הסכם הנמלים נחתם; הרפורמה יוצאת לדרך

הסכם הנמלים נחתם; הרפורמה יוצאת לדרך

הסכם הנמלים נחתם; הרפורמה יוצאת לדרך
נכתב ע"י: ענבל אביב

על-פי ההסכם, יקבלו העובדים תוספות שכר גדולות, ובכללן מענק פיצוי של 100 אלף שקלים; מכירת גרעין השליטה בנמלים תוכל להיעשות רק בעוד 15 שנים; העלאת שכר בשיעור של 10% מ-2005; החתימה הרשמית על ההסכם - הבוקר

נציגי האוצר, ועדי העובדים של הנמלים וההסתדרות הגיעו לפנות בוקר (ה´, 24.2.05) להסכם, המסדיר את זכויות העובדים עם השינוי המבני של הנמלים בישראל, ומאפשר את פיצול רשות הנמלים לשלוש חברות ממשלתיות שיתחרו זו בזו. הצדדים חתמו על ההסכם והכריזו עליו במסיבת עיתונאים שערכו.

המו"מ הסתיים לאחר מאבק שנמשך כשנתיים, במהלכו נתנה ההסתדרות גיבוי מלא לעובדים. במהלך המאבק הושבתו הנמלים פעמיים למשך כמה ימים. במו"מ נטלו חלק פעיל שר האוצר בנימין נתניהו, שר התחבורה מאיר שטרית, יו"ר הסתדרות עמיר פרץ, וראשי וועדי העובדים של הנמלים אשדוד, חיפה ואילת.

דודו פרץ, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה, הביע שביעות רצון מההסכם. לדבריו, המו"מ התנהל ברובו במלון השרון בהרצליה, ושני הצדדים עשו מאמץ להגיע להסכמות כדי לאפשר ביצוע הרפורמה. פרץ ציין, כי העובדים השיגו הישגים גדולים, שיבטיחו את עתידם.

נתניהו: יום היסטורי בישראל


שר האוצר, בנימין נתניהו, אמר במסיבת העיתונאים: "זהו יום היסטורי בישראל. רפורמה היסטורית ואולי החשובה מכל אלו שביצענו עד כה... היא תפתח לתחרות את נמלי הים של ישראל והמשמעות היא טובה וחשובה. צריך לזכור שכמעט כל דבר שרואים במדינה, כמעט כל מוצר עובר דרך הנמלים או בייבוא, או בייבוא חומרי גלם או אף בייצוא... כל התעבורה העצומה הזו - זה למעלה מ-90% מהמוצרים שאתם רואים במדינה.

המשמעות הראשונה היא שתהיה הוזלת מחירים כי תחרות במהלך הזמן יוצרת הורדת תעריפים. המשמעות השנייה היא שבהסדר הזה אנו מייעלים את שירות הנמלים ומקלים על היבואנים והיצואנים לעמוד בהתחייבויות לשווקים בחו"ל וכך מפעלים יכולים להיות בטוחים היום שלא יהיו כאן שביתות, שנוכל להתקדם קדימה לטובת הכלכלה של ישראל.

הרפורמה הזו תשפיע על עיירות הפיתוח ועל כל חלק מהמדינה. אם כן - הורדת מחירים מחד ומנגד הרחבת הפעילות כלומר צמיחה ותוספת מקומות תעסוקה.

העידן החדש הושג עם שינוי חשוב - הגענו להידברות ולעבודה משותפת בין הממשלה וההסתדרות, ואולי הרפורמה הזו היא אינדיקציה נוספת לכך שאנו יכולים לחולל את השינוי לטובת האזרחים - בהסכמה. דאגנו גם לזכויות העובדים, אנו רוצים שברפורמות שנותרו, ולא נותרו הרבה, נקבל את שיתוף הפעולה של העובדים.

מצידנו, רצינו להשיג את יעד התחרות, את הפעלת המספנות ואת ההפרטה וההנפקה וגם השקט התעשייתי לכל השנים. כולם ירוויחו מהמהלך הזה.

