רועי החושב
New member
הפרדה בין ידיעות לערכים אצל רמב"ם
אנו מכירים דיכוטומיה זו אצל ליבוביץ' אבל הנה אצל רמב"ם:
"כבר בארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה שהקב"ה אינו יודע מדיעה שהיא חוץ ממנו, כבני אדם שהם ודעתם שנים, אלא הוא יתעלה שמו ודעתו אחד, ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו." (הלכות תשובה פ' חמישי הלכה ה).
"הם ודעתם"- אולי הכוונה ש"הם" אלו הבוחרים בחירה ערכית.
ואצל הבורא- אין דיכוטומיה בין דעות לערכים.
אני טוען טענה זו- המניע מאחורי טיעון דיכוטומיית ערכים-ידיעות אצל הרמב"ם ואצל ליבוביץ' אינו מבוסס אלא על רצון לסתום פירצה אמונית זו- פן יסגדו בני אדם לבני אדם יוצאי דופן שאחדות פנימית מאפיינת אותם. טיעון דיכוטומיה זה אינו מבוסס על עובדות. מדוע שלא יהיו בני אדם שהם ודעתם (או ערכיהם ודעותיהם) מאוחדים?
יתכן שאצל בני אדם נורמלים- יש פיצול. אבל מצב הסכיזופרניה הכללי הזה יכול להיחשב כגורל רע שהאנושות נסחפה אליו עקב צירוף נסיבות ולא ככורח מוחלט.
אגב, בתנ"ך מוזכרים "אנשי האלוהים", "בני האלוהים" וכ"ו. תארים אליליים לכאורה, אבל מה אם הכוונה בסך הכל לאנשים במצב של אחדות פנימית שכזו?
יתכן שהרמב"ם העדיף להרחיק את דעת הבריות מעניינים מסוכנים שכאלו שיכולים להדיח לאלילות ולכן סתם את הפירצה באופן שיטחי, אבל איפה אמר שאי אפשר לו לאדם להשיג אחדות כזו או שאין אנשים יוצאי דופן שיש בהם אחדות כזו? דבריו בהחלט עשויים להתייחס על כלל בני האדם ולא על יוצאי הדופן.
אנו מכירים דיכוטומיה זו אצל ליבוביץ' אבל הנה אצל רמב"ם:
"כבר בארנו בפרק שני מהלכות יסודי התורה שהקב"ה אינו יודע מדיעה שהיא חוץ ממנו, כבני אדם שהם ודעתם שנים, אלא הוא יתעלה שמו ודעתו אחד, ואין דעתו של אדם יכולה להשיג דבר זה על בוריו." (הלכות תשובה פ' חמישי הלכה ה).
"הם ודעתם"- אולי הכוונה ש"הם" אלו הבוחרים בחירה ערכית.
ואצל הבורא- אין דיכוטומיה בין דעות לערכים.
אני טוען טענה זו- המניע מאחורי טיעון דיכוטומיית ערכים-ידיעות אצל הרמב"ם ואצל ליבוביץ' אינו מבוסס אלא על רצון לסתום פירצה אמונית זו- פן יסגדו בני אדם לבני אדם יוצאי דופן שאחדות פנימית מאפיינת אותם. טיעון דיכוטומיה זה אינו מבוסס על עובדות. מדוע שלא יהיו בני אדם שהם ודעתם (או ערכיהם ודעותיהם) מאוחדים?
יתכן שאצל בני אדם נורמלים- יש פיצול. אבל מצב הסכיזופרניה הכללי הזה יכול להיחשב כגורל רע שהאנושות נסחפה אליו עקב צירוף נסיבות ולא ככורח מוחלט.
אגב, בתנ"ך מוזכרים "אנשי האלוהים", "בני האלוהים" וכ"ו. תארים אליליים לכאורה, אבל מה אם הכוונה בסך הכל לאנשים במצב של אחדות פנימית שכזו?
יתכן שהרמב"ם העדיף להרחיק את דעת הבריות מעניינים מסוכנים שכאלו שיכולים להדיח לאלילות ולכן סתם את הפירצה באופן שיטחי, אבל איפה אמר שאי אפשר לו לאדם להשיג אחדות כזו או שאין אנשים יוצאי דופן שיש בהם אחדות כזו? דבריו בהחלט עשויים להתייחס על כלל בני האדם ולא על יוצאי הדופן.