הפורום מתקדם ממש יפה

  • פותח הנושא ny22
  • פורסם בתאריך
משמעות המספר

הינו הכיוון המגנטי של מנח המסלול מעוגל למספר הקרוב ביותר המתחלק ב 10 (לדוגמא אם כיוון המסלול הינו 323 מעלות יהיה זה מסלול 32 על שם 320 מעלות) כמובן צידו השני של המסלול הוא כיוון שגדול/קטן ב 180 מעלות, ולכן מסלול 03 (30 מעלות) יהיה בצידו השני מסלול 21 (210 מעלות) וכו'. ואגב קוריוז קטן, בגלל שהנטייה המגנטית משתנה משנה לשנה, כל 100 שנה בערך (כמדומני) המסלולים קופצים במספר (03 יהפוך ל 04 וכד')
 

ny22

New member
מנהל
לא בדיוק הבנתי את הקטע עם......

המילה "מנח" ולא הבנתי מאיפה מודדים את המעלות... תודה רבה.
 
אני אנסה להסביר את הקטע עם כיווני

המסלולים. דמיין מעגל בן 360 מעלות (כמובן). כאשר תמתח קו מנקודה אחת לנקודה אחרת במעגל הקו הזה יתחיל במעלה מסויימת על המעגל ויסתיים בנקודה אחרת ממולה. מאחר והקו הזה ישר - ההפרש בין שתי הנקודות תמיד יהיה 180 מעלות. עכשיו דמיין רק את הקו (זהו המסלול) וצייר מסביב למסלול מעגל ותראה איפה "נופלות" שתי הנקודות האלו. למשל קו ישר מנק' ה - 0 (נקרא לה 360) לנק' 180 (קו שחוצה את המעגל מלמעלה למטה) - זהו מסלול שנקרא 36-18 (בשמות מסלולים לא "מחשיבים" את האפס בסוף כי מעגלים תמיד את מס' המעלות - כלומר את הכיוון אליו פונה המסלול. בנוסף, מקריאים את הספרות אחת אחת כלומר המסלול הזה לא נקרא שלושים ושש - שמונה עשרה אלא שלוש,שש- אחת,שמונה). הצד של המסלול שכתוב עליו 36 פונה צפונה לכיוון 360 והצד של המסלול שכתוב עליו 18 פונה לכיוון דרום (שהוא 180). אותו הדבר אפשר לעשות על כל 10 מעלות במעגל. למשל אם ניקח מסלול שכיווניו הם 27-09, זה אומר ש 27 פונה אל כיון 270 (מערב) ו - 09 פונה אל 090 (מזרח). בדיוק כמו במצפן. אבל לא תמיד הכיונים הם כ"כ קלים (כמו צפון-דרום, מזרח - מערב) אז השיטה הכי פשוטה היא פשוט לחסר 18. למשל אם אומרים לנו מסלול 33 אז ברור שהצד הנגדי שלו (הצד השני של המסלול) הוא 15 (חישוב קצר מאוד, אם לא זוכרים בע"פ, למרות שמתרגלים כבר אוטומטית לכל הכיוונים עם הזמן). מקווה שעכשיו זה קצת יותר ברור.
 
דרך אגב, בשדה שיש בו כמה מסלולים

כדי "לחשב" מהם הכיוונים (לפי השיטה של ציור מעגל דמיוני מסביב למסלול) מציירים מעגל מסביב לכל מסלול בנפרד ולא מסביב לכולם ביחד. זה יותר קל לזכור ולהבין את זה כאשר מסתכלים על שדה שבנוי ממסלולים מקבילים ולא צולבים (שדה בו כל המסלולים הם לאותו כיוון).
 

YHS

New member
שכחת להסביר מה קורה

עם שני מסלולים מקבילים ואז יש להם אותו מספר........
 