המלחמות מאחורינו ושיתופי פעולה לפנינו. העלות של ההטבות וההבטחה של זבויות העובדים שזה כ-200 מיליון ש"ח, זה טיפה בים לעומת עשרות המליארדים שעלו לישראל בהעדר הרפורמה הזו - זה דבר מבורך - כולם יוצאים נשכרים".

שטרית: אפעל להחזרת אוניות צים למדינה


השר שטרית אמר במסיבת העיתונאים:

כולם יוצאים נשכרים. העובדים הרוויחו, המדינה הרוויחה, האזרחים, הממשלה הרוויחה. בסוף הדרך נקבל מערכת נמלים שעברה שינוי מוחלט, מתוך כוונה שהנמלים הללו יעבדו בעתיד כנמלים עצמאיים בניהול עסקי כלכלי, בצורה הרבה יותר יעילה, גמישה ותיווצר תחרות - למשוך קליינטים - זה המשמעות של העבודה.

... לנמלים לדעתי צפוי עתיד וורוד. יש עלויות לרפורמה אך הן שוליות לעומת התועלת הסופית למדינה מהרפורמה הזו. תמיד יש בארץ כתובת שאפשר להביא אליה ולקחת ממנה סחורות - זה שינוי מהותי.

מספר העובדים יגדל, התחרות תתפתח, מספר המטענים יגדל... אני אפעל מיידית שצים תחזיר את המרכז שלה לישראל... יש לה כמות אוניות ענקית בעולם והעבודה שהם עשו פה תרמה תרומה חשובה בעיקר לנמל חיפה, אני אפעל בכל כוחי ביחד עם יו"ר החברה לישראל להביא לכך שצים תחזור לארץ.

עובדה - אפשר לגמור עניין בהידברות, וכל השותפים הבינו ששביתה היא נזק לכולם. אפשר לומר בהשאלה שנפתח לא מזרח תיכון חדש אלא חוף של ים תיכון חדש לסחורות ולנמלים ואני מקווה לראות את כולנו מצליחים מאוד".

פרץ: פתח לתקופה חדשה


אין ספק שאנחנו נמצאים כאן היום באחד המעמדים החשובים ביותר שהיינו בישראל. לא מדובר כאן רק במערכת יחסי עבודה שתקבל כיוון חדש אלא מדובר במערכת יחסים בין בני אדם, בין מערכות שלטוניות, ביחסי הגומלין של מעמד - מהו שלטון, מהי מהות הסטטוס של שלטון אל זכויותיו של האזרח הבודד.

השנה הזו היתה אחת הקשות בחיי, לא מכיוון שעמדנו בלחצים והצטרכנו להעניק תשובות טובות, אלא מכיוון שלצערי במהלך השנה הזו פרצו להם גבולות שקשורים ללגיטימציה של שימוש בכלים, גם כאשר רפורמה חשובה עומדת לנגד עיננו.

אני לא מתכוון להעכיר את האווירה אך יש לקח אחד חשוב ואני מאוד מקווה שהוא יילמד - דווקא בתקופה הפוליטית הקשה שאנו נמצאים בה - לקח ההסתה יילמד כאן, אני מקווה, וכל אחד יישבע לעצמו שלעולם גם מול המטרה החשובה ביותר, אין לאף אחד זכות להשתמש בהסתה כנגד עובדים כדי לקדם רפורמה. אני חושב שהיו ימים אפלים שבהם לא שלטנו במושכות, נתנו לאווירה להתלהט, הבאנו לכך שאזרחים נאמנים במדינה הרגישו כאילו הם מוצאים מחוץ לגדר ועוד מעט יהפכו לבוגדים - אסור שמישהו לא יידע שזרעי הסתה יש להם תכונה - יום אחד הם מכים בצד השני ויום אחר כך הם הופכים לחרב פיפיות שמכות בך. כאשר הם נזרעים אין עליהם שליטה ומדובר על מערכת יחסי עבודה.

אני חושב שהבאנו פה הסכם מהמורכבים ומהמסובכים ביותר. אין לי ולא היה לי ערעור על כך שממשלה בישראל זכותה לשלוט וזכותה לקבל החלטות, והחלטה שמתקבלת בצורה דמוקרטית, זו חובתם של אזרחים לקיים אותה, כך לגבי תהליך השלום ותהליכים אחרים.

