לא טענתי את הטענה הזו.
כתבתי במפורש שיש הבדל, והבדל אכן יש. אני בוודאי לא מנסה לגזור גזירה שווה בין שתי המערכות.
אגב, שמת לב שכתבת פה דבר והיפוכו? כתבת "אצל דתיים אין מנגנון ביקורת", ומיד נתת פירוט של שלושה ביטויים של מנגנון הביקורת המובנה בדת היהודית: לאורך הדורות ניתנים פירושים שונים לתורה - אבל לאורך כל הדורות אנחנו רואים מאמץ גדול מאד לשמר את אחדות ההלכה. כלומר, יש פה סוג של תהליך "ביקורת עמיתים" בין הפרשנים וחכמי ההלכה, עד שמגיעים לקונצנזוס.
כמובן, ש"ביקורת העמיתים" הזו היא במרכאות, כי היא לא נסמכת על בחינת המציאות האמפירית וחזרות על ניסויים כמו במדע, אלא על סוג אחר לגמרי של דיון שמקבל מראש וללא ביקורתיות את עיקרי האמונה הבסיסיים. אבל זה תהליך ביקורתי מאד. נכון שלא כל יהודי רשאי להשתתף בו, אלא רק הפוסקים, אבל זה נכון גם אצל חילוני כשהוא הולך לרופא, לעורך הדיןו או למוסכניק.
ביטויים כמו "שבעים פנים לתורה" הם למעשה תמרור אזהרה למאמין הפשוט: "תיזהר לא לחשוב שאתה מבין הכל רק בגלל שקראת את התורה. אל תטעה לחשוב שמה שכתוב שם נכון כפשוטו, כי יש רבדים נסתרים שאתה לא מוסמך לטפל בהם ולקבוע לעצמך מה נכון".
לסיכום: דת ומדע זה לא אותו דבר, אבל אין סיבה לזלזל באינטיליגנציה של המאמין הדתי.