אם ביקשת כ"כ יפה ../images/Emo6.gif

אזני אסביר.... בשדה שיש בו כמה מסלולים מקבילים שכולם באותו כיוון (נניח 12-30), המסלולים יקראו כולם אותו הדבר אך לפי הסדר הפנימי שלהם. כלומר אם יש לנו שלושה מסלולים 12-30 בשדה, כדי להבדיל ביניהם נקרא להם מזרח, מרכז ומערב (או צפון, מרכז, דרום - הכל לפי העניין). אם יש לנו רק שני מסלולים מקבילים אז ניתן, כמובן, להשמיט את ה"מרכז" ולהשתמש רק בייחוס של "מזרח, מערב" / "צפון, דרום". (כמובן שהייחוס הזה לפי כיוונים הוא לפי מיקום המסלולים בשטח). לפעמים, כשיש לנו שני מסלולי טיסה מקבילים, גם מתייחסים אליהם כימין ושמאל אבל בוא לא נבלבל יותר מדי....
 
אה... ועוד משהו - כשאומרים רק כיוון

אחד למשל - כשאומרים שמסלול 03 בב"ג לא בשימוש או שמטוס נחת על 21, אין הכוונה לשנימסלולים שונים אלא לכיוונים המנוגדים של אותו מסלול. כלומר שהצד 03 של מסלול 21-03 אינו פעיל ולא משתמשים בו הרבה (לא ניכנס כרגע לסיבות האפשריות), אבל הצד השני של אותו מסלול (כלומר 21) יכול דווקא להיות פעיל בלי קשר. או כשאומרים שמטוס נחת על 21 - הכוונה היא שהוא נחת על מסלול 21-03 מהצד של 21 (כלומר הפנים שלו הם לכיוון 210). כשאומרים שמטוס מיושר על 27 זה אומר שהוא ממריא מהצד שנקרא 27 ממסלול 27-09 ושהפנים של המטוס הם לכיוון 270 - הוא הולך להמריא לכיוון זה.
 

YHS

New member
הסברת יפה

אבל לא נכון. כאשר יש שני מסלולים באותו כיוון זה לא צפון ודרום אלא ימין ושמאל. לדוגמה: שלש אפס ימין. או שלוש אפס שמאל. אם יש שלשה אז יש גם מרכזי. אין דבר כזה שלש אפס צפון. אם תסתכלי על תמונות של שדות עם מסלולים מקבילים, תראי בתחילת הימני R גדולה ובתחילת השמאלי L גדולה.
 
רק את יורם גלובוס ../images/Emo6.gif

ביום שישי אני בהרצליה. אם תראה אדם מותח חוטים על כדור גלובוס באוויה... נעים מאוד, זה אני!
 
הסימונים על הקרקע הם באמת R L

ובפיקוח אזרחי באמת משתמשים יותר במינוח הזה. אבל כפקחית צבאית בשדה שבו היו שלושה מסלולים מקבילים המינוח שלנו היה מרכזי, מזרחי, מערבי. גם בבסיסים אחרים במבנה מסלולים דומה היו משתמשים במינוח דומה (אבל הכיוונים שלהם היו צפון/דרום). זה הושרש עד כדי כך שכבר לא היו אומרים מס' מסלול (כי ברור מה הכיוון, הכל אותו כיוון
) אלא היו קוראים למסלולים רק מזרחי, מרכזי, מערבי (וז הלא היה שגור רק בפי אנשי המגדל אלא גם רכבים שהיו מורשים לעלות על המסלולים וטייסים שהיו מבקשים "להתיישר ולהמריא מרכזי". חוץ מזה, כן ציינתי בסוף התשובה שלי שיש כאלו שמשתמשים בימין/שמאל. לדעתי גם יותר קל להבין ולהסביר בעזרת כיווני רוחות השמיים מאשר ימין שמאל כי הכיוונים הם קבועים בעוד ימין/שמאל זה בד"כ עניין יחסי.
 

noyfb

New member
יש כאן עוד פואנטה הגיונית: מקובל

להמריא מ ו ל הרוח. רוח מערבית,היא כזאת ש ב א ה ממערב והיא נקראת רוח 270. המסלול המתאים לה הוא ב כ י ו ו ן הפוך, ז"א מערבה , והוא ניקרא 27. לכן לדוגמא :מסלול 33 ישמש לצורך המראה מול רוח צפון מערבית הנקראת רוח 330.
 
למעלה