שמפנימים את אותם מסרים ומחצינים אותם החוצה). אני לא מפקפקת ביכולת הבחירה של נשים ונערות צעירות. להיפך, אני טוענת שיש להן יכולת בחירה, ושהאפשרויות פתוחות בפניהן. הבעיה שאני מצביעה עליה היא שרבות בוחרות להדיר את רגליהן מהכיוון הזה מתוך שיקולים לא ענייניים, שפעמים רבות הן בכלל לא מודעות אליהם. זה נובע מאותם מסרים סמויים שהחברה משדרת בהרבה ערוצים כל הזמן לאותן נשים ונערות. העובדות בשטח מאששות את התיזה הזו. למשל, העבודה שעשתה יעל רום ז"ל ברשת בתי הספר של אורט - בעזרת עבודה עם מורים, יועצות והורים היא הצליחה לשנות את הגישה של מוסדות הלימוד להכוונת בנים ובנות, וכתוצאה מכך עלו אחוזי הבנות במגמות הריאליות בכל בתי הספר שהשתתפו בתוכנית! וכל זה רק בעקבות שינוי גישה ושינוי המסרים שהמערכת שולחת לבנים ולבנות! לי אין ספק שקיימים מסרים סמויים כאלה, גם אם אני אישית לא חשתי בהם בתקופת לימודי (ואכן לא חשתי בהם אז). זה מורגש יותר במקומות מסויימים ופחות באחרים (והסטראוטיפים יכולים להיות מטעים מאד בעניין הזה!), אבל זה בהחלט קיים. זה שמספר קטן של נשים ובנות עברו בין הטיפות ולא נתקלו בזה, זה לא אומר שזה לא קיים ושלא צריך לשנות את המצב. הייתי רוצה שלכל ילדה בישראל תהיה אפשרות לבחירה נקייה מהשפעות תרבותיות כשם שהיתה לי.