אני דמוקרט בכל נימי נפשי ושום נושא אחר לא עומד לנגד עיני... ולכן הודענו פעם אחר פעם שאין לנו שום התנגדות לרפורמות, להיפך אנו בעדן... אין סתירה בין שוק חופשי לבין הגנה על האדם העובד, להיפך ואני שמח שגם אם נדרשנו למכאובים רבים, הבאנו היום הסכם שלדעתי כל מי שרוצה לעשות דוקטורט בכלכלה ילמד אותו ויגיש אותו ויקבל ציון גבוה - אם הוא יצליח להבין אותו.

יש דבר אחד שאני שמח ששר האוצר הבין וקיבל... הערך של נכסי מדינת ישראל עולה עשרות מונים כאשר יש הסכמה בין הבעלים שהם הממשלה לבין העובדים שהם המפעילים. אני מוכן להתערב עם כל אחד שערכם של נמלי ישראל כנכס של המדינה יעלה באופן דרמטי מרגע שכולם יודעים שיש הסכם וההפעלה מתבצעת.

אנו לקראת תקופה חדשה. ב-10 שנים האחרונות, מול 7 שרי אוצר, מול ראשי ממשלות שנהתחלפו גם מהשמאל וגם מהימין, הייתי שותף לכל הרפורמות, ואני בהחלט חושב שבמקום שהגענו להסכמה הבאנו לתרומה גדולה לכל השותפים.

מה יקבלו הצדדים


על-פי ההסכם, יקבלו העובדים תוספות שכר גדולות, ובכללן מענק-פיצוי בסך 100 אלף שקלים. חצי ממנו יינתן באופן מיידי וחצי עם תחילת ההפרטה. המדינה תבטיח את זכויות הפנסיה של העובדים לאחר ההפרטה. משמעות הדבר: מעמסה תקציבים נוספת על תקציב המדינה למשך עשרות שנים.

עוד סוכם בין הצדדים על 15 חודשי הסתגלות לעובדים שיפרשו מרצון (מדובר בכ-400 שיפוטרו/יפרשו, באישור הוועד); ו-16% תוספת לפנסיה לאלו מהם שיסכימו לפרישה מוקדמת מרצון. סעיף נוסף בהסכם מדבר על כך שמכירת גרעין השליטה בנמלים תוכל להיעשות רק בעוד 15 שנים.

עוד סוכם, על העלאת שכר בשיעור של 10% מ-2005, וזאת תמורת הסכמתם של העובדים לעבור למתכונת של חברות, דהיינו: הנמלים מופרדים ומופעלים במסגרת תאגידים.

שני הצדדים מביעים סיפוק מההסכם, האמור לאפשר יישום הרפורמה עליה החליטה הממשלה כבר בתקציב 2004. [ראו קישור משמאל לפרטי ההסכם המלא]

אוריאל לין: לא ניתן היה לעשות זאת בתנאים טובים יותר


אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הגיב להסכם שנחתם באומרו: "הרפורמה בנמלי הים יוצאת לדרך כשהיא קצוצת כנפיים וכבולה לרגלי עופרת, אך בסופו של דבר, במאמץ רב - היא תמריא".

לדבריו, עלויות ההסכם שנחתם כבדות באופן יוצא דופן, ויש רק לקוות שהן לא תהוונה תקדים להפרטות נוספות במגזר הציבורי. "יחד עם זאת, אסור להתעלם מהעובדה שזוהי הרפורמה החשובה ביותר שנעשתה במגזר הציבורי מיום קום המדינה, מאחר והיא יוצרת שינוי היסטורי בכל הקשור לשליטת המונופולים המוחלטים במשק".

לין הוסיף, כי "במציאות של היום היה צורך לבחור בין שתי חלופות – האחת, השארת המצב הקיים עם אפשרות של שביתות בעילות שונות ואפילו שוליות המשבשות את הסחר של ישראל, והשנייה, להמשיך ברפורמה בנמלי הים ולהגיע להסכם.

"נראה שבתנאים הפוליטיים, הכלכליים

עודכן ב- 24/02/2005 12:14:00
 
למעלה