תודה על הדברים. אנסה להשיב על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון.
- ציפיתי לגילוי נאות קצר וקולע, כפי שכתבתי שם בשרשור. רוב המגיבים האריכו והיו גם אמירות בוטות.
- כבר כתבתי: אני לא שולל כל התייחסות לשאלה "האם למול". אני שולל התנגדות למילה בפורום הזה. לא מתעלם משום מציאות, אני קורא הרבה בפורום השכן, אבל את הפורום הזה אני שומר למטרתו. יש פורומים שלא נועדו לוויכוחים, והפורום שלי הוא אחד מהם.
- אני לא מסכים לקביעתך "מי שלא מתלבט לא משוחח, כי אין על מה". כמוהל אנשים שואלים אותי שאלות של "איך" בכל פעם. "איך שצריך" זו לא תשובה. אנשים רוצים לדעת איך ומתי, את מי מכבדים וכו'. יש שרוצים לרדת גם לרזולוציה של הפעולות ה'כירורגיות'. אני גם לא מקבל את הדיכוטומיה – שדרך אגב, מופיעה לא אחת בפורום השכן – לפיה יש העושים מטעמי דת ויש העושים מטעמים שאינם דתיים. החברה היהודית בישראל ובתפוצות מורכבת יותר, בין הקצה האדוק לבין הקצה האתאיסטי יש רצף ארוך, מגוון ומרתק, שלא תמיד ניתן לחיזוי או לקטלוג. ואין אף אחד ש"מעדיף לא לדעת". הרי ברית מילה צריכה הכנה לפני וטיפול אחרי – יש מינימום שההורים חייבים לדעת.
- בכל זאת, בחצי שנה שקיים הפורום אולי חמישה שאלו שאלות "איך". לא מתווכח עם עובדות. נראה לי שזה מפני שאנשים לא עוסקים בנושא ברית מילה בשגרת יומם, אלא כשזה רלוונטי. וכשזה קורה, הם מזמינים מוהל ושואלים אותו מה שעולה להם בראש. ממילא אינם זקוקים לפורום. מעבר לכך, יכול להיות שהשקעה גדולה יותר שלי בפורום וגדיעה של דיונים מיותרים הייתה עושה את הפורום למזמין יותר עבור היהודי המסורתי.
- "גם לפורום השכן נכנסים מדי פעם אנשים בעד מילה ושוטחים את דבריהם..." האמנם? חיפשתי וחיפשתי – ולא מצאתי. מכל מקום זה מעשה שטותי בעיניי.
- לגבי הערת הסיום – אני מבין, אך הערה ששרשרתי לסקר זכתה להתעלמות. ואכן את צודקת שמוטב היה אילו הבהרתי לכתחילה מה אני לא מסכים שייכתב. ובכל אופן אני מצפה שיתנהגו על פי כללי התתנהגות בפורום.